Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grekisk keramik med bly  (läst 10006 gånger)

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Grekisk keramik med bly
« skrivet: 06 okt-05 kl 13:54 »
på tv i går visade dom att grekisk keramik innehöll så mycket bly att man blir förgiftad genom att använda det. skrämmande. inventerar raskt skåpen om jag köpt keramik i grekland. Bara vaser som tur är, stackars blommor. När jag är ute och reser vill jag bara ha nyttoprylar med hem inget pynt. förra året var jag i Spanien hittade underbara keramikformar som jag använder dagligen. Hjälp är dom också fulla med bly? Hur får man reda på det?
Git
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

kraka

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Re:Grekisk keramik med bly
« Svar #1 skrivet: 10 okt-05 kl 14:47 »
Är det grön eller blå lergods så ska du vara försiktig, framför allt med syor ( t ex frukt, kaffe ) som löser bly.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Grekisk keramik med bly
« Svar #2 skrivet: 12 okt-05 kl 07:12 »
oj grön liten flaska/kruka som jag har smaksatt olja i. Tack för svaret.
Gillar inte pynt tycker om att handla särskilt keramik och då sådant som jag vet jag har användning för
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Kluttan

  • Gäst
SV: Grekisk keramik med bly
« Svar #3 skrivet: 07 feb-08 kl 02:06 »
Fortsättningsvis gult och rött, inte heller lämpligt. Sura saker kan vara te, citronvatten, sillinläggningar mm liksom kraka skriver om frukt och kaffe. Personligen skulle jag aldrig använda keramik i grälla färger...

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Grekisk keramik med bly
« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 14:45 »
Du ska aldrig förvara mat, särskilt inte syrliga saker (som Kraka skrev) .
Men du  kan använda som matskålar för vuxna.
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
SV: Grekisk keramik med bly
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 15:39 »
Det är bara lergods som man har blyglasyrer på. Kan vara svårt att veta om det är lergods eller stengods, men ett tips kan vara att kolla under keramikgrejen. Är det glasyr under botten är det förmodligen lergods! Är det inte glasyr under kan det i alla fall vara lergods. Då kan man testa om den oglaserade leran suger vatten. I så fall är det lergods och blyvarning.
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

mikaela

  • Inlägg: 7
SV: Grekisk keramik med bly
« Svar #6 skrivet: 03 apr-08 kl 12:46 »
Jo, det är bara lergodskeramik som har blyglasyrer. Men efter vad jag har lärt mig är det bara kombinationen bly och kopparoxid som blir giftigt. det gör att blyet fäller ut i det som förvaras i kärlet. kopparoxid ger en grön färg, så man ska alltså se upp med gröna lergodsgrejer. Har inte hört något om att även andra starka färger under blyglasyr skulle bli giftigt, men det skadar ju aldrig att vara försiktigt. bly är ju inte så coolt att få i sig...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Grekisk keramik med bly
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 15:32 »
På en bussresa till Spanien varnades vi av vår reseledare för just detta, att använda glaserat lergods till mat eller dryck pga de höga halterna av bly. Tror hon nämnde att det kan förekomma även kadmium i glasyren.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rus

  • Inlägg: 11
SV: Grekisk keramik med bly
« Svar #8 skrivet: 05 apr-08 kl 22:18 »
Kadmium kan finnas i röda lergodsglasyrer, men troligen inte i Sverige iallafall.

Man ska även göra en skillnad på den sortens blyglasyr som är baserad på blyoxid. Den fäller ut mycket bly vid användning speciellt i kombination med koppar, kobolt och mangan.
Men numera används det glasyrer baserade på kemiskt bunden bly som inte fäller ut någon, enligt livsmedelsverket, hälsofarlig mängd bly vid användning. Och dessutom har det kommit många förbud mot användning av bly och blyfrittor i lergodsglasyrer bl.a. genom EU. På gott och ont. Man får aldrig den vackra lystern i glasyren med ersättaren bor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser