Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas el problem.  (läst 10015 gånger)

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: 3-fas el problem.
« Svar #20 skrivet: 06 sep-11 kl 21:27 »
Det innebär alltid överpriser att låta elektrikern anskaffa materialet.

Det tvivlar jag för övrigt inte på, de ska ju ha sin marginal, täcka lagerhållningskostnader osv. I just det specifika fallet var det dock överlägset lättast att ta ut elektrikern, visa vad jag ville ha gjort, och låta dem sköta allt elektriskt.

Sen verkar jag ha fått det tillbaka lite på att de inte tagit betalt för att koppla in tvättmaskinen, vilket blev ungefär en timmes arbete när allt var klart pga att jordfelsbrytaren löste ut stup i ett så fort vi slog på strömmen vilket krävde lite felsökning. Ska kanske dubbelkolla vid tillfälle (familjeföretag och jag går förbi utanför deras hus då och då på hundpromenad) men ingen faktura i posten ännu efter en månad i alla fall. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen?
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 3-fas el problem.
« Svar #21 skrivet: 06 sep-11 kl 21:46 »
Jag som genast tänkte på att sätta upp 3-fasskenor längs väggarna som man ofta har i industrilokaler när jag läste ditt första inlägg - men det går ju inte om du ska envisas med infällda ledningar.

Har du nånsin kollat vad trefasskenor kostar? Det är förbannat jävla dyrt. Har du kollat vad trefasskenor kostar som man får sätta upp lägre än 5 meter från golvet? De är om möjligt ännu mycket jävla dyrare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

  • Gäst
SV: 3-fas el problem.
« Svar #22 skrivet: 06 sep-11 kl 21:49 »
Kopparskenor över huvud taget kostar nog mer än de smakar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 3-fas el problem.
« Svar #23 skrivet: 07 sep-11 kl 10:13 »
Hur går det med brandsektionering om du har infällda ledningar ? eller är det samma brandcell i hela huset ?

Jag har ingen aning om brandsektioner.
Men verkstaden kommer att bestå av ett enda stort rum i en fristående byggnad ca 25 meter från huset.
Så här ser byggnaden ut på utsidan.

Så här ser verkstaden ut. Fast nu är det betydligt mer maskiner i den.
Bakom den gula väggen finns det ca 35 kvadratmeter kallföråd.
Den är den väggen vi skall riva och isolera kallförådet så att verkstaden ökar från 50 kvadratmeter till 85 kvadratmeter.
« Senast ändrad: 07 sep-11 kl 10:29 av Rosten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser