Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aktie tips  (läst 2109 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
aktie tips
« skrivet: 11 apr-10 kl 21:31 »
Hej
Vågar vi starta en sida om aktie tips
och vi hänger inte ut någon som fel analyserar det händer hela tiden.

Kom igen om era tankar och ider ;D

Johannes

  • Gäst
SV: aktie tips
« Svar #1 skrivet: 11 apr-10 kl 21:34 »

en bra idé speciellt om det finns en tankemässig koppling till PPM-systemet eller vad det nu heter nu.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: aktie tips
« Svar #2 skrivet: 11 apr-10 kl 22:18 »
Inget konkret tips om "get rich quick", men mitt tips är att köpa aktier i den banken du anlitar:
- Betalar du ränta på huslånet så går det till dig själv
- Betalar du oskäliga avgifter på banken går det till dig själv
- Om det går bra för banken så lämnar de utdelning
- Om det går dåligt för banken räddar staten dem "för de är för viktiga för att gå omkull"

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: aktie tips
« Svar #3 skrivet: 12 apr-10 kl 02:38 »
Gor ett enkelt experiment: latsas att du investerade 10 000 vardera i fem olika aktier for fem ar sedan. Sedan ser du efter hur mycket dom gatt upp och hur mycket du skulle haft om du verkligen gjort kopen pa riktigt. Sedan gor du samma sak med den billigaste indexfonden.

Jag har sagt det forr och sager det igen, for den som inte har andra motiv an att fa sa hog och saker avkastning som mojligt finns det inget battre alternativ an en billig indexfond.

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: aktie tips
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 02:32 »
Haller med Rabark har ovan. Undersokningar visar gang pa gang samma resultat: basta resultat fas alltid av indexfonder, i langsiktigt sparande. Pa tio ar finns det inga fonder eller enskilda aktieplacerare som kommer upp i samma avkastning.

Det ar iofs en annan sak om man kan sitta och mikrostyra sina innehav med direktuppkoppling till borssystemen da kan man rida "vagorna", men det kravs nog mer kunnighet an vad mer an en handfull manniskor har i detta hela land.

s60012

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: aktie tips
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 07:20 »
Mitt tips är att istället för dyra fonder köpa aktier i Investmentbolag. Då får man automatiskt en blandning av bolag. Investmentbolag som Investor, Ratos, Svolder, Industrivärlden m.fl följer ofta generalindex väl så bra som de flesta fonder plus att de har en direktavkastning på 3-5% varje år.

Köper du aktier direkt betalar du endast en courtageavgift när du köper och sen när du eventuellt säljer dom. Hos nätmäklare kostar det sällan mer än några tior om du inte köper väldigt stora poster. Vanliga fonder kostar oftast runt 1% per år. Det blir ganska mycket pengar om man är långsiktig i sitt sparande.

Jag läste för ett par år sedan att bankerna gör omkring 50 öre i ren vinst på varje krona de drar in på fondavgifter. Det är rent ocker i mina ögon, vi behöver inte göda bankerna mer än vi redan gör.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: aktie tips
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 07:33 »
...
Jag läste för ett par år sedan att bankerna gör omkring 50 öre i ren vinst på varje krona de drar in på fondavgifter. Det är rent ocker i mina ögon, vi behöver inte göda bankerna mer än vi redan gör.
;D Vilket bara understryker mitt tips ovan... För övrigt håller jag med, både Investmentbolag och indexfonder är bra alternativ.

Broberg

  • Gäst
SV: aktie tips
« Svar #7 skrivet: 16 apr-10 kl 19:48 »
Om jag hade sysslat med aktier, så skulle jag köpt sådana i Private Media Group.

marginal

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
    • Skogsliv
SV: aktie tips
« Svar #8 skrivet: 10 maj-10 kl 12:16 »
Om man tänker sig peak-oil och en kommande energikris på grund av stigande oljepriser/bensinpriser borde en långsiktig investering i större bolag inom alternativ energi vara en bra affär. Eller ska man tänka tvärtom, att de oljebolag som sitter på dom sista reserverna kommer att bli värdefulla? Vilka bolag är starka inom solenergi och vindenergi och vilka andra bolag är knutna till branschen? Batteritillverkare? Råvaruproducenter?

souped

  • Inlägg: 122
    • -
SV: aktie tips
« Svar #9 skrivet: 22 maj-10 kl 01:02 »
Om man tänker sig peak-oil och en kommande energikris på grund av stigande oljepriser/bensinpriser borde en långsiktig investering i större bolag inom alternativ energi vara en bra affär. Eller ska man tänka tvärtom, att de oljebolag som sitter på dom sista reserverna kommer att bli värdefulla? Vilka bolag är starka inom solenergi och vindenergi och vilka andra bolag är knutna till branschen? Batteritillverkare? Råvaruproducenter?

Snarare läge att investera i olja iom att priset kommer stiga.  :-X

marginal

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
    • Skogsliv
SV: aktie tips
« Svar #10 skrivet: 26 maj-10 kl 11:04 »
Ja, på ett sätt så borde man väl tänka så, att det är läge att investera i dom sista oljereserverna, men aktiekurser är väl alltid baserat på investerarnas bedömningar av värdet på bolaget och om jag förstått oljebranschen rätt så värderas bolagen i stort utifrån hur stora reserver och lager dom har. Så om branschen krisar och råvarorna minskar så borde väl kurserna gå ner?

Däremot borde ju en investering i själva råvaran vara ekonomiskt bra men det är väl tekniskt svårare att köpa själva oljan.

Nu resonerar jag alltså helt utifrån det ekonomiska värdet, inte i det etiska. Jag skulle själv aldrig välja att investera i olja. Men gärna i miljömässigt intressant teknik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
inge.reklam60@gmail.com, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser