Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 120295 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #60 skrivet: 24 feb-11 kl 23:36 »
I morse hade min ägg legat i kläckarn i 18 dygn. Pga att de såg lite sena ut (att de utvecklats lite långsamt) när jag lös dem i måndags så tänkte jag att jag kunde vänta tills i kväll att flytta dem till kläckbacken. Nu när jag lös dem nu igen så lever alla 30 men 3 har väldigt stor luftbubbla! Hur kan det komma sig? Det är de minsta äggen i kläckarn (3 av 4 ägg som vägde 45-50g). Behöver/kan jag göra nått? Vad? :-\ Orolig... dessa är de äggen som jag särskilt köpt in.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Hårhäxan

  • Inlägg: 49
    • Västerbotten
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #61 skrivet: 07 mar-11 kl 10:24 »
Undrar när ger man upp och stänger av äggkläckningsmaskinen och inser att äggen som är kvar inte blev någon kyckling? Vilken dag stänger ni av maskinen?

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #62 skrivet: 07 mar-11 kl 10:42 »
Undrar när ger man upp och stänger av äggkläckningsmaskinen och inser att äggen som är kvar inte blev någon kyckling? Vilken dag stänger ni av maskinen?

Jag stänger av maskinen senast på dag 24...25!
Tycker att äggen blir så kladdiga i kläckningen å jag har inte varit med om att
något ägg kläckts på dag 25-28...
Jag har ibland hjälpt någon kyckling ut...men det går ofta dåligt...ibland funkar det!
Första gången jag hade en ruvhöna så lät jag henne ligga i 28 dagar...ett ägg exploderade till slut :-X
Men då hade hon råkat bajsa på äggen i början, jag hade inte lyst äggen...bara hoppades!
Vilken dag är du på...är äggen fina å rena? Lycka till...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #63 skrivet: 07 mar-11 kl 10:45 »
Undrar när ger man upp och stänger av äggkläckningsmaskinen och inser att äggen som är kvar inte blev någon kyckling? Vilken dag stänger ni av maskinen?
Det beror på vad som har ruvats  ;) Jag tycker att det är rimligt att ge ägg 2 dagar mer än vad som är normalt för djuren. Dvs Dvärghöns som normalt kläcker på 19-20dagar får ligga 22 dagar, Stora höns som kanske kläcker på 21-22 dagar får ligga till 24 osv.

Själv väntar jag sällan så länge utan lyser dem när de är 1 dag sena och kollar om det fortfarande finns liv. Då får dom ligga kvar annars slänger jag dem.

Kycklingar som kommer väldigt sent är ofta försvagade och inte lika livskraftiga som de som kläcker när dom ska. Men när jag menar sent menar jag inte om alla kläcker sent (då beror det förmodligen på ras eller kläckare) Jag menar när de flesta ägg kläcker exempelvis dag 21 och sedan kommer det någon enstaka av samma ras på dag 23.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hårhäxan

  • Inlägg: 49
    • Västerbotten
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #64 skrivet: 07 mar-11 kl 11:12 »
Ännu så hoppas jag på fler kycklingar. Det är fyra ägg kvar och två kycklingar har kommit. Första kom på natten mot dag 20 och en kom på dag 20 och idag är det dag 21 men inte några livstecken från äggen som är kvar. Det är silkeshöns små bruna ägg. Den som ser ut att bli en höna är grannens kyckling och den kyckling som ser ut att bli en tupp är min men jag önskar ju mej en höna i allafall :)

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #65 skrivet: 07 mar-11 kl 11:22 »
Ännu så hoppas jag på fler kycklingar. Det är fyra ägg kvar och två kycklingar har kommit. Första kom på natten mot dag 20 och en kom på dag 20 och idag är det dag 21 men inte några livstecken från äggen som är kvar. Det är silkeshöns små bruna ägg. Den som ser ut att bli en höna är grannens kyckling och den kyckling som ser ut att bli en tupp är min men jag önskar ju mej en höna i allafall :)

Mina Silkes har kläckts på dag 20-21...
Men du kan gott vänta någon dag till... Kanske kommer det fler i natt  :D

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #66 skrivet: 08 mar-11 kl 21:47 »
Doppar du äggen helt i vatten? eller bara lite? Hur länge ska man göra det?

Kenneth
'
Jag doppade hela äggen två gånger om dagen ända tills dom gjorde hål då dippade jag bara i den änden som var hel så inget vatten kom in .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hårhäxan

  • Inlägg: 49
    • Västerbotten
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #67 skrivet: 09 mar-11 kl 10:23 »
ja natten mot dag 22 kom 2 till och på dag 22 kom den sista:)) Jippi

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #68 skrivet: 09 mar-11 kl 12:27 »
Jag har hålslag i dag o det är dag 23 för dom äggen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #69 skrivet: 27 mar-11 kl 21:42 »
Hej!
Vad ger ni era små kycklingar att äta, den första tiden?

Kycklingstart. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #70 skrivet: 27 mar-11 kl 22:02 »
Hej!
Vad ger ni era små kycklingar att äta, den första tiden?

Jag ger som första mål ekologisk A-fil blandat med vetekli..
Sen blandar jag A-fil, vetekli, kokt ägg och frön några dagar..

Hönsmamma77

  • Inlägg: 27
    • Småland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #71 skrivet: 27 mar-11 kl 22:03 »
Hej!
Vad ger ni era små kycklingar att äta, den första tiden?

Det ekologiska helfodret från Granngården som jag silade bort de grövsta bitarna (inte så svårt eftersom det mesta är ju redan pulver :-/ )

Det funkade bra, alla friska o krya :-)

//Anna

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #72 skrivet: 03 apr-11 kl 12:05 »
Jag undrar hur man får äggen stående med spetsen neråt i äggkläckaren, har ni några tips, jag har lånat en kläckare och den är med mellanväggar och där lägger man äggen på sidan och drar i en spak för att vända äggen.

varför ska du ha dom stående ??? under hönan ligger dom ju ner, i min kläckare ligger dom ner funkar kanon
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #73 skrivet: 04 apr-11 kl 08:44 »
Äggen ligger under höna men en höna skickar ju inte äggen med posten innan hon ruvar  ;)

Skälet att man ibland kan lyckas bättre med skiceägg om man ruvar dem med spetsen neråt är att luftbubblan håller sig i rätt ände av ägget. Har den blivit lite skadad av skakig transport kan man luyckas att få kycklingar ändå. Är luftbubblan lite skadad och ägget ligger ner börjar ruvningen ofta normalt men när ägget har legat ett tag och vitan blir lösare kan bubblan släppa och hamn helt fel. I förlägningen kan det innebära att fostret dör  :(

I många kläckarmodeller kan man ruva både med spets neråt och med liggande ägg, dock inte i alla. I vissa modeller är vändningen beroende av att ägget ligger.
För att svara på frågan om hur man gör med din kläckare Livia måste jag veta vilken modell det är. eller hur vändningen fungerar.

Har dina ägg inte åkt post utan bara bil från någon i närheten funkar liggande ägg säkert lika bra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Livia

  • Inlägg: 61
    • Ångermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #74 skrivet: 04 apr-11 kl 09:07 »
Hej, ja mina ägg har ju åkt med post, kommer nog idagarna.

Kläckaren heter covatutto 20, jag provade att skriva ett plus på ena sidan och ett minus på andra sidan när ägget låg ner, när jag sedan drog i spaken för vändning, blev vändningen bara ett kvarts varv, alltså när plusset var uppåt när jag började så var det bara på sidan sedan jag drog i spaken, inte i botten och minuset kom uppåt :(

Måste jag handvända det så att det blir exakt eller räcker det med den vaggningen?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #75 skrivet: 04 apr-11 kl 22:41 »
Jag vänder inte mina ägg hela vägen runt .
Jag bara vickar fram o tillbaka ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #76 skrivet: 08 apr-11 kl 08:55 »
Hej, ja mina ägg har ju åkt med post, kommer nog idagarna.

Kläckaren heter covatutto 20, jag provade att skriva ett plus på ena sidan och ett minus på andra sidan när ägget låg ner, när jag sedan drog i spaken för vändning, blev vändningen bara ett kvarts varv, alltså när plusset var uppåt när jag började så var det bara på sidan sedan jag drog i spaken, inte i botten och minuset kom uppåt :(

Måste jag handvända det så att det blir exakt eller räcker det med den vaggningen?

Det räcker med den vändningen. Vitsen med att vända äggen är att gulan inte ska flyta upp och torka fast i hinnor och skal.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

 

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #77 skrivet: 07 maj-11 kl 08:30 »
Vad har man virkon till?

Ett biologiskt nedbrytbart desinfektionsmedel för desinfektion av byggnader, inredningar, instrument, luft och vatten. Är effektivt mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer. Har effekt på alla 18 kända virusfamiljer, som påverkar djur och människor. Virkon S är i vattenlösning helt riskfritt att använda. Skyddshandskar rekommenderas vid utblandning av pulvret.

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #78 skrivet: 07 maj-11 kl 12:48 »
Jag doppar mina ägg i det innan dom åker in i kläckaren
Och extra noga om jag köper in ägg från andra

Kenneth

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #79 skrivet: 27 maj-11 kl 09:13 »
Idag ska jag stoppa in min skickade mignonägg i kläckaren, dom har vilat sedan igår em. Jag lyste äggen när jag kollade att de var hela och såg då att luftbubblan var lite dallrig och på nåt ägg helt lös, den åkte iväg om man vände ägget. Jag har en King Suro, så jag tänkte ruva äggen stående. Jag har just nu ett endaste litet hönsägg i kläckaren, med kläckning i morgon. Kan jag ställa i ankäggen och vänta med vändningen tills ägget är kläckt? Luftfuktigheten är ju iaf rätt för att kläcka ägget. Då får ju äggblåsan lite mer tid för att stabiliseras oxå. Eller klarar kläckägget att vaggas under kläckning? det är full fart i ägget och jag kontrolllyste det nyss och kycklingen har kommit upp i luftblåsan. Så den kommer ut snart. Annars kan jag ju vänta med att stoppa i ankäggen oxå, om inte de tar skada av det? Det känns ju ändå som att ankäggen är viktigare än om detta ensamma ägg kläcks?? Säkert en tupp iaf  >:D Hur ska jag göra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser