Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksblandare läcker under diskbänken  (läst 547 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Köksblandare läcker under diskbänken
« skrivet: 04 apr-24 kl 01:20 »
Hej! Upptäckte idag att det började rinna fram vatten på golvet under diskbänken. Efter att ha lokaliserat felet så verkar det droppa från ett av de anslutningsslangar som går från blandaren och som inte används. Jag har en fm Mattson blandare, den har fem rör/slangar, en till kallt, en som kopplas på varmt vatten och en till diskmaskin, sedan två till (förstår inte varför de ska vara så många) hur som en av de två överblivna har det börjat droppa vatten ifrån, varför då? Blandaren är 10 år gammal å aldrig varit problem, ser att det är ingen ändplugg eller lock över slangen/rörer. Men det är det inte på det andra heller. Vad kan jag göra? Är ändplugg med tätning lösning på problemet?
« Senast ändrad: 04 apr-24 kl 01:26 av Leva mer »

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #1 skrivet: 04 apr-24 kl 08:03 »
Troligen. Men ta först reda på vad extraslangarna är till för. FMM lär väl ha information om blandaren på nätet om inte monteringsanvisningen finns kvar?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #2 skrivet: 04 apr-24 kl 09:27 »
Fel av mig, hade bättre möjlighet att titta under bänken idag, å det är inga extra slangar, utan det var de långa muttrarna som blandaren är monterad i bänken vet inte hur jag fick det igår till att vara extra slangar. Det kommer vatten från hålet under bänken upp till blandaren så att säga, under bänkskivan så det är mellan blandaren och diskbänken, trodligtvis något koppling vid slangen i blandaren som läcker, är det bara byta blandare som gäller?


Troligen. Men ta först reda på vad extraslangarna är till för. FMM lär väl ha information om blandaren på nätet om inte monteringsanvisningen finns kvar?

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #4 skrivet: 04 apr-24 kl 10:18 »
FMM har viss support, se tex https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/lackande-vatten-koksblandare/
Oki, jag tänker annars att blandaren är 10 år, mycket kalk som kanske förstör i gängorna, å andra sidan blandaren vi har i badrummet har aldrig krånglat å de är över 20 år

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #5 skrivet: 04 apr-24 kl 16:32 »
På FMM-blandare med slangar brukar de vara ingängade i blandaren och tätar med O-ringar. Har man tur är det ju bara någon av de gängade nipplarna som måste dras åt (slangen kanske har kommit i "vrid-spänn" vid installationen så den strävar efter att lossa nippeln, i så fall får man ju lossa slangen i andra änden också och göra något åt det). Eller också kan någon O-ring vara dålig, men de bör ju gå att få tag i som reservdel.  Om du köper O-ringar hos någon maskinfirma eller liknande, se till att du får en typ som tål varmvatten i längden (t ex EPDM-gummi,  inte nitrilgummi som brukar vara standard för oljebeständiga O-ringar).  Eller också kan man försöka att täta i gängorna med något lämpligt, t ex Loctite eller Biltema "gängtätning". Var försiktig så det inte kommer in tätningsmedel i blandaren och ställer till problem någon annanstans.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #6 skrivet: 04 apr-24 kl 21:29 »

Borde inte blandare hålla längre än 10 år?
« Senast ändrad: 05 apr-24 kl 00:15 av mulen »

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #7 skrivet: 04 apr-24 kl 21:51 »
Oki, jag tänker annars att blandaren är 10 år, mycket kalk som kanske förstör i gängorna, å andra sidan blandaren vi har i badrummet har aldrig krånglat å de är över 20 år

Jag har ingen kunskap om köksblandare, bara tipsade om att tillverkaren tycks vara redo att hjälpa till.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Köksblandare läcker under diskbänken
« Svar #8 skrivet: 04 apr-24 kl 22:31 »
Jo, men blandaren är 10 år, suttit där sen 2014. Och nu upptäckte jag även att den läcker i kranens båge så att säga, där man vrider kranen till höger eller vänster diskho. Där kan säkert bara vara en packning, men det verkar vara ett problem för sig. för det vattnet stannar på diskbänken och rinner inte ner under diskbänken.
Borde inte blandare hålla längre än 10 år?

Det beror på vattenkvaliteten och mycket annat. Det finns ställen där man har mycket hårt vatten och får krångel med köksblandare med några få års mellanrum - man brukar inte behöva skaffa en ny blandare men däremot plocka isär och ultraljudstvätta i lämplig kalklösande häxbrygd och eventuellt byta en del packningar. På andra ställen kan en likadan blandare sköta sig problemfritt i 30-40 år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser