Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg på bilen  (läst 2243 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Linoljefärg på bilen
« skrivet: 15 jul-19 kl 10:47 »
Har tänkt mej blanda till egen linoljefärg att måla underredet på en gammal bil med. Kokt linolja, lite lacknafta, järnoxid och lite zinkvitt är tanken. visst är det väl rätt att använda kokt olja? Är det några regler för hur man målar på färgen, tänker mest på detta med vått i vått? Det ger en rostskyddande röd färg, med järnoxid (hematit?). Nåt förslag på lämplig täckfärg, som ser svart ut?
/Lars

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #1 skrivet: 15 jul-19 kl 11:49 »
varför skall man måla underredet på en bil med linoljefärg?  Linolja är ingen bra rostskyddsfärg. Användes visserligen förr men då ihop med blypigment och den målades aldrig bara rätt på. Den brändes fast och gav då ett visst rostskydd. Jag skulle inte ge mig på en bil med blåslampa...
Vill du rostskydda underrede bör en penetrerande olja användas dvs en petroleumprodukt. Ovanpå den kan man använda en tjockare produkt som klarar stenskott och annat mekaniskt slitage.
Vill man ha en målad yta bör rostskyddsfärger användas,alkydoljebaserade eller syntetiska rostskyddsfärger. Finns ju även tvåkomponents. Dock ger ju ingen färg skydd mot mekaniskt slitage så hjulhus är t.ex sämre att använda bara färg.
Linoljefärg målas i tunna lager med tork emellan och används för det mesta till trä. Metall är som sagt mindre bra att måla med linolja om man inte har tillgång till blypigment vilka är förbjudna sedan många år. Att man överhuvudtaget använde linolja till metall förr berodde på att det inte fanns alternativ. Och som sagt,för att den överhuvudtaget skall göra nytta brändes den fast. Det gav ju upphov till giftig rök så det var varken hälsosamt eller miljömässigt.
De underredsprodukter på marknaden som är baserade på linolja visar sig i olika tester inte fungera. Vilket en gammal linoljemålare inte förvånas över.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #2 skrivet: 15 jul-19 kl 13:23 »
Har köpt en färdig rostskyddsfärg baserad på linolja och hematit, Fe2O3. Har haft den på dragkroken på min bruksbil som får vara ute i vintersaltet och har tyckt att den verkar ha skyddat bra mot fortsatt rostning, så jag har köpt konceptet att linolja/Fe2O3 har en skyddande effekt mot rost. Vill inte bara ha ett biteumen-oljebaserat utan vill helst att det blir som en målad yta med tiden.
Det jag tyckt varit bra med linoljefärgen är att den inte ska behöva ett lika rent underarbete som "vanlig" färg.
Får tänka om om det inte är en bra ide
/Lars

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #3 skrivet: 16 jul-19 kl 09:46 »
Kolla på det här, när jag pratade med dom så skulle de ha en produkt som var linoljebaserad och avsedd för rostskydd.

https://www.introteknik.se/wp-content/uploads/Introteknik_rostskydd_A4_2016.pdf

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #4 skrivet: 16 jul-19 kl 11:10 »
Tack
Det är just det jag är ute efter, att kunna måla med nåt som förhoppningsvis fungerar bra utan att vara beroende av att ytan här perfekt förberedd, även om jag inte tänkt mej fuska heller, iof

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #5 skrivet: 16 jul-19 kl 11:27 »
Kolla på det här, när jag pratade med dom så skulle de ha en produkt som var linoljebaserad och avsedd för rostskydd.

https://www.introteknik.se/wp-content/uploads/Introteknik_rostskydd_A4_2016.pdf
Deras produkter bygger på alkydolja och förutsätter systemmålning,dvs grund och mellan-toppfärg. Vet inte varför de nämner linolja då det inte kan vara många procent linolja i färgen.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #6 skrivet: 16 jul-19 kl 13:08 »
Ottosons Linoljefärg har iaf färg som är baserad på linolja och hematit. De uppger att det ska ha ett bra rostskydd. Järnoxiden ger en röd färg, ser ut lite som bjymönjan gjorde. De menar oxå att man kan/bör måla med en linolje-grafit täckfärg, vilken oxå bidrar till rostskydd (enligt dem). Jag har bra erfarenheter av järnmönjan, som de kallar den, när det gäller att hålla borta rost från dragkroken på bilen jag har ute i saltslasket på vintern och hade tänkt att detta borde kunna vara ett bra alternativ till underredet på en bil som bara ska vara ute på sommaren. Kanhända blir det så, att jag kör med det.
Har hört att man ska måla lite nästan vått i vått när man jobbar med linoljefärg, att det inte ska få gå alltför många dagar mellan strykningarna, tre dagar är vad jag hört. Ligger det nåt i det, kan man ju undra?

 

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Linoljefärg på bilen
« Svar #7 skrivet: 16 jul-19 kl 20:10 »
Linoljefärg tar minst två dagar för att torka mellan strykningarna,beroende på temp. Genomtorr tar minst 14 dagar-  uppåt. ytan måste vara dammtorr dvs den skall inte klibba. Det kan ta 1 dag vid 23-24 grader men min erfarenhet är minst två dygn.
Målning av metall med linolja har jag begränsad erfarenhet av. Enligt min mening funkar det inte över tid. Vet om att Ottosson med flera har experimenterat med olika pigment för att ersätta blymönja. Dock har jag inte sett några tester.
Vad tillverkaren säger får ju stå för denne men jag tvivlar som sagt. Definitivt skulle jag inte experimentera på en gammelbil som man vill behålla. det finns beprövade produkter som man vet håller över tid. Har själv veteranbilar och de behandlas uteslutande med oljeprodukter . Linolja går helt bort för mig då jag vet av erfarenhet att den inte funkar som rostskydd utan giftiga pigment. Blymönja är som sagt förbjuden pga just blyet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser