Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stallverksamhet  (läst 2158 gånger)

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
Stallverksamhet
« skrivet: 02 maj-19 kl 14:22 »
Hej, vet inte om denna forumdel är rätt för detta, men hittade ingen bättre just nu..

Jag har en dröm om/planerar att köpa ett lantligt ställe med lite yta/mark (hur mycket är beroende av stället). Har kollat runt på hemnet och en del visningar, och fastnat lite för att hitta och köpa en gammal, mindre hästgård. Det lockar mig att ha en "lagom" sidoverksamhet att renovera och ordna stall (få till det riktigt fint och funktionellt/bra standard) och hyra ut stallplatser/lösdrift. Jag är själv faktiskt ingen vidare ryttare, men har haft väldigt roligt när jag testat det ibland. Men planen är främst inte att bli just det, snarare att jag älskar att ha djur runtom mig (har själv hund jag tränar med), och är inte skygg för att jobba. Jag har även gott om mer specifikt hästkunniga i familj och kompiskretsar, så experthjälp är det ingen brist på.

Undrar lite om ekonomibiten, om nån har erfarenhet av liknande situation, vad ni anser rimligtvis stallplatser/lösdrift/osv kan ligga på som skäligt pris, samt idéer om vad som kan skapa mervärde för hästägaren. Jag har själv en hel rad idéer, förstås, men tycker det verkar finnas en massa påhittigt folk här på forumet så det är kul att fråga!

En självklar grej är förstås att sköta om foderinköp och leveranser, då jag är rätt van att förhandla med leverantörer och samordna sånt (från jobb och andra projekt jag hållt på med). I första taget är planen dock att ha stallet mestadels skött av ägarna, så det håller ju nere priset jag då kan ta för stallplatsen, förstås. Detta för att jag sannolikt kommer behöva min tid och energi i första hand till att renovera både stall och bostadshus vid de ställen jag kikar på. Men på sikt är jag öppen för utökad service för den delen, så att säga.

Tanken är inte att detta ska bli nån stor kassako, inte alls. Men en rolig sidoinkomst som jag kan återinvestera i gården, det tror jag det kan bli.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Stallverksamhet
« Svar #1 skrivet: 02 maj-19 kl 18:40 »
500-3.000kr/häst och månad. Allt hänger på läget och hur hästplatsen ser ut. Ridmöjligheter i närområdet? Nära storstad? Enkelt att ta sig till gården? Gärna kommunalt.

När du hittat gård får du undersöka marknaden i området du bor. Sen brukar det generella rådet vara att pröva dig fram uppifrån och ned prismässigt, utan att överdriva. Märker du att du ligger för högt i pris är det enklare att sänka än att höja om du upptäcker att du ligger för lågt.

Se det som en hobby där du kan använda pengarna till gården. Att köpa prylar för firmapengar är mycket fördelaktigt. Att plocka ut lön är desto svårare. Då måste du upp i orimligt många hästar eller ha en väldigt bra sidoförsäljning. Det är ganska stora belopp. Räknar själv för tillfället med att varje gubbe på min firma måste dra in ca 100.000kr/månad för att täcka löner, skatter, semestrar, skatter, pension, skatter, omkostnader, skatter och generera en liten vinst. Då har jag små materialkostnader.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stallverksamhet
« Svar #2 skrivet: 02 maj-19 kl 19:49 »
Upp till fyra hästar är hobby fyra eller mer räknas som en verksamhet då behöver du tillstånd, för att få tillstånd måste du kunna visa att du som tillståndsinnehavare har tillräckligt mycket kunskap för att bedriva aktuella verksamheten, försäkring måste man ha och resten av kraven kring stall och häst måste vara uppfylld.

Kallhyra är ensak och helinackordering är en annan sak, kranskommuner kring Stockholm eller annan större stad har ett pris och yttre kommuner ett annat pris och övriga delar har ett helt annat pris. Du har en del att tänka på och sätta sig in i före de aktuella frågorna du har ställt här därför att hästverksamhet i Sverige är reglerad ordentligt och bevakad väl.       

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Stallverksamhet
« Svar #3 skrivet: 02 maj-19 kl 22:31 »
500-3.000kr/häst och månad. Allt hänger på läget och hur hästplatsen ser ut. Ridmöjligheter i närområdet? Nära storstad? Enkelt att ta sig till gården? Gärna kommunalt.

När du hittat gård får du undersöka marknaden i området du bor. Sen brukar det generella rådet vara att pröva dig fram uppifrån och ned prismässigt, utan att överdriva. Märker du att du ligger för högt i pris är det enklare att sänka än att höja om du upptäcker att du ligger för lågt.

Se det som en hobby där du kan använda pengarna till gården. Att köpa prylar för firmapengar är mycket fördelaktigt. Att plocka ut lön är desto svårare. Då måste du upp i orimligt många hästar eller ha en väldigt bra sidoförsäljning. Det är ganska stora belopp. Räknar själv för tillfället med att varje gubbe på min firma måste dra in ca 100.000kr/månad för att täcka löner, skatter, semestrar, skatter, pension, skatter, omkostnader, skatter och generera en liten vinst. Då har jag små materialkostnader.

Tack för svaret. Ja, jag tänker precis i de banorna. Kommunikationer, kvalitet på stallet, hagar, omgivning, ridmöjligheter, osv. För mig vore det en hobby där pengarna skulle användas till återinvestering och förbättring av gården på förutsägbar framtid. Jag sätter ganska stor ära i att vara service-minded mot kunder i mitt yrke, och skulle känna rejäl stolthet i nöjda hästägare också. Det är ju lite av själva drivkraften.

Som sagt, detta är aldrig tänkt att vara nått jag ska leva på, utan det är tänkt som roligt, och en hjälp i finansiering av förbättringar på gården (som garanterat kommer vara i behov av renoveringar när jag köper den). Kan jag hamna runt 7-10 hästar tänker jag att det kan ge en tillräcklig summa för att ge ett okej bidrag till detta. Särskilt när standarden blivit än bättre, då jag lär kunna erbjuda mer till hästägarna.


Upp till fyra hästar är hobby fyra eller mer räknas som en verksamhet då behöver du tillstånd, för att få tillstånd måste du kunna visa att du som tillståndsinnehavare har tillräckligt mycket kunskap för att bedriva aktuella verksamheten, försäkring måste man ha och resten av kraven kring stall och häst måste vara uppfylld.

Kallhyra är ensak och helinackordering är en annan sak, kranskommuner kring Stockholm eller annan större stad har ett pris och yttre kommuner ett annat pris och övriga delar har ett helt annat pris. Du har en del att tänka på och sätta sig in i före de aktuella frågorna du har ställt här därför att hästverksamhet i Sverige är reglerad ordentligt och bevakad väl.       

Tack för den informationen, mycket värd! Jag är inte rädd för att lära mig det jag inte kan heller, tvärtom vore det roligt.

Har nu läst ansökningsdokumenten hos länsstyrelsen. Vet du vad som är godtagbart inom "uppgifter som visar att sökande är lämplig att bedriva verksamhet" ? Det står "utbildning", men vad avses exakt? I övrigt är jag införstådd med att det finns krav kring stall och häst. Jag är mycket mån om djurskötsel, så det är inget jag bara skulle göra på känn eller slarva med.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stallverksamhet
« Svar #4 skrivet: 03 maj-19 kl 09:11 »
Men asså, om du har tänkt dig att köpa en hästgård inom cykel- eller direktbussavstånd från en större stad - lär den bli otroligt dyr. Räkna noga innan du lägger bud om det faktiskt går att få ihop kalkylen med det pris du tänkt att ta för stallplatserna.
Får du något överskott på uthyrningen kan du använda de pengarna till att renovera ekonomibyggnaderna, bygga maskinhall eller göra skogsbilvägar och annat som tillhör näringsverksamheten. Däremot måste du skatta först om du tänker dig att renovera boningshuset för de pengarna.

(Följande kommentar är OT eftersom du lagt tråden under Ekonomi: Hästfolk kan vara väldigt knepiga, så det finns förmodligen mindre krångliga sätt att få in småslantar från en liten gård.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Stallverksamhet
« Svar #5 skrivet: 03 maj-19 kl 10:45 »
Men asså, om du har tänkt dig att köpa en hästgård inom cykel- eller direktbussavstånd från en större stad - lär den bli otroligt dyr. Räkna noga innan du lägger bud om det faktiskt går att få ihop kalkylen med det pris du tänkt att ta för stallplatserna.
Får du något överskott på uthyrningen kan du använda de pengarna till att renovera ekonomibyggnaderna, bygga maskinhall eller göra skogsbilvägar och annat som tillhör näringsverksamheten. Däremot måste du skatta först om du tänker dig att renovera boningshuset för de pengarna.

(Följande kommentar är OT eftersom du lagt tråden under Ekonomi: Hästfolk kan vara väldigt knepiga, så det finns förmodligen mindre krångliga sätt att få in småslantar från en liten gård.)

Men lugn i stormen, nu har jag väl skrivit det säkert tre gånger att detta inte handlar om att få en "kalkyl att gå ihop" på så vis att jag ska tjäna en massa pengar. Jag kommer fortsätta jobba heltid på förutsägbar framtid. Att jag vill ha en gård finns det en massa skäl till :)

Anledningen till dessa funderingar kring just hästgård är att det verkar finnas vissa såna möjligheter där jag bor. Och nej, det behöver inte vara så fantastiskt dyrt, men vi pratar inte cykelavstånd förstås. Sannolikt inte de mest bekväma bussavstånden heller. Självklart räknar jag alltid med alla kostnader och hela kalkylen, men detta handlar i första hand om hur jag vill bo, och i andra hand vad jag kan få till för sidoverksamhet som kan bidra till renoveringar och utveckling av det jag köper.

Exakt som du säger så skulle jag använda det överskott jag kan få till för att förbättra allt på gården, och bostäderna. Visst måste man skatta som du säger, men det är liksom inga konstigheter.

Räknat på 7-10 hästar så kan det ju ge en helt okej summa utan att själv vara alltför inblandad i "driften". Tycker inte riktigt det är "småslantar" även om det nu förstås inte är mer än en sidoinkomst. Däremot är jag väldigt nyfiken på om du har andra exempel på sidoverksamheter som du tycker kan vara jämförbara att bedriva på en liten gård (typ 5-7 HA) som kan ge en okej slant (som man hinner med även fast man har annat yrke)?

Ang OT:
Ja, jag vet hur det kan vara i hästvärlden. Även om jag själv skrev att jag inte är en ryttare direkt så har jag som sagt flera kontaktvägar in i den och har rätt bra koll på hur det kan vara.. Å andra sidan är jag ganska van att handskas med folk från mitt yrke, så det är just inget jag räds. Ärligt drivs jag lite av detta också, det vore faktiskt roligt att driva ett litet stall och vara tillmötesgående till hästägarna som ofta får stå ut med en jäkla massa tjafs.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stallverksamhet
« Svar #6 skrivet: 03 maj-19 kl 17:02 »
Det finns inget praxis för "utbildning". Om du har intyg på att du har jobbat i branschen eller om du exempelvis har betyg på hästskötare utbildning så har du det som krävs men för att söka måste du ha färdig byggda godkända stall och behövande hagar i ditt ägo (eller ett hyresavtal för den delen) och det i sig är en del av din lämplighet och då kan det räcka med att folk med riktig utbildning ge dig referenser för att stryka din utbildning. Meningen med tillståndet är att skydda dina kunder/hästägarna och hästar.

Skräptanten har en giltig poäng. Hur driftig du än är, finns det enorm risk att du tröttnar på en småskalig verksamhet med häst dvs. hur det fungerar i häst branschen idag är det antingen hobby nivå eller stor verksamhet som gäller. Närhet till veterinär, hovslagare och sedan paddock och inomhus tränings möjligheter på vintern, långa rid slingor och stora beteshagar, uppvärmd sadelkammare, tvättmaskin, torktumlare, kafferum och trevliga stallkompisar etc. vill dem ha hästfolket för den slanten de ge dig. Jag vill inte ens gå in på vilka maskiner du behöver för vinter underhållning. Som sagt inte för att vara pessimistisk men realistiskt.                   

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Stallverksamhet
« Svar #7 skrivet: 03 maj-19 kl 17:27 »
Det finns inget praxis för "utbildning". Om du har intyg på att du har jobbat i branschen eller om du exempelvis har betyg på hästskötare utbildning så har du det som krävs men för att söka måste du ha färdig byggda godkända stall och behövande hagar i ditt ägo (eller ett hyresavtal för den delen) och det i sig är en del av din lämplighet och då kan det räcka med att folk med riktig utbildning ge dig referenser för att stryka din utbildning. Meningen med tillståndet är att skydda dina kunder/hästägarna och hästar.

Skräptanten har en giltig poäng. Hur driftig du än är, finns det enorm risk att du tröttnar på en småskalig verksamhet med häst dvs. hur det fungerar i häst branschen idag är det antingen hobby nivå eller stor verksamhet som gäller. Närhet till veterinär, hovslagare och sedan paddock och inomhus tränings möjligheter på vintern, långa rid slingor och stora beteshagar, uppvärmd sadelkammare, tvättmaskin, torktumlare, kafferum och trevliga stallkompisar etc. vill dem ha hästfolket för den slanten de ge dig. Jag vill inte ens gå in på vilka maskiner du behöver för vinter underhållning. Som sagt inte för att vara pessimistisk men realistiskt.                 

Förstår poängen, däremot inte riktigt hur det är tänkt det ska gå till i praktiken för en person som köper/ärver en gård med relativt färdiga (om än efter viss renovering) möjlighet att hyra ut plats för några hästar - men som inte pluggat hästutbildningar eller arbetat i stall förut. Man får väl fråga sig fram hos myndigheten, antar jag.

Ja, men den risken ser jag inte som ett större problem faktiskt. Tröttnar jag på sådan verksamhet finns det andra verksamheter eller projekt jag kan göra med hagar och stallbyggnad/ladugård - så det är inget jag personligen oroar mig för. Vi kanske ser på saker och ting lite annorlunda, för jag delar nog inte riktigt din syn på hästfolkets krav, realistiskt sett. Det finns en rad saker jag skulle förbättra (för att göra det bättre för hästägarna) i ett "vanligt stall". Men änsålänge har jag aldrig hört talas om en hästägare som kräver tvättmaskin och torktumlare i stallet :) Däremot vore det väldigt bra att få in ett omklädningsrum, låsbara skåp, kyl/frys/mikro och en uttänkt layout där man slipper gå genom smuts efter man bytt om. För att nämna några saker jag själv skulle förbättra.

vilka maskiner för vinterunderhåll tänker du på?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Stallverksamhet
« Svar #8 skrivet: 03 maj-19 kl 20:15 »
Bra traktor för att ploga kundparkeringen och runt stall området och snöslunga och sådant för att hålla gångerna snöfritt, de kostar både i inköp pris och i drift, inte för att prata om tid.

Kolla jag hade en dö tid på jobbet som jag inte hade nåt vettig att göra under omständigheterna, på den vägen hamnade jag på din tråd som egentligen har lite (eller inget alls) att göra med självhushållning och alternativ livsstil och dessutom ligger fortfarande i planerings/dröm stadiet så ångrar jag nu i efter hand jag ens skrev.

Men min mening ändå var att, om du verkligen vill genomföra detta visa dig hur olönsamt att investera dina surt förvärvade pengar  på en sådan verksamhet för att starta den från grunden. Om du redan äger en sådan fastighet och har några box platser till övers och du överväger att starta en sådan verksamhet är en sak jämfört med du investerar dina pengar från noll läge för att skapa ett sådant ställe som du beskriver, dessutom medan du fortsätter att heltid jobba. Det låter inte särskilt harmonisk i verkligheten men kanske gör det i drömmen. Om du har en del miljoner ståendes på banken och har ett jobb som inte kräver nåt av dig så handlar det om dina pengar och ditt liv, varför vi andra ens säger emot. Lycka till!       
 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stallverksamhet
« Svar #9 skrivet: 03 maj-19 kl 22:06 »
Jag tror trådskaparen skulle behöva läsa lite artiklar om folk som hyr ut stallplaster, för vad jag läst mig till under åren så verkar det inte som nån attraktiv sysselsättning för att få in kapital.

Det drar dessutom en jäkla trafik och jag skulle bli galen av att ha 10 bilar som kommer och hälsar på varenda dag för att kolla till sina hästar.

Vet inte riktigt vad du menar med "hästgård" men man brukar tala om hästgård som gårdar som är för små för att kallas jordbruk/lantbruk och när jag kollat mäklarannonser brukar hästgårdar vara ca 2 hektar. Du kan inte ha 10 hästar på en sån yta. Skall det ens bli lite lönsamt bör du ta eget foder på din åkermark då hästägare oftast köper in foder dyrt. Och har man ett jordbruk måste det ju finnas vettigare saker att göra än att hyra ut stallplaster och gå och laga stängsel åt andras djur mer eller mindre idieellt. Enda anledningen till att hyra ut stallplaster måste ju vara om man har en egen häst som behöver sällskap.

Här är en artikel som kanske får dig på lite andra tankar;

https://www.tidningenridsport.se/att-driva-stall-en-otacksam-uppgift/

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Stallverksamhet
« Svar #10 skrivet: 03 maj-19 kl 22:55 »
Bra traktor för att ploga kundparkeringen och runt stall området och snöslunga och sådant för att hålla gångerna snöfritt, de kostar både i inköp pris och i drift, inte för att prata om tid.

Kolla jag hade en dö tid på jobbet som jag inte hade nåt vettig att göra under omständigheterna, på den vägen hamnade jag på din tråd som egentligen har lite (eller inget alls) att göra med självhushållning och alternativ livsstil och dessutom ligger fortfarande i planerings/dröm stadiet så ångrar jag nu i efter hand jag ens skrev.

Men min mening ändå var att, om du verkligen vill genomföra detta visa dig hur olönsamt att investera dina surt förvärvade pengar  på en sådan verksamhet för att starta den från grunden. Om du redan äger en sådan fastighet och har några box platser till övers och du överväger att starta en sådan verksamhet är en sak jämfört med du investerar dina pengar från noll läge för att skapa ett sådant ställe som du beskriver, dessutom medan du fortsätter att heltid jobba. Det låter inte särskilt harmonisk i verkligheten men kanske gör det i drömmen. Om du har en del miljoner ståendes på banken och har ett jobb som inte kräver nåt av dig så handlar det om dina pengar och ditt liv, varför vi andra ens säger emot. Lycka till!       

Jadu, jag tror vi tänker på lite olika saker när jag ser vad du beskriver här :) De ställen jag tittar på vore plogning inget större problem eller extraarbete, oavsett så har just det kanske inte så mycket att göra med mina frågeställningar så vi kanske kan lämna det därhän. Jag tackar dig för din input, den har varit värdefull även om du ångrar dig! Jag skrev aldrig något om att starta nått från grunden och bygga stall, hagar mm. Måste blivit ett missförstånd detta. Jag pratar heller inte om drömmar hit eller dit. Jag är realist och undersöker alternativ och vad de innebär, men det kanske inte framgick tillräckligt tydligt. I övrigt vet jag inte vad poängen är med prata om mina pengar på banken eller vad mitt jobb kräver av mig, men det lämnar jag :) Tack för tipsen!

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Stallverksamhet
« Svar #11 skrivet: 03 maj-19 kl 23:13 »
Jag tror trådskaparen skulle behöva läsa lite artiklar om folk som hyr ut stallplaster, för vad jag läst mig till under åren så verkar det inte som nån attraktiv sysselsättning för att få in kapital.

Det drar dessutom en jäkla trafik och jag skulle bli galen av att ha 10 bilar som kommer och hälsar på varenda dag för att kolla till sina hästar.

Vet inte riktigt vad du menar med "hästgård" men man brukar tala om hästgård som gårdar som är för små för att kallas jordbruk/lantbruk och när jag kollat mäklarannonser brukar hästgårdar vara ca 2 hektar. Du kan inte ha 10 hästar på en sån yta. Skall det ens bli lite lönsamt bör du ta eget foder på din åkermark då hästägare oftast köper in foder dyrt. Och har man ett jordbruk måste det ju finnas vettigare saker att göra än att hyra ut stallplaster och gå och laga stängsel åt andras djur mer eller mindre idieellt. Enda anledningen till att hyra ut stallplaster måste ju vara om man har en egen häst som behöver sällskap.

Här är en artikel som kanske får dig på lite andra tankar;

https://www.tidningenridsport.se/att-driva-stall-en-otacksam-uppgift/

Hejsan! Tack för din input. Om du läser igen det jag har skrivit så är mina frågeställningar kring just driften, kostnader, tips kring detta och vad stallplatser normalt kostar i olika utformningar, mm. Jag förstår din oro över trafik och bilar, men det är ju inga större konstigheter att folk kommer och går till ett stall där de har sin häst. Blir man galen över det så ska man garanterat inte bo vid ett stall, absolut! I de verkliga fall jag tittar på är dock detta inget särskilt problem. Det beror rätt mycket på utformningen av gården, dvs var man själv befinner sig jmf. med stallets och infartens läge till detta. Men återigen, vill man inte ha trafik in på sin mark ska man förstås inte äga eller driva nått sånt!

Jag har skrivit det högre upp i tråden, men det jag menar är ställen som har ca 5-7 hektar mark, jag har senaste månaderna kollat lite på tre sådana för skojs skull. Men det är många faktorer som ska stämma för att jag skulle satsa på att buda, jag har ingen större brådska med detta. Alltså, jag märker att du inte är intresserad av nån sån här typ av verksamhet, och det har jag full förståelse för. Men just här och nu handlar tråden ändå om det.

Huruvida jordbruksverksamhet är bättre/sämre/samma eller ej vet jag inte, men jag är dessvärre inte särskilt intresserad av det heller. Jag har inget särskilt intresse av det, och ingen större lust att odla annat än för personligt bruk. Skulle jag köpa nånting i framtiden som har åkermark lär jag nog arrendera ut det till någon närliggande bonde som kan använda det.

"gå och laga stängsel åt andras djur mer eller mindre idieellt"<-- Tja, så kan man ju se det också. Men jag ser det inte så.

Artikeln tycker jag var välskriven, och bra! Jag är medveten om den sidan, och otacksamhet ska gudarna veta finns i samtliga läger! Herregud vilken skit även hästägare jag känt har fått stå ut med från både stallägare och andra hästägare som de delat stall med... Känner igen det hon beskriver från vad jag hört från vänner och familj! Klagomålen kommer ofta först. Iofs är inte hästvärlden helt ensamma om detta :)

Det är ju inga större konstigheter att en gård (eller hus, särskilt med större mark/tomt för den delen) kräver både underhåll och större reparationer. Ska man bygga ett helt nytt staket med 1000 stolpar så kan man ju inte tro att det inte kommer kosta, dvs.

Oavsett, nu kom jag lite från ämnet när jag började besvara detta. Tack för länken! Hoppas jag besvarade dina funderingar fullständigt också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stallverksamhet
« Svar #12 skrivet: 04 maj-19 kl 18:38 »
ok, så din enda frågeställning är alltså hur mycket man ka ta i hyra för en stallplats?
Jag vet ju vad min granne tar i stallhyra då han hyr ut stallplatser som drar en jäkla trafik, med det är nog inte så relevant om du bor i Uppland.
Men jag håller med Lugnebergagård om att hyran ligger mellan 500-3000kr/mån såvida man inte erbjuder helpension samt ridhus för då kan det dra iväg.

Ett tips är att gå med i nån lokalgrupp för stallplatser i uppland på facebook, eller nån hästsida typ köp och sälj hästprylar. Där lägger ju folk upp då och då att de har stallplatser att hyra ut och det står vad det är för pris, sen kan du ju låtsas att du är spekulant och åka runt och kolla på stallen och se vad de erbjuder. Så hade jag gjort om jag var intresserad av att hyra ut stallplats. Man får sondera marknaden helt enkelt.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stallverksamhet
« Svar #13 skrivet: 05 maj-19 kl 06:42 »
Men lugn i stormen, nu har jag väl skrivit det säkert tre gånger att detta inte handlar om att få en "kalkyl att gå ihop" på så vis att jag ska tjäna en massa pengar. Jag kommer fortsätta jobba heltid på förutsägbar framtid. Att jag vill ha en gård finns det en massa skäl till :)


Räknat på 7-10 hästar så kan det ju ge en helt okej summa utan att själv vara alltför inblandad i "driften". Tycker inte riktigt det är "småslantar" även om det nu förstås inte är mer än en sidoinkomst. Däremot är jag väldigt nyfiken på om du har andra exempel på sidoverksamheter som du tycker kan vara jämförbara att bedriva på en liten gård (typ 5-7 HA) som kan ge en okej slant (som man hinner med även fast man har annat yrke)?
Om jag tolkar dig rätt är du egentligen inte särskilt intresserad av jordbruk som sådant, och då begränsar det antalet möjliga sätt att få svarta siffror på sista raden i din tänkta gårds bokföring. Dessutom gör det tänkta läget i närheten av en större stad, att priset på gården ofrånkomligen drar iväg, men det är du medveten om. Vinterförvaring av husvagnar och husbilar kanske vore något, skulle tro att det är brist på garageplatser i såna större städer. Alternativt inred det som skulle vara stallbyggnad till varmgarage och hyr ut som verkstad till motorintresserade personer (tror de är smidigare att ha och göra med än hästfolk ;) ). Turistverksamhet sommartid? B&B?

Nåja, jag har knappast mer att tillföra, så lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser