Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Inte-mat"?  (läst 13011 gånger)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:"Inte-mat"?
« Svar #20 skrivet: 17 okt-07 kl 08:41 »
Ger man bara hönsen köttrester tex från sin egna uppfödning kan man ju inte smitta ner dem med nåt som de inte redan har heller...  


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:"Inte-mat"?
« Svar #21 skrivet: 17 okt-07 kl 10:18 »
så krävs det nog en hel del fantasi för att se det som en vektor för spridande av sjukdomar. Men jag sitter ju inte i Bryssel.

Reglerna är svåra och krångliga att hålla reda på, som det är nu.
Skulle vi får ännu mera "tillägg och undantag" för etc etc etc.. under villkor att etc etc etc..
då blir det ju om möjligt ännu värre att ha någon koll på alls :-\

Så vi får väl vara glada att de är som de är eller...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #22 skrivet: 17 okt-07 kl 10:42 »
Jag håller med Grimla om att reglerna är krångliga som de är. EG-förordning 1774/2002 är 95 sidor lång. Den innehåller bland annat en avdelning med begränsningar av förordningens tillämpning, som vanligt i EG-förordningar. Citerar:

2. Denna förordningskall inte tillämpas på följande:

[...]

e) Matavfall såvida inte detta
i) härrör från transportmedel i internationell trafik,
ii) är avsett som foder, eller
iii) är avsett att användas i en biogasanläggning eller för kompostering.


Dubbla negationer. Förenklar vi bort dem blir betydelsen att förordningen endast skall tillämpas på sådant matavfall som härrör från transportmedel i internationell trafik, är avsett som foder, eller är avsett att användas i en biogasanläggning eller för kompostering.

Det är lätt att se vad man är ute efter här. Innehållet i storkökens soptunnor torkas och pressas till pellets. Blä. Men på 95 sidor borde man kunna prestera en mer träffsäker avgränsning än så, tycker jag.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:"Inte-mat"?
« Svar #23 skrivet: 17 okt-07 kl 12:34 »
Gav mina pönor korvstroganoff o ris idag
woow det va en delikatess tog inte många
sekunder innan det va helt slut ;D

hihi hade gett det till min katt först men hon bra luktade o gick o lade sig hahah

tur att hönseninte är kräsna :D
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
Re:"Inte-mat"?
« Svar #24 skrivet: 17 okt-07 kl 16:07 »
Jag ger inte mina höns torkat kött tex: salami eller parmaskinka. Det tror jag lättare för med sig skadliga bakterier. Om jag skulle ge det skulle jag först koka salamin ordentligt.

När jag ger mina djur mat så är det alltid tillagat i syfte att ges till hönsen och då bryter jag inte mot ovanstående regler ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser