Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spartips!  (läst 22637 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Spartips!
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:57 »
Liv
 Fre 28 Sept, 2001 - 12:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag undrar om det finns någon som vill dela med sig av sina spartips. Tips som sparar både miljö och ekonomi. Några exempel:

*tygblöjor
*tygbindor (så himlans bra!)
*"mirakeltrasor"
*stoppa strumpor
*ta skott från vänners krukväxter istället för att köpa nya växter
*plocka svamp, bär och frukt
Listan kan göras oändlig..

Det finns ju massor av saker man kan komma på.. Även den som bor i lägenhet i en stad kan ju använda sig av många sparidéer. Har du några idéer som du vill dela med dig av? Skriv!!! : )

Kram!
/Liv
 
Carina
 Ti 2 Okt, 2001 - 12:39
--------------------------------------------------------------------------------
Spartips finns det ju hur mycket som helst av.
Här kommer några....

*Ta cyckeln eller hästen istället för bilen
*Använd gamla sönderklippta T-shirts istället för köpta disktrasor
*Hämta blompinnarna i skogen eller när du städar i trädgården
*Bygg en kompost av ris från trädgårdsstädningen
*Använd gamla lådor och liknande som krukor för odling istället för att köpa nya dyra krukor
*Spara ljusstumparna och stöp egna ljus av dem
*Häng ut fläsksvålen från julskinka och dyl till fåglarna i ett kycklingnät
*Odla fram egna solrosfrön till fåglarnas vinterfoder
*Odla kryddörter, potatis, morötter, sallad, rädisor, tomater osv även om du bor i lägenhet. Antingen i lådor på balkonen, på uteplatsen, på kolonilotten eller om du lånar mark av någon bekant

Äterkommer med fler vid senare tillfälle...  
 
Liv
 Ti 2 Okt, 2001 - 13:04
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Tack för tipsen! Det är så kul att läsa sånt här, jag blir peppad att leva mer som jag drömmer om! Man kan ju verkligen göra så mycket själv! Från smått till stort! Även om det är saker man redan tänkt på är det kul att läsa om dem.. och så är det ju kul att veta att det är fler som tänker som man själv! : )

Kram!
 
Anna
 Ti 2 Okt, 2001 - 14:58
--------------------------------------------------------------------------------
När vi gallrar morötter brukar vi förvälla och frysa in dessa (det vi gallrat bort). Bra att ha nästa vår då de gamla morötterna blivit dåliga. Bortgallrade smålökar syltar vi eller fryser in till grytlök.
 
George
 Fre 31 Jan, 2003 - 08:43
--------------------------------------------------------------------------------
Jag brukar gå till någon arbetsgivare och söka jobb. Då kan jag betala skatt. Skatten kan staten använda till att forska inom t.ex. växtförädling. Då får vi ut mer av av våra åkrar. Då kan fler fler jobba med det samtidigt som fler kan äta sig mätta!
 
Carina
 Fre 31 Jan, 2003 - 13:27
--------------------------------------------------------------------------------
Brukar du behöva gå och söka jobb ofta George?
 
Carina
 Fre 31 Jan, 2003 - 13:35
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Liv! Finns du här än? Det var ju ett tag sedan du skrev grundinlägget.
Här kommer i alla fall ett spartips till av mig...
På spiselkransen har jag två tändsticksaskar, en med obrända tändstickor, och en med brända som bara blivit lite brända i toppen om jag tex bara tänt ett enda ljus.
Om jag sen har tänt ett ljus och så ska tända i spisen så tar jag en av de brända tändstickorna, tänder den på ljuset och sen tänder i spisen med den. Då sparar jag en tändsticka varje gång jag gör så. Och man slipper rinnande ljus som man får om man tänder genom att sticka in det brinnande ljuset direkt i spisen.
Ja, ja, det var väl inte så märkvärdigt och stort spartips direkt, men ändå!  
 
Sven Bergersjö
 Lö 1 Feb, 2003 - 12:50
--------------------------------------------------------------------------------
Sådana som George tröttar ut själen på mig.
De har inget kritiskt tänkande, de är så hjärntvättade av samhällets uppfostran att de aldrig reflekterat över ifall man möjligen kan leva på något annat sätt än alla andra.
Vi människor är inte myror, vi är flockdjur, ungefär som vargar. Vi är inte skapade för att leva som myror, men de senaste årtusendena har det blivit mer och mer så iallafall.
Okritiska människor tror att man är egoistisk för att man vill leva självhushåll.
Varför?
Någon skrev här nånstans (hittar inte riktigt) att i komunistländer tvingar man folk med straff och här gör man det med avgifter. Dum i huvudet? Vad tror du farbror polisen gör om du vägrar betala avgiften?
Straffen finns här också även om de inte innebär Sibiren eller Gulag.
 
Jens
 Lö 1 Feb, 2003 - 17:07
--------------------------------------------------------------------------------
Av någon anledning känns det inte kul att läsa ditt inlägg, Sven. Det andas aggressivitet och besvikelse, inte bara mot staten och kapitalet (med rätta), utan ockå mot de medmänniskor som liksom du vill göra något gott, fast kanske inte tänker precis som du. Har du inte nåt eget bra tips istället?
 
Sven Bergersjo
 Sö 2 Feb, 2003 - 15:05
--------------------------------------------------------------------------------
Jens, jag är inte alls aggressiv, fast besviken håller jag med om. Och hjärtligt trött. Däremot inte mot medmänniskor som vill göra något gott, utan mot personer som håller på jämt och ska ironisera sig över oss som inte ställer sig som statens duktigt dresserade slavar utan klagomål.
Jag antar att du med din fråga om jag inte har något eget tips istället syftar på att denna debatt egentligen rör sig om spartips.
Det är jag medveten om, och ber om ursäkt att jag vikt ut mig lite åt andra håll. Det beror på att jag hittat lite olika inlägg på olika ställen här, och inte orkar svara på samma sätt på allihop, och det sista av dem var det från George där han ironiskt berättade att han brukar gå till en arbetsgivare och söka jobb. Det är inget spartips, det är belackning av oss som vill leva ett alternativt system!
Egna tips på hur man sparar...
Jag har väl en del sätt, men tycker nog att de redan finns i Åter och här på webplatsen.
Ett bra tips alltså: leta efter sätt att spara i Åter och på alternativ.nu.
En annan sak jag funderar på är att det används aldeles för mycket ström till att värma. Man kan ha det betydligt kallare i sina hem om man vänjer sig vid det. Man behöver inte frysa om man har på sig ordentliga yllekläder istället för t-shirt innomhus mitt i vintern. Och kroppsvärme hjälper alltid. Varför inte låta katten och hunden sova i sängen om natten?
Det var inga otroligt kluriga tips som jag genialt kommit på efter mycket filosoferande, men det är ändå något som skulle fixa elproblemet här i landet om många människor tog fasta på förslagen.
Sven  

nils

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #1 skrivet: 12 okt-03 kl 21:06 »
I stället för fiberpälssockor eller liknande kan man lära sig att använda fotlappar i pjäxor och stövlar.

Fotlappar gör man av rejäl flanell. Det ska vara kvadratiska bitar, ungefär 0,6 meter i fyrkant. Alla som gjorde lumpen för länge sedan kan vika sådana fotlappar kring fötterna.

Särskild fördel: torkar mycket fortare än sockor!

Elisabeth

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #2 skrivet: 28 okt-03 kl 00:07 »
Visst finns det mycket man kan spara in på. Jag brukar handla på second hand när jag behöver kläder, porslin, möbler eller dylikt. Sälj bilen och börja cykla, kostar inget men man får kondition. Utnyttja bibblioteket att läsa dagstidningar, veckotidningar och böcker, samt använd datorn på bibban så slipper du ha någon hemma.
Några mindre tips:skölj ur kaffefiltret i kallt vatten och det går att använda igen, klipp upp tandkrämstuben när den börjar ta slut och du kommer åt allt innehåll, skölj/diska ur plastpåsar o. använd igen. Ta kuvert som kommer i brevlådan och använd att skicka igen eller som kladdpapp.
Mitt allra bästa spartips är att bo enkelt och billigt. Ett litet torp med möjlighet till vedeldning. Med cykel och buss avstånd.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Spartips!
« Svar #3 skrivet: 05 jan-04 kl 13:12 »
Allt är svårare att spara om man bor i lägenhet. Det vet jag då jag flyttade till stugan efter ett halvt liv i stockholm. Det jag sparat mest på iom flytten är maten och uppvärmningen.  Kläder är dyrt, men satsa på kvalitét istället för kvantitet. Jag köper dyra arbetskläder som jag vårdar ömt, istället för billigt slit och släng. Konfektion är ofta producerat just för att det ska paja så man måste köpa nytt. Men ett par justa snickarbrallor håller i en evighet.

Försöker köpa mat direkt av producenten. Misslyckade dubbelägg t.ex. Krypa omkring på ett flak fodermorötter och köpa dom fina billigt. Byta hemodlad honung mot mat och tjänster.

Ja, man får liksom öppna ögonen och vara lyhörd mot sin omgivning och vad det kan ge. Och ha självinsikt nog att förstå vad man kan ge i utbyte.

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Spartips!
« Svar #4 skrivet: 20 jan-04 kl 19:02 »
Den enda fördelen med att bo i lägenhet är att det ibland finns så kallade grovsoprum där folk ställer in det de tröttnat på. När vi bodde i lägenhet gick vi ibland dit och tog reda på en del fina grejer tex. kläder, möbler och även fungerande elektronik, leksaker mm. Detta sålde vi sedan på loppmarknader eller använde själva. Att hyra ett bord på en loppis kan verkligen löna sig! Vi tjänade oftast mellan 1500 och 2500 per dag. Det är verkligen märkligt att folk kastar bort så mycket grejer, som faktiskt är fullt fungerande, istället för att tex. byta det med sina grannar. En del rynkar på näsan och tycker att det är ohygieniskt, äckligt och helt motbjudande att rota i andras avlagda grejer, men det är ju egentligen inte värre än att gå på loppis.

kram!
Gabriella

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Spartips!
« Svar #5 skrivet: 30 jan-04 kl 22:11 »
Ett litet spartips som har räddat mig i slutet av många magra månader, är att ha en "spargris" (som är lätt att öppna) där man lägger sina växelpengar (mynten alltså) istället för att ha kvar dem i börsen och köpa tuggummi för dem :)
Min spargris rymmer ca 350 kr när den är full, och jag ser noga till att inte ta pengar från den annat än i nödfall, eller när jag står utan busspengar. Det som är så bra med detta är att jag upplever aldrig att jag måste avstå från några pengar, som jag istället får känslan av om jag lägger undan en hundralapp.
Hoppas att spartipset hjälpte någon!
Live simply......so that others may simply live.

ariane

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #6 skrivet: 03 feb-04 kl 23:17 »

 Försök leva 2mån på en lön
spara varannan
ja visst är det tufft men oftast går det om man anstränger sig
om man lär sig leva på lite så blir friheten mycket större :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Spartips!
« Svar #7 skrivet: 04 feb-04 kl 12:40 »
Jag har provat båda dom sista varianterna. Funkar riktigt bra! Men jag hade 14:dagarslön då, men effekten blir den samma. Det blir bara inte förtviiiiiivlat långt emellan lönerna som man "får" använda.

En variant som jag tycker är lite skoj är att återanvända pappförpackningar som vykort. Klipper ut fina lasagnebilder och skickar till folk  :) Eller recepten på baksidan..

Neiklot

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #8 skrivet: 06 feb-04 kl 20:18 »
Om man som jag inte vistas året runt på landet.
(Jag bor fortfarande hemma hos mor, i lägenhet)
Så kan man spara en del genom att plocka "spillved" på kalhyggen och sånt i närheten.
Men fråga först. (Sura markägare är det sista du vill ha efter dig)

Förra vintern fick jag ihop nästan 4kubikmeter ved genom att plocka spillved och "sånt som inte går att sälja" på ett närliggande kalhygge.

Och kan man hantera motorsåg (eller yxa) kan man kolla tidningen ibland, Ibland erbjuds träd (-ved) mot fällning och bortforsling).

Plocka svamp: Torkad svamp håller i evigheter.

Byt överskott av frukt/grönsaker och djur(?) med grannar och vänner.
Kanske dom har fina rabarber, och du för många morrötter?
:P

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Spartips!
« Svar #9 skrivet: 12 feb-04 kl 23:16 »
Att spara på tex. mjölkförpackningar och tetror för krossade tomater etc, klippa av en bit och använda som såkrukor är jättefiffigt! Särskilt om man bor nära något storkök där man kan flörta in sig och be dem lägga undan förpackningar som du sedan går dit och hämtar tex. en gång i veckan.  :)

Carina

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #10 skrivet: 01 mar-04 kl 10:36 »
Mirakels tips om att plantera i avklippta mjölkkartonger är jättebra och får mig att tänka på hemmagjorda såkrukor av tidningspapper. Man köper en (eller lånar av någon bekant som har) krukgörare av trä som finns att få tag i på Runåbergs fröer. Men den tillverkar man sen snabbt och lätt sina egna såkrukor.

Ett annat tips...
Nu i vinter har vi klarat oss helt utan kyl och frys. Vi har ett bord ute i farstun som är kall och ouppvärmd. Vi har inte haft möjlighet att ha frysvaror, men alla kylvaror har hållit sig bra där. Nu har vi haft tur med en lagom kall vinter dock. Endast en gång har grönsakerna vi hade frusit. Så har ni ett kallt utrymme. Stäng av kylskåpet och lägg matvarorna i det kalla utrymmet istället.

Mvh, Carina


Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Spartips!
« Svar #11 skrivet: 27 mar-04 kl 20:25 »
Hej!!
Vi håller på att spara pengar för att så småningom kunna köpa ett ställe. Där vi vill kunna leva så självhushållande som möjligt. Därför vill vi inte ta lån. Har några tips hur man kan göra för att sätta undan större delen av lönenen på sparkontot. Det som bör tilläggas är att vi bor mitt i centrala Linköping.

Det första är ju boendet. Där är kollektiv antagligen det billigaste alternativet. Vi bor fyra stycken i tre rum och kök. Sedan är det ju jävligt mycket billigare att leva som vegetarian.

Personligen är mitt största intresse odling och därför faller det sig självklart att odla så mycket som möjligt även fast vi bor i stan. Vi har löst det genom att låna cirka 350kvm jord av en bonde utanför LKPG. Detta gör att maten är nästintill gratis på grönsaksfronten. Sedan att inte köpa fördiglagat eller halvfabrikat. Köpa bra ekologiska varor och sedan göra saker själv är bra, två personliga favoriter är jordnötssmör och sött bröd. Alldeles nyss har vi startat en ekonomisk förening som har till syfte att köpa in mat varor till inköpspris direkt från grossister så som kung markatta, biofood och föreningen biodynamiska produkter. Detta kan ju även användas till annat än matvaror. Kan vara lite svårt med byråkratin, ty PRV (patent och registreringsverket) verkar vara en av de mest byråkratiska instanser jag har stött på. Ge dock inte upp, det går.

Sedan är ju kontäjner plundring riktigt bra, man kan hitta hur mycket använbart som helst. Som man kan använda eller sälja eller byta bort.

Att inte supa är också bra för festandet kostar skitmycket pengar har jag upptäckt!!!!

För varmt tvättade ylleplagg blir liksom tovade och man kan använda dom till mycket bra. Bara några tips.

Peace Jon
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

SSusanne

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #12 skrivet: 14 jun-04 kl 10:08 »
Hårspray: Sockervatten! Koka upp vatten och häll ner socker. Låt svalna och häll i sprayflaska. Förvara i kyl.

Gelspray: Som ovan + linfröavkok.
fungerar bra, blir inte klibbigt. ;)

SSusanne

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #13 skrivet: 14 jun-04 kl 10:14 »
Plocka örtte nu på sommaren. (Blir även ett kosttillskott). Exempel på örter: brännässla, svartvinbärsblad, hallonbuske blad, maskrosrötter (kan även rostas, användes förr som kaffe ersättning), björkblad. Blanda i ex myntablad för smaken. Måste odlas men växer och sprider sig snabbt. Köp kryddörter på kruka och plantera ut. de växer mkt och "skörden" kan orkas eller frysas in. Billigare än att köpa under vintern. ;D

IngelaS

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #14 skrivet: 08 jul-04 kl 21:11 »
Hämta skokartonger hos skoaffären (jag brukar fråga snällt och få gratis) till alla småsaker som jag förvarar.  Finns i alla möjliga storlekar och kartonger till barnskor brukar vara färggranna och är tex populära docksängar i vårt hem. Jag brukar antingen sätta etiketter eller skriva direkt på vad den innehåller.

Klippa håret på familjen och mig själv. Jag har faktiskt börjat fuska, har köpt en hårklippningsmaskin (philips) och det går riktigt fort att klippa Isak 1 år även hans pappa ;).  Jag har tjänat ganska mycket på att inte gå till frisör och klippa mig på 10 år.....

Låna böcker på biblioteket istället för att köpa. Man kan även fjärrlåna böcker från andra bibliotek om det är någon speciell bok man vill läsa. Sen om det är någon bok man inte kan leva utan kan man köpa på internetbokhandel, jag brukar köpa julklappar på www.adlidris.se.

Bredband istället för modem
vi har tjänat mycket på fast månadskostnad istället för minuttaxa på internet.

Psychonaut

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #15 skrivet: 11 sep-04 kl 00:31 »
jag har gjort en hållare för rullar med toa/hushållspapper....en ca70-80 cm lång, 3 cm tjock gren som som har en V-formad klyka i botten ....ser ut som ett upp-och-ner vänt Y...får plats 7-8 rullar ...den har jag skalat av all bark på, och gjort ett hål i toppen på och fäst en läderrem i som hängare...den hänger jag upp rullarna på. Kanske inte nåt direkt spartips, men den är väldigt praktisk,miljövänlig och är en ganska ovanlig inredningsattiralj + att den ger ett "naturligt" intryck av ens boende. (folk frågar vart jag köpt den ofta!?!). Ok, jag är helt ny här...ville bara ge ett litet förslag, man kan ju alltid variera och göra hållare för köksredskap m.m.

LEVA

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #16 skrivet: 21 sep-04 kl 10:51 »
Hejsan.
Jag skriver nu mitt första inlägg...en kul sida på nätet tycker jag. Jag blev så glad när jag hittade den. Nu ska jag tala om spartips; det var en person som skrev om flanell-lappar i skorna tidigare....de är i ylle och man kan ofta köpa dem på försvarets olika överkottsutförsäljningar. Jag har betalat 5:- styck för dem och det är bra! De är i ylle och man kan göra dem själv om man vill genom att sticka dem (de är egentligen vävda), men enklast kan vara att köpa ylletyg och klippa till dem. Riktigt varma kan man göra i vadmal men då behöver man skor i nog stor storlek för att få in dem! Men hur som helst så kan militärlapparna även användas till att sy kläder av...ylle håller människan varm även om den blivit blöt...ett helt fantastiskt material.

susi

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #17 skrivet: 23 nov-04 kl 12:23 »
Hejsan
Mina spartips är att förse sig med skogens råvaror under hösten :svamp och bär. Lite sent nu kan tyckas men jag har faktiskt plockat trattkantareller så sent som luciadagen. Även tranbär kan plockas under hela vintern även till våren om man hittar dem. (Finns på de flesta mossar, liknar stora lingon.) Tranbärssaft är mums.
Spara frön från frukter och grönsaker, köp inte dyra fröpåsar från affären när du får dem på köpet i tex den inhandlade tomaten. Plantera till våren i urdiskade mjölkförpackningar med fin sandblandad kompostjord och du får finfina plantor som förhoppningsvis ger egen  skörd under sommaren. Funkar för de flesta grönsaker: gurka,squach, pumpa, tomat, paprika etc. Har även fina apelsin, klementin och citronplantor på detta sätt. (har dock inte fått skörd på dessa än men...).
Gå på loppis och second hand och hitta klädfynd som man med lite fantasi kan sy om eller lägga till. Barnens vinterkläder kan man få för en billig peng där.

Vill också påpeka ett inlägg där någon skrev att man ska hänga ut fläsksvålen från skinkan till fåglarna. Gör INTE detta om skinkan är rimmad. Saltet gör fåglarna jättetörstiga och de har svårt att hitta vatten under vintern och måste då äta snö för att släcka sin törst. Den kalla snön kyler ned dem och de får använda onödigt mycket energi till uppvärming. Ge småfåglarna osaltat fett/späck från tex slakt istället.(eller bortskurna fettdelar från köttbiten innan saltningen)  

Kotten

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #18 skrivet: 04 nov-05 kl 23:39 »
Spartips. 1 watt som är på hela året (ca 8.600 timmar) kostar vid en kWh-pris på 1.20:- hela 10 kronor om året!

Vad drar din klockradio? Video? Min video drar 7 watt = 70:- Stängar jag av den glömmer den inställningen. Säg den hållar i 10 år. 700:- därför fabrikanten spapad en dålig produkt.

Jag gissar på de fleste av oss har en massa prylar som står på av rent slarv. Min lilla billiga "bergssprängare" drar 18 Watt när den är avstängt!

Jag kunne komma med många exempel. Låna eller köp en energimätare med stick in och ut. Kostar under 200:- på t.ex Harald Nyborg. Du kanske sparar 1000:- på ett år.

svindelspindel

  • Gäst
Re:Spartips!
« Svar #19 skrivet: 06 dec-05 kl 12:09 »
Träffa äldre människor.

Det kanske låter jättekonstigt, men såhär menar jag: Lär er av varandra. Kan din gammelmoster sticka strumpor med ena handen i sömnen, åk till henne en dag och be henne att du lär dig. Kan din gammelfaster tälja träskedar: åk till henne för att lära dig, och så vidare. Man sparar pengar på att göra saker jälv, och blir man riktigt duktig och snabb kan man till och med tjäna på det. Ett par hemstickade strumpor håller längre och är lättare att laga, eller sticka på en ny fot på skaftet när den gamla är utsliten (be gammelmoster att lära er även där). Dessutom ger det befogad stolthet, och det i kombination med kunskap är det bästa spartipset jag har.

(och männsikorna behöver såklart inte vara äldre, men de brukar kunna mer)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 5 användare (3 dolda)
DaisyMalone, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser