Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spjäll i rörböj  (läst 1259 gånger)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Spjäll i rörböj
« skrivet: 28 jan-19 kl 11:37 »
Jag undrar om någon har sett en Rörböj 90° med spjäll 150mm. Eller annars, kan det gå att själv montera ett spjäll i en Rörböj 90°.
Tänkte det här spjället och rörböjen.

Tänkte att det kanske blir bättre att ha ett spjäll efter kaminen som jag kan reglera lite när jag eldar med pellets .Har gjort en egen pelletskorg som rymmer ca. 7kg 8mm pellets och som brann nu i första testet i 10 timmar, fast då slokande det på natten och bara glödde för jag hade stängt spjället för mycket. vill kunna undvika det med ett spjäll på utgående, eller testa om det fungerar bättre. Hade då jämn värme hela natten 21 grader.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Spjäll i rörböj
« Svar #1 skrivet: 28 jan-19 kl 11:55 »
Om kaminen är perfekt tät och inte drar tjuvluft någonstans, så kommer den att bete sig på exakt samma sätt vare sig du stryper draget vid luftintaget eller vid rökröret.
Normalt är det säkrare att strypa vid luftintaget så man håller undertryck i kaminen, då är det ingen risk att man får koloxid inomhus. En annan fördel med att ha rökröret vidöppet är att det minskar problemen med inrykning när man öppnar luckan.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Spjäll i rörböj
« Svar #2 skrivet: 30 jan-19 kl 00:07 »
Tät det är den, renoverade den för ett år sen så tät är den än. Då kan jag hoppa över det spjället, tack. Den förra kaminen jag hade satt det spjäll både vid luckan och bak där rökröret ansluts, därför blev jag lite fundersam och tänkte att det kanske är bra att ha 2 spjäll. Fast på den använde jag bara det bakre spjället för det med luckan var bara jobbig att använda. Det var en kokskamin "viking"  nu har jag istället en jötul 606.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spjäll i rörböj
« Svar #3 skrivet: 30 jan-19 kl 17:28 »
Jag har aldrig förstått varför man har spjäll på den heta sidan över huvud taget. När man eldar ska man man inte "reglera ner" så det blir luftunderskott, och när man sedan efter eldning vill hindra att luft dras genom skorstenen och kyler ner den så går det ju precis lika bra att strypa på intagssidan. Och som Torbjörn påpekar är det ju en stor fördel att få undertryck i eldstaden,  inte minst då luckan öppnas för att lägga in mer ved.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Spjäll i rörböj
« Svar #4 skrivet: 30 jan-19 kl 19:03 »
En fundering kring eldkorgar med pellets är att det förekommit att dom slocknat, rykt och sen övertänts med en rejäl puff, vilket gjorde att dom inte fick säljas ett tag när dom var nya. Hoppas du inte får sådana problem.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser