Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...  (läst 17963 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« skrivet: 21 mar-10 kl 17:27 »
åkerbönor.....bondbönor..

Jag sitter med årets frökataloger och vill så gärna odla en massa bönor i år, men vad använder man dem till?

Vad är det för skillnad mellan de olika arterna? Att brun böna är en kokböna har jag lyckats lista ut, men det finns massor av andra kokbönor som inte är bruna.

Vilka sorter äts färska? Vilka kokas? Vilka torkar man för att lagra och framförallt: Vad lagar ni av bönor?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #1 skrivet: 21 mar-10 kl 18:08 »
Lite rörigt va?  ;)
Först: Buskbönor betyder lågväxande bönor och störbönor betyder högväxande.
Brytbönor (ex haricot vert och purpurböna), vaxbönor (gula) och skärbönor äter man skidorna av, skärbönor vanligtvis skurna i bitar, de är större och plattare och man låter dem få lite frön. Spritbönor och kokbönor äter man fröna av, oftast torkade.Det finns massor av kokbönor av olika färg och sort. Bondbönor ätes vanligtvis torkade och med skalade frön (fröskalet är segt). 
Här äter vi mest färska bönor lättkokta med smör (även frysta) och kokbönor torkade, blötlagda, kokade i grytor och sallader.
Hoppas du blev lite klokare!  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

 

johan/sandra

  • Gäst
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #2 skrivet: 21 mar-10 kl 18:09 »
Vi använder brytbönor och vaxbönor, provade rosenbönor men det var inte så smarrigt, kanske fel sort...

Jag fryser dem som jag sparar. De går jättebra att woka, men min favorit är koka dem 2-3 minuter, lägg dem i en eldfast form, ta olivolja eller kallpressad rapsolja, river eller pressad vitlök, lite salt och peppar, vänd runt, riv parmesan på in i ugnen så att osten smälter och njut.


Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #3 skrivet: 23 mar-10 kl 10:38 »
Tack för era svar. Jag vill nämligen så väldigt gärna äta mer bönor, men jag vet hur det brukar bli när jag odlar saker som jag inte vet hur jag ska tillaga, då blir det liksom inte av, man är fast i sina rutiner och äter bara det som man brukar äta.

Av vad jag förstått nu är att alla bönor ska kokas. Har ni några favoriter som passar bra i sallad?

Jag har beställt och ska så bruna bönor, måste testa att få göra egna bruna bönor med fläsk. Har också skickat efter bondbönor och vaxböna.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #4 skrivet: 01 apr-10 kl 10:00 »
Jag ska testa att odla kokbönor för första gången i år. Hittills har jag bara satsat på vaxbönor och brytbönor, men om du vill ha dem i sallad antar jag att det snarare är en kokböna du är ute efter, eller? Sorten jag ska testa i år heter Rödhakeägg. Jag kommer i år för första gången få tillräckligt med ärtor av sorten Biskopens ärtor för att faktiskt känna att jag kan unna mig att äta dem och jag tror de kan vara bra i sallader.
Men både vaxbönor och brytbönor kan man ju i och för sig ha i sallader när man förvällt dem lätt. Supergott. Min favoritsort av vaxbönor heter Helios, bland brytbönorna har jag inte hittat nån favorit än, alla har varit bra.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #5 skrivet: 09 apr-10 kl 20:10 »
Värt att notera är att bondböna inte är en böna, den är en ärta.
snus? vad är priset på en pris?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 20:23 »
Alla bönor tillhör ärtsläktet , bondbönan är en böna som tillhör ärtsläktet .
De är inte en ärta, men de är inte heller en (amerikansk) böna. Utan helt enkelt en bondböna  :)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #7 skrivet: 10 apr-10 kl 10:48 »
Bondböna = Vica faba , familj ärtväxter
Trädgårdsböna (vax-stör-brytbönor) = Phaseolus vulgaris , familj ärtväxter
'Rosenböna = Phaseolus coccineus , familj ärtväxter
Ärtor = Pisum sativus , familj ärtväxter

Liksom getväppling, lusern, gullregn, klöver och många, många andra är ärtväxter. Ärtväxter är en stor familj med många släkten, det ryms många hundra släkten inom ärtväxtfamiljen.

Ett äpple är inte ett nypon bara för att de båda tillhör familjen Rosaceae.
snus? vad är priset på en pris?

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #8 skrivet: 10 apr-10 kl 10:58 »
Vi har gjort en massa goda röror på bönor här i skattungbyn :) Typ som guacamole men minus avocado och plus bönor. Ibland jättegott ibland inte så värst. Man får prova sig fram men helt klart nåt jag tänker göra i framtiden. Gott att ha på mackor eller till maten :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #9 skrivet: 10 apr-10 kl 11:18 »
De flesta kokbönor lär gå att äta på samma sätt som trädgårdsbönorna, dvs att man kokar hela skidan och äter. Detta gäller för de unga skidorna. Canneloni, t ex, men också borlotti.

Vad man ska tänka på när det gäller kokbönor är att de tar tid på sig för att bli lagringsmogna men att de inte kan sås för tidigt, eftersom fröet lätt ruttnar om jordtempen är för låg. De som inte hinner bli färdiga kan man sprita, förvälla och frysa in, blir gott det också. Kokbönor brukar jag köpa utsäde av från butiken om jag inte har eget sparat.

Min favorit bland trädgårdsbönor är purpurböna, men jag har gröna och gula också. Vi förväller och fryser in trädgårdsbönor så att vi har hela vintern. Antingen äter man dem som de är, uppkokta med smör, eller kalla i en sallad. Eller kalla som sallad, med en god dressing och kanske lite parmesan och annat gott på.

Eftersom bondbönor inte är bönor utan mycket härdiga kan de sås tidigt, redan i april. Bondbönor är jävligt gott men pilliga att tillaga eftersom de helst ska skalas, ungefär som när man skållar mandel.
snus? vad är priset på en pris?

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #10 skrivet: 10 apr-10 kl 13:10 »
Karina, bondbönor är mycket goda färska. Plocka ur dem ur skidan och släng ner dem i kokande vatten i femton sekunder. Då är det lätt att få ur dem ur det inre skalet. Koka dem sedan ytterst kort och slunga runt dem i smör.

Brytbönor går det inte att få nog av. Passar utmärkt lättkokta i sallad. Ger mer skörd ju mer man plockar. Alla sorter från Runåberg som jag har provat har varit bra. Det svåra är att inte sätta dem för tidigt. Börja inte skörda dem för sent, de är godast när de är små!

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Brytbönor, vaxbönor, kokbönor...
« Svar #11 skrivet: 12 apr-10 kl 16:04 »
Nu börjar jag längta till att äta bondbönor! vad gott det låter. Jag ska pröva att murrikka dem också tillsammans med allt möjligt smått och gott.
 :)

Kul att testa att torka och äta i vinter också, jag gillar mat som inte tar upp plats i frysen...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 4 användare (1 dolda)
lichiplommon, Tångräkan, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser