Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?  (läst 2013 gånger)

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« skrivet: 02 sep-21 kl 12:24 »
Jag håller på att bygga om en rastvagn till permanentbostad och har insett att det kommer bli en del extra jobb att behålla den nuvarande dörren. Karmen inte anpassad efter den tjockare väggisoleringen så jag behöver bygga en ny. Dessutom saknas nyckel samt att det vid något tillfälle vart inbrott som gjort att dörren tagit en del stryk. Eftersom jag vill hålla vikten nere vill jag även fortsättningsvis ha en så liten dörr som möjligt men landar då på innerdörrar. Finns det egentligen någon vesentlig skillnad mellan inner- och ytterdörrar av äldre typ? Vad behöver jag tänka på när jag gör om en innerdörr till ytterdörr?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-21 kl 13:21 »
Innerdörrar är inte isolerade och är heller inte anpassade till att ha olika temperatur och fukthalt på de båda sidorna. Kalla och slår sig.

Bygg en egen dörr så får du den så stor som du vill ha den.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-21 kl 13:36 »
Vad behöver jag tänka på när jag gör om en innerdörr till ytterdörr?

Enklaste ytterdörren gör du i så fall av två skikt, med luft mellan. Alltså om du tar din innerdörr och lägger på en list runtom. Sedan en skiva av något slag på det.

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-22 kl 09:38 »
Enklaste ytterdörren gör du i så fall av två skikt, med luft mellan. Alltså om du tar din innerdörr och lägger på en list runtom. Sedan en skiva av något slag på det.

Tack ska du ha, det blir nog att bygga eget som gäller!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-22 kl 09:43 »
En skillnad som är värd att tänka på om man ska köpa en dörr osedd eller beställa en ny är, att för innerdörrar anger man dörrbladets mått, för ytterdörrar anger man karmens yttermått.  Ytterdörrar säljs alltid tillsammans med karm, medan innerdörrar brukar säljas utan karm. Innerdörrar är så pass standardiserade att en dörr och en karm med samma måttangivelser ofta passar ihop även om de kommer från olika tillverkare, men man kan aldrig räkna med att en ytterdörr passar i en annan karm än den som följde med dörren från början.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-22 kl 20:00 »
Jag tycker du ska köpa en ny dörr. Moderna ytterdörrar utan ett tungt treglasfönster är lätta. Dom är som regel dubbelfalsade med dubbla tätningar och dessutom välisolerade.
Bygger du om en dörr har den en tendens att bli tung och dragig och förmodligen inte lika välisolerad som en ny (eller begagnad)
kretslopp

von tratt

  • Inlägg: 1746
    • Skåne
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-22 kl 22:06 »
Ytterdörrar kan vara märkligt dyra, förrådsdörrar kan vara lika bra och är mer prispressade. Tror jag.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-22 kl 11:22 »
Jag tänker också att en förrådsdörr kan vara ett alternativ. De är ofta mindre än vanliga ytterdörrar och definitivt billigare.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-22 kl 11:45 »
Jag var i ett gammalt hus och där fanns det två dörrar. Det var två dubbeldörrar med glas, såg identiska ut men den ena dörren var på yttersidan och den andra på insidan. Så för att gå in och ut måste man öppna två dörrar. Men jag antar det funkade ur isoleringsperspektiv.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #9 skrivet: 06 maj-22 kl 12:43 »
Nä en förrådsdörr är som regel utan fals och tätningar med dålig isolering om än någon. En bra dörr utan att det kyler eller drar från den är guld värd.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 7 användare (2 dolda)
S. K., javill, LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser