Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur långt kvar till nedkomst....  (läst 913 gånger)

dvärggeten

  • Inlägg: 74
hur långt kvar till nedkomst....
« skrivet: 24 maj-08 kl 16:13 »
Tjabba alla goa människor!
Lite funderingar kring dräktigheten hos mina goingar...En av tjejerna har lite flytningar hur långt kan det då vara kvar?Jag beräknade till slutet maj början av juni så visst ska hon ha .Hur länge ska killingarna gå med sina mammor innan man skiljer dem åt?Bör jag ge dem kalk i fodret?Som ni förstår är frågorna många!
Ha det :D

dvärggeten

  • Inlägg: 74
SV: hur långt kvar till nedkomst....
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 15:38 »
Förvånad ingen som vet.... :'(

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: hur långt kvar till nedkomst....
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 16:02 »
Nu har jag ju inte getter utan får men min ena tacka hade flytningar ca2-3 dagar innan hon lammade.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hur långt kvar till nedkomst....
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 23:26 »
Och jag som trodde att någon annan skulle ta hand om det här! ;D

Kalk är väl mest för högdräktiga TACKOR?  Fast inte lär det skada, om Du låter dem ta för sig själva.  Ge alltså aldrig mineraler i kraftfordet, utan låt dem välja själva.  De går dräktiga 148 dagar plus - minus 5 dagar, i gneomsnitt.  Varje individ / mor-dotter-linje kan ha sin egen favoritsiffra.  Men ungefär.  Så det bästa är att ha ett betäckningsdatum.  När bäckenbanden slappnar så att Du kan känna Dina egna fingrar under ryggraden (brukar inte vara populärt...) brukar det vara max 24 timmar kvar.  Juvret fylls normalt i en timme till tre veckor före nedkomst, så det är inte mycket att rätta sig efter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser