Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låst hjul på bilkärran  (läst 3612 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Låst hjul på bilkärran
« skrivet: 30 jul-19 kl 21:11 »
Jag står i Köpenhamn med en fullastad släpkärra och när jag kör framåt så ligger bromsen på på ena hjulet på kärran. Det verkar inte vara något problem när jag backar för jag hade en ganska lång och krånglig utbakningen från gården och det kändes som vanligt. Vad kan jag göra. Fälgen blir brännhet.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #1 skrivet: 30 jul-19 kl 21:26 »
Jag står i Köpenhamn med en fullastad släpkärra och när jag kör framåt så ligger bromsen på på ena hjulet på kärran. Det verkar inte vara något problem när jag backar för jag hade en ganska lång och krånglig utbakningen från gården och det kändes som vanligt. Vad kan jag göra. Fälgen blir brännhet.

Ta en öl och bara va som folk..

Är där nån vajer som du kan se o dra i till bromsen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #2 skrivet: 30 jul-19 kl 22:12 »
Kan vara bromsbelägget som lossnat från bromsbacken. Beläggen är limmade och kan rostsprängas i limfogen.
Du måste nog ta loss trumman och kika vad som hänt.
Lycka till.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #3 skrivet: 30 jul-19 kl 22:16 »
Låter som ett gyllne tillfälle att träna på att backa hem till Sverige.
Koppla bort staget som går mellan påskjutsbromsen och vajrarna, sen ruskar du på vajern till hjulet som krånglar, du kan även slå på fälgen och backa och köra framåt tills det släpper. 

När du kommer hem letar du upp felet och lagar.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #4 skrivet: 30 jul-19 kl 22:27 »
Tack för hjälpen. Tar ett glas vin istället för öl och känner att backningen sitter rätt bra. Provar med att känna på vajrar imorgon :-)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #5 skrivet: 31 jul-19 kl 19:02 »
Tack för tipsen. Det var stången från handbromsen till vajrarna mellan hjulen som hade fastnat. Släppte med lite 5-56 och milt våld :-)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #6 skrivet: 31 jul-19 kl 19:06 »
Tack för tipsen. Det var stången från handbromsen till vajrarna mellan hjulen som hade fastnat. Släppte med lite 5-56 och milt våld :-)

Underskatta inte vinets helande kraft!
Det är aldrig för sent att ge upp.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Låst hjul på bilkärran
« Svar #7 skrivet: 31 jul-19 kl 20:02 »
Underskatta inte vinets helande kraft!
:-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser