Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturvårdsgallring i naturskyddsområde  (läst 1451 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Naturvårdsgallring i naturskyddsområde
« skrivet: 22 feb-19 kl 19:16 »
Hej!

Jag ska snart påbörja en naturvårdsgallring i ett naturskyddsområde för att öppna upp och ge betesdjur mer bete och gynna den biologiska mångfalden.
En del av virket kommer att gå till ved för eget bruk, men jag kommer inte att kunna utnyttja all ved.
Det är många krokiga stammar, och man kan bara köra ut det med ATV eller liten traktor, då det som sagt är ett naturskyddsområde där markskador inte får förekomma annat än mycket begränsad omfattning.

Vad är bäst? Att göra ved av alltsammans ändå, och sälja veden? Eller att sälja de krokiga stammarna som flisved?
Vad ger mest "buck for the bang"?

Har även en flishuggare till grenarna, så att man slipper släpa ut grenar från skogen.
Finns det marknad för färdig flis om man samlar ihop den på lämplig sätt?


/P

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Naturvårdsgallring i naturskyddsområde
« Svar #1 skrivet: 22 feb-19 kl 19:37 »
Jag tror det är svårt att sälja flis som privatperson, inte minst för att det är svårt att torka. Ved däremot, den marknaden är enorm

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Naturvårdsgallring i naturskyddsområde
« Svar #2 skrivet: 22 feb-19 kl 20:16 »
Ingen bekant med flispanna eller någon som vill förgylla sitt trädgårdsland.

Jag betalade 300kr kubiken när jag köpte flis, så du kan ju fundera på om det är värt besväret.
Det är aldrig för sent att ge upp.

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Naturvårdsgallring i naturskyddsområde
« Svar #3 skrivet: 24 feb-19 kl 13:59 »
Flis av grenar (lövträd då) ska enligt annan tråd här vara bra som jordförbättring - det kanske betalar sig bättre än eldningsflis.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Naturvårdsgallring i naturskyddsområde
« Svar #4 skrivet: 18 apr-19 kl 18:27 »
Nu har jag kört ett tag, och fått in rätt hyggligt med ved själv.

Ett företag har hyrt flistuggen för att kunna sälja flis till trädgårdsodlare. Jag kan inget om odling själv, så jag vet inte hur mycket det är värt.

Samtidigt läste jag i ett trädgårdsforum, när jag googlade, att hästgödsel och flis i en lämplig blandning är omtyckt av vissa. Tydligen behöver det inte bränna för att kunna användas.
Nån som vet mer om när man behöver en sådan blandning?
För hästgödsel i massor har vi. Och begagnade pelletssäckar som man skulle kunna distribuera i.
Nån som har testat nåt liknande?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser