Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar  (läst 27308 gånger)

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
Hej  idag har småtraktorerna blivit dyra med milljöstegs krav  , inte så många motormärke som traktorer ,men Traktorn  mer flexibel till alltmöjligt   jämnfört mot    ATV, & UTV ,,elr liten minilastare,,

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #81 skrivet: 11 okt-22 kl 10:05 »
Jag har använt en Jinma med 25 hk för att ploga (hydrauliskt snöblad på frontlastaren) och gräva dränering med (grävaggregat). Lastaren tar 450 kg och har fungerat fint för att köra grus och att skotta bort buskar med. Pallgafflarna har varit behändiga. Har inte använt harv eller plog med denna traktor. Den har 500h på sig och har hittills inte krånglat. Bra svängradie och smidig i trädgården. Den har dock inte hitch-krok så den klarar inte att köra huggarvagnen som jag har, så tror att jag får köra den på Zetor 8011 eller Zetor 4911. Tyvärr är hitchkrok rätt viktigt för mig.

Positivt är att min fru kan köra den och tycker den är behändig. Känns rätt bränsesnål. En nackdel är att jag är längre än medellängd och hytten i Zetor-traktorerna är jämförelsevis väldigt mycket rymligare (det finns tillochmed plats för medåkande barn). Höger knä tar ibland i lastarspaken och hytten har inte en massa inre utrymme där man kan lägga verktyg och liknande. Formatet påminner lite om en Ford Dexta som jag var tvungen att sälja för tio år sedan. För det jag använt den till har den inte saknat styrka.

Jag har en granne med grävare så jag behöver egentligen inte grävaggregatet och har lite press på mig att göra mig av med en eller två traktorer - "behöver vi verkligen tre?". Då jag vill kunna köra huggarvagnen tror jag isåfall att jag kanske skulle ha kvar någon av Zetor-traktorerna. Dock är det skönt med fyrhjulsdrift och fungerande servo och det är lite bökigt att montera snökedjor så jag har inte kommit till något beslut. Jag är i vart fall ännu inte missnöjd med denna kinatraktor men för den delen heller inte missnöjd med våra gamla Zetortraktorer med tvåhjulsdrift.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #82 skrivet: 11 okt-22 kl 11:42 »
Hej har du gaffeldrag på Jinma kmr de för långt bak ?annars är de väl en trevlig liten maskin hytter blir ju mindre på småtraktorer,Zetor har rymliga Hytter  4911 är väl bra frigång 8011 är väl nästan vändbar stol som standard , jag har själv en 5718 m portalaxlar drar rätt bra till vara 2wd bästa 4wd jag har till att dra är en MTZ , men blir kanske svårt få delar på grund av eu/ sve  blockad delvis även mot Belarus (vitryss),, hur är de m resrvdelar till 8011 ?de tillverkas väl inte några traktorer av dem i slovakien men ant reservdelar finns ju  många i drift andra sidan Östersjön ,, Zetor är ju bra saker bättre än turktillv caseiH /NH 

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #83 skrivet: 11 mar-23 kl 06:39 »
solis ock branson är ju bra alternativ också tror jag. kina bör vi inte handla mera med.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #84 skrivet: 17 mar-23 kl 11:39 »
 Nya 50 hkr ,inte så prisvärda längre , men nyare beg kan ju vara bra köp ,, Lovol är nog rätt ok har väl doosan motorer  nu steg 5 , Solis är bland de grövretyngre  50 hkr ,, 3 år garanti sålda rätt många i Norge ,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 6 användare (2 dolda)
fri, tuslus, Galaxie, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser