Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg - vildjäst  (läst 1940 gånger)

Alex.karlsson

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Surdeg - vildjäst
« skrivet: 09 dec-19 kl 19:53 »
Hej,
Har under några år bakat med surdeg och fick nu i helgen för mig att odla vildjäst. Men vad är skillnaden egentligen. Läste att man kunde starta en surdeg med hjälp av vildjäst... Men är inte surdeg mjölksyrebakterier och vildjäst jästsvampar? 
Är det någon som kan ge lite klarhet i denna fråga ? :)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Surdeg - vildjäst
« Svar #1 skrivet: 29 maj-20 kl 18:54 »
Någonstans har jag läst att surdeg producerar ättiksyra och inte mjölksyra.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Surdeg - vildjäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-20 kl 19:08 »
Det kan nog stämma. I recept för jästbröd som försöker efterlikna surdegsbröd (t ex recept för bakmaskin) brukar ättika ingå.

Ayako

  • Gäst
SV: Surdeg - vildjäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-21 kl 16:55 »
Nu är jag kanske lite sent ute här, men vildjäst är ju vad man brukar kalla en 'starter' som görs på t.ex. rivet äpple och honung, eller torkad frukt. Det blir mjölksyrabakterier precis som i en vanlig surdeg, eller fermenterade/syrade grönsaker. Därför kan man faktiskt baka surdegsbröd på spad från t.ex. surkål istället för en surdeg, och det fungerar även utmärkt för glutenfritt surdegsbröd.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser