Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flygförmåga hos kalkoner  (läst 10857 gånger)

Johan1

  • Inlägg: 94
flygförmåga hos kalkoner
« skrivet: 13 jul-06 kl 22:13 »
Hej
Idag har jag fått hem 4 kalkonkycklingar som är ca 1 månad, de är av sorten but-kalkon. Är det något som vet hur högt staket som krävs för att de inte ska flyga över?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:flygförmåga hos kalkoner
« Svar #1 skrivet: 13 jul-06 kl 22:22 »
När de är unga kan de flyga upp en meter och sätta sig på pinne. Men när de är fullvuxna kan de inte flyga alls pga vikten. Så du behöver inte oroa dig någon längre tid då de växer snabbt. :) Det räcker med ett fårnät för att hålla dom inne.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:flygförmåga hos kalkoner
« Svar #2 skrivet: 13 jul-06 kl 22:52 »
Tack för svaret!

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:flygförmåga hos kalkoner
« Svar #3 skrivet: 14 jul-06 kl 05:38 »
Blir lite nyfiken på era "but"-kalkoner.

Är de någon sorts motsvarighet till CornishX kycklingar?

mvh/Fred
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 05:39 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

viktorp

  • Inlägg: 27
Kalkoner högflygare
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 20:02 »
Hej
Har en flock kalkoner som är otroligt duktiga att flyga , tänkte klipa vingarna. Hur mycket törs jag klippa o räcker det med en vinge??? ???
Undrar Viktorp

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:Kalkoner högflygare
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 21:26 »
Hej
Har en flock kalkoner som är otroligt duktiga att flyga , tänkte klipa vingarna. Hur mycket törs jag klippa o räcker det med en vinge??? ???
Undrar Viktorp

Nu var det många år sedan jag behövde klippa mina Myskankor, men en bit (ca 10 cm) in på vingpennorna räcker, och bara ena vingen. Klipper du båda kan de flyga i alla fall för då får de balans.
"to boldly go where no goat has gone before"

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Kalkoner högflygare
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 21:34 »
Klipp bara en vinge, ca 5-9 vingpennor i mitten på vingen, lite svårt att säga exakt. Det finns en rosa sträng /pulpa i vingen klipp 0.5mm ovanför den. Om det ändå skulle börja blöda måste du rycka ur vingpennan det blöder ur.Annars kommer den avklippta vingpennan att fungera som en kanyl som tömmer kalkonen på blod då vingpennan inte kan sluta sig.
Pröva dig fram, fortsättter de flyga som örnar klipp lite fler pennor men spar de längst ut på vingen annars kan de få problem att lägga upp fjädrarna på ryggen.

Endel klipper bägge vingarna men jag tycker ett hål fyller två funktioner dels får de ingen lyftkraft och dels skulle de mot förmodan få de ändå kommer fågeln bara att kunna flyga i en cirkel....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 4 användare (2 dolda)
skräptanten, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser