Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättning av ull?  (läst 5957 gånger)

xlab

  • Gäst
tvättning av ull?
« skrivet: 19 jul-19 kl 10:17 »
Har möjlighet att få fårull , men tyvärr måste jag tvätta den själv. Nu vet jag inte vilken temp jag kan ha på vattnet  så att man ite förstör fibern i ullen? För man kan väl inte tvätta den i 100 C tippar jag på (iofs optimalt om man vill vara säker på att ta död på alla parasiter/ägg )

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: tvättning av ull?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-19 kl 22:47 »
Tvätta den varmt men utan att vattnet får kallna. Sen tar du upp den direkt från varmt vatten. Ull tål även 90 grader utan att tova ihop sig, men den tål inte att man rör om, eller att man chockar ullen och ta den från varmt vatten till kallt vatten. Om du lägger den i varmt vatten och låter den ligga tills det kallnar lossnar lanolinet som sen fastnar på ullen igen när det blir kallt. Prova dig fram först med en liten mängd ull. Du kan även tvätta i kallvatten men då får du bort bajs och sånt men ingen lanolin.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tvättning av ull?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-19 kl 13:23 »
En sak som ull inte tål, är dock högt pH-värde. Om du ska använda tvättmedel av något slag, så se till att det är neutralt eller lite lätt surt (pH lägre än 7 enligt det finstilta på förpackningen). Många flytande fintvättmedel, handdiskmedel mm uppfyller detta krav.
Alkaliska tvättmedel (vanligt maskintvättmedel, såpa, soda, lut, kallavfettning etc) får ALDRIG användas till ull.

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-19 kl 15:02 »
Tvätta den varmt men utan att vattnet får kallna. Sen tar du upp den direkt från varmt vatten. Ull tål även 90 grader utan att tova ihop sig, men den tål inte att man rör om, eller att man chockar ullen och ta den från varmt vatten till kallt vatten. Om du lägger den i varmt vatten och låter den ligga tills det kallnar lossnar lanolinet som sen fastnar på ullen igen när det blir kallt. Prova dig fram först med en liten mängd ull. Du kan även tvätta i kallvatten men då får du bort bajs och sånt men ingen lanolin.

Så om jag fattar rätt så kan man ha ganska varmt vatten och försäkra sig att man fått död på ohyra? 60-70C klara den alltså?

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #4 skrivet: 20 jul-19 kl 15:03 »
En sak som ull inte tål, är dock högt pH-värde. Om du ska använda tvättmedel av något slag, så se till att det är neutralt eller lite lätt surt (pH lägre än 7 enligt det finstilta på förpackningen). Många flytande fintvättmedel, handdiskmedel mm uppfyller detta krav.
Alkaliska tvättmedel (vanligt maskintvättmedel, såpa, soda, lut, kallavfettning etc) får ALDRIG användas till ull.
Tanken var att anv Grönsåpa

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: tvättning av ull?
« Svar #5 skrivet: 20 jul-19 kl 15:04 »
Såpa är kanon om man vill att ull ska tova ihop.

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #6 skrivet: 20 jul-19 kl 15:38 »
Såpa är kanon om man vill att ull ska tova ihop.

Kollade på Youtube, där anv hon såpa, först kallvatten under natten, sen varmvatten med såpa. https://www.youtube.com/watch?v=PWDLMpOaSjI

Vem ska jag lita på?

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #7 skrivet: 20 jul-19 kl 16:13 »
En sak som ull inte tål, är dock högt pH-värde. Om du ska använda tvättmedel av något slag, så se till att det är neutralt eller lite lätt surt (pH lägre än 7 enligt det finstilta på förpackningen). Många flytande fintvättmedel, handdiskmedel mm uppfyller detta krav.
Alkaliska tvättmedel (vanligt maskintvättmedel, såpa, soda, lut, kallavfettning etc) får ALDRIG användas till ull.

https://www.youtube.com/watch?v=PWDLMpOaSjI. Denna person gör allt som du säger inte får göras, vem har rätt??

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tvättning av ull?
« Svar #8 skrivet: 20 jul-19 kl 18:42 »
Just nu kan jag inte titta på videoklipp pga att jag måste snåla med datamängden på den uppkoppling jag har här.  Men om man ändå ska tova ullen, t ex göra vadmal av den, så kanske det inte spelar någon större roll.

Rent allmänt ska man ändå komma ihåg att ull består av proteiner, proteiner tål syror bra men tål däremot inte alkalisk miljö. Det är ingen skillnad på ull och proteinhaltiga saker som det är önskvärt att tvätta bort (hudavskrap, svett, proteinhaltiga matrester mm) ur den synpunkten. En sak till som bryter ner ull, är de s k enzymer som ingår i de flesta moderna tvättmedel just för att göra dem mer effektiva mot fett och matrester vid låg temperatur.

Såpa KAN fungera, om man vet att den är neutral eller lätt sur. Men det är inte alls självklart att all såpa är lämplig, med tanke på hur processen för tillverkning av såpa går till (förtvålning av lämplig vegetabilisk olja medelst kaliumhydroxid), så kan det nog bli högst varierande pH på den färdiga såpan om inte tillverkaren har god koll på sin process, mäter pH på varje tillverkat parti och justerar om nödvändigt. Traditionellt har såpa brukat vara lite lätt alkalisk eftersom den ger bäst tvättresultat då.

Åtminstone här i Sverige händer det att det dyker upp produkter som säljs som gul- eller grönsåpa, som i själva verket är ett vanligt, modernt, tensidbaserat rengöringsmedel (ungefär som fintvättmedel, handdiskmedel eller allrengöring), men färgat och parfymerat för att ge köparen ett intryck av såpa.  Sådana produkter är egentligen bättre än såpa på de flesta punkter (i synnerhet för att tvätta ull), men de borde ändå inte få säljas som såpa.

Alltså: vad man än använder för slags tvättmedel, så bör man ha koll på pH-värdet. Antingen genom att läsa det finstilta på etiketten eller genom att mäta själv med indikatorpapper.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: tvättning av ull?
« Svar #9 skrivet: 20 jul-19 kl 19:03 »
Min kunskap gäller bara tovning och då kör man med såpa.

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #10 skrivet: 20 jul-19 kl 19:04 »
Just nu kan jag inte titta på videoklipp pga att jag måste snåla med datamängden på den uppkoppling jag har här.  Men om man ändå ska tova ullen, t ex göra vadmal av den, så kanske det inte spelar någon större roll.

Rent allmänt ska man ändå komma ihåg att ull består av proteiner, proteiner tål syror bra men tål däremot inte alkalisk miljö. Det är ingen skillnad på ull och proteinhaltiga saker som det är önskvärt att tvätta bort (hudavskrap, svett, proteinhaltiga matrester mm) ur den synpunkten. En sak till som bryter ner ull, är de s k enzymer som ingår i de flesta moderna tvättmedel just för att göra dem mer effektiva mot fett och matrester vid låg temperatur.

Såpa KAN fungera, om man vet att den är neutral eller lätt sur. Men det är inte alls självklart att all såpa är lämplig, med tanke på hur processen för tillverkning av såpa går till (förtvålning av lämplig vegetabilisk olja medelst kaliumhydroxid), så kan det nog bli högst varierande pH på den färdiga såpan om inte tillverkaren har god koll på sin process, mäter pH på varje tillverkat parti och justerar om nödvändigt. Traditionellt har såpa brukat vara lite lätt alkalisk eftersom den ger bäst tvättresultat då.

Åtminstone här i Sverige händer det att det dyker upp produkter som säljs som gul- eller grönsåpa, som i själva verket är ett vanligt, modernt, tensidbaserat rengöringsmedel (ungefär som fintvättmedel, handdiskmedel eller allrengöring), men färgat och parfymerat för att ge köparen ett intryck av såpa.  Sådana produkter är egentligen bättre än såpa på de flesta punkter (i synnerhet för att tvätta ull), men de borde ändå inte få säljas som såpa.

Alltså: vad man än använder för slags tvättmedel, så bör man ha koll på pH-värdet. Antingen genom att läsa det finstilta på etiketten eller genom att mäta själv med indikatorpapper.

först så grön/gul såpa exakt samma sak, beror bara på om den är utvunnen norra eller södra delen (info från Grumme) och är baserad på Tall. sen vilka surhetsgrader/tensider osv det innehåller är inte av intresse. Enbart det jag frågar om och inget annat!! Temp för TVÄTTNING

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #11 skrivet: 20 jul-19 kl 19:04 »
[quote author

Vem ska jag lita på?
 
Min kunskap gäller bara hur man gör när man vill tova.

Och min fråga var ganska konkret. Vilken temp kan jag Tvätta ullen i??

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tvättning av ull?
« Svar #12 skrivet: 20 jul-19 kl 20:01 »
Och min fråga var ganska konkret. Vilken temp kan jag Tvätta ullen i??

Om du lugnar ner dig några dagar finns det chans att man hinner göra lite grundligare litteraturstudier på området. Har du förresten kollat om det står något i Handboken här på alternativ.nu, eller i gamla nummer av Åter?

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #13 skrivet: 20 jul-19 kl 20:15 »
Om du lugnar ner dig några dagar finns det chans att man hinner göra lite grundligare litteraturstudier på området. Har du förresten kollat om det står något i Handboken här på alternativ.nu, eller i gamla nummer av Åter?

Handboken har jag inte tittat i. ska kolla den.. tack för tipset

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #14 skrivet: 20 jul-19 kl 20:33 »
Nui har jag läst Handboken, följt länken och ringt dom som presenterades i länken och fått ett svar! Får ullen kan tvättas i stort sätt vilken temp som helst och lite tvättmedel (jag tänker anv Såpa), men sen skall man inte röra om ullen under tvättning utan mer bara tåta den vara. Samt skölja ett ant ggr.
Källa ullkontoret.se

 

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: tvättning av ull?
« Svar #15 skrivet: 20 jul-19 kl 21:15 »
Ett bra sätt att få död på mal och annan ohyra är att frysa ullen.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tvättning av ull?
« Svar #16 skrivet: 21 jul-19 kl 08:59 »
Nui har jag läst Handboken, följt länken och ringt dom som presenterades i länken och fått ett svar! Får ullen kan tvättas i stort sätt vilken temp som helst och lite tvättmedel (jag tänker anv Såpa), men sen skall man inte röra om ullen under tvättning utan mer bara tåta den vara. Samt skölja ett ant ggr.
Källa ullkontoret.se

Och, som sagt: om du tänker använda såpa, så kolla pH-värdet på tvättlösningen innan du börjar tvätta. Använd den inte om pH är över 7.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: tvättning av ull?
« Svar #17 skrivet: 21 jul-19 kl 13:09 »
Men ull kan väl knappast börja brytas ned om pH stiger en gnutta? Om pH i tvättlösningen ligger på 8, eller uppåt 9 så är det ju inget drag i nedbrytningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: tvättning av ull?
« Svar #18 skrivet: 21 jul-19 kl 15:00 »
Nu har jag tagit en titt i den utmärkta "Handbok i kemisk teknologi" från slutet av 1940-talet
Även om inte ull bryts ner fullständigt förrän vid ganska höga pH-värden, så blir fibrerna mindre hållfasta, sväller på tvären och får större tendens att filta ihop sig även om tvättlösningen är måttligt alkalisk. De rekommenderar pH 4-6 och vattentemperatur max 50 grader. Lämpligen syntetiska tvättmedel, t ex vad som på den tiden kallades fettalkoholsulfonater. två varumärken som var gångbara på den tiden var Igepon och Garndinol. Det motsvaras idag av de flesta flytande fintvättmedel, handdiskmedel mm. Man avråder helt och hållet från tvål och såpa.
Ett undantag från regeln om lågt pH är att ull tål mycket väl att tvättas i svag ammoniaklösning även om pH blir högt. Men då är det viktigt att inga andra tvättmedel finns närvarande.

xlab

  • Gäst
SV: tvättning av ull?
« Svar #19 skrivet: 27 jul-19 kl 16:07 »
Nu har jag tagit en titt i den utmärkta "Handbok i kemisk teknologi" från slutet av 1940-talet
Även om inte ull bryts ner fullständigt förrän vid ganska höga pH-värden, så blir fibrerna mindre hållfasta, sväller på tvären och får större tendens att filta ihop sig även om tvättlösningen är måttligt alkalisk. De rekommenderar pH 4-6 och vattentemperatur max 50 grader. Lämpligen syntetiska tvättmedel, t ex vad som på den tiden kallades fettalkoholsulfonater. två varumärken som var gångbara på den tiden var Igepon och Garndinol. Det motsvaras idag av de flesta flytande fintvättmedel, handdiskmedel mm. Man avråder helt och hållet från tvål och såpa.
Ett undantag från regeln om lågt pH är att ull tål mycket väl att tvättas i svag ammoniaklösning även om pH blir högt. Men då är det viktigt att inga andra tvättmedel finns närvarande.

Som jag sa/(visade) tidigare var att dom som tvättar/spinner  med ull från egna får anv i stora drag grön/gul såpa och dom har inga problem med vare sig trassel/tovning eller sönderfall av ullen. Detta gör bara mig mer säker på att teori och praktik är två vit kända motsatser eller hur man nu yttrar sig på fint sätt :) Teori är ingen verklighets baserad forskning utan bara en gissning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser