Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildand... Hjälp  (läst 7234 gånger)

Angel

  • Gäst
Vildand... Hjälp
« skrivet: 26 jun-05 kl 14:37 »
Hej

Vi råkade idag ut för en liten sak ... När vi slog höet så råkade en vildand illa ut  :'( ... Så nu har vi 6 småttingar... 1 kläcktes i min sons hand och 1 ett ägg till är på väg att kläckas.
Finns det någon vänlig själ här inne som kan berätta för oss hur vi på bästa sätt tar hand om dessa små? Jag har inte mage att överge dom till naturen... det är för grymt och det är vårt fel att de är utan sin mamma....

Snälla någon hjälp oss...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #1 skrivet: 26 jun-05 kl 15:07 »
O nej, vad tråkigt! Stackars andmamma, och även ungar.  :'(

Till att börja med kan ni ge mosad hårdkokt äggula blandat med allfoder (hönsfoder som finns att köpa på lantmanna) och om ni kan få tag på så gärna insektsblandningar. En del zooaffärer har sådant. Detta kan du blanda ihop med vatten till en lös gröt. Rent vatten måste de såklart också ha, men eftersom de blivit utan värmande mamma så måste ni tänka på att de är känsliga för att bli blöta, och kan lätt dö. Vattnet måste serveras i en sådan skål som de inte kan bada i. En vattenbehållare för kycklingar är ett tips, eller om ni inte har det så går det lika bra med ett blomfat med en upp-och-nedvänd kruka på, eller lägg en sten i lämplig storlek mitt i fatet. De blir lätt nedkylda och kan dö väldigt snabbt om de blir genomblöta.

Sedan bör ni ta kontakt med en viltrehabiliterare! För vilda djur finns en lag som säger att du inte får ha ett vilt djur i mer än två dyng. En viltrehabiliterare har den kunskap som behövs, samt att det är bara dessa personer som har rätt att ta hand om vilda djur i mer än två dygn.

Här har du en länk till godkända viltrehabiliterare, så ta kontakt med den som bor närmast dig!  

http://www.viltrehab.info/godkanda.asp

Lycka till, och jag hoppas det går bra med de små!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #2 skrivet: 26 jun-05 kl 15:21 »
Ps.

Glömde säga att andungar äter själva, så du behöver inte mata dem!

Samt att jag tror att de även behöver en extern värmekälla, som en värmelampa eller något sånt. Men jag vet inte hur varmt de måste ha. Jag har bara haft naturruvade ankungar som har haft en riktigt ankmor som värmekälla. Kanske kan någon annan på forumet hjälpa dig med rätt temperatur. Eller om du får tag på någon viltrehabiliterare som ger dig råd så länge ni har andungarna hemma.

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #3 skrivet: 26 jun-05 kl 15:28 »
Tack!

Jag har försökt få tag på en av de viltrehab som ligger närmast oss men utan tur. Men det är ju bara några timmar sen det hände så jag fortsätter att försöka få tag på dom... Lite småkul i bedrövelsen är att en av våra hönor verkar ha adopterat de små ... förutom den som kläcktes i sonens hand...
Det ägget som är på väg att kläckas .... den lille kämpar tappert med att picka sig ut just nu så stark verkar den vara.

Tack för mat-tipset! Trodde inte hönsfoder var så nyttigt för de små, men ägg finnes och sonen jagar insekter med full fart (tur man bor på en gård  ;) ... )
Och inför natten får de vara inne i huset så det inte blir för kallt om nu hönan får för sig att inta sin vanliga "nattplats" uppe på dörren i hönshuset.

Vi ska nog rädda de små liven..

Tack än en gång.. lovar att berätta hur det går för dom små ...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #4 skrivet: 26 jun-05 kl 15:36 »
Ja, jag hoppas att det går bra!
Jag håller tummarna för er.  :)

De ägg som inte är kläckta, har ni dem i maskinkläckare eller i värme på något annat sätt som håller en ankmors värme?
Annars är det inte säkert att ällingarna tar sig ut.

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #5 skrivet: 26 jun-05 kl 17:08 »
Vi har tyvärr ingen maskin...  :-\
Men de andra ungarna ligger runt om och på det och när man sticker in fingret under så är det ganska varmt där. Det är ivf full fart i det ägget och så länge det verkar vara så så rör vi inte det för mycket.  Har ett öga på dom så om det verkar gå ner på aktiviteten så får jag agera "ankmamma" på något sätt ;)
Just nu är alla sätt tillåtna känns det som för att de små liven ska få en så bra start som det bara går efter omständigheterna ...

Förresten så har hönans intresse svalnat av en del... Lutar åt att vi får ta över. Tyvärr är inte våra hönor av den ruvningsvilliga sorten direkt...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #6 skrivet: 26 jun-05 kl 20:32 »
Med risk för att låta krass... Jag tror inte ällingarna tar sig ut om du inte lägger äggen under en stabil temperatur. Jag TROR att det ska vara kring 38 grader. Rätt fuktighet är också viktigt, men om du inte har någon maskinkläckare är det kanske svårt att ordna den saken.

Det här tipset på en provisorisk kläckare som kan tas till i nödfall finns på Christina Lönns hemsida

http://hos.sandnet.se/stackmurs/


* Tips: (Från Camilla i Bro)
En provisorisk kläckningsmaskin kan vara bra att kunna ta till - om något skulle hända ruvhönan...

En sådan kan man göra av en vanlig plasthink, en tegelsten, en tallrik, två handdukar, en äggkartong och en glödlampa.

Man lägger stenen i botten av hinken, fyller på med ljummet vatten nästan upp till kanten av stenen. En tallrik placeras ovanpå stenen, på talltiken en hopvikt handduk och på allt detta ställs en äggkartong som äggen läggs i.

En 15 w. glödlampa hängs ovanför och tejpas fast så att avståndet mellan ägg och lampa är ca. 6-7 cm. Ovanpå äggen läggs en lätt fuktad handduk, men den får inte ligga alltför tätt på - lite luft måste få komma in.

En termometer läggs invid äggen. Temperaturen bör vara ca 38 grader.


Hoppas det gått bra så här långt iallafall!

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #7 skrivet: 26 jun-05 kl 22:34 »
Ville bara säga att den sista ällingen är kläckt nu... den verkar en aningen svag men jag håller tummarna... Just nu ligger den i en handuk innanför min tröja. Någon lite värme får den ivf ...

De andra är det full rulle på! Äter, dricker och verkar väldigt pigga... Känns rätt bra kan jag lova....

Tack för tipset med sidan... Den kommer mycket väl till pass  :)


Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #8 skrivet: 26 jun-05 kl 23:09 »
Ooo så roligt att det gick bra med kläckningen!! :D
Det trodde jag aldrig eftersom ni inte hade någon "varmhållare", som kläckningsmaskin el. dyl.

Ja, visst är den hemsidan bra!

Berätta gärna även fortsättningen med dunisarna, vare sig det blir du eller viltrehab som tar hand om dem!  

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #9 skrivet: 26 jun-05 kl 23:31 »
Självklart kommer jag att berätta hur det går  :)

I skrivandets stund ligger de och sussar allihop under en gammal handuk på en höbädd i en låda... Kan tro det blir lite "bebis-vaka" inatt  ;)

Tack än en gång för all hjälp!

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #10 skrivet: 27 jun-05 kl 20:13 »
http://www.kfv.se/ finns råd att läsa om vad man gör när man får hand om vilda djurungar. Gå in på "Hjälpa djur" i menyn vidare till "Djurungar" och i ditt fall "Gräsand".

Där står inte mycket mer om gräsänder än vad Susanne redan berättat. Bra råd!

Om du har en värmelampa så häng den en bit ovanför ena änden på buren eller lådan så att det blir varmt och skönt därnere. Men det är viktigt att de kan flytta sig från värmekällan om det blir för varmt. Känn efter genom att hålla handen där ett tag. Har du ingen lampa så håll dem inomhus och se till att de inte blir blöta.

De äter som sagt själva, och är ena riktiga grisar. De behöver rätt ofta påfyllning i matskålen.

Det mest akuta- att ge dem mat, värme och att hålla dem varma, torra och trygga har ni redan klarat av. Så du har tid på dig att få tag på närmaste viltrehabiliterrare.

Hoppas det går bra för er!
Mvh! / Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #11 skrivet: 27 jun-05 kl 21:29 »
Ett jättetack till er båda två!!

Utan era råd hade de små inte haft det så bra som de har det...

Susanne ... ditt recept på mat är tydligen det bästa man kan ge dom enligt experterna... Ta åt dig och sträck på dig :)

Hade aldrig vågat hoppas på så bra råd eller ens svar om hur jag skulle göra....

Tusen underbara roser till er!

Ps: De små mår väldigt gott och äter med god aptit....

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #12 skrivet: 27 jun-05 kl 22:52 »
Jag niger och tackar för berömmet!  :-[

Roligt att de små ällingarna mår bra!  

Du kommer säkert sköta om dem galant även fortsättningsvis.  :D

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #13 skrivet: 29 jun-05 kl 11:19 »
Lite uppdatering...

Måste tyvärr berätta att två av de små (förmodligen de som inte var kläckta när vi tog hand om ällingarna) har lämnat jordelivet. Det är bara att inse att naturen sollar själv de svaga även om det gör en ont i hjärtat  :'(

Men de andra är det full rulle på kan jag lova! 3 av dom rymmde igår från sin låda i ett obevakat ögonblick och vår ena tik fick ett smärre helsike att valla ihop dom. Gissa om hon var sur på oss sen för att hon fick vara barnvakt!

De små äter och mår bra. De badar hej vilt om de får ett litet lock med vatten på! Himmla skvättande, men gud vad kul att se de små!  ;D

Återkommer med mer nytt senare

Hej hopp :)

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #14 skrivet: 01 jul-05 kl 19:19 »
Trist med de två som inte klarade sig, men som du däger så är det en sida av livets födelse som hör till. Det är inte alls ovanligt att det blir en och annan svag älling som dör efter kläckning, både bland gräsänder i det vilda livet och bland ankor i det tama livet.  :(

Kul iallafall att höra att det går bra med resterande dunbollar!Visst är det en fröjd för ögat att se dessa små liv skvätta med vatten! Ankällingar beter sig precis likadant. Går inte att göra annat än le. Charmen bibehåller de också i vuxen ålder, men då ökar skvättandet i omfång med storlek också...   ;D

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #15 skrivet: 31 aug-05 kl 20:47 »
Nu börjar det lida mot höst och jag tänkte visa er lite hur det blev med våra ällingar   :)

Tyvärr så klarade sig bara 2 stycken av dom   Men kvar i det vilda så hade ingen av dom överlevt... Men de som lever mår bra och det är någon tröst ivf...

Det har visat sig vara två killar som vi tagit hand om... De "försvann" från sitt eget lilla hem för några dagar sen och då trodde vi att de hade valt det vilda men icke.. Dagen efter kom de vankande i trädgården och raka vägen in i sitt hem för kvällen. Vi har låtit dom rör sig fritt över hela gården sen dess och i morse var den ena andriken borta igen men brodern fanns kvar. Jaha tänkte vi och hoppades att allt var väl med flyttkillen, vi trodde vi sett honom för sista gången... Så ikväll var det en andrik som gjorde en snygg landning på gårdsplanen, gav ifrån sig ett par kvack och vankade in till sin bror  
Ja disse herrar!  ;D

Här är ivf en liten bild på han som längtade hem igen ...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #16 skrivet: 01 sep-05 kl 18:34 »
Så kul att höra!  :D

Två hanar... ja, då kanske du inte kommer se skymten av dem längre när de väl träffat ett par damer som de bildar par med. Honor återvänder till den plats där de blir flygfärdiga, medan hanar vackert får lov att föja med den hona de bildar par med. Hanar har alltså möjlighet att bli betydligt mer beresta än honor, eftersom de kan få uppleva nya platser varje nytt häckningsår beroende på var honorna är kläckta.  

Men vem vet, om de inte hittar några gräsandsdamer i år som tycker att de är jättetjusiga så kanske ni får bistå med vinterkvarter till nästa år.  ;) ;D

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #17 skrivet: 23 sep-05 kl 18:05 »
Hur har det gått nu med dina herrar?!
Har de flygit sin kos för gott, eller verkar du få bistå med vinterkvarter?  :)

Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #18 skrivet: 23 sep-05 kl 22:49 »
Hej!

De tar sina turer varje dag  :) Men de har "flyttat" till andra sidan stallet ... upp på gödselstacken! Vilket ställe att bo på!  ;D fast det är säkert varmt och fullt av små kryp...

De får självklart stanna kvar och "husrum" är en bagatell  :D Men jag tror att de kommer att flytta...  Men valet ligger hos dom två. Än så länge så har vi inte så kallt om nätterna så de klarar sig galant  :)

De får rå sig själva. Vår tanke var att de skulle kunna gå tillbaka till det vilda och jag tror att vi lyckats med det.. De drar sig undan för både oss och hundarna numera, börjar bli reserverade. Känns bra för då har de mycket bättre förutsättningar att klara sig. De behåller sin naturliga instinkt och fly fara  ;D Perfekt tycker jag...

Born wild, stay wild... Borde kanske ha döpt dom till det  ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #19 skrivet: 25 sep-05 kl 18:49 »
Nödvärmaren för kycklingar och ällingar är innanför bh-n. rmin Fru räddade några fasanungar på detta sätt tills jag fått upp en lampa. En vanlig glödlampa räcker i en liten låda första tiden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #20 skrivet: 25 sep-05 kl 20:45 »
Nödvärmaren för kycklingar och ällingar är innanför bh-n.

Åja, vi män kan också! Kycklingen kan värma sig på gubbhyllan (magen), där ölburken brukar vila framför tv'n. Byt bara ut brynjan mot en varm tröja.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #21 skrivet: 01 okt-05 kl 11:27 »
Angel - härligt att höra!

Själva fick vi avliva en stackars gräsand häromdagen som skadat näbben, så hon kunde varken äta eller putsa sin fjäderdräkt. Näbbens underdel var bruten. Dömd att dö med andra ord. Vi ingrep och kortade det som annars hade blivit en utdragen död. Sorgligt.  :'(


Angel

  • Gäst
Re:Vildand... Hjälp
« Svar #22 skrivet: 02 okt-05 kl 12:59 »
Angel - härligt att höra!

Själva fick vi avliva en stackars gräsand häromdagen som skadat näbben, så hon kunde varken äta eller putsa sin fjäderdräkt. Näbbens underdel var bruten. Dömd att dö med andra ord. Vi ingrep och kortade det som annars hade blivit en utdragen död. Sorgligt.  :'(



Ni gjorde rätt som tog bort anden. Hemska tanke att behöva dö av svält bara för att man inte kan äta... Nej se det som så. Ni gjorde anden en tjänst. Man ska inte säga så här kanske men .. djuren har det många gånger bättre än vi. Visserligen är det vi som väljer åt dom men ska de ändå vandra vidare så får de det utan att lida. Det får inte vi människor ... ( Nu är det säkert någon som kommer att reagera på detta men det är min åsikt  :) )

Vi har inte sett till våra herrar nu på flera dagar så jag tar för givet att de har flyttat söder över. Det känns så himmla bra att de klarade det för de fick ingen vacker start på livet när mamman ryktes ifrån dom...
Jag och min familj kan bara önska dom lycka till här i livet och att de kommer att hitta sig var sin trevlig maka och få många ällingar  ;D

Gruff och Skytten ... Ha ha ha ... Självklart kan karlar också ... Med eller utan gubbhylla  ;) Någon kanske ska uppfinna en bh för män så de kan agera Höns/And/Fasan-mamma/pappa. Tror ni hade blivit utmärkta som adoptivföräldrar! Med eller utan brynja...  ;)

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Re:Vildand... Hjälp
« Svar #23 skrivet: 07 dec-08 kl 11:43 »
Ni gjorde rätt som tog bort anden. Hemska tanke att behöva dö av svält bara för att man inte kan äta... Nej se det som så. Ni gjorde anden en tjänst. Man ska inte säga så här kanske men .. djuren har det många gånger bättre än vi. Visserligen är det vi som väljer åt dom men ska de ändå vandra vidare så får de det utan att lida. Det får inte vi människor ... ( Nu är det säkert någon som kommer att reagera på detta men det är min åsikt  :) )

Vi har inte sett till våra herrar nu på flera dagar så jag tar för givet att de har flyttat söder över. Det känns så himmla bra att de klarade det för de fick ingen vacker start på livet när mamman ryktes ifrån dom...
Jag och min familj kan bara önska dom lycka till här i livet och att de kommer att hitta sig var sin trevlig maka och få många ällingar  ;D

Gruff och Skytten ... Ha ha ha ... Självklart kan karlar också ... Med eller utan gubbhylla  ;) Någon kanske ska uppfinna en bh för män så de kan agera Höns/And/Fasan-mamma/pappa. Tror ni hade blivit utmärkta som adoptivföräldrar! Med eller utan brynja...  ;)
Hej är bara lite nyfiken hur har det gått för pojkarna. Är de bortflugna nu för alltid eller har du sett dom./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

BARK

  • Inlägg: 1
SV: Vildand... Hjälp
« Svar #24 skrivet: 17 dec-08 kl 14:25 »
   
  HEJ,  Hur ser ni att änderna  är hanar? Av bilden att dömma ser det ut som en hona.Att vildänder sticker på hösten är inte konstigt ty de bildar par under höstsäsongen för att vara startklarai vår  ??? ;) Det finns många fler rehabiliterare (godkända)i Sverige än de på listansom var med här tidigare.
Naturvårdsverket har en ganska komplett lista och varje länstyrelse skall veta om det finns ngra rehabiliterare och vad de har tillstånd för,dvs vilka djur.Man får tillstånd för de djur man har möjlighet och kunskap att ta hand om.       


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 5 användare (2 dolda)
TindraTyra, Rospigg, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser