Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 120947 gånger)

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #40 skrivet: 03 okt-10 kl 12:40 »
Vart får man tag på  "virkon S"??? Har sökt men inte hittat svar på det.


Du hittar det också hos http://www.hogbergaab.se/

Köpte där ifrån när det var långt till en butik

 

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #41 skrivet: 04 okt-10 kl 09:53 »
Jag köpte virkon s på Apoteket.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #42 skrivet: 05 okt-10 kl 02:17 »
Hej!

Undrar lite... använder ni destillerat vatten i era kläckare?
Eller går det bra med kokt, avsvalnat vanligt vatten?
Lycklig för snabbt svar...

Jag använder vanligt kranvatten utan att koka det har funkar så bra så...

Lycka till

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #43 skrivet: 05 okt-10 kl 08:38 »
Har i alla år kört med vanligt vatten. Dest vatten hade kanske varit bra där jag bor nu för vi har så attans med kalk i vattnet så vattenkärlet i kläckan förvandlas snabbt till en kalksjö ;) Men det finns kalklösare så det går att diska rent i alla fall.

Jag har två kläckare. En jag ruvar i och den blir av förklarliga själ inte lika smutsig. Den rengörs bara ett par gånger under säsongen. Kläckaren som jag kläcker i den blir supergrisig och rengörs och desinficeras efter varje kläck med Virkon.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #44 skrivet: 27 okt-10 kl 13:51 »
Den fungerar säkert men du kan få en bättre kläckare för mindre pengar om du handlar från exempelvis England.
Är du beredd att lägga upp till ca 3000:- så titta på exempelvis Suron eller andra kläckare som finns hos det företaget. Det finns flera och frakten går på ett par hundra bara.

Suron 24ägg automatisk vändning och automatisk fuktstyrning ca 1650:-+ frakthttp://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/84/productid/1418/ Det är många som har köpt denna kläckare här på alternativ och är väldigt nöjda :D Kolla denna tråden

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=86384.0
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

J.palmgren

  • Gäst
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #45 skrivet: 27 okt-10 kl 15:03 »
Hej.
Ny på detta, har bara haft höns som har fått kycklibgar men tänkte att detta kanske kan vara lite kul att följa och kanske lite lättare att få fram kycklingarna.
har tänkt att köpa den från Granngården:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1158633&Ggart=154015

Är det någon här som användt den och har synpunkter?
Tacksam för många svar!!! ;D



Hejsan! Jag köpte en sådan när jag började kläcka. första 5 gångerna funkade den jättebra! men sedan började termostaten krångla så jag fick en ny. men samma sak med den nya som den gamla termostaten gick ! jag lånade därför en annan modell av en bekant http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1158635&Ggart=155032 denna funkade skitbra! jag fick 95% kläckresultat jämfört med 35%! därför har jag nu beställt en egen av samma sort från nordpost (granngården) :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: temp och RF
« Svar #46 skrivet: 16 nov-10 kl 20:56 »
Hej!

Kör kläckare ett par dygn tomme innan du lägger in äggen så temperaturen är 37-38 (37,5) grader C. Har du termoter med F så ska det vara 99-100 sådana grader.

55-60 % luftfuktighet brukar vara lagom genom hela kläckninge. En del ökar lite sista dygnet, kanske 60-65 då, men det är inte nödvändigt när det gäller hönsägg. Är du osäker mot slutet så genomlys äggen och kolla luftblåsan så den är ungefär 1/4 av ägget. Man ser tydligt om man går in med ägget i ett mörkt rum och lyser med en speciallampa. Det går med en liten kraftig ficklampa om du täpper till med tex handen så allt ljus går in i ägget.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Eva-Marie

  • Inlägg: 147
    • Skåne
SV: temp och RF
« Svar #47 skrivet: 19 nov-10 kl 17:15 »
Enligt bruksanvisningen på Suron ska man genom hela kläckningen ha en temperatur på 37,8 grader. De första 18 dagarna ska luftfuktigheten ligga på 45 och de 3 sista dagarna på 65 (för hönsägg alltså).
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: temp och RF
« Svar #48 skrivet: 19 nov-10 kl 17:18 »
Nu har jag iofs ingen Suro, utan en Cuvatutto...

Men bäst resultat fick jag om jag hade riktigt låg luftfuktighet från början, tror den låg runt 20-25%, sen ökade jag på runt dag 18 och sen ytterligare lite till har jag för mig. Det slutade på runt 65% tror jag? 100% kläckning blev det i alla fall.

Jag har skrivit en tråd om det, nångång i somras var det väl?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #49 skrivet: 22 nov-10 kl 13:21 »
Hej hej!
Jag köpte en begagnad King Suro för några veckor sedan. La i ägg den 11 november från mina små hönor. Jag vet att äggen från mina Lohman är befruktade (eller rättare sagt har de varit befruktade varje gång jag har knäckt ett ägg) men jag vet inte om de andra äggen är det.
För att få reda på det tänkte jag lysa äggen. Behövs det en speciell lampa eller duger det med en ficklampa? När är det bäst att kolla utan att det gör för mycket skada att jag öppnar kläckaren? Eller ska jag bara vänta och se? Är väldigt nyfiken av mig men det kan ju vara kul med en överraskning när det (förhoppningsvis) väl börjar kläckas också..  :-[ Kan nog hålla mig tills jag ska ta bort väggarna och lägga äggen ner på dag 18-19... tror jag.

Jag beställde en ägglysnings lampa från Nordpost!
Kollade sen på Linkoso's hemsida för att utbilda mej  :P
Lyste några av äggen på dag 7 då det är lätt att se *spindeln*
å sen lyste jag en del ägg på dag 14 för att lära mej mer! *spännande* :D
Dom ägg jag lyst har varit befruktade och fulla av liv! Kläckning på fredag!!! :P
Jag har lyst ägg förr med ficklampa å toarulle , funkar men går inte att jämföra!
Kom ihåg att lysa äggen i ett mörkt rum...Lycka till!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #50 skrivet: 22 nov-10 kl 13:52 »
När är det bäst att kolla utan att det gör för mycket skada att jag öppnar kläckaren? Eller ska jag bara vänta och se?

Det är inte så kinkigt med att hålla kläckaren stängd när den är i ruvningsfas. Jämför med hönan som faktiskt går upp ibland och sträcker på benen och äter/dricker. Det är under kläckningen det är kritiskt, då får man banne mig inte öppna för att man är nyfiken...

Håller med om att det kan vara smart att köpa en speciell lampa, visst går det som sagt med en vanlig lampa men det går inte att jämföra med en riktig ägglysningslampa. Det är i alla fall min erfarenhet.

Lycka till med pipisarna!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #51 skrivet: 23 nov-10 kl 08:35 »
Vad skiljer sej i att kläcka höns ägg o ank ägg ?
Har några ankägg i kläckaren nu nämligen .
Ankägg tar 28 dagar om det inte är Myskankor för då tar det 35.

Sedan behöver ankägg mer fukt under ruvtiden (Duscha eller doppa i vatten 2ggr/dag)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Juppepinne

  • Inlägg: 407
    • Östergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #52 skrivet: 01 dec-10 kl 15:00 »
Nu var jag och kollade i min äggkläckningsmaskin och då hade det kommit en liten svart kyckling. Det är väldigt trångt däri. Jag vet att man inte ska ta  ur dem förrän de har torkat, men är det riskfritt att öppna (när den har torkat såklart) för att flytta dem ifall att vissa tar längre än 2 dagar på sig? Vill inte förstöra för de som är kvar i äggen.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #53 skrivet: 02 dec-10 kl 03:17 »
Nu var jag och kollade i min äggkläckningsmaskin och då hade det kommit en liten svart kyckling. Det är väldigt trångt däri. Jag vet att man inte ska ta  ur dem förrän de har torkat, men är det riskfritt att öppna (när den har torkat såklart) för att flytta dem ifall att vissa tar längre än 2 dagar på sig? Vill inte förstöra för de som är kvar i äggen.

Jag låter dom vara inne i kläckaren ca 24 timmar sen tar jag den och även dom andra som kommit senare som är torra

och satte i lite ljummet vatten så fukten steg snabbt igen efter öppnandet  fick 11 kycklingar av 12 ägg så bra fast man öppnade

Lycka till

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #54 skrivet: 17 jan-11 kl 10:00 »
Har ni märkt någon skillnad i kläckresultat hur ni lägger äggen i kläckaren; stående med spetsen ner eller liggande på sidan?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #55 skrivet: 17 jan-11 kl 15:19 »
Har ni märkt någon skillnad i kläckresultat hur ni lägger äggen i kläckaren; stående med spetsen ner eller liggande på sidan?
Inte på hemmavärpta ägg som är hyfsat färska. Däremot på ägg som har skickats med post eller skumpat långt i bil. De äggen blir bättre kläckresultat om de står med spetsen neråt.

Det beror förmodligen på att luftbubblan håller sig i rätt äde av ägget om det står även om ägget är lite sönderskakat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lingonflickan

  • Inlägg: 10
    • Norge
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #56 skrivet: 18 jan-11 kl 22:11 »
Jag brukar förvara äggen i ett rum som vi inte har värme i så det är ganska svalt...aldrig i kylskåp sen lutar jag plattan med äggen i 2 gånger per dag vänder jag äggen givetvis med spetsen neråt sen när det är dags för att lägga i maskin lägger jag äggen . När jag plockar in dom doppar jag dom i Virkonlösning i varmt vatten jag gör så med alla ägg även mina egna och särskilt om jag köper in ägg. Det gör jag för att dom ska vara rena i maskinen. Jag spara högst i 14 dar men helst 10 dar....men detta är mitt sätt :)

Hallå hallå, förklara mera.
Låter du äggen ligga svalt och bara lite i maskin? Eller är det för att vänja äggen till rumstemperatur?
Jag hade blivit glad för en riktigt utförlig förklaring på hur man gör när man ska kläcka kycklingar av egna ägg i maskin...

Vi prövade i fjol men fick bara en kyckling på tolv ägg!

Också undrar jag om man kan sätta in kycklingarna i hönsehuset eller om hönorna blir agressiva mot kycklingarna

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #57 skrivet: 19 jan-11 kl 02:53 »
Hallå hallå, förklara mera.
Låter du äggen ligga svalt och bara lite i maskin? Eller är det för att vänja äggen till rumstemperatur?
Jag hade blivit glad för en riktigt utförlig förklaring på hur man gör när man ska kläcka kycklingar av egna ägg i maskin...

Vi prövade i fjol men fick bara en kyckling på tolv ägg!

Också undrar jag om man kan sätta in kycklingarna i hönsehuset eller om hönorna blir agressiva mot kycklingarna

När man samlar ägg till en kläckning så kan det ju ta några dagar att få ihop så många ägg man behöver...
Under den tiden så förvaras äggen svalt...med spetsen ner i en äggkartong!
Svalt för mej betyder ungefär 12 grader.
Viktigt är också att vända äggen....jag gör det 2 ggr/ dag genom att luta kortsidan av äggkartongen
på någon grej....tex en annan äggkartong, flyttar morgon och kväll ...
När man samlat klart (jag samlar max i en vecka) så läggs alla ägg i kläckaren samtidigt!
Jag använder bara rena ägg som är bra i formen...jag desinficerar alla ägg!
Det kan vara bra att starta sin kläckare några timmar innan man lägger i äggen för att se att
allt är stabilt med temp och luftfuktighet...
Jag kör på 37,7 grader och 45% i luftfuktighet under ruvning ...
37 grader och 65% luftfuktighet under kläckning (dom sista 3 dagarna)

Jag skulle inte släppa ut nykläckta kycklingar i hönshuset !
Men om du har en surhöna så kan du prova att smyga under henne några kycklingar på natten...
Jag har fått surhönor att adoptera upp till 27 kycklingar...
Nu sist hade jag ingen surhöna så jag hade kycklingarna inne hos mej i 2 veckor..
Sen flyttade jag ut dom i hönshuset i en stor bur där dom hela tiden ser hönsen och tvärt om...
Först när dom är ca 10 veckor släpper jag ihop dom med hönsen och det har alltid gått bra!
Så här gör jag för att jag vill ha koll på de små...
Jag kan hålla det riktigt rent kring kycklingarna, städar och byter deras strö varje dag...
Dom får i sig all mat dom behöver utan att behöva bli bortjagade av hönor...byter deras vatten flera ggr /dag..
Tänker att några få veckor i bur (jätte stor bur ) är oki, med tanke på att dom sen får ett förhoppningsvis långt
skönt liv som frigående höns...
En av anledningarna är också att jag för ca 2 år sedan blev av med ganska många kycklingar när mitt hönshus
blev invaderat av råttor...från en dag till en annan..
Självklart så har jag säkrat hönshuset, men jag sover bättre när jag vet att kycklingarna är i råttsäkra burar!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #58 skrivet: 22 jan-11 kl 14:16 »
hej funkar det att kläcka mignon ägg och hönsägg ihop ?
Det går men det går bättre om man kläcker ank och hönsägg  var för sig. Ankägg bör helst ha lite fuktigare än hönsägg under ruvningstiden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #59 skrivet: 22 jan-11 kl 22:45 »
Jag hade ankägg o höns ägg sammtidigt utan problem , lufte bara ut ankäggen o doppade dom i vatten varje dag morgon o kväll.
Alla min ägg kläcktes.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Åsa Slobodnik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser