Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  diesel- och tankstrul  (läst 2913 gånger)

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
diesel- och tankstrul
« skrivet: 04 maj-19 kl 10:46 »
Jag har strul med dieseln på min MF 165. Jag har gjort allt det vanliga med filter mm mm och då går den ett tag men så fort jag fyller på nytt bränsle dör den efter några minuter. Grannen menar att jag måste skruva bort tanken o göra rent den ordentligt, att det är skit i tanken. Vad tror ni? Finns det nån genväg? Kan jag slippa fixa med tanken?

knutte55

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #1 skrivet: 04 maj-19 kl 11:43 »
Hej Jag hade samma problem med min gamla Major-54 . Blåste man luft i bränsleslangen tillbaka i tanken gick han bra ett tag, sen dog han . Åtgärd : Bytte filtret i tanken ,det gamla  var helt igengeggat av alger ! Därefter passade jag på att tillsätta dieselbiosid vid varje tankning . Det har funkat sen dess . ( tanken hade jag av men den var ren )

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #2 skrivet: 04 maj-19 kl 22:41 »
Du kan ju kika ner i tanken, helst då den är tom, för att bedöma hur rent eller lortigt det är i den.  Att ta loss sugsilen i tanken för rengöring bör inte vara något särskilt stort jobb.

En annan möjlig orsak till felet är om matarpumpen suger luft, det kan räcka med en MYCKET liten otäthet, t ex spricka i en slang, dåligt membran till matarpumpen, gammal hård gummislang som inte tätar mot nippeln, skada i kanten av en filterhållare, för att detta ska hända.

Ytterligare en möjlighet - i synnerhet om felet har blivit värre efter filterbyte - är om du har fått tag i filter av alltför skumt piratmärke, där filterpapperet släpper ifrån sig ludd som fastnar och ställer till problem i insprutningspump eller spridare. Bränslefilter till diesel bör alltid köpas av kända märken, de här CAV (numera Delphi) standardfiltren som MF165 m fl använder är så billiga även av förstklassigt märke (Delphi, Mann, Knecht, Bosch, Fram osv) att det inte finns någon anledning att köpa skumma märkeslösa filter.

Det finns annars effektivare metoder än biocid för att slippa algtillväxt i tanken. Det allra viktigaste är att se till att bränslet får stå mörkt och i jämn temperatur - det sämsta man kan göra är att förvara diesel i vita IBC-tankar som får stå framme i solen. Se till att bränslet förvaras i skugga, och ta för vana att parkera traktorn på ett ställe som inte blir stekhett när solen ligger på och utkylt på natten.
En annan sak är att hålla bränslet torrt, det ska inte få någon chans att dra åt sig fukt ur luftens fuktighet. Kan lösas t ex med torkfilter på tankventilationen.
Låt inte tankar eller traktor stå länge med gammalt bränsle.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #3 skrivet: 04 maj-19 kl 23:02 »
Hur ser det ut i glaset vid matarpumpen? Är det skräp i tanken brukar det även synas i glaset så töm det om det inte redan är gjort.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #4 skrivet: 25 maj-19 kl 18:36 »
om du bytt bränslefilter så kan du fått ett filter avsett för bensinmotor.
Det sätter igen sig omedelbumsneller efter en stund när du kör diesel genom det.
Är det inte det så behöver du säkerligen rengöra tanken och filtret som kan sitta där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #5 skrivet: 25 maj-19 kl 19:50 »
MF165 har bränslefilter av den klassiska "CAV 296" -typen (se bild). Det finns inga filter som passar i den filterhållaren, som är avsedda för något annat än som dieselfilter.
Däremot måste man vara beredd på otrevligheter om man har köpt filter av alltför skumt piratmärke, eller kanske t o m ett helt märkeslöst filter från någon suspekt leverantör. I dieselsammanhang bör man ENDAST använda bränslefilter av kända märken (Delphi, Knecht, Fram, Bosch etc). Man ska inte köpa filter från webshopar som inte redovisar fabrikatet på de filter som säljs, eller som sätter sitt eget firmamärke på filtren.

Andra saker att se upp med, speciellt om det finns risk att klåpare har hållit på med bränslesystemet förut, är t ex felkopplade bränsleledningar eller att något filter är felkopplat så att bränslet går åt fel håll genom det.  Tänk på att de flesta MF-traktorer har dubbla 296-filter, och det första av dem har ofta en glaskopp för att fånga upp kondensvatten. Eventuella extra slangmonterade filter utöver originalfiltren har inget där att göra och bör tas bort. Eftersom MF 165 har tillverkats vid flera olika fabriker och dessutom tagits in till Sverige av flera olika importörer och försetts med olika slags hytter, kan man hitta filtren på olika ställen på olika traktorexemplar.

Ett annat möjligt fel är om det är stopp i tankventilationen så det blir undertryck i tanken efter en stunds körning. Det märks i så fall tydligt på suget när man öppnar tanklocket då motorn nyss har stannat.

När det gäller bränsleslangar så kanske man ska tillägga till det jag skrev förut, att man bör vara MYCKET misstänksam mot gamla stål- eller tygomspunna slangar. Man har inte en aning om hur söndervittrat, poröst och dåligt gummit är innanför omspinningen.


Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #6 skrivet: 26 maj-19 kl 14:32 »
Nu blev jag återigen sugen på att jobba med min gamla MF 30! :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #7 skrivet: 26 maj-19 kl 16:54 »
Ingen anledning att misstänka något som klåpare som dragit ledningar fel eller andra långsökta lösningar. Se först till att bränsle kommer fram till matarpumpen som det ska och då är alger/smuts i tanken en trolig orsak. Sedan lufta systemet och kör.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #8 skrivet: 30 jan-22 kl 23:05 »
Som jag nämt tidigare så är metanol bra lösningsmedel för oxiderat-härsket organiska tillsatser i dieseln. När jag bytt dieselfilter på hösten brukar jag hälla i en deceliter Metanol och en deceliter tvåtaktsolja för vätskekylda motorer.

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: diesel- och tankstrul
« Svar #9 skrivet: 12 apr-22 kl 06:53 »
använd en fiberkamera för att kolla ner i tanken.
syns det en gegga som flyter runt så är det biocid som gäller och då den marina versionen..
Den är mer koncentrerad.

Sedan bort med matar pump och kolla dess membran.
efter x antal år så bör den ändå bytas.

cav filter köper jag hos oie.se billiga och bra.
byter varje år.
44 kr per filter.

Sedan tömmer jag tanken och blåser ur den.
hittar jag skräp så tar jag bort kranen och rengör rejält med E85.
låter rinna ur och sköljer med diesel.

Sedan åter montering och gasar vidare.
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser