Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I en liten flock.  (läst 2781 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
I en liten flock.
« skrivet: 09 feb-06 kl 22:28 »
3 getter och en bock. Vem ska man hålla ett extra öga på vid killning? Bocken? Den blivande mamman eller hennes ickegravida medsystrar? Vem tror ni, enligt er erfarenhet är den eller dem som är mest benägna att börja bråka med vem??

Med hänsyn till invividualitéter så klart..... "säker" kan man ju inte vara, hur dom reagerar.
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 14:15 av Gruff »

Sofia Plogen Ström

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Re:I en liten flock.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-06 kl 10:36 »
Vi har fyra getter och en bock (du menar bock, inte bagge väl?) och de killar alldeles själva utan hjälp, oftast på natten.

Bocken är med hela tiden och han har inte bråkat alls.

Geten som killar kan man väl ha ett öga på om man kan, särskilt om hon inte killat förut, men det går oftast bra.

Det andra getterna brukar också hålla sej lugna om de inte har några egna killingar. Har de egna killingar kan de bli lite stångiga mot andras killingar om de kommer för nära, och särskilt om de försöker tutta på fel juver. Det kan se otäckt ut ibland när en stor get stångar en liten killing så den flyger nån meter men det är inte farligt, de tål mycket.

När geten just killat ska man kolla så killingen kommer på fötter och börjar leta efter juvret, det brukar ske inom en kvart - halvtimme efter födseln. Om killingen är lite trög kan man försöka hjälpa på traven och sätta killingen vid juvret. Föds de utomhus eller om det är mycket kallt har vi brukat hjälpa till att torka dem lite med en handduk så de inte blir så kalla

Två av våra getter fick killingar precis samtidigt i år, de var lite förvirrande för dem, en av dem fick en och den andra fick två. Det verkade som de inte riktigt visste vilken som var vems, en killing stod liksom lite utarför och ingen verkade vilja ha den. Det löste sej dock efter ett tag och en get tog den till sej. Sen var den rätt svag ett dygn och vi var oroliga, den verkade inte äta. Vi mjölkade ur mamman och försökte mata killingen men den åt inte. Min svärmor som haft får förr lugnade mej dock med att lamm brukar bräka väldigt mycket om de börjar bli svultna och det gjorde inte killingen. Efter natten verkade den starkare (på egen hand alltså) och åt, nu är den lika pigg som de andra och mår bra. Den är nu 10 dagar gammal.

Det mesta löser sej som sagt. Getter är starka och sega djur.

Hoppas allt går bra. Fråga gärna mer så ska jag försöka svara så gott det går och har nån annan andra erfarenheter så lägg till dem.

Mvh Sofia
Konstnär, snickare, musiker, morsa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:I en liten flock.
« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 14:20 »
(du menar bock, inte bagge väl?)
Eh....jo, bock menade jag  :-[ Säger alltid fel. Jag kallar baggen för bock också.

Tack för svar! Jo jag har får och vet att dom vuxna kan vara rätt tuffa. Men getterna är ju liter mer........ja, getter!  ;)

Äh, det går nog bra. Var mest nyfiken på hur andra tänker.

Lantfamiljen

  • Inlägg: 61
  • Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
Re:I en liten flock.
« Svar #3 skrivet: 16 feb-06 kl 20:04 »
Vi brukar sätta den som har killat i en separat box (tillsammans med killingen/-arna) ett par dagar så att ingen annan get snor killingarna (jo, det händer!). Vidare gör de dem lugna och diandet kommer lättare igång. Vissa getter måste man hjälpa så att detta funkar. Har de stort juver så kan det var svårt för killingen att komma åt.

Bocken får inte alls vara med de sista månaderna innan killning eftersom han ofta är halvgalen  :o och kan skada dem.
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 20:06 av Lantfamiljen »
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 20:39 »
Mina brukade "rensa ett hörn" åt sig, där de sedan nedkom.  Jag var imponerad över de små, lågrangade getternas förmåga att köra undan medsystrar som normalt var mycket starkare.  Man kan sätta dem i en egen box då, i övrigt brukar de trivas bäst i flocken.  Men kolla alla nedkomster; i 99 fall av 100 går det utan problem och geten kan t o m vilja vara i fred.  Men i det hundrade fallet behöver man hjälpa till, och man vet aldrig i förväg vilket detta hundrade fall är...

Vid födseln är det hormoner i farten, och jag minns nu inte vad den hette, den som både provocerar födandet OCH är igång vid brunst.  Därför blir bocken något upphetsad, vilket inte alltid är så praktiskt.  Antagligen därför geten söker sig bort från flocken just när hon ska föda.  Men bocken har också till uppgift att skydda de små från rovdjur och sådant, så skilj inte av honom mer än Du behöver... :-*
« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 20:43 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 23:00 »
Mina getter har aldrig bråkat med varandra då någon killat.
Min första bock hann knapt äta för att han var så upptagen med att spana efrer korp och andra rovfåglar. Han var mer revir hävdande och försökte hela tiden hålla flocken samlad  ink killingarna på samma plats i hagen. Getterna bräkte och varnade honom med huvudrörelser om han var oförsiktig då han föste ihop killingarna från hagens hörn.
Han var inte benägen att besiga getterna så länge de gav di.
Han var mer mån om att det gick lungt till vid kraftfodret då killingarna var små än då de blev större. Om en get bråkade med en annan eller motade undn en annans killingar "morrade" han dovt med ett djud han bara använde vid matutdelningen då han ville få lugn i flocken. Det fick han också!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #6 skrivet: 29 mar-07 kl 01:50 »
Tyvärr har jag teflonminne, men Torptomtens bock låter väldigt lik den Göte som beskrevs i en annan tråd och som var så ovanligt snäll mot sina flickor.  En mer normal lantrasbock kan förmodas bli upphetsad just under födseln, inte sedan.  (Den av mina som blev mest i gasen och faktiskt störde föderskan var en dvärg eller dvärgkorsning.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #7 skrivet: 29 mar-07 kl 02:36 »
Tyvärr har jag teflonminne, men Torptomtens bock låter väldigt lik den Göte som beskrevs i en annan tråd och som var så ovanligt snäll mot sina flickor.  En mer normal lantrasbock kan förmodas bli upphetsad just under födseln, inte sedan.  (Den av mina som blev mest i gasen och faktiskt störde föderskan var en dvärg eller dvärgkorsning.)


Det är nog min lilla tokstolle du tänker på trollmor.... Han heter göte :-)
Jag vet ännu inte hur Göte beter sig mot de små då denna omgågen med killingar är hans första här (han har lämnat jättesöta tidigare). Men kan tänka mig att han beter sig liknande Torptomtens. Hans damer är det viktigaste och finaste han har :-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #8 skrivet: 30 mar-07 kl 04:13 »
Japp!  Nu har jag hittat tillbaka till den tråden.  Den hette Egoistiska Egil.  Grattis till en ovanligt snäll bock!  Har honom på mitt skrivbord.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hönstanten

  • Gäst
Re:I en liten flock.
« Svar #9 skrivet: 30 mar-07 kl 09:40 »
Mina getter får också egen kupé med värmelampa direkt efter killning. Om getmamman inte är så dominant måste hon ju springa undan för andra getter med risk att killingen och mamman inte kan binda sig med varandra, slicka killingen torr eller dia i lugn och ro.
Det går nog aldrig iförväg att säga hur andra getterna beter sig utan det är nog väldigt individuellt
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 09:40 av hönstanten »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #10 skrivet: 30 mar-07 kl 11:12 »
Japp!  Nu har jag hittat tillbaka till den tråden.  Den hette Egoistiska Egil.  Grattis till en ovanligt snäll bock!  Har honom på mitt skrivbord.


Hehe, min andra bock är ännu snällare mot sin dam  ;)

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:I en liten flock.
« Svar #11 skrivet: 30 mar-07 kl 12:27 »
Vår bock får gå i egen box med insyn till flickorna sista månaden innan killningen.
Då blir det lugnt och stilla i stallet. Ingen stress vid höhäcken.

När getterna killar går de undan och de andra getterna kommer bara fram för att nosa och inspektera/registrera den nya killingen. Men de blir snabbt ivägmotade av geten som killat.
Självklart förekommer det att någon knycker en killing, men då får vi sätta mor och nya killingen i egen box någon dag för att stärka banden.
Getterna är duktiga på att uppfostra sina och andras killingar - de nyper till eller knuffar bort dem om de är i vägen eller ska dia på fel get.
 
Annars har vi märkt att bocken gärna försöker locka till sig killingarna (som ränner fritt i stallet) för att just lukta på dem och kolla vilka nya flockmedlemmar han har under sig.

Självklart finns det olika individer och har man en normal bock utan konstiga tendenser, borde det vara helt naturligt att han är med som flockens ledare hela tiden.

Ska man sedan ha getterna som mjölkgetter, ej sällskapsdjur, kan det vara bra att skilja dem åt för att få lugn i besättningen och i allmänhet hålla koll på betäckningar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #12 skrivet: 30 mar-07 kl 22:49 »
Mina bockar - den ene efter den andre - brukade ligga precis innanför dörren, kanske för att han hade mest varm päls och det ju alltid drog lite mera från dörren, men jag tolkade det som att han skulle vakta ingången.  Har sett liknande hos grisar.

Så vi ska väl i första hand tro gott om våra vänner.

Balbina, visst ger Du mej en bild på den där ännu snällare också?  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:I en liten flock.
« Svar #13 skrivet: 31 mar-07 kl 09:27 »
Trollmor: Visst kommer det bild på honom. Vi ska ta nya bilder på alla getterna vilken dag som helst...

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:I en liten flock.
« Svar #14 skrivet: 31 mar-07 kl 11:07 »
Ja, bilder ser jag fram emot, tack.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Elinor Askmar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser