Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVO-konvertering med Bengts grejer  (läst 5898 gånger)

Itagüí

  • Gäst
SVO-konvertering med Bengts grejer
« skrivet: 29 dec-05 kl 17:42 »
(rapetherm4)

Det är ju något man får ordna själv. Men jag har inte meckat med fordon så jag har inte nån speciell koll, och ingen verkstad eller verktyg heller.  Så jag tänkte bara höra om det är någon här som vet om det är en enkel sak att fixa? Bengt sa att det var enkelt och det finns ju kopplingsscheman och allt på hans sida, men i praktiken, någon här som har gjort det, eller kan säga att det är något som går snabbt att fixa med lite elementärkunskaper?

Har en granne som tycker om att mecka så om det inte är alldeles för mycket krångel så kanske jag ber honom om lite hjälp att ordna det.

Bara pejlar lite, för jag går i planerna på att skaffa en dieselbil och det vore ju för jäkla najs att köra den på ren rapsolja.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #1 skrivet: 18 jan-06 kl 12:04 »
Ren rapsolja kan ge problem, (jag vet, jag fick byta kolvringar),
men drygt hälften går bra, i varjefall sommartid.

Värmer du upp rapsoljan till 70 grader före den går till insprutning, samt startar och avslutar med biodiesel eller ren  diesel, kommer det sannolikt att fungera bra. Det finns kommersella (dyra) system för detta, du använder kylaren för förvärmning, eller om motorn är luftkyld en kombination av kylluft och avgasvärme.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kjove

  • Gäst
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #2 skrivet: 19 jan-06 kl 11:27 »
Jag  kollade mycket på rapsolja när jag köpte min diesel för ett år sedan. De flesta användarna verkar finnas i Tyskland och jag läste om ett stort försök man gjort med 106 traktorer och flera olika rapsoljesystem.
Det visade sig att alla traktorerna fått ned rapsolja  i motoroljan, där den polymeriserar (klumpar ihop sig) och förstör smörjningen. Man måste byta motorolja mycket oftare.

Det betyder ju också att förbränningen av rapsoljan var dålig och det här gjorde att jag inte konverterade till rapsolja.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #3 skrivet: 19 jan-06 kl 11:48 »
Jag kör med helsyntetisk motorolja och byter efter 500 mil. Då jag har knappt en liter i min lilla diesel, blir det knappast för dyrt.

Rapsoljan smörjer, och kan komma ner i oljan.

Dålig förbränning blir det oftast när oljan är för kall eller man inte startar och avslutar körningen, med biodiesel eller diesel.
Att avsluta körningen med diesel verkar viktigt, så inte rester som blir svårtända blir kvar i motorn.

Då jag har kört 2000 mil utan att förvärmt, och efter en del problem i början(då jag hade ren rapsolja), går det nu bra.


Dock jag har 70% rapsolja på sommaren och under hälften på vintern.

Den går dessutom lite fortare med blandningen

Jag ska i sommar försöka göra biodiesel, för att kunna köra på bioolja till 100% alltid.

Har en kompis som utan problem tycks kunna köra en större traktor på rå rapsolja, utan förvärmning.

« Senast ändrad: 19 jan-06 kl 11:49 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Itagüí

  • Gäst
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #4 skrivet: 25 jan-06 kl 14:30 »
kjove, var det någon av traktorerna som hade just den eller liknande installation (rapetherm4 www.oilpress.com/drive_your_diesel.htm) med rejäl förvärmning av rapsoljan samt körning av de första och sista km med diesel?

Okej, någon som har någon erfarenhet av den här specifika produkten? Vad drift med den har gett för resultat, eller - som jag frågade först - vad själva installationen kräver? Är det komplicerat? Kan man komma in på en bilmek och be dem sätta in det eller är det något en som inte brukar meka lätt kan ordna själv?


undrar hur det går till när rapsoljan kommer ner i motoroljan.

Mikeyse

  • Gäst
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #5 skrivet: 27 jan-06 kl 17:06 »
Antinge så har man en bil som går på Diesel eller så har man en som går på raps olja.

Inte varken eller

Som ni kan läsa ovan gör det at tman får byta ola efter 500 mil, rapsen ger sämre förbränning, det enda som man kan komma ifrån detta är att även byta styrelektroniken måste kodas om. Ett stort jobb. Bättre att satsa på syntetiskt

Förbränningen ger högre utsläpp smat förbrunkningen av olja tre dubblad hur miljövänligt är deT?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #6 skrivet: 30 jan-06 kl 13:19 »
Jag tror inte en diesel, som den är konsturerad i dagens bilar går på vintern utan förvärmning med rapsolja, och man får problem om man inte startar och stannar med diesel eller RME.

Rudolph Diesel demonstrerade sin uppfinning på världsutställningen och använde jordnötsolja. Hade man fortsatt med det hade kanske det funnits motoror idag som gick smärtfritt på rå vegolja.


För att slippa två bränslen, tänker jag försöka med RME.
Ska börja till sommaren med ett försök, att göra RME hemma.




Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

n3p_olle

  • Gäst
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #7 skrivet: 13 nov-06 kl 20:34 »
Jag  kollade mycket på rapsolja när jag köpte min diesel för ett år sedan. De flesta användarna verkar finnas i Tyskland och jag läste om ett stort försök man gjort med 106 traktorer och flera olika rapsoljesystem.
Det visade sig att alla traktorerna fått ned rapsolja  i motoroljan, där den polymeriserar (klumpar ihop sig) och förstör smörjningen. Man måste byta motorolja mycket oftare.

Det betyder ju också att förbränningen av rapsoljan var dålig och det här gjorde att jag inte konverterade till rapsolja.

Precis man måste byta motorolja dubbelt så ofta, vad gäller rme, biodiesel. (Annars så klumpar den ihop sig efter ett tag och det är ingen långdragen process utan när det väl händer så händer det fort)

Men vad gäller ren rapsolja så tror ja inte fallet är sådant.
Mvh Olle

martijn

  • Inlägg: 52
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #8 skrivet: 20 nov-06 kl 17:11 »
hörni det där med att behöva byta motorolja verkar vara en grej som händer när man använder originaltanken oljan gör att vissa ämnen fäller ut från tanken som har lagrats där sedan dieseln och krånglar sen till det , detta försvinner om man använder 100% svo ( eller wvo) , bäst är att använda en ny ( läs: en till) tank som klarar svo och har ett tvåtankssystem, det verkar döenkelt att bygga det självt, allt man behöver är att leda varmt vatten i en slinga i oljetanken, ledningen inuti vattenslang och ett uppvärmt filter( med just det: vatten) sedan en vatten termometer i systemet så man vet när man kan koppla över, en 6-vägs ventil som man styr från kupén och vips det funkar.... :o(jag har inte provat ännu , letar just nu febrilt efter en dieselbil... har kört traktorn på svo flera sommrar nu inga problem alls, startar sommartid utan problem.

morgankane

  • Inlägg: 37
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #9 skrivet: 28 feb-07 kl 22:58 »
Hej,

Jag har under de senaste månaderna kört intensivutbildning av mig själv, för att lära allt om RME/biodiesel och rapsolja/SVO/WVO i dieselbil.
Jag hittade även en kille som kör med WVO (WasteVegetable oil) på sin Citröen diesel, och har pr i dag avverkat 2200 liter rapsolja. Han har varit helt nere i Frankrike med sin bil.....

Att använda rapsolja är nytt i Sveas Rike, och det är många som har mycket felinformation.
Mycket skepsis finns också. De som har råkat ut för missöde, har anten gjort fel, eller så skyller man på oljan.

Det är som med kompatibelt bläck. Går skrivaren sönder är det bläcket som har felet, därför det icke är "originalt" !

Gör man det rätt från början, blir det bra!
En på forumet sa bl.a. att anten körde man på raps olja eller så gjorde man det icke. Helt fel, och nästan rätt.

Man kan köra på endast rapsolja, det är det många som gör, men det kräver att man förvärmer kylvattnet med en t.ex. Ebersprecher motorvärmare. Kylvattnet måste vara över 70 grader när man startar motorn. Kylvattnet skall hetta upp oljan från tanken till insprutingspumpen innan start!  

Det bästa är att ha TVÅ tankar, starta på diesel, och stanna på diesel.

Att göra RME var min första plan, men det kräver mycket utrustning, OCH, Metanolen är dyr, med mindre du köper en tankbil, samt att du behöver ha mycker KOH och vara duktig som kemist.
Att göra RME hemma, höres lätt ut, men det kräver mycket arbete.

Så jag ändrade mig, og bygger nu om en Fiat Ducato husbil till 2 tankar og skall köra på rapsolja utan innblanding av diesel.

Utbilda er, så försvinner skepsisen och dommedagsprofetierna.

I Tyskland är det över 250 tankställen för rapsolja.

Det borde säga allt.

cocker

  • Inlägg: 7
    • Hemgjordbiodiesel
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #10 skrivet: 09 apr-07 kl 09:41 »
Jag förståt inte att ni kan vara så skeptiska till att blanda rapsolja o diesel.
Använder 86% rapsolja i Nissan terrano sommartid o70 % vår o höst.Har inga problem med motoroljan som ni pratar om.Ska försöka med förvärmning i år.

Janne Småland
http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se
Volvo 264 d24tic(Aset)tvåtanksystem,Vw tdi enkeltank med 12volts filtervärmare som går på wvo(hemgjordbiodiesel)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #11 skrivet: 09 apr-07 kl 10:40 »
Cocker
har kört min moppebil på samma sätt nu ett par år, den är luftkyld så nån förvärmning är svår att göra. Även på vintern kan lite rapsolja blandas i.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

cocker

  • Inlägg: 7
    • Hemgjordbiodiesel
Re:SVO-konvertering med Bengts grejer
« Svar #12 skrivet: 09 apr-07 kl 17:17 »
Till Skytten
Jag fick lite info av dig för ett år sedan så det är dina erfarenheter som grund för mina exprement.

Tack
Volvo 264 d24tic(Aset)tvåtanksystem,Vw tdi enkeltank med 12volts filtervärmare som går på wvo(hemgjordbiodiesel)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser