Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det här för växt?  (läst 793 gånger)

Alex.karlsson

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Vad är det här för växt?
« skrivet: 29 jul-19 kl 19:33 »
Hej, hittade inget passande rum så lägger det här.
Vi har en glänta som jag låter växa fritt för insekternas skull.. nu har vi fått massor blommor som liknar odört men den saknar doften. Vet någon vad detta är för växt och om den är giftig?

Tack på förhand..

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vad är det här för växt?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-19 kl 19:53 »
Ser ut som en strätta

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Vad är det här för växt?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-19 kl 19:57 »
Jag tror att det är en Hundloka eller Björnloka (beroende på storlek) och båda är giftiga och har frätande växtsaft. Den tränger lätt ut andra växter och saften kan skada barn så man bör hålla efter den.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Alex.karlsson

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Vad är det här för växt?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-19 kl 20:33 »
Tack för snabba svar, jag googlade strätta och tror nog på den jag med. Björnloka tror jag inte tycker inte bladen ser ut att stämma. Och jag brände mig inte heller :)

Tack.

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Vad är det här för växt?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-19 kl 21:05 »
Det har du rätt i; bladen är annorlunda.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

 

FolkrepublikenBergsjö

  • Inlägg: 9
  • Folkrepubliken Bergsjö's officiella konto
    • Värmland
SV: Vad är det här för växt?
« Svar #5 skrivet: 30 jul-19 kl 09:25 »
Jag tycker att den ser mer ut som kvanne


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser