Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering det är frågan.  (läst 8223 gånger)

Hönsmor

  • Gäst
Kastrering det är frågan.
« skrivet: 14 apr-05 kl 17:45 »
Kastrerar ni era  bond/huskatter??

Varför eller varför inte?

Enligt min personliga åsikt borde det vara lag på att kasterera katter, undantag om man vill ha nån kull ungar el om man har avel.
Jag har sen några månader tillbaka hankatter som springer här och jamar och kissar, i bland kan det va uppåt en 7/8 st här samtidigt.
Och jag blir så förbannad!! inte på katterna utan på deras lata,respektlösa,okunniga ägare.
Jag vet människor som låter sina arma honkatter få kull på kull på kull, och de slår hellre ihjäl en kull nyfödda ungar än att masa sig till vetrinären och kastrera katten.

Visst det kostar en tusing! men den räcker ett helt kattliv och den skonar katter från att bli sargade i slagsmål, att bli utslitna både fysiskt och psykiskt genom att bli på smällen och föda för att bara bli av med ungarna på en gång.

Jag vill höra era åsikter speciellt ni som har lagårds katter, vad ni gör och hur ni gör? och varför?
MVH
Johanna

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #1 skrivet: 14 apr-05 kl 20:30 »
Jag har tre honkatter som finns här för att hålla hus och uthus fria från möss, sork etc. Alla tre är kastrerade och jag tycker att det är det bästa. Bondkatter råder det ju inte direkt någon brist på...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #2 skrivet: 14 apr-05 kl 21:10 »
hej hönsmor. visst: tyck du att det ska vara lag på det ena och det andra; det intressanta vore att veta VARFÖR du har dessa åsikter.
Jag delar dem inte. Jag bor på bondvischan och har en hankatt (lagårdskatt) som nu blir 4 år om några veckor. Om jag vore 100 % självisk skulle jag ha kastererat honom. Varför? För att han skulle hållt sig hemma, tagit möss och sork här på gården och kommit och kelat med mig varenda dag. Förvisso råder det ingen direkt brist på bondkatter, men det här är ett praktexemplar, tecknad som ett europeiskt korthår, dvs. vår europeiska naturligt förekommande vildkatt. Dessutom med ett väldigt trevligt och socialt-gentemot människor- temperament. Alla kan ju faktiskt inte kastereras, då dör kattstackarna ut. Visst fick han en del 'stryk' i början efter att han blev könsmogen, Men nu har han definitivt klättrat upp till toppen på katthierarkin, och blir far till de flesta kattungar här i bygden. Detta är helt i naturens ordning och jag skäms inte det minsta. Jag skaffade i somras ett par kattungar av honkön, dels för att få mer hjälp mot gnagarna, men oxå för att min hankatt skulle vara mer här hemmavid. Vi får se hur det fungerar.  När jag tycker att populationen här närmar sig smärtgränsen, kommer jag att kastrera dessa.

Min generella åsikt är hursomhelst att vi som människor ska ingripa så lite som möjligt i djurens mellanhavanden. Lite kattslagsmål i mars stör då inte mig, och ingen granne heller såvitt jag hört.

Lagar har vi redan för många i landet Sverige och vad det gäller att katter blir sargade i slagsmål: Min kära kvinna som bor i ett villaområe har 2 katter, en av varje kön, som är kastrerade. Där är emellertid så gott om katter i hennes grannskap att de slåss minst lika mycket som mina gör, som får gå ett antal hundra meter för att hitta en annan katt.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Hönsmor

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #3 skrivet: 14 apr-05 kl 22:40 »
Torparn ;)
Varför jag har min åsikt? Jo därför att jag vet att katten är bland de djur som far mest illa i samhället och det är pg av att det föds flera tusen kattungar varje år som blir hemlösa,övergivna,ihjälslagna You name it!
Är det själviskt att inte låta katter föröka sig okontrolerat? då tycker du kanske oxå att vi ska låta naturen ha sin gång och låta alla djur få fortplanta sig ohämmat? som tex hundar.

Att katt stackarna dör ut ?  ::) men snälla:-) du kanske vill ha lite statistik över hur många katter det föds varje år?
Visst är det i naturens ordning att katter förökar sig, men tamkatten kommer inte härifrån ursprungligen och den klarar sig inte här själv i vårat klimat.

Hur många katter är det, när det börjar närma sig smärtgränsen?
Hade du tänkt att kastrera allihop då hos vetrinären för en tusing styck?
Dessa kattungar som din hankatt är pappa till, vet du vad som händer med dom? får de goda hem allihop? tror du verkligen att alla dessa blir tillvaratagna? jag antar att du inte bryr dig heller .......för det är ju inte ditt problem eller hur? du verkar till och med stolt.

Jag är själv uppväxt på landet och vet mycket väl hur det går till med katter, de kommer och de  går , det är inte så märkvärdigt tycker de flesta.
Men det tycker jag !man ska ta sitt ansvar för alla djur man har i sin vård.
MVH
Johanna


I@

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #4 skrivet: 14 apr-05 kl 22:45 »
Hej!
Jag tycker att man ska kastrera alla katter man inte vill/ska avla på. Endast pga den enkla anledningen att det annars blir FÖR många katter. Om man inte kastrerar sin katt riskerar man ju att blir bidragande till alla vilda och hemlösa katter. Tänk på alla dessa stackars sommarkatter. Om man dessutom har två eller flera katter av båda könen, som är släkt med varandra, är chansen STOR att det blir allvarliga skador på avkommorna pga inavel. Och det vill man ju inte riskera! Eller?
Värt att tänka på...
Mvh Ia  

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #5 skrivet: 15 apr-05 kl 01:13 »
Jag har haft uppfödning av raskatter men slutade av dels hälsoskäl och dels för att det inte fungerade med katterna tillsammans med våra tre hundar. :'(
Har även s k ladugårdskatter.

Våran fd granne ( svärfar) hade en mängd förvildade katter som fick föröka sig fritt och vi hade kattpink överallt. >:( Kunde inte hänga tvätt ute, allt i uthuset stank av kattpink, landen uppkrafsade med skithögar, barnen kunde inte ha sandlåda  :( eftersom de gärna lekte med sanden utanför också och då var katterna snabbt där och la ett litet spår.

Det hela slutade med att han tog fram bössan  >:( ??? :'(och sköt av alla utom två som hann undan.
Katterna var helt förvildade och gick inte att komma i närheten av.

Jag tror inte man kan komma tillrätta med kattproblemet genom att ta en lag om att katter ska kastreras. Det skulle vara mycket svårt att kontrollera om alla bondkatter är kastrerade eller inte. För att komma tillrätta med detta måste man nog välja en annan väg. Tyvärr så är katternas status så låg att det verkar näst intill omöjligt att få folk att ändra uppfattning, vilket alla överfyllda katthem vittnar om.

Det finns för många katter och det är för lätt och billigt att få tag på katter och jag tror att det tyvärr bidrar till att folks syn på katter bibehålles. Funderade ofta på detta då när jag hade kullar på raskatterna, egentligen helt vansinnigt att folk vill betala 5000:- och mer för en raskatt medans de inte kan tänka sig att betala en 50-lapp för en bondkatt. Ja, jag har träffat på flera kattungeintresserade med den inställning. Alla har de gått härifrån utan katt.  

En hankatt har vi ( vet inte var han bor ) som kommer hit regelbundet och spöar upp våran stackars kastrerade hane och försöker para allt vad honor heter. Oavsett om de är kastrerade eller inte. Bara det är en hona så går det bra. Hittills har vi gjort så att honorna fått p-piller av den anledningen att jag har haft p-piller till raskatterna och då var det smidigt att även ge våra honor ute samtidigt. Den honan vi har nu har inte varit så tam trots att hennes syster, som blev offer för en bil, var så kelig och go. Men av nämnda anledning har vi inte fått hennes fulla förtroende att stoppa in henne i boxen och åka till veterinären men i år blir det så eftersom hon nu blivit så pass förtrolig med oss.

torpans inställning kan jag inte förså. ??? Den bondkatt du har kan inte jämföras med en äkta europeisk korthår och att det skulle vara ett praktexemplar med ett trevligt och socialt temperament borde inte vara argument för att han ska få para fritt.
Du skriver att visst fick han stryk men nu har han klättrat i katthierarkin MEN nu är det ju han som ger andra stryk. >:(
Vår hane, flyttar varje sommar härifrån pga den katten jag tidigare nämnde, och kommer tillbaka varje höst välnärd och fin.

Du kommer nog att upptäcka att så fort dina nya honkatter är parade är inte hanen intresserad av att stanna hemma mer än tidigare eftersom en hane på nått underligt sätt verkar veta när honan ska föda och kommer då tillbaka för att på nytt para honan.

Du tycker det är din katts rättighet att para så många honor han vill men tänker du inte ett dugg på alla kattungarnas rättigheter till ett värdigt liv. Tycker du det är helt okej att de flesta blir dängda i cementgolvet för att bonden inte vill/kan spara mer än någon kattunge ur kullen. Eller tror du att bonden snällt åker till veterinären och ger alla oönskade kattungar en spruta så de lugnt somnar in ?????

Har du någon gång mött en katthona som förtvivlat letar efter sin kull ? Och så ligger de slängda på dynghögen ? Honan kan leta i flera dagar efter sina kattungar.

Det finns ingen risk att katterna skulle dö ut bara för att fler väljer att kastrera sina utekatter. Det finns så många fertila katter som aldrig är utanför dörren och det skulle aldrig bli så att alla väljer att kastrera sina bondkatter ändå.

Jag tycker inte heller att man ska ha lösgående katter inom tättbebyggda områden. Är katten van vid att vara inomhus så finns det olika sätt att aktivera katterna på och ge dem klättermöjligheter och har man balkong kan man näta in den och låta katterna få frisk luft där.

Katterna ger oss så mycket så de förtjänar att bli bemötta med respekt.

Bondmoran



Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Hönsmor

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #6 skrivet: 15 apr-05 kl 01:55 »
Vilket jäkla bra inlägg Bondmoran tack:-) :D

Det är precis så som du skriver, jag älskar verkligen katter och det gör så ont av bara vetskapen om hur katter har det och blir behandlade :'(




john

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #7 skrivet: 15 apr-05 kl 11:39 »
Vi hade också stora problem med förra grannens jättelika okastrerade best. Vi fick åka flera gånger till veterinären med båda våra kastrerade hankatter då dom båda fått svårt inflammerade sår vid svansroten och på svansen. Totalt 4-5000:- kostade det. Nu har grannarna flyttat, och katten med dom. Skönt för våra katter, som trots kastrering tar tonvis av möss, sorkar, vattensorkar, och tyvärr ödlor, i hela byn.

I@

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #8 skrivet: 15 apr-05 kl 12:47 »

Jag tycker inte heller att man ska ha lösgående katter inom tättbebyggda områden. Är katten van vid att vara inomhus så finns det olika sätt att aktivera katterna på och ge dem klättermöjligheter och har man balkong kan man näta in den och låta katterna få frisk luft där.

Katterna ger oss så mycket så de förtjänar att bli bemötta med respekt.

Bondmoran




Citera

Hej!
Jag läste någonstans att det till och med är lag på att man inte får ha lösspringande katter i tätbebyggda områden - samma som gäller för hundar.
Skitbra inlägg Bondmoran!!!  ;)
Mvh Ia

 

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #9 skrivet: 15 apr-05 kl 21:43 »
 ;D Mm vad det är härligt med lite debatt!!  Jag visste nog oxå att jag skulle bli uthängd som kattovän och allmänt ansvarslös.

Poängen jag ville ha fram var dels att man inte kan lagstifta om allt, och om man skulle kastera alla katter skulle det inte bli fler... alttså utrotning. Enkelt eller hur? Trodde kanske inte det var syftet...
 ???
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Hönsmor

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #10 skrivet: 15 apr-05 kl 22:17 »
"Enkelt eller hur"
Ja men då kan du väl vara så snäll och svara på mina motfrågor? om det nu är så enkelt........enkelt eller hur? ;D
Utrotning?? då har nog varken läst eller förstått vad någon har skrivit här.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #11 skrivet: 18 apr-05 kl 22:15 »
Jag jobbar ideellt med att försöka hitta hem åt alla dessa utslängda, "borttappade", övergivna katter vars bästa vän = människan har sitt eget huvud i en påse >:( Nej, någon brist på katter kommer det inte att bli inom närmsta millenium men det är redan nu en enorm brist på hänsynsfulla, medkännande, TÄNKANDE arter Homo Sapiens :'(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

I@

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #12 skrivet: 22 apr-05 kl 16:54 »
Jag jobbar ideellt med att försöka hitta hem åt alla dessa utslängda, "borttappade", övergivna katter vars bästa vän = människan har sitt eget huvud i en påse >:( Nej, någon brist på katter kommer det inte att bli inom närmsta millenium men det är redan nu en enorm brist på hänsynsfulla, medkännande, TÄNKANDE arter Homo Sapiens :'(
BRA sagt Curmbox!!!  ;)

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #13 skrivet: 23 apr-05 kl 11:54 »
Min generella åsikt är hursomhelst att vi som människor ska ingripa så lite som möjligt i djurens mellanhavanden. Lite kattslagsmål i mars stör då inte mig, och ingen granne heller såvitt jag hört.

Ur en annan synvinkel kan man börja fundera på vem katten är, ett rovdjur som inte är inhemskt i den svenska faunan. Fåglar och andra smådjur har dåligt försvar mot jagande, oftast mätta (på burkmat), katter som kan lura på bytet i timmar.

Som viltrehabilitere vet jag att mängder med småfåglar, och även större arters ungar och däggdjursungar, stryker med varje år. Katter, som alla rovdjur, har en mängd bakterier i munnen och det är vanligen så att en småfågel dör av infektion även av en lindrigt kattbett.

Visst, jag fattar att det är bekvämt att ha katt som musjägare. Och att katter är himla trevliga djur. Men de är storkonsumenter i kött/fiskindustrin och storjägare i naturen. Dessutom blir de själva, som tidigare lagts fram, själva offer för ansvarslösa "ägare".

Torparn, jag pekar inte något argt finger mot dig personligen utan menar detta som ett mer allmänt inlägg mot de generella åsikterna kring katter.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #14 skrivet: 27 apr-05 kl 14:59 »
Jag har kastrerat alla mina katter geonom tiderna honor som hanar. Mina katter är ute katter med egen kattlucka så det skulle bli så många kattbarn på annat sätt.Det finns så många oönskade katter på alla katthem rutom i Sveirge. Jag vill heller inte ge mina katter hormoner. Det är även bästa sättet att slippa arga grannar (bor på landet men ingen blir glag om grankatten sprutar revir på rentvätten).

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #15 skrivet: 28 apr-05 kl 08:49 »
Jag bor på landet och har 4 katter.men alla är kastrerade honor som hanar.Tycker det är jätte jobbigt att se alla dessa katter som bor på gårdar som ska jaga möss och inte får mat.de slåss och föder ungar hela sommaren.
Själv har vi kattlucka in i pannrummet och där är korgar och mat.Alla jagar och är duktiga än om de är kastrerade.Min älsta katt blev 10 i år .Tycker att katten betraktas som slit och släng vara .Det är en farlig värd för katten att var lös i tätbebyggt område.Vet själv att där jag bodde som barn var det flera som fångade katter i fällor och sänkte för att de blev arga för att de sprätte i rabatter.Därför fick jag ingen katt för min mamma.
Då var det inte så vanligt med inne katt./Anna.D

Neta

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #16 skrivet: 28 apr-05 kl 09:44 »
Visst är det som någon skrev att katten är ett rovdjur. Det gör ju att än större ansvar läggs på oss kattägare. Att ha en eller fler okastrerade kattor som man inte håller ordning på är inte bra varken för katterna, grannar eller andra djur.
Vår katt är en kastrerad honkatt som tillbringar dagarna i stallet eller hönshuset. Har kattlucka till stallet och till hönsen går hon ut och in genom hönsluckan. Hon tillbringar mesta tiden i sälskap med hönsen. En kväll när jag stängde in hönsen satt katten på hönspinnen bredvid tuppen!  
Vi har sedan hon kom till oss inte haft några problem med möss vilket var ett stort problem innan. Jag har hittills inte sett henne ta något annat än möss, men som sagt katter är rovdjur och jag ser säkert inte allt!
Sen är vår katt även en sällskapskatt och är inne med oss på kvällarna och nätterna.
En seriös kattägare tar väl hand om sin katt och till det hör att kastrera katten, se till att den håller sig hemma och i övrigt får den skötsel den ska ha.

Hönsmor

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #17 skrivet: 28 apr-05 kl 12:15 »
Så härligt att de flesta här verkar ta god hand om sina katter, och att ni kastrerar dem....

Just nu har jag en satckars liten gubbe här som våra grannar släpade hit från stan.
Mina "kära" grannar är här ca en gång var fjortonde dag, och de skiter fullständigt i den här katten:-(
Jag pratade med den så kallade mannen, han sa typ att kattjäveln har det så Gööttt här på landet , och smidigt att den kan leva på möss.......
Jaha? jag frågade vad de ska göra med katten på vintern? ja men då finns det så mycket bondgårdar den kan gå till....
Ni fattar att jag vart rasande, jag kunde få katten om jag ville sa han ,helt gratis med ett flin.... ;D
För några dagar sedan , såg jag att denna katt och en annan katthane slogs, det slutade med att den fick ett skadat öga ....
Hade jag kunnat hade jag fångat den , men den är i princip vild så jag vet inte vad jag ska göra ,jag ger den mat i all fall, och hoppas att jag vinner stackarns förtroende, så att jag kan hjälpa den.
Den är så klart okastrerad, skadad  och hemlös....men inte ska man väl ingripa i naturens lagar eller hur Torparn ;D


I@

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #18 skrivet: 28 apr-05 kl 15:02 »
Hej Hönsmor!
Jag är så innerligt trött på dessa "kära" grannar >:( Har en granne här hemma som vägrar kastrera sina katter, trots att miljö/djurskyddsmyndigheten har varit där. De sa att de fick behålla max 3 kastrerade katter. Tror du det blev så ??? Inte då >:( Grannarna har nu cirka 20 katter inkl. kattungar, och har väl försett denna by med vildkatter nu i cirka 10 års tid >:( Ni kan ju tänka er hur många katter det är >:( Stackars katter, säger jag bara :'(  Innan djurskyddet kom dit (efter en anmälan) så har grannar sagt till dom, men de kan ju inte göra sig av med deras "älskade" katter för då kommer barnen bli så ledsna >:( Jag finner inga ord! Hur kan man vara så egoistisk ??? >:( Jag bara undrar...

Mvh Ia  8)

Alore

  • Gäst
Re:Kastrering det är frågan.
« Svar #19 skrivet: 18 jul-05 kl 11:06 »
Vad underbart att så många fantastiska kattägare tar sitt ansvar och kastrerar sina katter! Det är guld värt! Att katterna skulle dö ut om man kastrerade dem är ett argument som inte håller överhuvudtaget. Däremot kommer det kanske finnas en ordentlig marknad för katter - folk föder upp på ett ordentligt sätt (planerar, kollar sjukdomar på föräldrarna, vaccinerar, avmaskar och försäkrar kattungarna samt låter dem vara hos kattmamman till de är 12 veckor gamla - superviktigt för immunförsvaret samt för att ungarna ska lära sig att "vara katt", prata kattspråk, hur de ska bete mot andra katter och mot människor). Och de som köper katt tänker igenom det en och två gånger - har jag råd (veterinärkostnader, kastrering), har jag tid, har jag plats, kan jag binda upp mig i 15-20 år osv?

Om ni vill ha lite kött på benen när ni pratar med oförstående grannar, kolla gärna in på sidan www.katter.nu/kattstatus .  Där står många bra saker och där finns även affischer man kan skriva ut och sätta upp på olika ställen. Jag hejar på er! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser