Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wedge grafting  (läst 8622 gånger)

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
Wedge grafting
« skrivet: 21 mar-18 kl 17:39 »
Hej. Jag har nu kollat på otaliga filmer om ympning. Jag tänker mig att prova på det som heter wedge grafting. Då jag har ganska stora friska vildapel i trädgården.

Frågor:
Varför hittar jag inget om denna metod på svenska?

Har någon provat och lyckats?

Finns det nackdelar med denna metod?


Gika

  • Inlägg: 152
SV: Wedge grafting
« Svar #1 skrivet: 22 mar-18 kl 10:15 »
Jag hade aldrig hört talas om metoden. Kanske är det en metod som passar bäst på spjut. Tänker att om man har ett fullvuxet träd så vill man ju ha så mycket av det ympade som möjligt. Och då sågar man av en kraftigare gren och ympar in fler tunna ympris.  Större chans att lyckas med någon av ymparna då.
Men jag som testar att dra upp äppelträd från frö tänker att det är en bra metod för mig sen när jag har ett spjut som jag då kan ympa på den sorten jag önskar sen. Och då få hela det växande trädet att vara den sort jag önskar.
Ympar du på detta sätt på ett vuxet träd blir det många ympar och mycket grenar som är kvar som vildapel.

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #2 skrivet: 22 mar-18 kl 16:47 »
Jag tänker mig att jag kapar trädet på ca 1m höjd, gör 4 till 6 kilar och kilar ned ympkvistarna där. Ev vildapelkvistar är ju bara att hålla efter och klippa bort.

Metoden verkar vara vanlig i Usa på de stora fruktodlingarna. Jag kan tänka mig att detta sätt riskerar ett träd som inte blir så långlivat?

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Wedge grafting
« Svar #3 skrivet: 22 mar-18 kl 17:10 »
Fast då kan du inte anvånda den metoden. Då får du snitta upp barken på trädet och göra en ymp som inte är som en kil utan mer som ett snett snitt. Gud vad svårt det var att förklara.
Det är ju tillväxtzonerna på trädet och ympen som ska växa samman. Den sitter mellan barken och själva träet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gika

  • Inlägg: 152
SV: Wedge grafting
« Svar #4 skrivet: 22 mar-18 kl 17:12 »
http://svepom.se/ympning

Barkympning är det jag är ute efter.
Det du tänker på borde vara det de nämner som klyvympning

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #5 skrivet: 22 mar-18 kl 21:00 »
Nej, inte klyvöppning. Det här handlar om att med en kniv och en hammare slå ut en kilformad bit ur stammen som skall vara relativt horisontellt kapad.

Därefter formar man ymkvistens ända på samma sätt och slår försiktigt ner den i kilen. Ympkvistens baksida som skall vara inne i trädet, alltså mot stammen ska vara fasad så att när man slår ned den, så skall barken på ymkvisten och barken på stammen korsas.

Går detta att förstå? Kolla på Youtube och sök på ovan rubrik.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Wedge grafting
« Svar #6 skrivet: 22 mar-18 kl 21:23 »
http://svepom.se/ympning

Barkympning är det jag är ute efter.
Det du tänker på borde vara det de nämner som klyvympning

Postat med Alternativ.nu´s app


Är det okulering du syftar på eller?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Wedge grafting
« Svar #7 skrivet: 23 mar-18 kl 21:33 »
Nej okulering så ympar man ju bara in en knopp.

Jag googlade på rubriken och de bilder jag fick upp var bilder som liknade klyvympning enl länken jag skickade.
Har du någon direkt länk som visar det du syftar på?

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #8 skrivet: 23 mar-18 kl 22:58 »
Det finns många länkar på olika sorters fruktträd, men det här är tekniken.

https://youtu.be/JFbjrrzvxno

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Wedge grafting
« Svar #9 skrivet: 24 mar-18 kl 08:51 »
Jag fötstår. Han använder betydligt grövre ympris än vid andra tekniker.
Nackdelen som jag kan se är att det blir många hålrum. Vid barkympning så blir det mer kontaktyta för tillväxtszonerna. Å andra sidan kanske det blir hållbarare på sikt om det lyckas med den här metoden.
Testa.
Det visade inget om de snurrade bast runt ymparna sen och om de använde ympvax. Kan tänka att det kanske inte är så bra om det kommer vatten in i själva snittet i trädet.
Funkar det inte så kan du ju bara såga av trädet en bit och köra barkympning. Eller göra hälften bark och hälften av den här metoden.
Följ gärna upp hur det går. Det är ju superspännande!

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #10 skrivet: 25 apr-18 kl 10:17 »
Nu är det gjort, jag har använt tekniken och kompletterat med ympvax, ympband och en påse över för att minska risken för uttorkning. Det var svårt att få till det eftersom ympkvistarna jag fick tag på var relativt klena. Återkommer om det funkar.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Wedge grafting
« Svar #11 skrivet: 25 apr-18 kl 14:37 »
Våra fruktträd är ympade. I år har vi själva ympat flera träd. Om du ska ympa är grenympning enklast, grenen du ska ympa på ska då inte vara grövre än max 5 cm. Vi har stuckit ympen under bark.
kretslopp

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Wedge grafting
« Svar #12 skrivet: 26 apr-18 kl 10:34 »
Den där ympmetoden på filmen borde heta triangulering på svenska...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Wedge grafting
« Svar #13 skrivet: 27 apr-18 kl 23:54 »
 :D...Verkar som jag lyckats med två ympningar på äppelträd...Ympat in cox orange och brunnsäpple... Coxet är ett favoritäpple  :D ...Barkympning har jag använt...Ser att triangulering verkar rätt nice metod...

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #14 skrivet: 28 apr-18 kl 21:05 »
Jag har ympat Discovery och Amorona. De skall pollinera varandra.

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #15 skrivet: 30 jun-18 kl 12:35 »
Jag har ympat Discovery och Amorona. De skall pollinera varandra.

Postat med Alternativ.nu´s app
Metoden fungerar utmärkt, 3 av 4 ympningar tog sig slog ut och började växa ganska kraftigt faktiskt. Tyvärr ser det ganska kört ut nu då en flock dovhjortar passerade trädgården och valde att endast äta av ympningarna. Bra att de inte åt annat men surt på ympningarna. Fins lite hopp på två som har tendens till nya skott.

Ympmetoden rekommenderas!

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #16 skrivet: 01 aug-18 kl 00:37 »
Metoden fungerar utmärkt, 3 av 4 ympningar tog sig slog ut och började växa ganska kraftigt faktiskt. Tyvärr ser det ganska kört ut nu då en flock dovhjortar passerade trädgården och valde att endast äta av ympningarna. Bra att de inte åt annat men surt på ympningarna. Fins lite hopp på två som har tendens till nya skott.

Ympmetoden rekommenderas!

Postat med Alternativ.nu´s app
Två av ympningarna överlevde och är stora förgrenade redan.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Wedge grafting
« Svar #17 skrivet: 04 aug-18 kl 12:19 »
Våra ympar är också lyckade.
kretslopp

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #18 skrivet: 16 aug-18 kl 01:03 »
Vad roligt, varför nämns inte denna metod i Sverige?

Även den tredje av fyra har sent omsider börjat växa. Så tre av fyra, trots hjortmarodörer

Postat med Alternativ.nu´s app


oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #19 skrivet: 07 sep-18 kl 18:08 »
Amoronaympen värkar gilla vildapelstammen, den har växt en halvmeter på en säsong med mängder av förgreningar. De två (av två) ympningarna av Discovery har växt ca tio centimeter. Penslar med blodmjöl efter varje regn för att hålla hjortarna borta.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Wedge grafting
« Svar #20 skrivet: 15 sep-18 kl 01:07 »
 :D  OO ja...Kapar man ett träd och ympar på får man en rejäl tillväxt på ymparna...Rotsystemet finns ju kvar på det gamla trädet och är anpassat för tidigare krona....Ympar man på en mindre gren på sitt träd blir tillväxten inte så stark...

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Wedge grafting
« Svar #21 skrivet: 15 sep-18 kl 09:10 »
Det kan bli för mycket för trädet om det inte blir några grenar kvar innan ympen växer ut. Min erfarenhet är att det är bättre med grenymp.
kretslopp

  • Gäst
SV: Wedge grafting
« Svar #22 skrivet: 21 sep-18 kl 17:54 »
Väldigt intressant film. Det fanns en film till där han ympade på en grov Körsbär stam. Kanske ett sätt att hålla höga körsbärs träd låga. När grenarna vill uppåt kunde man ju styra dem neråt med tyngder . Undrar om man gör ympningen på hösten då när det gäller Körsbär. Jag får ta reda på det.

Jag har redan en sådan där avsågad Körsbärs stam. Det kommer grenar från det. Men inte exakt i toppen, Man kunde sätta dit några ympar då. Måste fixa en sådan där kniv med. Kanske går att såga av en Morakniv.

Sen har jag det höga körsbärsträdet som jag vill kapa. Jag når aldrig de stora bären. Det skulle jag vilja fixa till sådär. Annars kanske grannen bjäbbar igen att jag har för höga träd.

Såna där ympningar kanske funkar på träd som är kusiner. Blodbok på en vanlig Bok. Japansk prydnadskörsbär på ett körsbärsträd.  Guldfläder på en vanlig fläder osv om man nu vill krångla med expriment. Det gäller bara att hålla ögonen öppna efter ympkvistar. Prova kan man ju alltid.


Det kom fram en del bilder då jag googlade: ympade träd.

Sen kan jag berätta att jag grävt upp Moreller/Ostheimer körsbär eller vad de heter. När man inte klippte gräset i somras då det var så torrt så sköt det upp skott här ock var. Så man har som en krukodling med sådana träd nu. Ska se om de trivs i kruka med sandblandad jord tills jag vet vart jag ska göra av dem. De verkar få skott från rötterna.

18:21

Såg en rolig sida på google: "Den här mannen har ympat träd som vi inte trodde var möjligt"     Sam Van Aiken heter han. Jag får söka mer på honom senare.Det fanns en del. Han hade ympat 40 olika frukter/bär på ett träd. Väldigt fin blomning i olika färger.
« Senast ändrad: 22 sep-18 kl 10:11 av Fixasjälvkille »

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Wedge grafting
« Svar #23 skrivet: 05 nov-18 kl 00:14 »
Väldigt intressant film. Det fanns en film till där han ympade på en grov Körsbär stam. Kanske ett sätt att hålla höga körsbärs träd låga. När grenarna vill uppåt kunde man ju styra dem neråt med tyngder . Undrar om man gör ympningen på hösten då när det gäller Körsbär. Jag får ta reda på det.

Jag har redan en sådan där avsågad Körsbärs stam. Det kommer grenar från det. Men inte exakt i toppen, Man kunde sätta dit några ympar då. Måste fixa en sådan där kniv med. Kanske går att såga av en Morakniv.

Sen har jag det höga körsbärsträdet som jag vill kapa. Jag når aldrig de stora bären. Det skulle jag vilja fixa till sådär. Annars kanske grannen bjäbbar igen att jag har för höga träd.

Såna där ympningar kanske funkar på träd som är kusiner. Blodbok på en vanlig Bok. Japansk prydnadskörsbär på ett körsbärsträd.  Guldfläder på en vanlig fläder osv om man nu vill krångla med expriment. Det gäller bara att hålla ögonen öppna efter ympkvistar. Prova kan man ju alltid.


Det kom fram en del bilder då jag googlade: ympade träd.

Sen kan jag berätta att jag grävt upp Moreller/Ostheimer körsbär eller vad de heter. När man inte klippte gräset i somras då det var så torrt så sköt det upp skott här ock var. Så man har som en krukodling med sådana träd nu. Ska se om de trivs i kruka med sandblandad jord tills jag vet vart jag ska göra av dem. De verkar få skott från rötterna.

18:21

Såg en rolig sida på google: "Den här mannen har ympat träd som vi inte trodde var möjligt"     Sam Van Aiken heter han. Jag får söka mer på honom senare.Det fanns en del. Han hade ympat 40 olika frukter/bär på ett träd. Väldigt fin blomning i olika färger.
Så här ser det ut nu...

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser