Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bytta uttag. Får alla göra det?  (läst 5294 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #20 skrivet: 15 dec-18 kl 22:07 »
Det står ju :
Exempel på vad du får göra själv

    Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
    Byta glödlampor
    Byta lamphållare
    Montera skarvsladdar
    Montera sladdströmbrytare och stickproppar
    Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
    Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
    Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa

För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag!
Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:

    Förändringar i fasta installationer.
    Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
    Elinstallationer i dusch- och badrum.
    Installation av golvvärme och värmekabel.
    Förläggning av kabel i mark.

men det framgår inte om man får byta ett ojordat till ett jordat, hur gör man då i Kök/bad ?


Tycker visst att det är rätt så tydligt.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #21 skrivet: 15 dec-18 kl 22:15 »
i länken från elsäkerhetsverket.

"Exempel på arbeten som endast får utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserad elinstallatör:

Förändringar i fasta installationer.

Byte av ojordat vägguttag mot jordat"



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #22 skrivet: 15 dec-18 kl 22:16 »
Finns ett ordspråk som säger.
Friskt kopplat, hälften brunnit.

Undrar om det finns ett som säger?
Friskt käftat, hälften rätt.

xlab

  • Gäst
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #23 skrivet: 15 dec-18 kl 22:22 »

Tycker visst att det är rätt så tydligt.  ;D

ok hur gör jag om jag har ett bakelit uttag i köket som har spruckit ovanför diskbänken? Uttaget idag är ojordat, får jag byta ut det?

xlab

  • Gäst
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #24 skrivet: 15 dec-18 kl 22:26 »
Finns ett ordspråk som säger.
Friskt kopplat, hälften brunnit.

Undrar om det finns ett som säger?
Friskt käftat, hälften rätt.

bra ordspråk, det första dvs :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #25 skrivet: 15 dec-18 kl 22:27 »
ok hur gör jag om jag har ett bakelit uttag i köket som har spruckit ovanför diskbänken? Uttaget idag är ojordat, får jag byta ut det?

Om du kan göra det på ett hantverksmässigt sätt.
Och kan hantera/begriper de svårigheter som uppstår pga kablaget.
Så borde du få lov att göra det om det blir ett av samma modell.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #26 skrivet: 15 dec-18 kl 22:32 »
Om du kan göra det på ett hantverksmässigt sätt.
Och kan hantera/begriper de svårigheter som uppstår pga kablaget.
Så borde du få lov att göra det om det blir ett av samma modell.

hmm det tror jag inte, i kök vid bänk skall det vara jordat (det är en fukt zon) kommer inte ihåg vilken  men alla utag runt vatten skall vara jordade. vilket gör ett byte olagligt. där har du en av mina funderingar på vad man får och inte får.
Lagen är lite luddig i det samanhanget

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #27 skrivet: 15 dec-18 kl 22:35 »
hmm det tror jag inte, i kök vid bänk skall det vara jordat (det är en fukt zon) kommer inte ihåg vilken  men alla utag runt vatten skall vara jordade. vilket gör ett byte olagligt. där har du en av mina funderingar på vad man får och inte får.
Lagen är lite luddig i det samanhanget

Då följer du lagen på det säkraste sättet och tar ut en elektriker som löser problemet åt dig.
Är något luddigt så är det alltid klokt att välja en snävare tolkning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #28 skrivet: 15 dec-18 kl 22:42 »
Då följer du lagen på det säkraste sättet och tar ut en elektriker som löser problemet åt dig.
Är något luddigt så är det alltid klokt att välja en snävare tolkning.

kollade upp med kök, gäller bara vid nyinst, men vad är det om jag byter ett uttag så blir det ju en ny inst av uttaget.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #29 skrivet: 15 dec-18 kl 22:49 »
Hur var det xlab var du inte utbildad innom el?
Hittade detta
"Under mitt verksamma tid så har jag till större del arbetat inom byggsektorn (VVS och El har jag utbildning inom) men som vvs montör utan cert är det som jag arbetat längst inom.,"
Källa: http://ribons.se

Vems hemsida är det? Vems info är det?
Den står helt tydlig i xlabs profil helt öppet.

Så varför alla dessa frågor? Det är ju du som är utbildad och söker svar bland anonyma forum medlemmar?

Söker du konflikter?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #30 skrivet: 15 dec-18 kl 22:56 »
kollade upp med kök, gäller bara vid nyinst, men vad är det om jag byter ett uttag så blir det ju en ny inst av uttaget.

Ursäkta mig, om du byter till ett som motvarar det som sitter där så är det ingen nyinstallation.
Sådant som installerats tidigare följer den vid tidpunkten gällande regelverk.
Det fina med de flesta lagar är att dom inte är gäller retroaktivt.
Dvs det kan rent teoretiskt finnas elinstalationer helt lagligt i hus från tiden då man först fick el i kåkarna.  Det är inte helt säkert men det är lagligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #31 skrivet: 16 dec-18 kl 00:10 »
hmm det tror jag inte, i kök vid bänk skall det vara jordat (det är en fukt zon) kommer inte ihåg vilken  men alla utag runt vatten skall vara jordade. vilket gör ett byte olagligt. där har du en av mina funderingar på vad man får och inte får.
Lagen är lite luddig i det samanhanget

Det är inga lagar som reglerar de här frågorna, utan föreskrifter utgivna av vederbörande myndighet.  Om du av någon anledning inte vill begripa eller bry dig om skillnaden mellan en lag och en föreskrift, så bör du nog överhuvudtaget inte befatta dig med affärs- eller hantverksverksamhet. Dessa saker bör du ha fått lära dig i samhällskunskapen i högstadiet.

De äldsta starkströmsföreskrifterna i Sverige (framför allt 1902 och 1939 års föreskrifter inklusive senare tillägg och ändringar) gavs ut av Kommerskollegium, sedan var det Statens Energiverk som låg bakom 1985 och 1988 års föreskrifter , från 90-talet och framåt är det Elsäkerhetsverket som ligger bakom dem.  Utöver föreskrifterna fanns i många år också en slags branschstandard eller mer detaljerade regler, som gavs ut av elinstallationsbranschens sammanslutning EIO. En sådan som gällde i många år var IBL 77. Men det har aldrig varit något myndighetskrav att IBL 77 skulle följas, däremot kunde en byggherre eller motsvarande begära det.

När man arbetar med gamla hus och gamla elinstallationer, MÅSTE man ha tillgång till eller åtminstone känna till innebörden av de föreskrifter enligt vilka installationerna ursprungligen är gjorda. Det är HELT FEL att tro att moderna EU-anpassade föreskrifter går att tillämpa fullt ut på ett svenskt hus som är byggt och ursprungligen elektrifierat före ca 1996.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #32 skrivet: 16 dec-18 kl 02:10 »
som Torbjörn säger och ponera att du byter ett ojordat uttag till ett jordat vilket medför att du måste byta eller komplettera elkabeln. Du gör då en nyinstallation du byter inte bara uttaget. skulle något hända (pga din eldragning) och du har kopplat in jorden på ett jordat uttag så här Du gjort fel.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #33 skrivet: 16 dec-18 kl 10:08 »
Apropå hur man inte ska göra när man byter från ojordade till jordade uttag så finns det en historia från miljonprogrammets tid.
Ett större HSB-bostadsområde hade byggts i Sundsvall. När det var klart och skulle slutbesiktigas så blev det bl a en anmärkning för att det satt ojordade uttag i tvättstugorna.  Elfirman åtgärdade det ganska omgående och allt var frid och fröjd till många år senare då en fastighetsskötare skulle byta ett sönderslaget uttag. Då upptäckte han att skyddsjordledaren, som försvann in i ett VP-rör från dosan, följde med om han drog i den. Den var bara en decimeter lång och slutade blint utom synhåll!  Förmodligen hade elektrikern gjort jobbet på ackord och fått uppdrag att dra ny tråd hela vägen från centralerna till alla uttag som skulle bytas, men genom att fuska på det här sättet fick han jobbet klart på rekordtid.
Eftersom det hade gått så lång tid var det ju meningslöst att försöka reklamera, elfirman kanske inte ens fanns kvar, så bostadsrättsföreningen fick tråda om på egen bekostnad.

xlab

  • Gäst
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #34 skrivet: 27 dec-18 kl 18:40 »
Hur var det xlab var du inte utbildad innom el?
Hittade detta
"Under mitt verksamma tid så har jag till större del arbetat inom byggsektorn (VVS och El har jag utbildning inom) men som vvs montör utan cert är det som jag arbetat längst inom.,"
Källa: http://ribons.se

Vems hemsida är det? Vems info är det?
Den står helt tydlig i xlabs profil helt öppet.

Så varför alla dessa frågor? Det är ju du som är utbildad och söker svar bland anonyma forum medlemmar?

Söker du konflikter?


Jag utbtill elis under första delen av 2000 och många regler har förändrats ganska ordentligt, sen finns det saker som jag "tror" och bestämt tycker (kanske inte alltid 100% enligt bok. Men jag har bestämda åsikter om vad som gäller med grund från förr och reglerna har inte blivit mindre hårda så,. men jag döljer inget om mig själv "finns ingen orsak" och jag har bevisat en del redan och har ryggen fri i frågan om bygg, det finns andra saker som jag inte riktigt är lika ren inom.

xlab

  • Gäst
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #35 skrivet: 27 dec-18 kl 18:42 »
Apropå hur man inte ska göra när man byter från ojordade till jordade uttag så finns det en historia från miljonprogrammets tid.
Ett större HSB-bostadsområde hade byggts i Sundsvall. När det var klart och skulle slutbesiktigas så blev det bl a en anmärkning för att det satt ojordade uttag i tvättstugorna.  Elfirman åtgärdade det ganska omgående och allt var frid och fröjd till många år senare då en fastighetsskötare skulle byta ett sönderslaget uttag. Då upptäckte han att skyddsjordledaren, som försvann in i ett VP-rör från dosan, följde med om han drog i den. Den var bara en decimeter lång och slutade blint utom synhåll!  Förmodligen hade elektrikern gjort jobbet på ackord och fått uppdrag att dra ny tråd hela vägen från centralerna till alla uttag som skulle bytas, men genom att fuska på det här sättet fick han jobbet klart på rekordtid.
Eftersom det hade gått så lång tid var det ju meningslöst att försöka reklamera, elfirman kanske inte ens fanns kvar, så bostadsrättsföreningen fick tråda om på egen bekostnad.

Man får ju inte bytta ojordat mot jordat utan att gå in i Centralen så. Då är det ju inte lagligt att byta uttag.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #36 skrivet: 27 dec-18 kl 19:02 »
Man får ju inte bytta ojordat mot jordat utan att gå in i Centralen så. Då är det ju inte lagligt att byta uttag.
Har du problem med läsförståelse,xlab?  Du får byta ett uttag mot ett likvärdigt om du begriper hur man gör,dvs kan se skillnad på kablar. Du får alltså byta ett trasigt ojordat mot ett nytt ojordat. Du får däremot inte byta en ojordat mot ett jordat då det inbegriper att man måste dra en jordledning. det blir då en nyinstallation och till det krävs en behörig elektriker. Jag tycker instruktionerna är glasklara och har faktiskt lite svårt att förstå dina frågor och invändningar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #37 skrivet: 27 dec-18 kl 19:09 »
Har du problem med läsförståelse,xlab?  Du får byta ett uttag mot ett likvärdigt om du begriper hur man gör,dvs kan se skillnad på kablar. Du får alltså byta ett trasigt ojordat mot ett nytt ojordat. Du får däremot inte byta en ojordat mot ett jordat då det inbegriper att man måste dra en jordledning. det blir då en nyinstallation och till det krävs en behörig elektriker. Jag tycker instruktionerna är glasklara och har faktiskt lite svårt att förstå dina frågor och invändningar.

Man bör även ha kunskap i hur man säkerställer att anläggningen är strömlös.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #38 skrivet: 27 dec-18 kl 19:12 »
Man får ju inte bytta ojordat mot jordat utan att gå in i Centralen så. Då är det ju inte lagligt att byta uttag.

Eftersom det inte är lagar som reglerar dessa frågor, utan föreskrifter från en myndighet, så är det inte meningsfullt att tala om huruvida ett visst agerande är lagligt eller inte.  Gör man fel i samband med en elinstallation så är det inte en lag utan en föreskrift som man i vissa fall bryter mot.

Tänk också på att det inte är den som senast har arbetat på anläggningen, utan anläggningens innehavare, som i sista hand ansvarar för att den är i föreskriftsenligt skick.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bytta uttag. Får alla göra det?
« Svar #39 skrivet: 27 dec-18 kl 19:14 »
Man bör även ha kunskap i hur man säkerställer att anläggningen är strömlös.
det förutsätter jag att man begriper utan att påpeka det. Annars bör man inte gå i närheten av el.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser