Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  A-kassa och bisyssla?  (läst 14691 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #20 skrivet: 23 apr-07 kl 23:29 »
Hej!

Jag är med i SIF A-kassa.  För några år sedan blev jag arbetslös, och hade också min rörelse.  Den har hängt med sedan slutet på 70-talet, så tiden från start var inget problem. När jag skulle uppge antal timmar jag arbetat i min rörelse senaste året sa jag till dem att det har jag överhuvudtaget ingen aning om. Efter en stunds dividerande kom vi fram till att 20 timmar i veckan kanske var något så när riktigt.

Detta har jag kört på sedan dess.

Edgar

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #21 skrivet: 23 apr-07 kl 23:30 »
är ditt företag bissyssla eller deltidsföretag? 20 timmer är ju skitmycket

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #22 skrivet: 23 apr-07 kl 23:45 »
Det bedöms som bisyssla.  

E

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #23 skrivet: 24 apr-07 kl 01:13 »
Är man arbetslös om man är egen företagare? Jobbar man 50% så har man väl typ.....öh, deltidsjobb?

Och ska a-kassan finansiera företag som inte bär sig? Utöka jordbruket med 50%? Kanske?

Hrm, ingen av oss har 7680:-/mån FÖRE skatt ens.

/Gruff *lite grinig idag*

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #24 skrivet: 24 apr-07 kl 01:31 »
är ditt företag bissyssla eller deltidsföretag? 20 timmer är ju skitmycket
"Skitmycket" i förhållande till vad?
Om en egen firma (gård) skall bära sig krävs nästan alltid minst 10 timmars arbete/dygn större delen av året.

Det är en grav missuppfattning att det bara är att flytta ut på landet och ligga i hammocken och fisa äggmök. Visst jag jobbar inte hela dagarna just nu när jag är hemma med lillgrabben, men det betyder samtidigt att frugan får arbeta desto mer för att få det hela att gå ihop. Och dagarna blir inte kortare för min del heller.
Större delen av dagen går åt till barnvård och mornar och kvällar till djurvård.

A-kassa har jag aldrig nyttjat och har inga planer på att börja utnyttja andra människors arbete för egen del heller.
Låt bidragen gå till de som verkligen behöver dem och spotta lite i nävarna istället.

/Fred (som också är lite grinig idag).
 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #25 skrivet: 24 apr-07 kl 08:50 »
Citera
Håller med.
Oavsett om det är före eller efter skatt så verkar det väldigt mycket i mina ögon...  
Det kan väl inte stämma; på så sätt vore det klart attraktivt att stämpla och ha dryga ut inkomsten med bisysslor.

Citera
Är man arbetslös om man är egen företagare? Jobbar man 50% så har man väl typ.....öh, deltidsjobb?

Och ska a-kassan finansiera företag som inte bär sig? Utöka jordbruket med 50%? Kanske?

Hrm, ingen av oss har 7680:-/mån FÖRE skatt ens.

/Gruff *lite grinig idag*

Citera
"Skitmycket" i förhållande till vad?
Om en egen firma (gård) skall bära sig krävs nästan alltid minst 10 timmars arbete/dygn större delen av året.

Det är en grav missuppfattning att det bara är att flytta ut på landet och ligga i hammocken och fisa äggmök. Visst jag jobbar inte hela dagarna just nu när jag är hemma med lillgrabben, men det betyder samtidigt att frugan får arbeta desto mer för att få det hela att gå ihop. Och dagarna blir inte kortare för min del heller.
Större delen av dagen går åt till barnvård och mornar och kvällar till djurvård.

A-kassa har jag aldrig nyttjat och har inga planer på att börja utnyttja andra människors arbete för egen del heller.
Låt bidragen gå till de som verkligen behöver dem och spotta lite i nävarna istället.

/Fred (som också är lite grinig idag).
ja regler e för märkliga...
ursäkta mig men jag instämmer till fullo med ovanstående inlägg!

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #26 skrivet: 24 apr-07 kl 09:10 »
Herregud, godkänner de 20 timmar i veckan som bisyssla?!! Det är ju halvtid! Det innebär att de tycker att det är helt rimligt att ha en och en halv heltidstjänst. Min a-kassa är riktigt kinkig, så många timmar vågar jag aldrig uppge. Och det lägger jag inte heller när jag jobbar heltid.
« Senast ändrad: 24 apr-07 kl 09:12 av Lollo »

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #27 skrivet: 24 apr-07 kl 13:12 »
Med den nya regeringen blir säkert även dessa regler skärpta ;D

Jag fick förresten idag ett brev från SmåA, småföretagarnas arbetslöshetskassa, om att A-kasseavgiften har höjts från 1.176:–/år till 3.972:-/år enligt ett beslut av Riksdagen!
Dvs en höjning på 2.796:-/året vilket innebär mer än 200% höjning!  :o >:(

Jag trodde först att jag läst fel, men det är sant!!! :-\

/ Spraka, hårt arbetande småföretagare som jobbar uppskattningsvis 30-60 arbetstimmar/veckan
Why be normal when you can be yourself?

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #28 skrivet: 24 apr-07 kl 13:18 »
Den a-kassan har jag aldrig förståt mig på. Man får ju ingen a-kassa om man är småföretagare, hur kan man då vara medlem i en akassa för småföretagare? Hur har du nytta av den?

jenses

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #29 skrivet: 24 apr-07 kl 15:02 »
Oroa oss på riktigt kan vi börja göra den dagen a-kasseavgiften blir obligatorisk.
Gud bevare oss  :o
Jag har aldrig sett en meningslösare "försäkring",
deras villkor är en stor hög med "gummiparagrafer".
Det känns lika bra att kasta sina pengar i soptunnan  8)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #30 skrivet: 24 apr-07 kl 22:13 »
.......
Oroa oss på riktigt kan vi börja göra den dagen a-kasseavgiften blir obligatorisk.
 


Det är väl redan konstaterat i många trådar här på Alt. att den är obligatorisk ... A-kassan finansieras ju genom arbetsgivaravgiften och den betalar ju alla oavsett om man är berättigad till ersättning eller inte. A-kasseavgiften är ju bara symbolisk i sammanhanget.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #31 skrivet: 24 apr-07 kl 23:39 »
Jag skulle gärna vilja ha ett starta-eget-bidrag som är anpassat till lantbrukare. Det som finns idag innebär att man får sin akasseperiod förlängd ett halvår. Men vad hjälper det en lantbrukare som troligen inte hinner få nån som helst inkomst under den perioden om den inte råkar infalla på hösten?

Fast man blir troligen inte beviljad bidraget om man inte kan visa hur man ska få in pengar innan hösten, det sa min handläggare på arbetsförmedlingen här om dagen.

Men, starta eget tar mycket längre tid än ett halvår. Jag skulle vilja ha nån sorts succesiv "avvänjning". Att man först lovar att försörja sig på 25 procent och får akassa 75, sen 50 % osv.

Men, eftersom det inte finns kommer jag aldrig att satsa på mitt företag. Det är och förblir en bisyssla. För att gå från noll till heltid och bara kasta mig ut i ingen försörjning vågar jag bara inte.

Det finns ett speciellt startstöd för jordbruk på 250 000 SEK som ingår i "EU-paketet".

 Att inbetalningarna kommer långt efter utbetalningarna är desvärre inte unikt för lantbruk. De flesta företag har det så och likviditeten brukar vara ett besvärligt kapitel för de flesta nystartade företag. Att starta ett nytt lantbruksföretag med någon "vanlig" produktion (mjölkkor, köttdjur, spannmålsodling) i sådan omfattning att det ger inkomster som går att leva av kräver våldsamt mycket  kapital. Kapitalbehovet per sysselsatt är troligen större än i nästan alla andra brancher.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #32 skrivet: 25 apr-07 kl 07:55 »
Nu kan jag inte reglerna för svensk A-kassa, men i princip tycker jag att en obligatorisk A-kassa för löntagare är meningsfull. Annars blir det ju så, att de som är förutseende och betalar in ordentligt måste dela med sig av till dem som hellre lägger ut pengarna på annat när de får lön, men naturligtvis vill ha ersättning när de blir arbetslösa. Att äta kakan men ändå ha den kvar.

Om egna företagare ska betala A-kassa för sig själva, har jag inte funderat på. Men om de inte gör det, kan de väl inte kräva ersättning när de ger upp firman och söker jobb. Eller?

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #33 skrivet: 25 apr-07 kl 08:34 »
SKillnaden mellan socialbidrag och a-kassa måste förstås.

Socialbidraget är en obligatorisk samhällsrättighet som man måste betala för och man har rätt att få ersättning för.

A-kassan är ett föreningsmedlemskap och ett politiskt ställningstagande.

Du kan bli utesluten ur a-kassan. Du kan inte bli utesluten ur socialförsäkringen.

Socialbidragets funktion är att garantera medborgaren en minsta levnadstandard, att lindra mot nöd och fattigdom.  

A-kassan är en facklig kampmetod som syftar till att höja priset på arbete. Genom att göra arbetslösheten mindre ekonomiskt kännbar blir hotet att ställas utan arbete mindre kostsamt för arbetssäljarsidan, som då stärks i de fackliga förhandlingarna.

Ur det perspektivet är givitvis en a-kassa för egna företagare marig att förstå. Denna a-kassa fungerar på så sätt att företagaren är försäkrad mot arbetslöshet på samma sätt som en arbetare , men bara om han slutar med sin verksamhet. Först när han lägger ner sitt företag och sluter upp i arbetarleden igen kan han få a-kassa. Han kan aldrig få a-kassa bara för att han har en dålig orderingång i sitt företag.

Det är högern snarare än vänstern vill förstatliga a-kassan och göra den obligatorisk. Högern vill omforma a-kassan till en socialförsäkring för att vrida den ur händerna på facket. Och facket stretar emot.

Dock stretar de inte emot tillräckligt stark. I princip förlorade facket kampen om a-kassan redan på 1940-talet då de tillät den socialdemokratiska staten att bli en delfinansiär. Eftersom facket inte litade på sina egna medlemmar ville de använda skattemyndigheten och kronofogden för att driva in fackets och a-kassans avgifter.

För det får de nu betala priset. Arbetarklassen röstar borgerligt, borgarna vill förstatliga a-kassan och ingen ser längre skillnad på en fackombudsman och en statlig löneförhandlare.




« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 08:53 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Polghara

  • Inlägg: 13
Re:A-kassa och bisyssla? Kommentar.
« Svar #34 skrivet: 25 apr-07 kl 09:07 »
Nu kan jag inte reglerna för svensk A-kassa, men i princip tycker jag att en obligatorisk A-kassa för löntagare är meningsfull. Annars blir det ju så, att de som är förutseende och betalar in ordentligt måste dela med sig av till dem som hellre lägger ut pengarna på annat när de får lön, men naturligtvis vill ha ersättning när de blir arbetslösa. Att äta kakan men ändå ha den kvar.


Jag betvivlar STARKT den meningsfullheten. För min del kommer det i så fall att innebära att jag kommer att betala in till en A-kassa som jag inte får ut nåt ifrån. Vid årsskiftet slopades studerandevillkoret i A-kassan vilket innebär att jag som student står utan nåt sorts ersättning alls om jag inte lyckas hitta ett jobb tills jag slutar min utbildning. Ringde mitt fackförbund och frågade om det, men fick bara till svar nåt i stil med att "ja, det är ju synd men du hamnar i en spricka i systemet". En spricka som kan leda till att jag står helt utan inkomst vid årsskiftet om jag inte lyckas hitta nåt jobb i tid. Jag är 38 år, har tre barn som behöver mat bordet och tak över huvudet och dom snackar om en spricka i systemet >:( Det snackas om att man vill ha utbildad arbetskraft. Jovisst... men studenternas arbete tycks inte vara värt ett dugg.....

Till råga på allt vill dom nu jag ska betala till en A-kassa jag inte har någon rätt till.
En obligatorisk A-kassa synes mig bara ha ett obligatorium åt ett håll, nämligen åt mitt:  Min räkning till den blir obligatorisk, men deras hjälp till mig när jag behöver den kan jag se i månen efter... Gissa om jag ångrar att jag satte mig på skolbänken...

//Susanne

Stadsbo med hjärtat lämnat kvar på landet. Handarbetare. Växtälskare. Läsare. Sökare efter harmoni och mening i tillvaron.

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #35 skrivet: 25 apr-07 kl 10:19 »
Jo jag känner till eu-startbidraget- Kämpar på här för att söka det, men är lite orolig att de bara beviljar det till heltidsföretag, trots att det inte står något om det i reglerna för vem som får det.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #36 skrivet: 25 apr-07 kl 10:55 »
 Om jag inte minns helt fel är det minst 50% inkomst från jordbruket som gäller....
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #37 skrivet: 25 apr-07 kl 11:03 »
Ja det kan jag ju glömma isåfall. Å kan de inte skriva ut det i sina broschyrer? Här sitter man å sliter med sin affärsplan...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #38 skrivet: 25 apr-07 kl 11:48 »
Ja det kan jag ju glömma isåfall. Å kan de inte skriva ut det i sina broschyrer? Här sitter man å sliter med sin affärsplan...
Ring din Länsstyrelse och kolla för säkerhetsskull (det kan vara så att jag kommer ihåg fel och det är Investeringsstöden som det är 50% som gäller).
 I vilket fall som helst, ring länsstyrelsen! Dom är bra på att hjälpa en rätt i Bidragsdjungeln, det är deras jobb :)
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:A-kassa och bisyssla? Kommentar.
« Svar #39 skrivet: 25 apr-07 kl 12:31 »
Jag betvivlar STARKT den meningsfullheten. För min del kommer det i så fall att innebära att jag kommer att betala in till en A-kassa som jag inte får ut nåt ifrån.

Då är det kanske fel på hur A-kassan är organiserad och på reglerna. En möjlighet är att titta efter hur det fungerar i andra länder som har A-kassa. Den måste ju inte ha någonting med fackföreningar att göra. Och visst kan man bli utstraffad även i andra länder - om man t ex inte tar erbjudna jobb. Slutsatsen är väl att man, innan man gör A-kassan obligatorisk, måste utvärdera den och ev. omstrukturera systemet. Ett jobb för politikerna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 8 användare (3 dolda)
LimJans, ärt, wazi, kal, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser