Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3v. halta ankungar?  (läst 1746 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
3v. halta ankungar?
« skrivet: 01 aug-07 kl 10:21 »
vi föder upp mysknkor i mindre skala, men i varje kull har det varit någon ankunge som efter drygt 3 veckor bli halt och kanppt verkar kunna gå på benet, det är inte brutet, men det verkar vara försvagat på något sätt, ungen ur den förre kulle satte vi i en egen bur så att han kunde vila upp sig, det blev lite bättre men när han kom ut i den stora gården igen ,s å blev han gradvis sämre, efter ett tag nrä vi kontrollerade hans ben å var det av, och då var det bara att slakta honom.
Nu har vi börjat se att i den kulle osm vi har nu så är det en unge som har börjat halta, vad kan det var för fel. alla får samma foder. allfoder med krossad korn, snäckskal och en hel del bröd och sallad. de går fritt ute och kan äta insekter, gräs och bada när de vill.
vi trodde först att det var kalakbrist, men det verkar det inte vara eftersom de får snäcksal.
det känns jobbigt att se honom, men finns det ingen hjälp så får i väl ta bort honom oxå....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Poe

  • Inlägg: 83
    • Hälsingland
Re:halta ankungar
« Svar #1 skrivet: 01 aug-07 kl 15:51 »
Usch vad tråkigt att ni var tvungen att slakta den lille. :'(
Jag har inte haft myskankor så länge, så jag vet inte om det har något att göra med deras mat. Men en av våra ällingar blev halt på grund av att mamma myskanka råkat kliva på honom när hon jagade en av de andra honorna.
  Eftersom hon ständigt riskerade att springa över sina egna ungar (hon vägrade sluta jaga sina rumskompisar) så bestämde vi att mamman fick vara ensam inomhus med ankungarna, och de andra honorna utomhus med hanen (som blev väldigt glad över lite dam-sällskap..)

Hoppas att ni får reda på vad det är för fel.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:halta ankungar
« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 10:55 »
ungen bor nu tillsamns med ailkeshönskyklicngar i en engen bur och får var ute i en butebur nr det är fint väder. han går lite bättre nu, men det ser fortfarnade jobbigt ut.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
Re:halta ankungar
« Svar #3 skrivet: 02 aug-07 kl 21:28 »
Hejsan..

Jag hade samma problem förr.Det var alltid nån unge i varje kull som blev halt.Nu maler jag mitt foder själv och läste i nån gammal fjäderfäbok att man skulle blanda i öljäst i fodret för det kunde vara b-vitamin brist.Jag har gjort det sedan dess + kompletterat med biotin och multivitaminer i flytande form och dom sista åren har ingen varit halt.Du kan ju testa funkar det så funkar det annars är det ju ingen skada med lite vitaminer.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:halta ankungar
« Svar #4 skrivet: 03 aug-07 kl 08:26 »
jag ska testa med lite mer vitaminer. sen såg jag nog orsaken till haltheten igår....... när ankungarna blev jagade av en äldre anka så föröskte de ta sig igenom hönsnätet istället för att gå ut genom dörren, de fastnade och blev sisttande en stund i ntetinna de ko  loss. när de var små kunde de springa ut och in som de ville, men nu har de vuxit mer än vad de tror kankse. så jag ska nog sätta upp kycklingnät runt hela gården nu.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

carmencha

  • Gäst
Re:halta ankungar
« Svar #5 skrivet: 03 aug-07 kl 20:44 »
Hej!

Tråkigt med ankan!  :'(

Mitt råd är att låta den vila några dagar.
Så gjorde jag med in löpandshona och efter två dagar gick hon igen, som om ingenting hade hänt...
Till saken hör också att jag smorde in benet med Aloe Vera gelé... :-[

Lycka till!

mvh Carmen
« Senast ändrad: 03 aug-07 kl 20:45 av carmen »

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:halta ankungar
« Svar #6 skrivet: 04 aug-07 kl 08:38 »
jag ska prova aloevera gelen. det har jag ju hemma.
 den senaste ungen som gick igneom nätet går nu utan problem men den yngsta har nu varit halt en vecka, så jag börjar tvivla på att han blir bättre.......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

carmencha

  • Gäst
Re:halta ankungar
« Svar #7 skrivet: 04 aug-07 kl 17:24 »
hej!

Hur går det?

mvh Carmen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser