Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ladda elbil medans man kör  (läst 9778 gånger)

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #20 skrivet: 06 nov-21 kl 10:26 »
Batteribilar kommer bara att bli en parantes. Det är bränsleceller som gäller om några år. Batteribilen funkar som citybil o pendlarbil för den som inte behöver köra så mycket men bränslecellen ger samma fördelar med räckvidd som dagens bilar. 5 minuter tankning och så är det bara att fortsätta. Fast sedan är det det här med infrastruktur dvs att ta fram vätgas. Staten (läs Mp) verkar måttligt intresserade. övriga europa är mer på hugget och skall vi ha utsläppsfri tung trafik är bränslecellen nästan det enda alternativet. dessa fordon tillverkas o levereras redan fast inte till Sverige. Här saknas bränsle...och el...och framåtanda.
Om hur många år tror du bränsleceller kommer att stå för merparten av de sålda bilarna?
Med vilken energi tänker du dig att skapa vätgasen?
Hur lång tid tror du det tar att få nödvändiga miljötillstånd för detta?

Jag lever i tron att eldrift är  möjlig i dag,  nu börjar priserna (iofs med subventioneras hjälp) komma till vettiga nivåer i tex Tyskland sägs ju Dacian kosta under 125000kr till konsument och de flesta av oss har väl kvar tron att vi kommer ha el och därmed laddmöjlighet hemma även i framtiden. Kompletterar man det med egna solceller och ett litet elverk är man fortfarande under kvartsmiljonen och då är det främst dragförmågan som saknas jämfört med dagens småbilar upp till klass corolla/golf

Utbyggnaden av laddning längs gator och vägar verkar inte gå fort, planerbar elproduktion läggs ned i Sverige nu, vindkraften verkar inte heller ha kommunernas och befolkningens  gillande just för tillfället.

Men fler och fler överväger egna solceller och de gynnas ju av både energipriserna och de låga räntorna nu.
Om man sedan på ett vettigt miljömässigt och ekonomiskt sätt kan ladda bilen medans man kör, eller då bilen står på plats utan fastladdmöjlighet tror jag på elbilen.




"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #21 skrivet: 06 nov-21 kl 10:30 »
Finns ju några tyngre fordon där motordriven generator ger ström åt elmotor ,då har man ju en enkel lättgående steglös växelåda innom vissa gränser kompleterat med mekanisk hög låg växel för arbersfordon , obrist powertrain byggde om en Tesla m 3 ,tog bort 2/3 av batterierna minskad vikt 250 kg monterade i 2-cyl bensin generator vikt 90 kg, denna lösning tog max 2 dl per mil, fördel m detta är ju att generatorn går på jämt motorvarv , de stora utsläppen står mestadels ex kall bensin motor tex köra genom stad 1 mil tid ca 20 -30 min, dettta företag är övertygade om att en mindre till medelbil inte behöver kosta mer än 200 tusen med denna teknik,

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #22 skrivet: 06 nov-21 kl 10:41 »
Batteribilar kommer bara att bli en parantes. Det är bränsleceller som gäller om några år. Batteribilen funkar som citybil o pendlarbil för den som inte behöver köra så mycket men bränslecellen ger samma fördelar med räckvidd som dagens bilar. 5 minuter tankning och så är det bara att fortsätta. Fast sedan är det det här med infrastruktur dvs att ta fram vätgas. Staten (läs Mp) verkar måttligt intresserade. övriga europa är mer på hugget och skall vi ha utsläppsfri tung trafik är bränslecellen nästan det enda alternativet. dessa fordon tillverkas o levereras redan fast inte till Sverige. Här saknas bränsle...och el...och framåtanda.

Håller med, längre lastbilstransporter kommer antagligen använda bränsleceller. Men batteribilarna är här för att stanna, utvecklingen går snabbt, batterierna blir hela tiden billigare, effektivare, och gjorda av billigare material. Och eftersom de flesta körningar bara är på några mil max så är det perfekt.
Det går inte att komma ifrån att man får stora energiförluster vid vätgasomvandlingen. Så det blir tyngre fordon och nyttotrafik som använder det mest, tror jag.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #23 skrivet: 06 nov-21 kl 10:49 »
Den här trådens frågeställning är så konstig.

Enligt termodynamikens lagar, så kan man aldrig skapa energi, man kan bara förbruka energi, omvandla ett slags energi till annat energislag m.m.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik

Observera att "evighetsmaskiner" inte finns eller går att skapa enligt fysikens lagar.

Det finns ju för fan fordon som "laddar medan man kör"!

De brukar kallas "elhybrider", och har sålts i flera år. Det finns sådana som kan laddas från "eluttaget", och sådana som enbart laddas vid drift av bränslemotorn.

Anledningen till att man att de är byggda med dubbla drivlinor, och inte med "en generator driven av en bränslemotor som laddar batterier under färd", är att förlusterna av energi för att ladda, genom att bära med sig bränsle, och en extra motor för enbart laddning blir för stora, både avseende energiuttag, och av utrymmesskäl.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #24 skrivet: 06 nov-21 kl 11:14 »
Finns risk att vätebilarna bara blir en dyr återvändsgränd för den som köper en sådan. Väte har allt för mycket problem kring sig.

En av mina grabbar kör en Hyundai Kona och han kommer ca 45 mil på en laddning. När han hälsar på här en kortare stund så tankar han 20 minuter vid en stolpe i stan för att komma hem, vilket är 30 mil härifrån. Blir han kvar över natt så hinner han få i ström för 10-15 mil här hemma och kan om han kör snålt komma hem till sig igen. Tror att bilen kostade 450 000. Han jobbar inom området och jag har ofta diskuterat lösningar med honom, bland annat flödesceller som jag tror på, men han säger att det finns inget som kommer att slå "vanliga" batteridriften av bilarna. Nya lösningar är redan på väg med bland annat aluminium istället för litium, vilket kan göra batterierna 3 gånger så energitäta och ge dem många fler laddcykler. Vem vill hålla på och tanka vätgas när bilen kan stå laddad på gårdsplan på morgonen?

Vi är i början av en omställning, och priserna blir tyvärr därefter. Och staten gör det inte lättare fastän de skjuter till upp till 60-70 000 vid nybilsköp. Om man tittar på bilarnas priser när de säljs från fabrik till de kommer i butik i Sverige så tappar man lite tron på att de vill ha omställning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #25 skrivet: 06 nov-21 kl 11:21 »

De brukar kallas "elhybrider", och har sålts i flera år. Det finns sådana som kan laddas från "eluttaget", och sådana som enbart laddas vid drift av bränslemotorn.

Anledningen till att man att de är byggda med dubbla drivlinor, och inte med "en generator driven av en bränslemotor som laddar batterier under färd", är att förlusterna av energi för att ladda, genom att bära med sig bränsle, och en extra motor för enbart laddning blir för stora, både avseende energiuttag, och av utrymmesskäl.

Den här typen av hybrider som är den vanliga idag bygger ju på att du skall ha förbränningsmotorn som grund och elen som komplement vid stadskörning och korta sträckor. Det är fortfarande en vanlig bil i grunden. Använder du den till största del som elbil så släpar du med dig en stor stark motor och drivlina som reservdunk.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #26 skrivet: 06 nov-21 kl 19:50 »
Opel ampera
Bmw i3 mfl använder en "mindre" fossilmotor som enbart driver en generator...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #27 skrivet: 06 nov-21 kl 23:05 »
Opel ampera
Bmw i3 mfl använder en "mindre" fossilmotor som enbart driver en generator...
Precis.
Det är en lösning som fungerar där/när det inte finns en stolpe och ladda vid.
Fördelen är att man får ner utsläppen då man kör den på ett optimalt varvtal med anpassad rening.
En "vanlig" bil är genomgående en kompromiss där man måste ha en reningsutrustning som ska klara allt från tomgång till fullständig utvarvning.
Och det säger sig själv att det är svårt att få till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #28 skrivet: 07 nov-21 kl 06:21 »
ja bra lösning m fosilmotor /generator hur mycket ger en sån i kw? ja förstår de skiljer  de ger ofta laddning till reducerad hastighet  blir ju ungefär som mobil generator frånsett att inte så många m avgasrening ,, många ser jag i andra länder bygger om vanl bilar till el , är ju besiktningsregler mm återstår väl se vad de blir i framtiden , om hur länge de kmr bli någon fosilbil kvar först försvinner nytillverkning sen de andra ja vem vet , på jordbrukssidan inte hänt så mycket någon lastmaskin främst mini, traktor inte någon direkt serietillverkning, lastbilssidan hänt en del

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #29 skrivet: 07 nov-21 kl 14:44 »
på Industri/jordbruk m.m som idag använder tyngre maskiner går det lite långsamt men troligen blir det bränsleceller som tar över då batteridrift knappast är ett alternativ. Lastbilar,bussar m.m finns ju redan med bränslecellsdrift. de flesta tillverkarna kan idag erbjuda sådana lösningar. Lika inom gruvindustrin där tunga maskiner idag kan  erbjudas med bränsleceller. Problemet f.n är vätgas/infrastruktur. Det de flesta dock inte inser är att när andelen fordon med eldrift oavsett drifttyp når upp till 30% av fordonsflottan kommer enligt samtliga studier jag sett infrastrukturen för bensin/diesel (mackarna) att börja bryta ihop. Detta på grund av lönsamhetsskäl. En mack med låg omsättning kommer att läggas ner om inte någon sponsrar den. Landsbygdsmackarna lär gå åt först och det kan kanske tyckas konstigt då det troligen är landsbygdsbefolkningen som kommer att ha behov av förbränningsmotorer längst. Både av ekonomiska men också då det är dessa fordon som f.n  har räckvidd. Landsbygdsmackarna har ju redan i dagsläget lönsamhetsproblem.Ständigt stigande bränslepriser är ju också att vänta.  En övergångsperiod kan man nog köra traktorer m.m på biodiesel men det är ingen lösning i långa loppet. Även den bränsletypen ger utsläpp i flera led. När också tillverkningen av förbränningsmotorn läggs ner kommer troligen det gå snabbt för elbilarna att ta över. Redan idag är andelen nysålda elbilar stor. För Europas del kommer nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor att vara avslutad runt 2030. Andelen av dessa fordon kommer med all sannolikhet droppa av rejält redan från 2025-26. Biobränslen har ju ingen framtid i EU enligt de beslut som är tagna. Anledningen är flera. Finns ingen råvara. Ger utsläpp som alltså måste ner till noll. Det är ren el som gäller. Europa satsar dessutom på vätgas dvs bränsleceller. Debatten i Sverige handlar ju till viss del om biobränslen. Just nu finns skogsråvara men den skall räcka till  väldigt mycket . Och med de klimatförändringar som nu sker är frågan om skogen finns kvar till allt. Här i sydsverige har ju granbarksborren nu fått ett rejält fäste och olika tidigare sällsynta växtsjukdomar ökar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #30 skrivet: 07 nov-21 kl 14:59 »
Bara för att barkborren gillar stressad gran betyder det ju inte att biomassan i skogen avtar. Det växer som aldrig förr. Så nog kommer vi i det här landet att kunna utnyttja biobränsle till viss del även i framtiden.

Bränsleceller kommer att ta över elproduktionen vid polerna, stationära elverk och viss del av de tunga transporterna. Solid state-batterier blir billigare och bättre och kommer att bli det naturliga valet när det gäller industri och jordbruksmaskiner. Ingen som kan undvika det kommer att vilja strula med vätgasen som ett onödigt steg när batterierna klarar jobbet.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #31 skrivet: 07 nov-21 kl 15:26 »
på Industri/jordbruk m.m som idag använder tyngre maskiner går det lite långsamt men troligen blir det bränsleceller som tar över då batteridrift knappast är ett alternativ. Lastbilar,bussar m.m finns ju redan med bränslecellsdrift. de flesta tillverkarna kan idag erbjuda sådana lösningar. Lika inom gruvindustrin där tunga maskiner idag kan  erbjudas med bränsleceller. Problemet f.n är vätgas/infrastruktur. Det de flesta dock inte inser är att när andelen fordon med eldrift oavsett drifttyp når upp till 30% av fordonsflottan kommer enligt samtliga studier jag sett infrastrukturen för bensin/diesel (mackarna) att börja bryta ihop. Detta på grund av lönsamhetsskäl. En mack med låg omsättning kommer att läggas ner om inte någon sponsrar den. Landsbygdsmackarna lär gå åt först och det kan kanske tyckas konstigt då det troligen är landsbygdsbefolkningen som kommer att ha behov av förbränningsmotorer längst. Både av ekonomiska men också då det är dessa fordon som f.n  har räckvidd. Landsbygdsmackarna har ju redan i dagsläget lönsamhetsproblem.Ständigt stigande bränslepriser är ju också att vänta.  En övergångsperiod kan man nog köra traktorer m.m på biodiesel men det är ingen lösning i långa loppet. Även den bränsletypen ger utsläpp i flera led. När också tillverkningen av förbränningsmotorn läggs ner kommer troligen det gå snabbt för elbilarna att ta över. Redan idag är andelen nysålda elbilar stor. För Europas del kommer nybilsförsäljningen av bilar med förbränningsmotor att vara avslutad runt 2030. Andelen av dessa fordon kommer med all sannolikhet droppa av rejält redan från 2025-26. Biobränslen har ju ingen framtid i EU enligt de beslut som är tagna. Anledningen är flera. Finns ingen råvara. Ger utsläpp som alltså måste ner till noll. Det är ren el som gäller. Europa satsar dessutom på vätgas dvs bränsleceller. Debatten i Sverige handlar ju till viss del om biobränslen. Just nu finns skogsråvara men den skall räcka till  väldigt mycket . Och med de klimatförändringar som nu sker är frågan om skogen finns kvar till allt. Här i sydsverige har ju granbarksborren nu fått ett rejält fäste och olika tidigare sällsynta växtsjukdomar ökar.

Det här är ett bra inlägg.
Särskilt hastigheten i omställningen har hela tiden underskattats. Lite förvånad har man varit av att tom bilfabrikanterna själva inte verkar ha förstått. De verkar leva i en drömvärld, ungefär att konsumenterna bara lite gradvis ska ändra sin efterfrågan, så att de hinner tjäna in mera på sina SUVar. Lite som många tror om klimatet. Att det ska vara fogligt och bara ändra sig lite lagom skönt, så att alla kan anpassa sig, och så blir det bara lite varmare. Tipping points vill man inte veta något om. Det kommer nog inte hända, det är ju bara Greta som säger det.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #32 skrivet: 08 nov-21 kl 11:10 »
Det här är ett bra inlägg.
Särskilt hastigheten i omställningen har hela tiden underskattats. Lite förvånad har man varit av att tom bilfabrikanterna själva inte verkar ha förstått. De verkar leva i en drömvärld, ungefär att konsumenterna bara lite gradvis ska ändra sin efterfrågan, så att de hinner tjäna in mera på sina SUVar. Lite som många tror om klimatet. Att det ska vara fogligt och bara ändra sig lite lagom skönt, så att alla kan anpassa sig, och så blir det bara lite varmare. Tipping points vill man inte veta något om. Det kommer nog inte hända, det är ju bara Greta som säger det.

Visst kanske det är ett bra inlägg i sig, men det befinner sig i så fall i fel tråd. malarmaster brukar skriva snarlika inlägg i alla trådar som har med någon form av fordonsdrift att göra, oavsett vad tråden ifråga egentligen handlar om.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #33 skrivet: 08 nov-21 kl 11:24 »
 :) Jaha, jag visste inte det. Men jag tycker nog målarmästers inlägg handlar exakt om det tråden hndlar om.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #34 skrivet: 08 nov-21 kl 17:30 »
Visst kanske det är ett bra inlägg i sig, men det befinner sig i så fall i fel tråd. malarmaster brukar skriva snarlika inlägg i alla trådar som har med någon form av fordonsdrift att göra, oavsett vad tråden ifråga egentligen handlar om.
Men tråden handlar ju om fordonsdrift eller hur? Och ser man den tekniska utvecklingen framåt så är förbränningsmotorn död, elbilar i olika former är det som gäller. Och där kommer bränsleceller o vätgas att spela en stor roll både som energilagrare och för drift av tunga fordon.
Att spekulera om laddning av elbil under drift är ett avslutat kapitel såvida man inte använder ett bränsle som ger noll utsläpp. ett sådant finns inte i dagsläget. Problemet med flera trådar är ofta att man inte förstår de beslut som är tagna och att vi strävar mot noll utsläpp både från industri som fordonssektorn. Då får man titta på den teknik som nu är under utveckling. Inte att se om man kan omvandla nuvarande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #35 skrivet: 08 nov-21 kl 21:43 »
Men det kan ju vara så enkelt som att trådskaparen inte har råd att köpa en elbil som klarar sträckan. Säg att man kan komma över en begagnad Nissan Leaf för sina sista besparingar och på så sätt kan göra sina flesta resor miljövänligt. Men en gång i månaden behöver man kunna åka lite längre än vad batteriet räcker. Då är det inte frågan om vad samhället strävar efter, utan vad individen kan göra för att lösa sitt problem.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #36 skrivet: 08 nov-21 kl 23:03 »
om samhället tillåter detta. vi kommer komma till en punkt när fossilbränslena helt enkellt förbjuds.  någonstans på 2030-talet skulle min gissning bli. Fram till dess kommer man att kräva alltmer inblandning av etanol o annat som ändå gör att den vanliga förbränningsmotorn måste byggas om om det ens går. Förstår helt de ekonomiska invändningarna men det är trots allt de kommande miljölagarna som kommer att styra. Och faktiskt är det så att man behöver inte köpa en ny elbil. Leasing  till överkomligt pris lär bli framtidens melodi. redan idag är ju t.ex MG:s modell skapligt bra ur ekonomisk synvinkel och priserna lär sjunka rejält på elbilar alltefter som batterierna sjunker i pris. Det är trots allt den dyra biten. Sedan kan det ju bli så att individer inte hittar alternativ av olika orsaker. det kan ju bli att man får tänka över sin situation avseende resor. Landsbygden lär få ta mer stryk då inflyttningen till städerna ökar just pga transportsvårigheter.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #37 skrivet: 08 nov-21 kl 23:41 »
om samhället tillåter detta. vi kommer komma till en punkt när fossilbränslena helt enkellt förbjuds.

Tveksamt, jag tror istället att omställningen bara kommer fortsätta med ett gradvist högre pris i takt med att elbilar och annat ersätter. Det är mycket smartare rent politiskt. Då kan t ex den som har en gammal Pontiac i garaget fortsätta köra den några vackra dagar om året, trots att bensinen kostar skjortan. Det är inte sådant som ska hindras, det är de stora utsläppen som ska bort.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #38 skrivet: 09 nov-21 kl 00:08 »
Tveksamt, jag tror istället att omställningen bara kommer fortsätta med ett gradvist högre pris i takt med att elbilar och annat ersätter. Det är mycket smartare rent politiskt. Då kan t ex den som har en gammal Pontiac i garaget fortsätta köra den några vackra dagar om året, trots att bensinen kostar skjortan. Det är inte sådant som ska hindras, det är de stora utsläppen som ska bort.
Du resonerar klokare än vad nuvarande regeringsunderlag gör.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #39 skrivet: 09 nov-21 kl 00:23 »
om samhället tillåter detta. vi kommer komma till en punkt när fossilbränslena helt enkellt förbjuds.  någonstans på 2030-talet skulle min gissning bli. Fram till dess kommer man att kräva alltmer inblandning av etanol o annat som ändå gör att den vanliga förbränningsmotorn måste byggas om om det ens går. Förstår helt de ekonomiska invändningarna men det är trots allt de kommande miljölagarna som kommer att styra. Och faktiskt är det så att man behöver inte köpa en ny elbil. Leasing  till överkomligt pris lär bli framtidens melodi. redan idag är ju t.ex MG:s modell skapligt bra ur ekonomisk synvinkel och priserna lär sjunka rejält på elbilar alltefter som batterierna sjunker i pris. Det är trots allt den dyra biten. Sedan kan det ju bli så att individer inte hittar alternativ av olika orsaker. det kan ju bli att man får tänka över sin situation avseende resor. Landsbygden lär få ta mer stryk då inflyttningen till städerna ökar just pga transportsvårigheter.

Man ska vara medveten om att alla som beslutar om lagstiftning inte är inne på att följa vägen om att pådyvla oss elbilar och svindyrt pris på bränsle.
Och dessa gör allt få fler kompisar i lekrumme
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser