Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hund passar?  (läst 2355 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Vilken hund passar?
« skrivet: 06 okt-18 kl 22:30 »
Med risk för upprepning av samma misstag om hundsnack, mina kompisar som ska flytta ihop ska skaffa hund. Den ena har alltid haft hund, västgötaspets, keeshond och senaste hunden var en pommie. Det är några år sedan pommen gick bort, var gammal och mycket i kroppen som inte funkade. Men en slags spegel av min kompis, högljudd, egensinnig, en spjuver. Älskvärd och udda. Denna kompis älskar spetshundar och hade fundering på ny pommie eller en japansk spets. Hon gillar mest småhundar dock.

Flickvännen vill dock ha en familjehund. Kompisen vill ha en liten hund och flickvännen en större hund. En hund man kan jogga med. Säga vad man vill om småhundar men bra joggningspartners är de ju inte alltid...

Jag föreslog en spets i mellanstorlek som passar både i temperament och som vill ut och röra på sig. Men nu vill inte ens kompisen ha en spetshund. Mest på grund av skällandet. Alla hennes spetsar har skällt.

Flickvännen har aldrig haft hund och går väldigt mycket på enstaka hundar hon träffat och har ingen direkt kunskap om de olika raserna. Därför undrar jag om de verkligen skulle trivas med en labbe.

Men det måste ju finnas andra. Sådana som har drag både av familjehund och spets. Idéer? Kompisen är sansad men flickvännen vill ha alla hundar hon kärar ner sig i och vet inte vad hon ger sig in på. Därför känns det som jag vill lägga lägga i blöt. Som tur är har de inget emot alls att andra ger förslag eller har idéer.

Försökte med buhund, men det var inte poppis. Pga skallet.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken hund passar?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-18 kl 23:13 »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Vilken hund passar?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-18 kl 00:37 »
Med risk för upprepning av samma misstag om hundsnack, mina kompisar som ska flytta ihop ska skaffa hund. Den ena har alltid haft hund, västgötaspets, keeshond och senaste hunden var en pommie. Det är några år sedan pommen gick bort, var gammal och mycket i kroppen som inte funkade. Men en slags spegel av min kompis, högljudd, egensinnig, en spjuver. Älskvärd och udda. Denna kompis älskar spetshundar och hade fundering på ny pommie eller en japansk spets. Hon gillar mest småhundar dock.

Flickvännen vill dock ha en familjehund. Kompisen vill ha en liten hund och flickvännen en större hund. En hund man kan jogga med. Säga vad man vill om småhundar men bra joggningspartners är de ju inte alltid...

Jag föreslog en spets i mellanstorlek som passar både i temperament och som vill ut och röra på sig. Men nu vill inte ens kompisen ha en spetshund. Mest på grund av skällandet. Alla hennes spetsar har skällt.

Flickvännen har aldrig haft hund och går väldigt mycket på enstaka hundar hon träffat och har ingen direkt kunskap om de olika raserna. Därför undrar jag om de verkligen skulle trivas med en labbe.

Men det måste ju finnas andra. Sådana som har drag både av familjehund och spets. Idéer? Kompisen är sansad men flickvännen vill ha alla hundar hon kärar ner sig i och vet inte vad hon ger sig in på. Därför känns det som jag vill lägga lägga i blöt. Som tur är har de inget emot alls att andra ger förslag eller har idéer.

Försökte med buhund, men det var inte poppis. Pga skallet.


En hundras jag varmt kan rekommendera är Shiba Inu...behändig storlek, stark personlighet och integritet, aktiv, glad, gillar att vara med på det mesta, stark, frisk....man bör dock vara hundvan innan eller mycket hängiven, påläst och aktiv då det är en envis hund med stort ego...kan vara lite reserverad mot utomstående men det är inget jag tycker är negativt.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Vilken hund passar?
« Svar #3 skrivet: 07 okt-18 kl 07:55 »
Svensk lapphund

Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: Vilken hund passar?
« Svar #4 skrivet: 07 okt-18 kl 09:08 »
Dansk Svensk gårdshund.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Vilken hund passar?
« Svar #5 skrivet: 07 okt-18 kl 09:57 »
Varför skulle dom inte trivas med en labbe?
Har haft två st. Fantastiska hundar. Jobbar hårt om dom behöver och ligger och sover när man inte har tid med dom.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken hund passar?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-18 kl 10:33 »
Håller med de ovan som föreslagit dsg. Ska jag någon gång ha en liten hund så kommer dsg ligga högt på listan.

Skickat från min BAH-W09 via Tapatalk


elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Vilken hund passar?
« Svar #7 skrivet: 07 okt-18 kl 21:52 »
Känner bara att labbe inte är rätt hund för min kompis. Vi har träffat många labbar, hon har aldrig klickat med dem. Däremot krohmforländern verkar iallafall på papperet helt idealisk! Nu har jag bara kollat youtube men får vibbar att den skulle kunna passa båda väldigt bra. Rätt storlek, aktivititsgrad, utstrålning... rätt allt!

Gäller bara att träffa några i verkligheten nu då. Blev "kär" själv.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Vilken hund passar?
« Svar #8 skrivet: 08 okt-18 kl 00:58 »
Jag har en liten mellanpudel. Hon följer med på allt. Joggar, cyklar, promenerar lätt en mil i stöten.
Pudlar är lättlärda men ändå inte i behov av ständig stimulans.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Vilken hund passar?
« Svar #9 skrivet: 08 okt-18 kl 12:58 »
Jag har en liten mellanpudel. Hon följer med på allt. Joggar, cyklar, promenerar lätt en mil i stöten.
Pudlar är lättlärda men ändå inte i behov av ständig stimulans.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kul att någon annan här också gillar pudlar. Enda vovven jag haft var mellanpudeln Beauty som jag köpte då jag var 13 år. Pappa var ganska hundrädd och ville helst inte ha någon hund alls men han kände en gullig pudel och mamma tyckte att katterna hårade ned så att det räckte så hon ville gärna ha en klippras. Jag var tveksam men ångrade aldrig att jag valde en mellanpudel. Hon var glad och rolig och hade en massa spring i benen men var det jättekallt eller oväder kunde vi leka extra mycket inomhus  :).En stålfjäder under de ljuva lockarna...  För övrigt toppsyke, orädd och nyfiken och med på allt. Älskade folk - nästan för mycket, och snäll mot andra hundar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

861 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser