Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omvänd Bergvärme.  (läst 5618 gånger)

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Omvänd Bergvärme.
« skrivet: 22 mar-06 kl 22:20 »
Hörde nån gång, nån stanns, om nån som tänkte bygga ett skafferi med en 20 meters luftkanal  i marken. Detta skulle fungera som nån slags omvänd bergvärme och kunna hålla 8 grader sommar som vinter utan ström.
Nån här som vet mer om detta.
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 22:21 av Anders E »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 22 mar-06 kl 23:08 »
Låter som jordkällare och används fortfarande på sina ställen.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #2 skrivet: 22 mar-06 kl 23:34 »
Den numera "hädangångne" Mikael Perman beskrev just en sån istallation i sitt hus. Ett isolerat utrymme under hallgolvet (tror jag det var) som tog sin till-luft via ett rör som gick en bra bit under marken. Det blir alltså som en kombination av "sval" och jordkällare.

Tycker det låter vettigt (även om jag inte är sugen på att gräva upp hallgolvet just nu) om man tänker en extra gång på ventilation, isolering, skadedjurssäkerhet och kondens innan man börjar gräva ...

Iden är absolut mycket bra och det enklaste sättet om man vill ha en "jordkällare" inne i köket så att säga.

Om du kommer på nåt smart, Anders E, så dela gärna med dig här i tråden.

Bo

  • Inlägg: 4238
Radonrisken
« Svar #3 skrivet: 23 mar-06 kl 05:04 »
bör beaktas vid utförandet.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #4 skrivet: 24 mar-06 kl 11:41 »
Jag tänkte om man bygger ett skafferi i anslutning till yttervägg. Borrar utanför huset och leder in kalluften via rör till skafferiet. På så sätt skulle man kunna få ett kylrum i anslutning till köket som inte kostar el.

Undrar om man kan borra en sådan kanal själv, nån som vet?

Jordkällare i all ära, men när det är nysnö och svinkallt är det inte så kul att knata dit i morgonrocken.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #5 skrivet: 24 mar-06 kl 12:39 »
Om man inte bor på hälleberget är det väl bara att gräva ner rör ordentligt djupt, kanske 1,3 meter.

Fram med hacka och spade, helst innan tjälen gått ur!  :D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #6 skrivet: 25 mar-06 kl 10:45 »
Bra idé att gräva ner alltihop på frostfritt djup, ibland krånglar man till det i onödan i skallen :-\
Undrar hur man ska få luften att cirkulera i systemet? Det kanske går att utnyttja nån form av självdrag?
Funderar på dimensioner på rören, ett 100 m.m. avloppsrör tycker jag låter vettigt, nån kanske har nån formel på luftflöde?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #7 skrivet: 25 mar-06 kl 12:03 »
Tvivlar på att rent självdrag är tillräckligt.

Kolla den här länken: http://www.ventbutiken.se/

Klicka på självdragshuvar.

Nånting sånt skulle kunna hjälpa till, åtminstone när det blåser lite.

Dom är rätt snygga också.

Kan man dra markröret genom ett vattensjukt område får man troligen extra bra kylning.
« Senast ändrad: 25 mar-06 kl 12:05 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #8 skrivet: 25 mar-06 kl 13:28 »
Snygga men lite i dyraste laget om det inte fungerar.
Man får rätt mycket el till en liten fläkt för dom pengarna.
Tyvärr ligger det tänkta grävområdet (om projektet blir av) på en ås.
« Senast ändrad: 25 mar-06 kl 13:30 av Anders E »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #9 skrivet: 25 mar-06 kl 15:10 »
OK, jag tänkte att du kanske var en sån som vill undvika el till nästan vilket pris som helst.
För annars finns det ju kyl/sval vitvaror.  ;)
Om man inte placerar dom i ett uppvärmt kök, utan istället i en hall mot en norrvägg,
så krävs mindre energi för nerkylning.

Man kan också utnyttja kylan i brunnsvattnet,
genom att göra nåt slags värmeväxlare vid hydroforen.
Själv har jag hydrofortanken i jordkällaren,
det hjälper till att hålla kylan i sommarvärmen och värmer lite på vintern.

Jag håller egentligen med ollebolle, bygg en jordkällare istället.
Kanske på norrsidan av kåken.
Har du källarvåning kan du göra ingång därifrån.

Har man ett isolerat rum på norrsidan av kåken, så räcker det med ett par ventiler i väggen (upp- och nertill) för att få skaplig kyla under större delen av året.
Tveksamt om kylan från ett markrör räcker till under hetaste sommarn.
Men då kan man ju dra ner på förrådet så man klarar sig med kylen.
Kostnaden för ett bygge som du beskriver räcker till åtskilliga år med en strömsnål kyl, särskilt om kylen står i svalt utrymme.
"Ett helt gratis kylrum" är en svårknäckt nöt.
« Senast ändrad: 26 mar-06 kl 06:35 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #10 skrivet: 25 mar-06 kl 19:49 »
Jag är ingen fanatiker vad gäller el men det är ju lockande att ha ett helt gratis kylrum i anslutning till köket :)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #11 skrivet: 26 mar-06 kl 21:03 »
Hmmm..

Jag tycker att idén är helt okej. Jag är ingen natur-taliban, men njuter av att dra _nått_ litet strå till stacken.

Att spara på resurserna är inte samma som att späka sej, däremot att utifrån sina egna förutsättningar försöka ställa om livsstilen till att söka några mera uthålliga alternativ till de konventionella, ofta slösaktiga, lösningarna.

Har man kunskapen och intresset är det en kanonidé att göra ett sånt här kallskafferi!

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #12 skrivet: 27 mar-06 kl 15:37 »
Vet ej exakt vad en kyl drar på ett helår, men nog är det en hel del även med energisnåla alternativ. Om man uppskattar energiförbrukningen på en sådan kyl till en sådär 150 Watt, blir det ca: 1300 Kw per år.
Inköp av kyl kostar väl en 8 000:- + 10 års förbrukning = 21 000:- och det räcker ju till en hel del material (om man är säker på att lyckas).
En kyl är väl på en ca: 180 liter, ett kylrum på låt oss säga 2.4 x 1.2 meter är ca: 6 000 liter och då får man plats med det mesta man odlar på ett år :)

Kanske nåt att tänka på för ICA och Konsum om det fungerar :)

Hemikring

  • Gäst
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #13 skrivet: 27 mar-06 kl 16:10 »
Vet ej exakt vad en kyl drar på ett helår, men nog är det en hel del även med energisnåla alternativ. Om man uppskattar energiförbrukningen på en sådan kyl till en sådär 150 Watt, blir det ca: 1300 Kw per år.
Inköp av kyl kostar väl en 8 000:- + 10 års förbrukning = 21 000:- och det räcker ju till en hel del material (om man är säker på att lyckas).
En kyl är väl på en ca: 180 liter, ett kylrum på låt oss säga 2.4 x 1.2 meter är ca: 6 000 liter och då får man plats med det mesta man odlar på ett år :)

Kanske nåt att tänka på för ICA och Konsum om det fungerar :)


Jag googlade "kylskåp energiförbrukning" och kom till Råd och Rön:  http://www.radron.se/templates/test____2685.asp
Inköp 3000-9500 kr, energiförbrukning 138-256 kWh/år. En uppskattad kostnad på ca 7000 kr på tio år.
Jag använder en frysbox som kyl och får en förbrukning på ca 50 kWh/år. Den står i den ouppvärmda farstun.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #14 skrivet: 27 mar-06 kl 16:55 »
Vårt nuvarande hus, byggt på 60-talet, har hel källare. En numera oförtjänt förtalad konstruktion, som passar perfekt för att hysa in diverse utrymmen med lägre komfortkrav, inklusive (trumvirvel) matkällare. Man slipper till och med gå ut.

Vårt gamla hus hade ingång till matkällaren från utsidan, jag tyckte det gick bra det med.

Nackdelen med källare är att de är svåra att stoppa in under huset i efterhand.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #15 skrivet: 28 mar-06 kl 10:15 »
Visst är det suveränt med matkällare i huset, vi hade det så i vårt förra hus.
Huset vi ska flytta till har torpargrund och jordkällare under gästhuset ca: 50 M från boningshuset.
Jag vill vara lat, ha närhet till köket och eftersom kylen ändå måste bytas och det finns utrymme i köket kan jag inte riktigt släppa tanken på en gratiskyl.  

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #16 skrivet: 29 mar-06 kl 10:00 »
Hej!

Ta chansen att förverkliga denna lilla dröm! Det är ju nu du är taggad! Se om du kan få nån att gräva ett lämpligt dike för slangen, kanske det är mera som borde grävas sammtidigt? Avrinningsdiken, markplanering för uteplatsen, vatten till gästhuset, e.t.c.?!

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Gandalfwhite

  • Gäst
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #17 skrivet: 12 apr-06 kl 08:56 »
Hejsan,
Som Bo nämnde, det man måste tänka på om man bygger jordkällare eller källarrum under huset är bl.a. Radonrisken, för detta ändamål räcker det med vanlig vattenslang ½" som man perforerar och leder in t.ex. 6 sådana i en upp och nedvänd hink under golvet i källaren (väggarna av cement/betong), primärslangen leder man helt enkelt sedan direkt till utluftskanalen.

Vad gäller kylning i rummet, en vanlig jordkällare håller en stabil temperatur på ca: 4-5 grader. Om kylningen är svår att få till kan man använda tilluftskanalen för att få kalluft in, gräv då en utåt lutande tilluftsrör (5 graders fall ideal) längden är individuell, men i de flesta fall räcker det med ett par meters längd men kan få vara fri längd(plånboken och grävintresset avgör  ;) ) kom bara ihåg att sätta ett tätt järngaller i den öppna änden, och tänk på att på sommaren kan den få motsatt verkan (regleras genom ventiler i till/frånluftskanalerna). det kan vara på sin plats med en liten elmotor som driver en fläkt typ från datorfläkt, i extremfall. :) annars är det bara tuta och kör.

för en fristående jordkällare bör man tänka på att ha på ett tillräckligt lager jord upptill och på sidorna för att tjälen ellervärme inte ska inverka på innetemperaturen, en lämplig tjocklek torde ligga på 1.5meter oavsett var i dem södra delarna av landet man befinner sig på.
Lycka till och se glad ut när du gräver ;)

Bo

  • Inlägg: 4238
Självdrag
« Svar #18 skrivet: 12 apr-06 kl 12:52 »
från ett tätt skafferi med tillopp från en nergrävd slang, kan ju ordnas via en annan slang som ligger solbelyst på taket.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Omvänd Bergvärme.
« Svar #19 skrivet: 09 maj-06 kl 13:55 »
Här är en tidigare tråd på ungefär samma tema ("Kylskåp utan el") med en del intressanta idéer:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=26;action=display;threadid=1003;start=msg5405#msg5405
« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 13:57 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser