Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergi - botemedel idag?  (läst 4388 gånger)

Pe4r

  • Gäst
Allergi - botemedel idag?
« skrivet: 17 apr-11 kl 23:14 »
Sen kanske 15 år tilllbaka har jag visat överkänslighet för pälsdjur och för damm.

Kliande ögon och snuva är vad jag får då allergin sätter igång.


Vad finns för botemedel mot detta och vad kan man göra idag?

Kan man övervinna sin allergi och kanske satsa på att börja studera
lantbruk för att kanske satsa på att bli lantbrukare eller kanske dräng?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 23:40 »
Min dotter är allergisk mot allt men hon tar en allergitablett på morgonen o då går det bra .Finns massa olika sorter på apoteket .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

_nessie_

  • Inlägg: 7
  • Täckodlar efter Ruth Stouts modell
    • Skåne
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 23:45 »
Hej käre Pe4r!

Det bästa du kan göra är att stärka ditt immunförsvar.  Uteslut allt som belastar kroppen, som kroppen måste rena sig ifrån tex tillsatser, härdade fetter, kemikalier från cigaretter m.m.
Ta tillskott Omega3, c-vitamin, Alg-Börjes algtabletter o kalk.
Ät broccoli eller haricot vertes, grönt varje dag. Nu kan man plocka nässlor, mållor.

Har själv damm-kvalster allergi (astma) men känner bara av det när kroppen är nergången ibland.
Tvätt i 60 gr dödar kvalster. (eller stoppa saker i en plastkasse i frysen några dagar)

Vad dina andra planer beträffar: börja med en två-årig naturbruks-kurs och toppa med gårdsmästare kurs. Under dessa åren får du erfarenhet och kontakter. Kolla tex här: http://önnestadsgymnasiet.se/ eller sök någon folkhögskoleutbildning. Bra att bo på skolan under utbildningen.

När du skaffat dig papper på kunskaper, vilket ger dig trovärdighet hos bank när du måste söka banklån, kanske du kan sätta in en annons i tidningen Land att du vill arrendera en gård som inneboende på gården.
Kanske nappar någon äldre lantbrukare som är på väg att lägga av men inte vill flytta direkt. Då har du råd och hjälp av gubben och känna dig för om det kan funka där för dig i framtiden.

För att förbereda för ev banklån ska du redan i dag börja ett sparande hos en bank. Även om det bara är ett par hundra kr i månaden. Det kommer ändå att visa att du har lite koll på din ekonomi och inte lever på ruinens brant varje månad.

Lycka till! Sikta mot månen så när du trädtopparna! Om fyra år kan du vara där!
Nessie

Pe4r

  • Gäst
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 23:49 »
Precis, det är så man ska göra.

Vissa säger att jag alltid siktar för högt - men det klart, jag gick särskola på gymnasiet - lärarna hade mer problem än eleverna tror jag.  >:D

Hade jag inte gått där hade jag nog haft fina betyg idag däremot.


Ang allergin, finns medel, både det ena och det andra, borde prova och sen göra ett besök i en ladugård några timmar.


Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 23:52 »
Ja dom e ju inte ens dyra , testa en sort o gosa med nåt djur vänta till nästa dag o testa nästa sort osv ..min dotter är allergisk mot alla pälsdjur ,pollen,hö mm mm o vi har gård o djur .Dom djuren hon undviker att ha i ansiktet är illrarna dom är värst för henne.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pe4r

  • Gäst
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 23:56 »
Vad heter den medicinen som ni använder?

Är väl egentligen antihistamin de kallas - eller innehåller detta.


Men hur länge har hon gått med detta och har hon kännt av biverkningar av den?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 00:45 »
Ja dom innehåller antihistamin , dom är ju allmänt mot hösnuva o pollenallergio men funkar mot alla allergier .
Två år nu o inga biverkingar alls .
Har tre barn med olika allergier som tar olika sådana piller o ingen har reagerat .I normala fall reagerar ju inte kroppen som den gör vid en allergi ett anthihistamin hjälper ju bara kroppen inte ändrar nåt .
Tavegyl är ett vanligt piller men jäntan tycker inte dom funkar o sonen blir trött av dom då gick vi över till receptfria -MEN ha alltid Betapred hemma ( skrivs ut av läkare ) om du får en kraftig reaktion .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pe4r

  • Gäst
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 01:11 »
Jag ska möta en läkare för att förlänga perioden på min aktivitetsersättning så då kan jag passa på att diskutera detta med denna
kanske man kan prova nått lämpligt.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 05:59 »
Visst kan man ta antihistaminer och leva med det, men bra är det inte. Med jämna mellanrum förbjuder de medicinerna och sen när de byter namn så finns substansen igen litet lätt förklädd. Luktar litet som "det här är egentligen ganska farligt men folk vill ändå ha det". Teldanex som jag åt i många år förbjöds tex. Likaså en del andra medel. Och biverkningsfritt var det inte. Funkade dom då? Tjah, dammallergin (egentligen är man allergisk mot dammkvalsters avföring) dämpades men så snart man skall till att städa eller tvätta eller peta i bokhyllan så är allergin framme ändå.

Den enda metod jag hört talas om som fungerat i ett längre tidsperspektiv var egenblodsterapi. Vet dock inte om det görs idag eller vid vilka kliniker.

Jobbigt när man skall söka och välja jobb dessutom. Det begränsar ju möjligheterna. Men varje situation är olika och det behöver inte vara så att varje exponering utlöser reaktioner. Ju längre tid som går mellan reaktionerna minskar styrkan också.

Att stoppa saker i frysen fungerar mot dammkvalster, det kan jag bekräfta. Det stoppar förökningen ett tag, dock är kvalstrens avföring kvar och måste mekaniskt avlägsnas med tvätt eller piskning.
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 06:04 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Pe4r

  • Gäst
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 10:28 »
Det kan ju vara så också, man skulle hittat nått som funkar i längden men
som är fri från biverkningar helt och hållet.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 18:59 »
Dom som gått igenom egenblodsterapin säger att det är så för dem. Men det tar i regel några år.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 19:39 »
Jag är allergisk mot pollen och tar nässpray och ögondroppar. Tabletter är inget alternativ för mig eftersom jag blir hiskeligt trött av dem. Utan medicin kan jag inte vara. Nässpray och ögondroppar funkar inte perfekt, men det funkar.
Om man bara har symptom från tex. näsan är det ju ganska onödigt att behandla hela kroppen. :)

Johan B

  • Inlägg: 34
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #12 skrivet: 10 maj-11 kl 19:25 »
Finns det folk som har försökt med fasta för att lindra allergibesvär? Jag har själv funderat på det alternativet men aldrig fastat. Har själv pollenallergi.

Känner till en person som hade stora besvär med pollen och blev väldigt sjuk varje vår och sommar. Han gick igenom långvarig vård under flera år som gick ut på injektioner för att tvinga kroppen att vänja sig med allergenerna. Det gav ingen som helst lindring. Han besökte sedan olika "alternativ-medicinerare" och igen utan resultat.
Som sista utväg prövade han fasta på egen hand under en 2-veckors period. Besvären försvann helt och hållet!
Sedan dess har han fastat en gång per år eftersom besvären annars återkommer. Detta är med säkerhet en sann historia.

Har någon likadana erfarenheter eller har någon hört liknande historier?

Hälsningar Johan

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #13 skrivet: 10 maj-11 kl 21:37 »

Jag har lyckats med konststycket att bli i princip symptomfri från mina allergier (katt, damm, salicylsyra m.m.)

Nu utsätter jag mig inte så mycket för katt eller salicylsyra men damm är svårt att undvika. Förut kunde jag därför nysa oavbrutet flera minuter i sträck. Särskilt på morgonen. Detta händer aldrig nu för tiden. Förändringen gick mycket långsamt så det var svårt att märka den från början men nu när jag tänker tillbaka så inser jag hur dramatiskt allt förändrats.

Allergierna är ett modernt fenomen. Det är något eller troligen flera saker vi infört under 50-talet och framåt som orsakat detta.

Jag tog ett beslut att ta bort allt konstigt ur framförallt min kost. Med konstigt menar jag saker som inte har en kulturell förankring. Saker vi ätit i generationer är ok.

Problemet är att jag ändrat så mycket saker så det är svårt att vara säker på vad som haft betydelse och vad som varit ovidkommande. Det här är dock mina hetaste tips:

  • Ta bort nymodigheter som margariner ur kosten. Smör och olivolja är godare och har ätits utan problem sedan urminnes tider.
  • Undvik kosttillskott och vitaminer. Särskilt det omhuldade C-vitaminet. Du kommer inte bli förkyld oftare eller få skörbjugg. Jag lovar! Normalt behöver ingen dessa preparat. Det finns undantag men det är med största sannolikhet inte du som läser detta. Du sparar då pengar och tar inga risker.
  • Ta inga vaccinationer om du inte absolut måste.
  • Undvik att ta huvudvärkstabletter och dylikt.
  • Var skeptisk mot produkter som innehåller flour.
  • Om du testar något metod så kom ihåg att ge det tid! Det tog ett halvår innan jag kunde märka att jag hittat något som fungerade för mig.
  • Människor är olika! Ta reda på vad som fungerar för dig.

Vidare äter jag numera mycket sparsamt med färskt grönt. Jag följer säsongerna och kokar hellre grönsakerna som man gjorde förr än äter de råa. Jag undviker fibrerrika produkter. Citrusfrukter äter jag nästan aldrig. Kanske 4-5 apelsiner per år. Äpplen är gott. Det äter jag när det finns i ett överflöd om höstarna. Så åt mina far och morföräldrar. De var friska och blev gamla.

Hoppas att allt det här skrivande hjälper någon.


Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Allergi - botemedel idag?
« Svar #14 skrivet: 11 maj-11 kl 00:16 »
Det finns en del intressant i det Solklart skriver. Många gånger beror den ökade reaktionsbenägenheten på att våra kroppar är satta på "bevakningsläge" från början, beroende av en massa olika kemiska ämnen som härrör från vår industrialiserade miljö. Dock är forskningen kring detta ännu i sina barnskor. Det är också så att det är ganska vanligt med perioder under livet, då allergiska reaktioner avtar eller uteblir helt. Och även motsatsen är fallet, exempelvis kan bisticksallergi kvarstå hela livet och ge reaktioner med 60 år emellan.

Jag kan inte förstå hur fasta skulle kunna bidra till att minska allergiska besvär. Har svårt att tänka mig de mekanismer som skulle kunna vara inblandade där. Eftersom jag själv fastade ofta i yngre år och inte blev vare sig bättre eller sämre i mina allergier av detta, kan jag inte bekräfta dom erfarenheter som Johans bekanting gjorde. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna finnas något samband, känner dock inte till något medicinskt sådant.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser