Har hittat en Ford Ranger från -91 som jag är lite sugen på. 161 hk v6, automatlåda. Vågar man prova att blanda etanol i denna bil för att sänka bränslekostnaden något? I så fall hur mycket?
Det bör definitivt gå bra med 20-25 % E85 i en sådan bil, i bästa fall upp mot 50 %. Det är bara att prova att blanda i mer och mer för varje tankning, för att se var gränsen går. Typiska saker man kan vänta sig händer är t ex att motorelektronikvarningslampan tänds och det dyker upp felkoder för mager bränsleblandning, svajande eller opålitlig tomgång, dåligt svar på plötsligt gaspådrag i synnerhet vid kall motor, dålig segdragningsförmåga.
På Ford av den generationen brukar det vara lätt gjort att läsa av felkoder, anvisningar för det brukar gå att hitta på nätet. I princip rör det sig om att koppla en testlampa till ett uttag i en testkontakt och jorda ett annat uttag i samma kontakt, sedan kommer felkoderna i form av blinkningar på testlampan.
Kolla gärna innan du börjar blandtanka (eller till och med innan du köper bilen) att systemet är fritt från felkoder och åtgärda eventuella fel som finns. Om lambdasonden (ofta finns det två lambdasonder på Ford V6-motorer) aldrig verkar vara bytt kan det vara idé att byta den/dem i förebyggande syfte. Eftersom avgastemperaturen blir lägre på E85 så har en gammal trött lambdasond svårare att fungera bra än vad den har vid ren bensindrift.
På en så pass gammal bil kan det finnas en hel del hartsavlagringar från gammal bensin i bränslesystemet, om man har otur kan de lossna vid större etanolinblandning i bränslet och sätta igen bränslefiltret, det brukar i så fall inträffa några veckor till några månader efter att man har börjat blandtanka. Det kan vara lämpligt att du köper ett nytt bränslefilter i förväg och ser till att ha med dig nödvändiga verktyg, slangklammer mm för att byta det. Har du kört regelbundet i ett halvår utan att få det gamla filtret igensatt kan du vara säker på att det inte blir mer problem emd hartsavlagringar och då kan det vara läge att byta filter ändå.