Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstig kalkon?  (läst 2230 gånger)

RiddarKato

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Brunstig kalkon?
« skrivet: 05 dec-16 kl 14:57 »
Hej!
En av våra kalkonhonor betedde sig väldigt konstigt idag, hon la sig ner med vingarna liksom neråt med spretande vingpennor, såg ut som att de skulle gå av. Hon andades väldigt tungt genom både näbben och näsborrarna. Jag blev orolig och trodde hon skulle dö. De brukar inte gilla när vi tar i dem men hon låg liksom bara kvar. Sen kom vår tupp och försökte betäcka henne.
Var detta en parningsinbjudan från hennes sida? Kändes liksom som om hon blev helt borta under tiden och det hade inte föregåtts av något spelande eller annan "uppvaktning". Jag skulle gå in och hämta min mobiltelefon, så jag lyfte in henne i deras box (eftersom jag inte var säker på om det var en parningsinvit eller om tuppen helt enkelt bara passade på att hoppa på henne när hon låg ner), och då sjönk hon liksom ner direkt när jag satte ner henne i halmen och fortsatte andas tungt och spreta med vingpennorna.
Blev orolig! Men nu beter hon sig som vanligt igen. Finns det andra tecken på att en kalkonhona är i brunst?
Tuppen brukar ju inte heller hoppa på honorna bara för att de ligger ner, har inte sett det förrän idag. Kalkonerna är ca 5 månader gamla.
Vore väldigt tacksam för svar!

RiddarKato

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Brunstig kalkon?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-16 kl 11:51 »
Ingen? :(
Är det någon som har tips på nån veterinär som kan kalkoner och kan svara på frågor? Blir hela tiden ivägbollad. Distriktsveterinärsmottagningen tycker att jag ska ringa till nån fågelexpert på en vanlig veterinärmottagning men när jag ringer dit så tycker de att jag ska ringa till distriktarn... Ingen verkar tro att en är beredd att lägga ner varken tid eller pengar på att få sina älskade kalkoner friska. :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser