Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Noskvalster?  (läst 33685 gånger)

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Noskvalster?
« skrivet: 25 sep-08 kl 08:41 »
Jag misstänker att ena av mina hundar kan ha noskvalster ??? Han drar lixom innåt som en bakot vänd nysning, han är pigg å så som vanligt. Men han har lite  var i ögonen (längst fram bara mot nosen t.ex då han har sovit) Kan det hänga ihop eller kan det vara något annat??
Har fått rådet att ge Ivomec för det ska tydligen hjälpa mot noskvalster, men jag är skeptisk, brukar inte avmaska mina hundr mer än då det kommer in en ny valp i huset(å då med banmint(?) eller axilur). Har ju hört att det finna dödsfall (iofs innom vissa raser) då man gett Ivomec.
Vad har ni för erfarenheter??
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Noskvalster?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-08 kl 08:48 »
Vad jag vet ska man inte ge Ivomec till collieraser för över lag tål det inte det. Sedan på andra raser är det som allt annat individuellt vad de tål, men de flesta klarar Ivomec. Men det finns medel i tablettform (svindyrt) som veterinären skriver ut. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter.
När min hund fick noskvalster så fick vi tabletterna och då (8 år sedan) kunde man bara köpa en hel förpackning fast man bara behövde några stycken. Tur i oturen så hade min hund smittat ett par kompisars hundar så vi delade en förpackning ;).
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: Noskvalster?
« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 09:23 »
Hej!

När hunden har sk. reverterande nysningar så kan det röra sig om noskvalster!
Det enda som jag vet hjälper mot det är ett läkemedel som heter Interceptor.
Det är ett licensläkemedel (inte alla vet. får skriva ut det), och det är i tablettform!
Har aldrig hört att ivomec skulle hjälpa mot detta!! Och det tror jag faktiskt inte det gör heller
eftersom veterinärerna inte föreslår det istället för ett utländskt licens preparat!

Jag har använt interceptor till en del av mina hundar och det fungerar alldeles utmärkt!!

Sen kan det finnas andra orsaker till att hundarna har reverterande nysningar, bl a bronkit.
Hade en annan hund som började snorkla bakåt och testade först interceptor, men när det
inte hjälpte så tog jag in hunden för röntgen, och då visade det bronkit.
Då är det ju helt annan medicin!!

Hoppas mitt svar hjälpt dig något :)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Noskvalster?
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 09:36 »
Citera
Jag har använt interceptor till en del av mina hundar och det fungerar alldeles utmärkt!!
Så heter det, ja :) Men visst används Ivomec mot noskvalster. En del hundägare väljer det alternativet för det är billigare. Jag ville ha Ivomec när min hund fick noskvalster, men eftersom det är en vallhundsras (Belgisk Vallhund Tervueren) ville veterinären inte skriva ut det pga collierasernas överkänslighet.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Noskvalster?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 09:41 »
Många hundar snorklar,utan att det finns någon sjukdom bakom.
Kortnosade bl. a.
Hedemorahöns

Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: Noskvalster?
« Svar #5 skrivet: 25 sep-08 kl 11:59 »
Jag tycker inte Interceptor är speciellt dyrt ;)
Med tanke på hur effektivt det är!!

Visst kan kanske hundar snorkla utan sjukdom bakom..men det beror ju helt på hur mycket!
När en hund varje dag, vid flera tillfällen, vid upphetsande tillstånd mm. reverterar så är
det inte normalt!!

Hittade info om användandet av Ivomec och visst används det, men det är ju inte bra!!

Fakta om användandet av Ivomec:
Ivermectin rapporterades för första gången 1988 som ett framgångsrik medel för behandling av noskvalsterinfekterade hundar. Medicinen saluförs under namnet Ivomec® och är det preparat som de flesta hundägare känner till och förmodligen använt till sina hundar om de uppvisat besvärande symtom på noskvalsterinfektion.
Ivomec föreligger i injektionsform och är i Sverige registrerat som antiparasitärt medel på nöt, svin och ren. För bekämpning av noskvalster hos hund ordineras tre sprutor med 7 - 10 dagars intervall. Trots den uppvisade effektiviteten hos preparatet lär det aldrig bli godkänt som läkemedel för hund i Sverige, eftersom individer inom vissa raser har visat sig vara känsliga och drabbats av allvarliga biverkningar, även dödsfall. Som särskilt drabbade raser uppges collie, shetland sheepdog och australian shepherd men incidenter har rapporterats även från stor pudel, finsk stövare, luzernstövare, karelsk björnhund, västgötaspets, golden retriever, tax och blandras schäfer/labrador.

« Senast ändrad: 25 sep-08 kl 12:04 av Fairy Dreamland´s »

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Noskvalster?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-08 kl 14:23 »
Jag undrar om det inte var så att en del veterinärer skrev ut det ändå, men det är så länge sedan jag rörde mej i "hundvärlden" så man hör inte så mycket. Och det är tom 9 år sedan gamlingen fick noskvalster så man kan bara hoppas att Interceptor har gått ner i pris. Sedan spelar väl priset iofs ingen roll bara hunden blir frisk :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: Noskvalster?
« Svar #7 skrivet: 25 sep-08 kl 16:30 »
Jag hade aldrig ens hört talas om att man gav ivomec till hundar med noskvalster...
Och trodde att så inte var fallet. Men jag sökte info på nätet och upptäckte att jag hade fel!!

Men min vet. har aldrig ens nämnt ivomec som behandlingsmetod, och förmodligen därför
att han vet riskerna!

Hellre lägga en hundring extra på interceptor som endast dödar noskvalstren, än
köpa billigare ivomec och kanske döda hela hunden.
Dumt av veterinärer som förespråkar ivomec.. :-\

Runt ca 300 kr betalde jag sist för interceptor..inga stora pengar alltså :)

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
SV: Noskvalster?
« Svar #8 skrivet: 26 sep-08 kl 07:45 »
Men man måste ha recept på Ineceptor (???) men inte på ivomec ???
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Noskvalster?
« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 08:05 »
Ivomec är jättebra och fungerar jättebra till hundar med noskvalster (eller rävskabb). Men Dectomax är bättre eftersom det inte svider som Ivomec. Har behandlat Vorsteh, Pointer och Setter + Kungspudel & Jack Russel med mycket gott resultat.

För min del skulle jag inte gå och köpa en dyrare behandling bara för att jag då tror att denna är bättre. Skulle däremot inte den billigare varianten fungera så skulle jag aldrig tveka att lägga pengar på den dyrare behandlingen.

Läser man på om ämnet på nätet så ser man att de flesta talar gott om ivomec mot noskvalster och rävskabb. Liksom här är alla dock medvetna om att collies har dött i samband med ivomecbehandling. Däremot står det också en hel del om interceptors biverkningar!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: Noskvalster?
« Svar #10 skrivet: 26 sep-08 kl 08:34 »
Är inte bara collies som dött, utan flera andra raser finns rapporterade :-\

Veterinär Lotta Gunnarsson, forskare vid institutionen för kirurgi och medicin, smådjur vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) samt vid SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

Enligt Lotta Gunnarsson är Interceptor® att föredra framför Ivomec® i bekämpningen av noskvalster hos hund, eftersom det verkar utgöra ett säkrare alternativ för hunden. Båda preparaten är lika effektiva. Skillnaden är att biverkningarna är mycket mildare vid användande av Interceptor®. Det går att använda medlet för alla raser och tablettformen gör att hundägaren lättare kan utföra behandlingen själv. Lotta hyser förhoppningar om att medlet så småningom kan komma att bli registrerat och godkänt i Sverige för behandling av noskvalsterinfektion hos hund.

Vad gäller dectomax så är det nära besläktad med ivermectin (Ivomec), och samma sak gäller där enligt studier!!!
Hos vissa djurslag, som produkten ej är avsedd för, kan avermektiner/milbemyciner tolereras mindre väl (fall av intolerans med dödlig utgång har rapporterats hos hund speciellt hos collie, Old English sheepdog och närbesläktade raser och korsningar samt också hos sköldpadda).



Visst...det är upp till var och en hundägare själv att välja..men för mig är valet jäkligt enkelt!!
Köper inte den dyrare varianten för jag tror den är bättre..utan för att jag vet att den iallafall
inte riskerar att ge något dödsfall!!





Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: Noskvalster?
« Svar #11 skrivet: 26 sep-08 kl 09:29 »
Men man måste ha recept på Ineceptor (???) men inte på ivomec ???

Ivomec är receptbelagd också :)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Noskvalster?
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 11:07 »
Har tre hundar som oxå snorklar sådär, men bara sällan. Har trott att det var noskvalster, men kanske bara något som irriterar ibland, för dom spårar hur bra som helst.
Noskvalster är ju smittsamt, så då borde ju din andra hund oxå få det?
Jag har inte velat behandla mina hundar (har heller inte haft några större problem med detta som sagt) eftersom vinthundar oxå är extra känsliga.
Jag tror att damm eller annat oxå kan ge liknande tillfälliga besvär.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Noskvalster?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-09 kl 20:00 »
Intressant läsning, jag får ringa veterinären för min Fia har nog fått noskvalster av inåt snorklingarna att döma. Och hon snarkar så vi får snart lämna henne på hundpensionat för att kunna sova en hel natt.  :(


Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Noskvalster?
« Svar #14 skrivet: 03 apr-09 kl 20:35 »
Jag har fem hundar och en av dem har alltid haft "inåtvänd nysning" kan hålla på i ett par minuter med detta. Speciellt är det efter hon druckit vatten. Ingen annan av hundarna håller på så, men jag antar att man måste be en veterinär kolla om det är noskvalster, hur dom nu konstaterar det. Vi har bekanta som har jakthundar och som fått behandling mot noskvalster, kanske nån av forumets tyckare vet hur man kan konstatera noskvalstren.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

lena lindberg

  • Inlägg: 47
    • Blekinge
SV: Noskvalster?
« Svar #15 skrivet: 01 jun-09 kl 10:59 »
Nos kvalster följer lätt med vid besökande hundar och mänskliga vänners byxben tex!
vi brukar prata i hop oss med vänner och bekanta och köra en gemensam drive när det är dax!
Jakt hundar kan få bekymmer med killandet i nosen och inte orka följa spår löpan som vanligt.
Nos kvalster är väldigt vanligt och många tar det som ett naturligt fenomen på sin hund!
Nått att tänka på när tex sotaren är på besök!
Om en hund snorklar har de andra  med men den hund som påvisar kan vara mera lättretad i nosen.

En annan vanlig åkomma är KATTSKABB. Svarta öron hos hund o Katt!
Av min vetrinär blev jag rekommenderad (Mellan-Stor Hund)  tvätta öronen väl. droppa i 3 droppar fronline spot on(Fästing pipett) i varje öra. håll koll och upprepa vid behov. Ca 4-6 veckr och då med en droppe utanför örats nedre del.
Då vill de inte krypa in i örat. har sedan dess kanon fina öron trots strykande katter med svarta öron.
Hundar, Hästar, Höns och Åsna
Finska spetsar, stor tvärradig Plymouth Rock, SRF ansluten.

Brobacken

  • Inlägg: 51
SV: Noskvalster?
« Svar #16 skrivet: 01 jun-09 kl 11:12 »
Vi har en drivande hund, stövare, som fick som enda "symtom" att hon började jaga sämre. Inga nysningar etc. Vår veterinär rekommenderade ett relativt nytt preparat vid namn Stronghold som fungerade väldigt bra. En spot-on-lösning, alltså en liten tub med vätska som droppas i nacken på hunden. Detta görs tre gånger, med typ ett par veckor mellan varje gång om jag inte minns fel.
Fördelen med Stronghold är att det tar allt möjligt i parasitväg, kvalster, loppor, fästingar, mask etc. Säkerligen en behandling som ska användas med försiktighet, men effektiv som sagt.

Hittade rätt bra information om både noskvalster och medicinering (bland annat info om just Stronghold kontra de andra som nämnts i tråden) på Agrias hemsida.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4254

Lycka till med din hund!
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Noskvalster?
« Svar #17 skrivet: 11 jun-10 kl 15:02 »
Jag misstänker att ena av mina hundar kan ha noskvalster ??? Han drar lixom innåt som en bakot vänd nysning, han är pigg å så som vanligt. Men han har lite  var i ögonen (längst fram bara mot nosen t.ex då han har sovit) Kan det hänga ihop eller kan det vara något annat??
Har fått rådet att ge Ivomec för det ska tydligen hjälpa mot noskvalster, men jag är skeptisk, brukar inte avmaska mina hundr mer än då det kommer in en ny valp i huset(å då med banmint(?) eller axilur). Har ju hört att det finna dödsfall (iofs innom vissa raser) då man gett Ivomec.
Vad har ni för erfarenheter??

Vi fick ut tabletter hos vetrinären, gav hunden 1 gång i veckan i tre veckor om jag mins rätt. Hade hört att det var dyrt men det kostade ju inte alls mycket! Hon har klarat sig i 1 år nu utan att ha fått tillbaka det!

Gröneholms fjäderfä

  • Gäst
SV: Noskvalster?
« Svar #18 skrivet: 05 jan-11 kl 14:23 »
Tydligen är noskvalster ett stort problem, det är troligare att hunden har det än inte har det om man låter de träffa eller gå där andra hundar har gått.

Våra slutade att spåra så vi fick interceptor som man ger en gång i veckan i tre veckor. Som tur hade vi kvar massor för våra fick det även i annan dos mot rävskabb.

Kan säga att advokate och stronghold inte alltid tar bort noskvalster och skabb, det är dyrt och bägge gånger här fick vi lägga pengar på ytterligare en behandling. Har man barn i närheten utsöndrar hundarna väldigt mycket de första dygnen.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Noskvalster?
« Svar #19 skrivet: 14 nov-12 kl 18:04 »
Jag tycker nog att man skulle kolla om inte hunden har halsproblem också.(halsinfektion) det visar sig ju ofta med "snorklingar" allt behöver inte vara noskvalster. Du skrev ju också att ögonen var lite infekterade. Vår hund hade sådant,alltså inga noskvalster. Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser