Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad kan detta vara?

Trasig solenoid?
0 (0%)
Spänningsfall?
0 (0%)

Antal personer som röstat: 0

Omröstningen har avslutats: 21 feb-24 kl 12:04

Författare Ämne:  Jonsered lr11 startar inte  (läst 507 gånger)

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Jonsered lr11 startar inte
« skrivet: 01 feb-24 kl 12:04 »
Hej! Har en jonsered åkgräsklippare som ärdöd när jag vrider på nyckeln. Batteriet är fullladdat. När jag lägger en mejsel på solenoiden +till+ så går startmotorn igång. När jag mäter på inkommande ström till solenoiden från tändningslåset mäter jag 3v? Borde jag inte ha 12v?? Vad kan detta vara? Har även ingen gnista

Markus_K

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #1 skrivet: 01 feb-24 kl 12:59 »
Jo det är väl tändningslåset som är boven som du beskriver det.

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #2 skrivet: 01 feb-24 kl 13:21 »
Jo det är väl tändningslåset som är boven som du beskriver det.
Tändningslåset har jag bytt🤔

Markus_K

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #3 skrivet: 01 feb-24 kl 13:46 »
Tändningslåset har jag bytt🤔

Tändningslåset är bara en mellanhand mellan strömkälla och solenoiden. Så kolla kablage om du inte får tillräcklig spänning.
Ingen gnista, så byt tändstift.

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #4 skrivet: 01 feb-24 kl 15:02 »
Tändningslåset är bara en mellanhand mellan strömkälla och solenoiden. Så kolla kablage om du inte får tillräcklig spänning.
Ingen gnista, så byt tändstift.
Okej tack det ska jag göra.
Har provat med ett annat tändstift men ingen gnista ändå, slipat på svänghjulet och tändspolen för det va ganska rostigt

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #5 skrivet: 01 feb-24 kl 15:04 »
Tänk på att även "dödarledningen" till tändspole/tändmodul går till tändningslåset. Tändspolen, åtminstone på B&S-motorer med brytarlöst tändsystem, tål inte alls om det skulle råka komma in 12 V batterispänning på den ledningen utan går sönder omedelbart i så fall.
Det är tyvärr rätt vanligt, dels händer det att man råkar koppla fel vid byte av tändningslås, och dels kan fel i tändningslåset (t ex krypströmmar för att det har råkat bli genomblött, eller lösa delar i det) göra att det blir överslag mellan dödaren och batterispänning.

Men när det gäller problemet med att det bara kommer fram 3 V till startreläts anslutning för manöverström, så är det mest troligt dålig kontakt någonstans på vägen från batteri via tändningslås och förreglingsströmbrytare (det finns väl en i sitsen och kanske en vid bromspedalen också) till relät.
Följ elschemat och mät på punkt efter punkt längs vägen tills du ser var spänningsfallet finns.

Rost på svänghjulet och tändspolens polskor spelar ingen roll alls, det ska ju inte vara någon elektrisk förbindelse däremellan utan det är magnetflöde som ska passera. Och rosten leder magnetism minst lika bra som luft gör.

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #6 skrivet: 01 feb-24 kl 15:18 »
Tänk på att även "dödarledningen" till tändspole/tändmodul går till tändningslåset. Tändspolen, åtminstone på B&S-motorer med brytarlöst tändsystem, tål inte alls om det skulle råka komma in 12 V batterispänning på den ledningen utan går sönder omedelbart i så fall.
Det är tyvärr rätt vanligt, dels händer det att man råkar koppla fel vid byte av tändningslås, och dels kan fel i tändningslåset (t ex krypströmmar för att det har råkat bli genomblött, eller lösa delar i det) göra att det blir överslag mellan dödaren och batterispänning.

Men när det gäller problemet med att det bara kommer fram 3 V till startreläts anslutning för manöverström, så är det mest troligt dålig kontakt någonstans på vägen från batteri via tändningslås och förreglingsströmbrytare (det finns väl en i sitsen och kanske en vid bromspedalen också) till relät.
Följ elschemat och mät på punkt efter punkt längs vägen tills du ser var spänningsfallet finns.

Rost på svänghjulet och tändspolens polskor spelar ingen roll alls, det ska ju inte vara någon elektrisk förbindelse däremellan utan det är magnetflöde som ska passera. Och rosten leder magnetism minst lika bra som luft gör.
Tack så mycket för tipsen det ska jag kolla😁

Markus_K

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #7 skrivet: 01 feb-24 kl 16:23 »
En sån här grund grej "man" lätt glömmer.... är bromsen intryckt? Och klippaggregat avslaget? Annars startar ju inte maskinen...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #8 skrivet: 01 feb-24 kl 17:47 »
Och att man sitter på den...

Alla dessa brytare kan dessutom vara skadade. Kopplingsbrytaren på traktorn var paj förra året, och det var inte det första jag tittade på där jag stod mitt på vägen. Exfruns åkgräsklippare fick fel på sitsbrytaren för några år sedan, så den kopplade jag ur och varnade för farlig, men praktisk, förändring.

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #9 skrivet: 01 feb-24 kl 18:44 »
En sån här grund grej "man" lätt glömmer.... är bromsen intryckt? Och klippaggregat avslaget? Annars startar ju inte maskinen...
Sitter det någon brytare vid bromsen, har nämligen inte sett någon?

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #10 skrivet: 01 feb-24 kl 18:45 »
Och att man sitter på den...

Alla dessa brytare kan dessutom vara skadade. Kopplingsbrytaren på traktorn var paj förra året, och det var inte det första jag tittade på där jag stod mitt på vägen. Exfruns åkgräsklippare fick fel på sitsbrytaren för några år sedan, så den kopplade jag ur och varnade för farlig, men praktisk, förändring.
Sitsbrytaren har jag oxå kopplat ur för misstänkte att det kunde vara den som spökade.

Markus_K

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #11 skrivet: 01 feb-24 kl 19:22 »
Sitter det någon brytare vid bromsen, har nämligen inte sett någon?

Det brukar finnas en brytare vid bromsen för start av maskin, sitsbrytaren i min värld är till för klippaggregatet; att man inte ska kunna starta aggregatet utan att sitta på maskinen. Men alla maskiner har ju sina olika säkerhetsfunktioner. Kan va att hastighetsspak ska vara i neutral eller andra saker också. Men det är väl lätt hänt att grubbla länge över varför maskinen inte startar och sen är det en sådan säkerhetsfunktion som inte är nedtryckt eller funkar. Att få startmotorn att snurra går ju att göra på det sätt som du testat även om broms inte är nedtryckt tex, eftersom du ger startmotorn direktström. Alla brytare och tändningslås är före startmotorn. Men brytarna kan ju hindra andra saker som har med driften att göra så bäst o börja felsöka i rätt ordning om du nu känner dig kapabel till det annars kan man bara ge tips på 100 olika saker som är fel.
-Brytare, kablar, reläer och elkomponenter
-Ström och tändning
-Bränsle

Lundiin

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #12 skrivet: 02 feb-24 kl 08:39 »
Det brukar finnas en brytare vid bromsen för start av maskin, sitsbrytaren i min värld är till för klippaggregatet; att man inte ska kunna starta aggregatet utan att sitta på maskinen. Men alla maskiner har ju sina olika säkerhetsfunktioner. Kan va att hastighetsspak ska vara i neutral eller andra saker också. Men det är väl lätt hänt att grubbla länge över varför maskinen inte startar och sen är det en sådan säkerhetsfunktion som inte är nedtryckt eller funkar. Att få startmotorn att snurra går ju att göra på det sätt som du testat även om broms inte är nedtryckt tex, eftersom du ger startmotorn direktström. Alla brytare och tändningslås är före startmotorn. Men brytarna kan ju hindra andra saker som har med driften att göra så bäst o börja felsöka i rätt ordning om du nu känner dig kapabel till det annars kan man bara ge tips på 100 olika saker som är fel.
-Brytare, kablar, reläer och elkomponenter
-Ström och tändning
-Bränsle
Ja men precis. Får börja i rätt ände och felsöka, kolla kabelhärvan och alla brytare. Får kolla igen om jag kan hitta någon brytare vid bromsen 😁

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Jonsered lr11 startar inte
« Svar #13 skrivet: 02 feb-24 kl 12:29 »
sätesgivaren  har jag fått koppla förbi på mer än en maskin,  den senaste va nog faktiskt ungefär spänningar som du skrev, 12V in och bara några få ut,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (2 dolda)
Mathias Jönsson, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser