Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvfoder  (läst 6440 gånger)

Finafisken

  • Inlägg: 15
Duvfoder
« skrivet: 17 jul-08 kl 19:13 »
Hej!
Har en duva som besöker min balkong många gånger varje dag. Han har lärt sig att det ofta vankas frön där.  :)  Jag serverade hampafrön tidigare, men fick hela bostaden full med små flygfän (nån sorts mal tror jag) . Så nu har jag köpt jordnötter (för fåglar) i stället, och det verkar han kunna äta hur mycket som helst. Så mycket faktiskt så att jag började undra över hur han kunde ha en sån enorm aptit.  :o Sen slog det mig att han kanske inte bara äter för egen del, utan  har en familj som han tar med sig nötterna till, i krävan. (heter det väl?)  Han har tidigare varit här tillsammans med sin partner, men jag har inte sett till honan den senaste veckan, så jag antar att hon kanske passar ungarna eller ruvar äggen just nu. Hon uppskattar säkert att han kommer hem med jordnötter(?) men hur är det med ungarna? Jordnötter är ju stora o kanske inte alls är lämpliga för dem, de kanske fastnar i halsen rent av och det vore ju hemskt i så fall!  :(  Någon här på forumet som vet hur det förhåller sig?  ??? Bör jag avstå att utfodra med jordnötter, o bara servera nån småfröblandning i stället?

mvh
Finafisken

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Duvfoder
« Svar #1 skrivet: 17 jul-08 kl 19:22 »
Granngården har duvfoder. Ungarna får duvmjölk, en kesoliknande massa som bildas i krävan.

Finafisken

  • Inlägg: 15
SV: Duvfoder
« Svar #2 skrivet: 17 jul-08 kl 19:45 »
aha, på så vis..tack för svaret och tipset!  :)

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Duvfoder
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 22:15 »
Duvfodret från granngården består bla av majs, ärtor, korn och vete, om man inte vill köpa en stor 25kgs säck
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Duvfoder
« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 18:17 »
Hej!

Jordnötter använder jag till mina duvor som godis, är det ett fåtal duvor som kommer på besök kan man ge dom popcornsmajs, torra gul/gröna ärtor.
Jag köper vete, korn, ärter och bönor till mina brevduvor hos en bonde. Och detta blandar jag ut med färdigt duvfoder från lantmännen eller från dom foderfirmor som har materiel och speciellt foder till duvor.
Under avelssäsongen använder jag ca. 40-50% baljväxter i blandningen, nu när fällningsperioden börjar som mest införskaffar jag färskt vete "ca.50% i bl." som är bra för den nya fjädern plus lite rapsfrön " ca. ett nävetag till tjugo st." Dom får en mjuk och fin fjäderdräkt. Vidare under vintern "dec.-febr." blandar jag ca. 60-70% korn i foderblandningen.
Ger man duvor eller andra djur jordnötter får man passa sej så inte nötterna blir dåliga, härsknar, förvara dom tort.

Mvh
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Finafisken

  • Inlägg: 15
SV: Duvfoder
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 21:44 »
Hej Lars!

Tack för svaret! :)  Jag är mycket sparsam med jordnötter numera.  Och matar jag med det nån gång i bland så brukar jag krossa dom till smulor först, har märkt att dom annars vräker i sig stora mängder hela jordnötter, vilket väl kanske inte är så bra. Dessutom får småfåglarna också en chans att smaka.  :)  Ger dom oftast vildfågelblandning med krossat vete, havre, solrosfrön, dari(?) och hirs.  Det är en handfull duvor som hälsar på dagligen, men det är en som blivit en speciellt trogen gäst. Jag kallar den för Stripe, eftersom den har några strimmor på huvudet.  :) Hade tänkt ställa en fråga på forumet ang just denna duva, men i det du skrivit så ser jag att jag kanske redan fått svar på den frågan. Den senaste veckan har "Stripe" tappat mycket fjädrar runt halsen, och det gjorde mig en aning bekymrad och jag började undra om den var sjuk, eller varit i slagsmål kanske... Den ser verkligen eländig ut :-\ men är i vanliga fall väldigt grann. Den verkar dock pigg för övrigt o äter ganska bra. Men som sagt, det kanske är fjäderfällning det handlar om. Vad tror du, att döma av bilden?  ???

Mvh
Johan


Finafisken

  • Inlägg: 15
SV: Duvfoder
« Svar #6 skrivet: 21 sep-08 kl 21:49 »
Bilden kom visst inte med, gör ett nytt försök

här lite bilder där man ser hur praktfull Stripe är i vanliga fall  :)  http://www.pbase.com/claeson/the_pigeon_and_the_jackdaw
« Senast ändrad: 21 sep-08 kl 21:53 av Finafisken »

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Duvfoder
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 22:26 »
Det är ingen fara för duvan att äta hela jornötter.

Det är den tiden nu som dom fäller sina fjädrar och får nya fina. Har duvor som blir nästan helt nakna på huvudet  :) som Stripe

Stripe är en torgduva eller tamp som en del säger. Torgduvor var dom första duvor jag hade när jag var i tonåren. Sen blev det isduvor, sv. och kinesisk kråsduva, påfågelduvor mm. och framförallt brevduvorna som jag har än idag.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Finafisken

  • Inlägg: 15
SV: Duvfoder
« Svar #8 skrivet: 22 sep-08 kl 22:47 »
Det var skönt o höra att det förmodligen är en normal företeelse, hoppas nya fjädrar växer ut snart bara, så att det inte blir för kallt om halsen nu när hösten är på gång.  :) Jo, jag har förstått att det är en "vanlig stadsduva" och har samtidigt fått klart för mig att det finns en mängd olika raser. Det är trevligt att få en möjlighet att studera dem på så pass nära håll, i synnerhet "Stripe", som i visst avseende har lite mer "personlighet" än de övriga duvorna. Har också märkt att de blivit lite mindre skygga efterhand, inbillar mig t o m att de lärt sig förstå att det vankas frön, när dom ser mig ta fram den blå muggen jag brukar utfodra med!  :)  Ska passa på att fråga också om det här med pop corn-majs och gula o gröna ärtor, är inte det sånt som sväller när de ätit det? Har ju fått höra att man inte ska ge fåglar den typen av "mat". ???

mvh
Johan


Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Duvfoder
« Svar #9 skrivet: 22 sep-08 kl 23:10 »
Dom äter/gillar  majs och gula/gröna ärter. Skulle dom proppa i sej en massa ärter och dom sväller så spyr dom upp det överflödiga svälda ärtorna ;)

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Finafisken

  • Inlägg: 15
SV: Duvfoder
« Svar #10 skrivet: 22 sep-08 kl 23:20 »
aha, på så sätt...okej, tack för infon! Trevligt att språkas! :)

mvh
Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 4 användare
Anders Flix, Hon-med-gässen, Marcus81, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser