Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya tag med handboken!!!  (läst 16047 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Nya tag med handboken!!!
« skrivet: 05 nov-11 kl 13:03 »
Sådär.
Nu är Åter 4/11 lämnad till tryck och det är rätt lugnt på gården. Trots 2 veckors influensa känner jag mig ivrig att få börja årets ryck med hemsidan. Hoppas det börjar lugna ner sig på gårdarna för er också, och att ni är sugna på att hjälpa till.

  Det är mycket som ska göras med forumet och butiken, men jag tycker det vore bra att börja med handboken, så den kommer i gång ordentligt.
Efter två års programmerande och experimenterande fick vi fram formen för hanbboken. När vi öppnade den försiktigt i början av året så skrevs det rätt så friskt ett par månader, men sedan kom våren och sedan dess har det i princip stått still. Nu har vi känt på det hela lite och det är dags att dra igång på allvar. Det är dags att fylla på med kunskap och inte sluta förrän vi har ett riktigt praktverk, självgående och under ständig utveckling.
Det är ett stort projekt och jag har funderat på om det inte vore väldigt bra att ha en projektledare, som kunde ta över lite efter mig.
Någon som har tid att ägna det den erfarenhet, kunskap, kraft och tid som behövs för att det ska utvecklas åt rätt håll och inte tappa fart. Man kan säkert lägga upp det på många olika sätt, men jag tänker mig någon som:
- Har grundkoll och överblick på hela handboken, ser till att ämnesstrukturen är aktuell, ser bra ut överallt och inte är tomt.
- Fyller på med egna texter och sådant vi fått lova att publicera.
- Raggar skribenter och får igång folk att bidra på olika sätt.
- Hjälper folk med texter och tekniska problem.
- Har kontakt med skolor, föreningar, företag, myndigheter etc som vi kan samarbeta med.
- Har egna idéer och kan utveckla dem

Om ni tycker detta är en bra idé, och om vi kan få fram den lämpliga kandidaten, tänkte jag vi skulle ta en snack om möjligheterna till finansiering, så att personen kunde få en viss ersättning. Ingen hög timlön förstås, men en ersättning som ändå känns OK för ett arbete som är meningsfullt, fritt och lärorikt. Och kan göras hemifrån på valfri tid.

Anledningen till att jag överhuvudtaget funderar på ersättning är att googleannonserna i handboken, till skillnad från i forumet, gett oväntat bra utdelning. CTR (annonsklick/sidvisningar) är 0,1% i forumet, dvs en av tusen klickar på en annons. I handboken är siffran 1%, dvs 10 ggr så hög. I pengar innebär detta idag brutto 1100:- i månaden. Vilket är mycket med tanke på att antalet sidvisningar i handboken är superlågt (typ 1000/dag) eftersom det inte finns så mycket skrivet där ännu.

När jag såg denna höga CTR var min tanke att, så snart vi betalat igen handbokens kostnader, skulle använda överskottet till att via ActionAid köpa kycklingar, getter mm till behövande kvinnor/mödrar i Afrika. Det verkar vara en vettig grej, som dessutom har direkt anknytning till Handbokens tema. Jag tycker fortfarande det är en bra idé, men man skulle kunna skjuta på det och använda överskottet till att avlöna någon som kan få handboken att växa snabbt. Fler sidvisningar=fler klick= mer inkomst=fler getter... ; )

De här kostnaderna finns och bör betalas tillbaks till Åters konto:
- 18.000:- för programmering
-Billig utvecklingsserver vi körde i två år 5000:-
-Nuvarande servern som gått ett år: 12mån x 500:- = 6000:-

Nuvarande Handbokssservern kostar alltså 500:- i månaden, vilket bör dras av från annonsintäkterna. Men de tidigare kostnaderna skulle vi kunna skjuta på att betala tillbaks, om pengarna kan göra nytta nu. Får vi gång Handboken att bli lika stor som forumet, så tror jag den har kapacitet att både betala sina egna kostnader och ge fortsatt ersättning till en huvudansvarig. Och generera getter...

Vad tycker ni?

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 13:09 »
Bra tänkt!
Ska genast börja intressera mig för annonserna i handboken.....................
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 13:21 »
Jag får omedelbart lite dåligt samvete. Jag är ju en av de som jobbade friskt i handboken, men sedan ebbade det ut.  :-[

Det är ju rätt roligt och stimulerande. Ett par timmar i veckan borde man definitivt klara.

Verkligen kul att handboken har potential att generera ett överskott!

Jag tror annars mest på ett "distribuerat" ansvar. Och att koppla handboken lite mer till forumet. Kopiera/skriva om inlägg till handboken och hänvisa till handboken från forumet.

Handboken borde fungera mer som en FAQ till forumet. Det innebär att kanske moderatorer för de olika tavlorna kanske skulle ombeds att uppdatera relevanta delar av handboken emellanåt. Eller be skribenter på forumet att kopiera in sina svar till handboken. Eller bara skapa en stubb-sida med en kort sammanfattning och hänvisning till en tråd.

I huvudena till de olika forumsdelarna kan man hänvisa in till relevanta delar i handboken.

I de olika forumdelarna kunde det också efterlysas/utses personer som får till uppgift att hjälpa moderatorerna med att hålla kopplingen mellan forumet/handboken igång.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #3 skrivet: 06 nov-11 kl 10:03 »
Jo, det är nog bra med mycket kopplingar till forumet, men jag tror inte det är något vi kan lägga på moderatorerna. Några av dem kanske känner att de vill det, men det måste ju vara frivilligt. Hur som helst tänker jag att det vore bra med någon projektledare som organiserade upp det hela, kanske särskilt om man ska "distribuerat" ansvar med personer som har hand om vissa områden osv.
Har vi ingen nyexaminserad eller pensionerad redaktör här på forumet?

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #4 skrivet: 06 nov-11 kl 10:27 »
Det är bra tänkt tycker att det låter jätte bra !
måste skriva lite mer i handboken har inte skrivit något än men
hoppas att kunna göra det nu när jag har blivit medlem !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #5 skrivet: 09 nov-11 kl 14:56 »
Jag funderade på om man inte kunde lägga in en liten blänkare överst på forumens avdelningar till ungefär motsvarande avdelning i Handboken..
Typ om man klickar på någon av forumets "Bygga & Bo"-avdelningar så har man en liten ruta överst i trådlistan "Se vad som står i Handboken om "Bygga&Bo"..
Kanske kunde generera fler besökare från forumet om man gjorde den där lilla inforutan lite "uppseendeväckande"

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #6 skrivet: 09 nov-11 kl 15:09 »
Jag funderade på om man inte kunde lägga in en liten blänkare överst på forumens avdelningar till ungefär motsvarande avdelning i Handboken..
Typ om man klickar på någon av forumets "Bygga & Bo"-avdelningar så har man en liten ruta överst i trådlistan "Se vad som står i Handboken om "Bygga&Bo"..
Kanske kunde generera fler besökare från forumet om man gjorde den där lilla inforutan lite "uppseendeväckande"

Bra idé. Vad tror du om en tråd som man klistrar så att den ligger längst upp hela tiden?
Syns kanske inte lika bra som en ruta men enklare att genomföra. Då kan flera uppdatera den, inte bara jag.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #7 skrivet: 09 nov-11 kl 15:14 »
Bra idé. Vad tror du om en tråd som man klistrar så att den ligger längst upp hela tiden?
Syns kanske inte lika bra som en ruta men enklare att genomföra. Då kan flera uppdatera den, inte bara jag.
Ja det är ju bättre än inget! Risken är väl att man inte lägger märke till det om det är utformat som ett inlägg, men som sagt, chanserna ökar ju i.a.f. att man blir varse om att det kan finnas info i Handboken. Viktigt är väl att man bara länkar från/till avdelningar där det finns lite innehåll så att man inte får känslan av "ähh där står ju inget ändå.."

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #8 skrivet: 09 nov-11 kl 15:22 »
Tråden på forumet kanske skulle heta något i stil med:

"Bra saker från denna tavla som borde finnas i handboken"

Och inleda med att länka in i handboken och be alla att bidra i tråden med citat från andra trådar på tavlan som borde finnas med i handboken.

Då kan vem som helst uppmärksamma bra inlägg på tavlan, och "någon" kan sedan kopiera över det till forumet.

Det verkar vara lite för långt avstånd mellan forumet och handboken. Synd eftersom det finns mycket kunskap på forumet, men det tycks vara svårt att få över det till handboken, där det blir enklare att hitta det.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #9 skrivet: 09 nov-11 kl 15:28 »
Tråden på forumet kanske skulle heta något i stil med:

"Bra saker från denna tavla som borde finnas i handboken"

Och inleda med att länka in i handboken och be alla att bidra i tråden med citat från andra trådar på tavlan som borde finnas med i handboken.

Då kan vem som helst uppmärksamma bra inlägg på tavlan, och "någon" kan sedan kopiera över det till forumet.

Det verkar vara lite för långt avstånd mellan forumet och handboken. Synd eftersom det finns mycket kunskap på forumet, men det tycks vara svårt att få över det till handboken, där det blir enklare att hitta det.
Jag tror mer på typ "Titta även i Handboken efter information!" och så kan man i tråden uppmana folk att ge förslag till information som borde in där.. Får man bara in mer folk på regelbunden basis så tror jag det kommer fyllas på av sig självt vart efter.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #10 skrivet: 09 nov-11 kl 15:31 »
Det bästa hade ju varit någon blänkare i stil med det "lästips" som finns på handbokens startsida.. "http://handbok.alternativ.nu/"
Med lästips tagna ur respektive kategori.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #11 skrivet: 09 nov-11 kl 15:42 »
Jag tror mer på typ "Titta även i Handboken efter information!" och så kan man i tråden uppmana folk att ge förslag till information som borde in där.. Får man bara in mer folk på regelbunden basis så tror jag det kommer fyllas på av sig självt vart efter.

Låter som en ypperlig idé. Jag har PM:at dig.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #12 skrivet: 09 nov-11 kl 17:34 »
Så bra det blev!  :D

Lindell

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #13 skrivet: 09 nov-11 kl 18:42 »
Hur får man till rubriken "Honungshantering" med underrubriker Slungning, Silning, Klartank, Tappning, Burkar och etiketter?

Hade tänkt samla lite text och bilder från min småskaliga början av biodlingen av det som berör honungshanteringen.

Lite större omfattning kan sedan skrivas under Biodling som levebröd eller typ Näringsbiodling som är vedertaget när man har verksamheten som en delförsörjning.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #14 skrivet: 09 nov-11 kl 18:58 »
Håller på o hjälper till med häst info nu o har bett Neinor att lägga in sin kunskap oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #15 skrivet: 09 nov-11 kl 20:58 »
Hur får man till rubriken "Honungshantering" med underrubriker Slungning, Silning, Klartank, Tappning, Burkar och etiketter?

Hade tänkt samla lite text och bilder från min småskaliga början av biodlingen av det som berör honungshanteringen.

Lite större omfattning kan sedan skrivas under Biodling som levebröd eller typ Näringsbiodling som är vedertaget när man har verksamheten som en delförsörjning.


Du går till den sida där du vill att "Honungshantering" skall hamna under. Där skapar du en ny undersida.

Du kan läsa mer här: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Hjälp

Eller, om du föredrar det, kan jag skapa sidorna så kan du fylla i texten sedan?

Det går fint att flytta sidor i efterhand, eller ge dem nya namn.

Broberg

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #16 skrivet: 09 nov-11 kl 21:21 »
Bra tänkt!
Ska genast börja intressera mig för annonserna i handboken.....................

Är det så lätt att dra in kosing?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #17 skrivet: 09 nov-11 kl 21:50 »
Handboken har ett rätt väl strukturerat innehåll. Folk läser om det de är intresserade. Det innebär att Google kan rikta annonserna väldigt bra. Jag gjorde nyss början till några sidor om sågverk, vips var där annonser om sågverk att köpa.

Normalt är jag reklamfientlig och blockerar all reklam i min webb-läsare. Men i handboken kan alltså reklamen vara så riktad att den blir intressant för läsarna i handboken. Det är nog just det som gör att den blir lönsam.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #18 skrivet: 09 nov-11 kl 21:59 »
???  Jag hajade till för Haltes "spammande".  Jag får inte göra så, men Halte får.  Varför?

Nå, jag ska se om jag nu kan skriva i Handboken.  Visserligen är det extra fullt upp just nu i det fysiska livet, på min "gård" har det hänt arbetskrävande saker denna vecka, men lite borde jag kunna bidra med.

Om jag får skriva som Trollmor.  I annat fall kan jag inte.

:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #19 skrivet: 09 nov-11 kl 22:03 »
???  Jag hajade till för Haltes "spammande".  Jag får inte göra så, men Halte får.  Varför?

Nå, jag ska se om jag nu kan skriva i Handboken.  Visserligen är det extra fullt upp just nu i det fysiska livet, på min "gård" har det hänt arbetskrävande saker denna vecka, men lite borde jag kunna bidra med.

Om jag får skriva som Trollmor.  I annat fall kan jag inte.

:)
Hej
Jag "spammar" på uppdrag av "Alternativ-ledningen" i syfte att få in information överst på alla tavlor med länkar till motsvarande avdelning i Handboken.

Du kan inte skriva under namnet "Trollmor" i Handboken men om du pm:ar mig så kan vi komma på ett namn åt dig så kan du skriva under pseudonym. Kul att du vill hjälpa till och bygga upp Handboken!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser