Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar med flocken?  (läst 7911 gånger)

bea

  • Inlägg: 790
kycklingar med flocken?
« skrivet: 07 apr-04 kl 20:49 »
har nu lagt några brahma ägg under 2 av mina liggsjuka dvärgkochin.
förr har jag alltid flyttat de ruvande hönorna/hönan till egen bur men funderar nu på om jag ska låta de vara kvar i övriga flocken har någon lite visdom att dela med sig av i detta ämne??

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-04 kl 08:49 »
Jag lät min dvärghöna ligga kvar i redet hon valt att ruva i och dom andra blev mycket inspirerade. Efter en vecka ruvade sju hönor stadigt i två reden och det blev snabbt en hiskelig massa ägg under dom. Så nästa gång ska jag nog försäka hålla den ruvande hönan lite avsides.
Hälsningar Anna N

bea

  • Inlägg: 790
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-04 kl 09:32 »
tack för tippset!
har märkt de ägg jag lagt under hönorna tänkte att jag kunde plocka bort ägg lite då och då.
men det är nog inte bra att störa för mycket!?

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #3 skrivet: 14 apr-04 kl 20:15 »
Jag låter alltid hönorna ligga och ruva i det rede de valt. Jag väntar ett par dar tills jag vet säkert att hon är "stadigt sur" och plockar sen bort de ev. "skräpägg" hon ligger på. Sen stoppar jag under märkta ägg under henne och märker ut i almenackan 20 dygn senare, för då ska det börja kläckas. Efter en vecka genomlyser jag äggen för att kunna plocka bort obefruktade ägg som tar onödig plats. Eftersom hönan ändå måste gå ut och äta, dricka och bajsa varje dag så passar jag på att kolla att det ligger några omärkta ägg i redet som någon annan höna tjuvlagt där. Det är viktigt att ha reden så det räcker. När det börjag kläckas brukar jag ha koll så det är ett tillräckligt djupt rede så ingen kyckling ramlar ut. Hönan brukar ligga kvar i en till två dagar och vill sedan kliva upp. Då brukar jag alltid flytta henne till ett eget utrymme. Det blir alldeles för krångligt annars den första tiden när man måste ha maten och vattnet på golvet. De andra hönsen sprätter spån och skit i vattnet och äter av maten. Sen brukar hönan bli så stressad av att hela tiden hålla koll så de andra hönsen inte kommer för nära, samtidigt som hon ska hålla koll på kycklingarna och kunna ligga i lugn och ro och värma dem. Därför brukar jag alltid se till att hönan och kycklingarna får ett eget utrymme de första veckorna. Men sen brukar det inte vara något problem att slå ihop hela flocken, när de kan äta och dricka ur samma hoar eller automater eller vad man nu har. Det är mina erfarenheter.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-04 kl 12:55 »
Före kläckningen gör jag ungefär som Anna. Hönan får ligga i det rede hon själv valt och jag märker äggen som ska kläckas. Varje kväll kollar jag under henne och plockar bort de ägg som andra hönor ev. har värpt där under dagen. Efter en vecka plockar jag bort de obefruktade äggen. Mina hönor är helt trygga och tama så de reagerar inte på att jag sticker in handen under dem och med fingrarna räknar äggen. Om det finns extra ägg lägger jag bara handflatan mot hennes mage och lyfter bara så lite att jag kan kika under och ta bort omärkta ägg. Då det är dags för kläckning sätter jag för ett fyrkantsnät för  redöpningen så ingen liten kan ramla ut. Hönan bryry sig inte in detta för under kläckningen går hon i alla falla inte upp. I de främre hörnen ställer jag två små undulatskålar med vatten + mat så hon inte behöver vara hungrig eller törstig.
Om hönan lagt sig i ett rede högt upp flyttar jag ner dem i ett rede på golvet då kläckningen är klar, annars får hon ligga kvar där hon är med nätet för tills hon visar mig att hon vill gå ut på govlet med sina små - det brukar vara efter någon dag. En gång per dag mockar jag bakom henne - det bajset luktar vedervärdigt. Jag isolerar aldrig någon höna utan de får ha kvar tryggheten med att vara i flocken. Dock håller de sig självmant lite åt sidan i början men tryggheten finns kvar.
Att hönan skulle bli stressad av att vara i sin naturliga och invanda miljö har jag aldrig under mina 17 år som hönsägare och uppfödare märkt av. Om man flyttar en höna blir hon däremot rädd och tressad.
I och med att de börjar gå ut på golvet så äter alla samma mat i mitt hönshus. Är det foder de vuxna hönsen äter fullvärdigt så är det bra även till kycklingarna. Den enda tid de behöver särskild mat är då de är alldeles nykläckta för deras näbbar är så små att de inte kan äta hela frön o.dyl.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Rutan

  • Inlägg: 100
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-04 kl 10:34 »
Hej!

Jag har haft problemet med mina dväggkochin att de inte hittar tillbaka till rätt rede när de har varit och ätit. De ligger i ett vanligt värprede och när de har varit och ätit och druckit så går de och lägger sig i ett rede där det finns ägg. Det kan vara det de låg i innan eller något helt annat, så därför har jag tagit en kaninbur, en vanlig trekantig som man har ute på sommaren och lagt in strö och flyttat mina två ruvande hönor dit, men sedan vet jag inte riktigt när jag ska släppa ut dem till de andra. Det kläcktes tre kycklingar igår och jag ska snart gå ut och se om det har blivit några under den andra också, men de andra hönorna går och tittar nyfiket på kycklingarna, jag har hört att det är risk att de anfaller och hackar ihjäl de små kycklingarna, men då borde väl "kycklingmamman" skydda dem hoppas jag. Men ett par dagar får de väl vara kvar i den skyddande buren så får jag väl vara med när jag släpper ut dem

Rutan

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-04 kl 09:41 »
Att hönorna går till fel rede då de varit upp och ätit är vanligt - då är det ju ofta upptaget av någon annan höna som gått dit för att värpa. Det händer hos mig också, men det är ju bara att lägga tilbaka henne i rätt rede på kvällen. Då ruvningen framskridit längre bruakr i alla fall hos mina hönor ruvlusten blir än mer målmedveten så de går inte ifrån redena annat än då de får ha det ifred - då de andra är ute eller sitter på pinnarna.
Den höna som hackar ihjäl kycklingar är "sjuk i huvudet" = har ett dåligt och för arten helt otypiskt och osunt beteende! Den hör hemma i en currygryta och ingen annanstans!
Ja, mamman försvarar sina små med livet som insats om det behövs.

Vore jag du skulle jag ställa in buren i hönshuset och göra på samma sätt som jag brukar med mina vanliga reden.  Vid den vanliga dagsskötseln mockar jag bakom henne och låter redet vara öppet en stund för at stänga det igen då jag ska gå därifrån. Efter några dagar går hon ut därifrån med sina små och låter jag det bara fortsätta vara öppet. Låt buren stå kvar för den lilla familjen kommer att fortsätta att använda redet som sovrum ett tag framöver.
Lycka till!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Rutan

  • Inlägg: 100
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-04 kl 17:58 »
Nu har jag varit och kollat och det blev tre kycklingar även under den andra hönan, så nu har vi sex bebisar att ta hand om. Det var bara de gröna äggen som det inte blev något av och det var ju synd, men jag tror aldrig att tuppen har fattat att det är en höna, så det är nog däri felet ligger, vår 4-åring kallar fortfarande den hönan för "bebisen" eftersom den inte är lika stor som de andra.
Jo, jag har haft kaninburen inne i hönshuset och de andra hönorna var väldigt intresserade, men jag tog mod till mig och öppnade lite idag och de hälsade på kycklingarna och var bara väldigt nyfikna på de små så  det gick bra, så de slipper att bli currygryta på ett tag.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #8 skrivet: 01 jun-04 kl 12:56 »
Hej
Jag flyter alltid mina ruvhönor till ett eget utryme där det kan ruva ut sin kull.
När hönan har kommit fram med sina kyklingar flyter jag in ben till de andra hönsen, om en höna eller tupp hackar på kyklingarna tar jag bort den direkt, att hacka på kyklingar är ett sjukt beteende
som man inte ska ha i sin flock.
Jag sätter en tröskel för hönsens utgång så att hönsen kan gå in och ut obehindrart men kyklingarna blir kvar ine tills de är stora nog att gå ut i rast gården med de andra djuren.
Jag hade nyligen så att tre hönor fick kyklingar smtidigt och de var inget problem att ha dem tillsamans.
Nu när kyklingarna är nån månad så brukar de bara vara en nattmamma som sover med dem på golvet de andra har flugit upp på pinnen under natten, men på dagen tar alla tre hand om kyklingarna.


MVH Johan P
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #9 skrivet: 01 jun-04 kl 15:31 »
Varför flyttar du dem till eget utrymme då de ruvar?

Jag har just nu 8 (!) hönor som har små kycklingar samtidigt och samtliga hjälps åt att värma alla kycklingar som kommer och vill under. Då de ska sova för natten går alla kycklingarna däremot till sin ruvmamma.
Samtliga har ruvat i värpredena inne i hönshuset utan problem och till helgen ska den nionde ruvhönan kläcka sina små. Hela mitt hönshus är fullt av pipande kycklingar och kluckande hönor, men det är ändå lugnt och alla är sams.
Min ledartupp har fullt upp med att mata både hönor och kycklingar. De små pickar honom på haklapparna och han reagerar helt riktigt på denna sociala gest genom att stå still och halvblunda vilket i sig är lugnande och markerar hans vänlighet mot avkommorna.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #10 skrivet: 03 jun-04 kl 09:15 »
Varför jag flytter mina hönor.
Jag flytter dem av 2 anledningar, jag vill inte gå och störa henne och leta efter de nylagda äggen som hon får från andra hönor och för att hon inte skall lägga sig i fell ball efter att hon har varit upe och uträttat sina behov,  om det redan liger an höna där.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:kycklingar med flocken?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-04 kl 15:15 »
Jag har lösa enkelreden som är lätta att flytta dit man vill ha dem när det är dags för kycklingarna att skåda världens ljus. Jag flyttar ner redet på golvet med hönan i dagen innan kläckning. Så avgränsar jag hönan från flocken med nät den första veckan innan kycklingarna hunnit bli lite stadiga på benen. Efter en vecka tar jag bort nätet och låter familjen gå med flocken. Tycker det bästa är att låta hönor med kyckingar gå med flocken från början. Är det någon vuxen som är elak så är det bättre att den hamnar i grytan än att separera hönan med kycklingar från den flock hon hör hemma i. Blir det inte mer konflikter om man väntar några veckor med att släppa ihop, än om de får gå samman så snart som möjligt? Jag inbillar mig det iallafall.

Även om resten av flocken går ut så brukar en höna med kycklingar bli kvar i hönshuset tills hon anser att kycklingarna klarar av att gå på upptäcksfärd. Jag tycker hönor har en förmåga att själva avgöra utevistelsen, och anpassar den efter hur gamla kycklingarna är och efter väder, vind och temperatur.







 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser