Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus med elstolpar som grund  (läst 2702 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Växthus med elstolpar som grund
« skrivet: 26 maj-19 kl 17:09 »
Vi ska bygga ett växthus av lite gamla fönster jag fått och funderar på att använda några gamla tele-/elstolpar som ligger på gården, istället för gjutna plintar. De är ju bra impregnerade så borde inte vara nån större risk att de ruttnar den närmsta tiden. Dock så funderar jag på om impregneringen kan läcka ut i jorden och då också vidare in i det vi odlar. Vad tror ni, är det en risk? Kan man komma i från det på nått sätt om det är en risk, typ klä in de i plast eller nått innan man kör ner dem i jorden.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #1 skrivet: 26 maj-19 kl 17:24 »
Gamla el-telestolpar/järnvägsslipers mm går under farligt avfall om man vill lämna dom till tippen.

Dom är impregnerade av diverse kemikalier som inte är bra att ha i sin odling.

Jag skulle inte använda dom. Jag använder dock dagens moderna impregnerade trall och reglar i mina bäddar då dess impregneringsskydd i huvudsak är kopparsalter.

Sedan om det verkligen läcker eller inte, det kan man bara få svar på genom att ta jordprover när man sätter dit dom, och sedan efter ett eller flera år och få dom analyserade.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #2 skrivet: 26 maj-19 kl 18:48 »
Jag skulle inte använda dom i närheten av matproduktion.

Tråkigt nog då återbruk är något som jag verkligen gillar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #3 skrivet: 26 maj-19 kl 19:45 »
Okej, ja de ligger ju bara där så skulle vara kul att använda dem till nått. Men ni tror inte att de går att kapsla in i nått då?

En del av vår resterande odling är i närheten av en stolpe som används för elnätet. Men det kommer ju bli närmare och fler stolpar om vi använder de till växthuset.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #4 skrivet: 26 maj-19 kl 22:42 »
Är stolparna impregnerade med kreosot (bruna) eller med salt (grågrönaktiga)?

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #5 skrivet: 27 maj-19 kl 06:05 »
De flesta är bruna men har en eller ett par som är grågrönaktiga.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #6 skrivet: 27 maj-19 kl 07:37 »
Ok. Saltimpregneringen är mer vattenlöslig så det är större risk att den sprider sig till omkringliggande jord. Å andra sidan borde gamla väderbitna stolpar redan vara ganska urlakade, så de är nog åtminstone mindre otrevliga än om de hade varit nyimpregnerade.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #7 skrivet: 27 maj-19 kl 14:20 »
När det blir fuktigt i växthuset fälls det ut mer impregnering. Så nä inget impregnerat i närheten av odling.
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #8 skrivet: 16 jul-19 kl 18:16 »
Blev att bygga med elstolparna som grund iaf. Men satte dem på utsidan av huset sen så odlar vi i krukor och lådor så jorden har ingen eller väldigt liten kontakt med den jord som stolparna är nedgrävda i. Har en bild från innan det var helt klart men där man ända ser hur det är byggt.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #9 skrivet: 16 jul-19 kl 19:51 »
Lite offtopic:

Snyggt!

Räcker taklutningen för snötyngden?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Växthus med elstolpar som grund
« Svar #10 skrivet: 16 jul-19 kl 22:26 »
Lite offtopic:

Snyggt!

Räcker taklutningen för snötyngden?
Tack! Jag hoppas att det ska göra det, men annars får vi skotta av det när det börjar byggas på med snö. Har ett cykelskjul med mindre tak lut och sämre reglar under som har klarat de två senaste snörika vintrarna så tror att det ska gå bra på växthuset med. Men som sagt så får jag skotta av det värsta om det börjar vara stora snömängder och övergående mot blötsnö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser