Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två olika avelsgrupper  (läst 1400 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Två olika avelsgrupper
« skrivet: 25 okt-12 kl 10:38 »
I år kommer jag att ha två olika avelsgrupper.

1. Sju tackor, de äldsta födda -09 och de yngsta är årslamm.
2. Fyra tackor, den äldsta född -08 (tror jag) och de yngsta är årslamm.

Jag har två bagglamm födda i år som ska få betäcka varsin grupp. Det är "varandras" familjer om ni förstår vad jag menar.

Funderar på hur jag ska skilja dessa grupper åt under betäckningsperioden. Tror ni att jag behöver ha dem på flera hundra meters håll från varandra eller kan de gå i hagarna bredvid varann? Vi har två olika hallar för dem, men det är bara 50 meter emellan dem och utehagarna kommer vara bredvid varandra i så fall.

Det går ju inte säga med säkerhet hur mina får kommer att göra, men rent generellt? Hur brukar får bete sig? ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 10:42 »
Jag har lyckats med två betäckninggrupper vägg i vägg. Inne i stallet var det tät mellanvägg som gällde, så att baggarna inte såg varandra. Gjorde de det så var de över i ett nafs. (Jag var där som vittne och säkerställde att inga "olyckor" skedde). Utomhus fick jag faktiskt se till att de inte såg varandra heller, och drog eltråd på båda sidor om fårnätet (med presenning som insynsskydd) som skilde grupperna åt. Såhär fungerade det utan problem för mig. Så, kanske är det bra om de kan hållas så långt ifrån varandra som möjligt, alternativt som jag har gjort, nära varandra men totalt insynsskyddade.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 11:14 »
Hej
Min 5-åring ska få 8 tackor & 2-åringen 2 tackor,de går i var sin hage med vindskydd,ena gruppen bakom tretrådigt elstängsel & andra gruppen bakom fårnät. Det fungerade förra hösten :)

Har aldrig haft dom inomhus vid betäckning.
20 dec får baggarna flytta ihop i sin hage igen så att tackorna kan ta det lugnt fram till lammningen.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 11:21 »
Hur långt är det mellan dina hagar?
Vad är det för får du har? Ifall det skiljer sig från ras till ras...

Hej
Min 5-åring ska få 8 tackor & 2-åringen 2 tackor,de går i var sin hage med vindskydd,ena gruppen bakom tretrådigt elstängsel & andra gruppen bakom fårnät. Det fungerade förra hösten :)

Har aldrig haft dom inomhus vid betäckning.
20 dec får baggarna flytta ihop i sin hage igen så att tackorna kan ta det lugnt fram till lammningen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 11:25 »
Det är gutefår :)
Hagarna ligger på var sin sida om en liten grusväg..man kan ej mötas med bil...
Efter betäckning går baggarna på ena sidan och tackorna på andra,det gör dom även nu tills det är dags att börja avla,så att säga ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 11:29 »
Vi testade att ha bagglammen så att de såg tackorna, med påföljden att de raskt hoppade över nätet på 1.20 :)

Det är gutefår :)
Hagarna ligger på var sin sida om en liten grusväg..man kan ej mötas med bil...
Efter betäckning går baggarna på ena sidan och tackorna på andra,det gör dom även nu tills det är dags att börja avla,så att säga ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 19:27 »
Ett bra staket och att de inte ser varandra, sätt upp presenningar, då bör det gå bra. Det brukar vara bra att de inte hör varandra heller men det kan gå bra ändå.
Åsenfår, hundar och katter

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Två olika avelsgrupper
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 22:58 »
För tre år sen hade jag två baggar som aldrig hade träffats för. Dem fick gå med var sin grupp i var sitt stall och hage med en tom hage emellan.

Men i år köpte jag två bagglamm som först fick gå ihop i en månad (kvarantän) Dem gick ihop som om dem var född hos oss, jätte bra vänner. Sen provade jag med att bara ha båda grupper med tackor och var sin bagge i samma stall med bara enkla grindar mellan grupperna. Och det gick hur bra som helst. Skönt för tackorna framförallt då dem blir väldigt stressad av att skiljas åt och sen bråkar när dem kommer ihop igen.

Nu har dem got ihop i tre veckor och allt är lung, ingen hoppar, baggarna verka nöjda med var sin grupp med tackor att betäcka.

Jag hade till och med en tacka med sina lamm i en tredje box som inte skulle betäckas i år. Men nu idag blev hennes juver frisk förklarad och tacklammet har växt så bra så nu fick dem gå in till den ena gruppen. Fårklipparen (en jätte bra konsult i många frågor ;-) tyckte jag skulle kunna ha med kastrat baggen ihop med dem också. Jag var väldigt skeptisk, men det funkar!

Men nu är baggarna mindre än mina tackor söt och ung få se hur det bli nästa år!

Jag har också Åsenfår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser