Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GL1  (läst 2335 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
GL1
« skrivet: 15 jul-19 kl 10:50 »
Behöver få tag på transmissionsolja GL1 till både växellådan i traktorn, BM35, och till gamla manuella växellådor, 50-talsbil. Tycker att det verkar svårt att hitta GL1 nuförtiden. Kan enkelgradig gräsklipparolja vara ett vettigt alternativ?
/Lars

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: GL1
« Svar #1 skrivet: 15 jul-19 kl 10:58 »
GL1 oljan är i princip motorolja.

Så en gräsklipparolja med märkning SAE30 fungerar bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: GL1
« Svar #2 skrivet: 15 jul-19 kl 13:26 »
Great
Och som jag har fattat det så ska man undvika multigrade om man har krav på friktion i glidande ytor, säg synkringar, mm. Gräsklipparolja blir toppen. Frågan är om det finns att få tag på i storpack?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: GL1
« Svar #4 skrivet: 15 jul-19 kl 21:59 »
Great
Och som jag har fattat det så ska man undvika multigrade om man har krav på friktion i glidande ytor, säg synkringar, mm. Gräsklipparolja blir toppen. Frågan är om det finns att få tag på i storpack?

Fel. Glidfriktionen har ingenting att göra med om det är en multigrade eller en gammaldags s k rak olja.  Att oljan är av multigradetyp betyder bara att den har lägre viskositetsindex än en ren mineralolja - den ändrar inte viskositet så mycket med temperaturen utan är användbar inom ett större temperaturområde.

De oljor som ger lägre glidfriktion är hypoidoljor som är märkta GL4 eller GL5. Samt en del dyra moderna s k lågfriktionsmotoroljor som vissa personbilstillverkare har börjat föreskriva på senare år.

Rent allmänt kan man säga att transmissionsoljor och hypoidoljor som är märkta upp till GL4 eller GL4/5 är riskfria att använda i vilken växellåda som helst. Om den bara är märkt GL5 (utan en 4) så kan den angripa delar av kopparlegering (mässing, brons mm).  Skulle det visa sig att synkroniseringen fungerar dåligt med GL4 så är inget obotligt skadat utan då är det bara att byta olja igen så är problemet löst.

Om en GL5 (eller gammaldags hypoidolja innan GL-märkningarnas tid) kommer i kontakt med koppardelar som den skulle kunna angripa, så blir oljan snart grönfärgad. Det är en bra varning, grönfärgen kommer långt innan oljan ställer till med någon skada.
På BM3x -traktorer brukar oljan i reduktionsväxlarna vid bakhjulen bli grön om man har använt GL5 där. Däremot inte i växellådan.  Med tanke på den stora oljevolymen i denna växellåda så är det motbjudande att använda en onödigt dyr olja där, de "kombioljor" för traktorbruk, som ska fungera både som motorolja och transmissionsolja (t ex från Biltema) är utmärkta att använda där.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: GL1
« Svar #5 skrivet: 16 jul-19 kl 08:36 »
Jag hade på 80-talet en BMW 320 av första gereration och bytte olja i växellådan i den. Blev rekommenderad att använda vanlig motorolja och fick i en multigradeolja. Den började snart att synka dåligt och förklaringen jag fick var att tillsatserna som gav multigrade även gav viss friktionsminskning. Lösningen då var att ha i ATF-olja och lådan började långsamt att synka igen till att fungera normalt igen. Tror inte att det enbart var en effekt av ändrad viskocitet.
Intressant detta att GL4 ska vara riskfri att använda i nästan vilken låda somhelst. Då borde jag kunna ha det som bästa alternativ till växellåda i Borgward Isabella, men somsagt, jag är rädd för alla friktionsnedsättande tillsatser i sammanhanget, och sånt finns väl oxå i viss mån i GL4?

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: GL1
« Svar #6 skrivet: 16 jul-19 kl 14:14 »
GL4 borde vara bra för gamla styrsnäckor där det ju bara är själva lagren som kan ta skada om man har i GL5. Har tidigare kunnat ha i GL5 där, men GL4/GL5 borde ju då kunna vara ett vettigare alternativ till styrsnäckan man vill vara rädd om

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: GL1
« Svar #7 skrivet: 17 jul-19 kl 00:15 »
Apropå personbilsväxellådor med besvärlig synkronisering, så körde jag en gång i tiden Citroën GS, som enligt verkstadshandboken ska ha GL4 i växellådan. Där visade det sig att en del exemplar med synkroniseringskrångel, fungerade utmärkt med vissa märken av växellådsolja men inte alls med andra. Den olja som var bäst av de GL4 som var lätta att komma över i slutet av 80-talet, var OK:s syntetiska SAE 75W90, jag tror den först var märkt GL4 och senare GL4/5.

På tal om styrsnäckor så hade min morfar långt före min tid en Borgward Isabella. När det var riktigt kallt, nedåt -35 grader, så blev den fruktansvärt tungstyrd, det finns en historia om att passageraren fick hjälpa till att slita i ratten för att man skulle lyckas svänga in på en avtagsväg. Till skillnad från de flesta andra bilar från den tiden så satt styrsnäckan på Isabella inte i motorrummet utan ute i hjulhuset, så den aldrig fick del av någon spillvärme från motorn. Där skulle nog en multigradeolja ha varit på sin plats!

 

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: GL1
« Svar #8 skrivet: 17 jul-19 kl 10:24 »
Snäckan sitter väldigt långt fram innanför skärmen på Isabellan (ska försöka montera in en delad rattstång). när det gäller trög olja där så kör jag ju bara på sommaren


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser