Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skonkost till katt.  (läst 5318 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Skonkost till katt.
« skrivet: 15 jul-19 kl 17:52 »
I mitt knä ligger fröken Vessla. Hon är huskatt men möjligt att hon har någon raskatt i släkten för hon har för det första vacker, halvlång päls och för.det andra så förstår hon sig inte på jakt och revirvakt, sånt får den andra katten sköta. Kort sagt så har hon ont i magen och kan inte äta torrmat, oavsett sort, för den kommer upp med en gång osmält. Hon fick  Mjau burkmat istället + sånt som jag äter. Gick bra ett halvår ungefär men nu äter hon knappt något. Hon har säkert ont i magen. Kan man laga någon slags skonkost själv? Något som är jättegott så att hon äter än om hon får ont. Går det inte över så ska jag kosta på henne en gastro-undersökning på djursjukhuset.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #1 skrivet: 15 jul-19 kl 19:02 »
Det finns ju blötmat att köpa som används på djursjukhus. Det är skonkost med hög näringstäthet, så även en katt som mår dåligt och äter dåligt bör få i sig näring.
Hade en katt som slutade äta helt och den startades upp på det här fodret igen.

Sedan ger jag fryst kattmat som heter Mush och det verkar de må bättre på än annat foder
https://www.mushbarf.com/sv/

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #2 skrivet: 15 jul-19 kl 22:01 »
en av mina katter hade samma symptom,kräktes och hade diarre. Enda fodret som funka var tonfisk men tyvärr går det inte att leva på i längden. Första besöket hos vet var akut. katten hade ont och låg bara o gnällde. fick morfin och vätskeersättning hos vet. Blev sedan  ordinerad  skonkost dvs vet.foder. Värken gick över men inte diarren. Andra besöket togs avföringsprov. Varken blodprov eller avföringsprov visade på ngt onormalt.  Blev rekommenderad en undersökning avseende allergi men kostar skjortan,saknar djurförsäkring och katten är gammal.  Har fortfarande viss diarre,går på skonkost och tonfisk. Håller vikten och är pigg och social. Dock anar jag att något är fel,kan vara cancer eller något organ som inte funkar. Nästa besök blir när jag märker att han mår dåligt igen,det sista. Har hittills lagt ut över 10000 på veterinären. Får inga svar.
Har du försäkring kan det vara möjligt att lösa. Enl. första uppgiften skulle alla nödvändiga undersökningar kosta runt 30-40000 och då garanteras ändå ingenting. rådet jag kan ge är att ge katten avmaskning. Därefter ett torrfoder köpt hos veterinär typ Hills i/d. Det brukar kurera vanlig magkatarr som katter ofta drabbas av. Vanlig butiksmat skall undvikas. Pröva med kokt torsk eller kokt kyckling. Min äter  inte det men han är enormt kräsen. Se till att hon dricker. Uttorkning kommer fort och sedan går det snabbt utför. Veterinärer är inte som förr. numera saknar de intresse för djuret utan koncentrerar sig på din plånbok. Därför enormt viktigt med försäkring. Självrisker m.m är dyra men ger ändå en chans åt katten. Akutbesöket gick till över 5000. En halvtimme med lite morfin och vätskeersättning.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #3 skrivet: 15 jul-19 kl 22:44 »
Hon är 7 år och hon är inte långt ifrån så illa däran som din gamla kattvän. Hon har inte diarré och det var bara torrmaten som hon spydde upp och hon äter i alla fall lite Mjau burkmat och dricker vatten.. Hon är som vanligt, kelsjuk, tvättar sig noga och går ut en stund då o då.  Testade Iams Lamb and Rice och det gick bra ett tag men sen började hon spy upp den också. Jag ska köpa diet-burk mat och Mush imorgon och se om det går bra. Jag brukar åka till distrikveterinärsmottagningen i första hand för de är inte lika giriga som de privata.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #4 skrivet: 16 jul-19 kl 06:43 »
Testa med kokt gädda.

Katten jag växte upp med morrade och reste ragg om man kom inom 5 meter då hon åt just kokt gädda.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #5 skrivet: 16 jul-19 kl 16:31 »
Har du provat BARF (biologically appropriate raw food)?
Rått fryst kött, alltså det katter är gjorda för att äta. Finns olika märken, MUSH, Orijen, VOM ...

Vår katt är alltid nöjd och belåten när hon får det, har slutat tigga vid matbordet.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #6 skrivet: 16 jul-19 kl 17:05 »
Jag hittade fröken Vessla på ett litet katthem utanför Årjäng. Då var hon ca 8 månader och jag vet inget om vem -och hur, hennes mamma var och vad killen som hade henne sedan gav henne för mat. Men av allt att döma så fick hon varken möss av  mamma eller rått kött och fisk av ägaren för hon fattar liksom inte att det går att äta.  Katterna fick Orijens torrmat tills Vessla började spy upp det.  Jag tror bytesdjur är bra för tarmfloran och immunförsvaret. Jag har läst att det är farligt att ge katter kokt mush /barf pga det innehåller krossat ben. Nu har jag köpt en slags diet burkmat hos vet i Arvika. Gräsligt dyr, 24 kr för 150 gram. Hon är tydligen förtjust i den och det är viktigast att hon kommer igång att äta.. Skulle kanske kunna blanda ned lite köttfärs om ett  tag och se om hon kan vänja sig. Hon är som sagt inte jättesjuk, det ordnar sig nog.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #7 skrivet: 16 jul-19 kl 20:36 »
Mush frysta kattmat blir som en lös köttfärs då den tinat och man känner inga benbitar i den alls.

En av mina katter var 12-13 år när hon kom till mig, hon hade levt inomhus hela det livet och bara ätit en typ torrfoder. Nu är hon den som är först på mushen.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #8 skrivet: 17 jul-19 kl 11:08 »
När min katt matvägrar så äter den vit fisk, alltså torsk eller den där billiga alaska polack som finns på ica.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #9 skrivet: 17 jul-19 kl 13:14 »
Många katter är tokiga i fisk men som sagt gav förra ägaren henne troligen enkel kattmat från mataffären + matrester. Han råkade hamna på kåken och Vessla på ett katthem så det är inte lätt att veta. Ett år senare köpte jag Spezzi på en blocket annons. Hon står bakbenen o h piper då det finns fisk på bänken. Vessla tittade väldigt på henne och så var det  som om hon tänkte att -det där är tydligen mat i alla fall   :) och så åt hon litegrann, men hon blev aldrig tokig i fisk. Hon har varit förtjust i filmjölk och uppvispat ägg . Orijen torrfoder och Mjau kattmat i gelé.  Nu försöker jag berömma henne rejält när hon äter för som alla andra missar suger hon åt sig som en svamp.
« Senast ändrad: 17 jul-19 kl 22:47 av Nina W »

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #10 skrivet: 19 jul-19 kl 20:32 »
Var och köpte BARF mat till mina katter. de har i tretton år ätit samma torrfoder och ibland lite mjukmat. För några månader sedan fick den ena diarre och blev så akut sjuk att djursjukhus fick uppsökas. uttorkad och ont i magen. Nå,de fick i honom vätska intravenöst och lite morfin så när han kom hem var han lite mer intresserad av världen. Han fick torrfoder,skonkost i/d.
hjälpte föga och byttes till ett med mer fibrer i. Diarren blev därmed lite mer tjockflytande. Jag hade mina egna teorier då han utan bekymmer kunde äta tonfisk och makrillfile i tomatsås utan komplikationer. Tyvärr kan han inte överleva på den kosten. så därför byttes till ett allergifoder men inte heller det har hjälpt. innehållsförteckningen säger att det innehåller spannmål liksom alla andra foder han ätit. Så foder med spannmål gör honom lös i magen och gasig,fisk gör det inte.  min teori innefattar glutenallergi. Så nu testas BARF,rått kött finmalt som är ett helfoder. Till min förvåning åt han snällt upp hela portionen efter lite sniffning. faktum är att han inte släppte fram den andra. De brukar annars dela tallrik liksom allt annat inkl. gubben. Skall bli intressant att se efter några dagar hur det ser ut i andra änden. Veterinärer har jag helt tappat förtroende för. Inget intresse och ingen hjälp. Däremot vill de gärna ta emot penningar. Faktum är att på akutbesöket sa veterinären efter en första blick att avlivning var det billigaste med tanke på att katten var "gammal". Världens äldsta katt blev över 30 och normalkatten lever till omkring 18-20. Dock kommer jag att låta avliva honom om det inte bättrar sig eller jag ser att han mår dåligt. Frånsett diarre är han sitt vanliga jag med samma rutiner och ligger under sin favoritbuske i solen när vädret är bra. Nattetid ligger han med nosen i mitt öra och viskar vad han gjort under dagen. Jag kan inte se att han mår dåligt frånsett en viss viktminskning. Han äter o dricker normalt. nog är det värt ett försök till ?

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #11 skrivet: 20 jul-19 kl 14:00 »
 Malarmaster - vad roligt att höra att din misse gillar barf och han är ju livsglad så det är klart han ska få leva och spinna i ditt öra i flera goa år till. Som jag skrev förr så smakar fröken Vessla inte ens rå  köttfärs men jag ska försöka med barf. Får väl se om andra katten kan övertyga henne om att  det är festmat.  Nu lever hon på Sheba och Gourme guld paté, alltså de vanliga matäffärernas små lyxburkar för katter.  Superlyxmaten som jag köpte hos distriktsvet åt hon en burk av med förtjusning men sen ville hon inte ha mer så antagligen fick hon ont i magen av den.
« Senast ändrad: 20 jul-19 kl 18:00 av Nina W »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #12 skrivet: 15 aug-19 kl 13:50 »
Låter som våran katt då hon blev äldre, runt 12 så började vi ge bättre paté mat och liknande men hon blev bara sämre och mindre, till sist måste vi ta bort henne då hon började bajsa grå diarré överallt så stod det inte rätt tills alls. Tidigare veterinären hade inte hittat något fel men jag förstår att katter kan få kroniskt inflammerade tarmar.

Den veterinär som avlivade henne sade hon hade en stor tumör som hon trodde var urinblåsan, men då hon inte kissade något efter hon dog så var det förmodligen en tumör.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #13 skrivet: 03 sep-19 kl 02:24 »
Färskt kött i små bitar, djupfryst fisk sej och alasca poloc, sardiner, makrill i tomatsås (fiskar med äkta omega3, bra för både människa och djur) blöt kattmat i påsar, min katt äter FRiskis gelé
12st  100 gr påsar, 4 olika sorter i en kartong (mycket bra, behöver inte slänga mycket om katten "händelsevis" inte vill äta kattmat.
Aldrig torrfoder för min katt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Skonkost till katt.
« Svar #14 skrivet: 03 sep-19 kl 14:27 »
det verkar vara skillnad på barfmat och barfmat. det som funkar bäst är då allt är malt ihop,dvs inälvor,kött o ben. då blir avföringen nästan normal. provade andra sorter i korvform,både djupfryst och färskt. de innehöll dock mest malet kött och katten uppskattade det  men avföringen blev återigen lös.  Så nu är vi tillbaks på helmalet,lite tonfisk och konstigt nog gillar katter makrill i tomatsås. Den blandningen funkar hyfsat. lite oroad dock över att han fortfarande tappar i vikt. inte mycket men det blir några gram varje vägning. verkar som att tarmen inte tar upp som den ska vilket ger en dyster bild framåt. Vi får se hur det går.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser