Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fång/hur långt ska man gå?  (läst 33899 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #40 skrivet: 23 jun-10 kl 11:55 »
Kan nog bara hålla med Birgit i det fallet för i  min bardom så hörde man aldrig tals om fång

Sättet att verka och sko hovar har ändrats ganska mycket de senaste årtiondena. Det har blivit tradition att ha höga trakter. Men det finns fortfarande en del gamla hovslagare som inte följer den moderna trenden.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #41 skrivet: 23 jun-10 kl 11:56 »
Det är säkert så Gångtrött, att det finns ett historisk mörkertal, men vad man räknar sjukdomsfall i % på är ju antalet hästar, så det borde inte påverka om antalet ökar.
Däremot är det ju helt klart att vilda och mer naturliga flockar med stora möjligheter att välja sitt eget foder, samt rörelsemönster är friskare.
Det är säkert en samverkan mellan dessa faktorer som i sin tur ger hästen balans och därför även bra hovar med rätt slitage.
Jag vet att många Islänningar inte verkar sina hästar och ändå förekommer inte problem.
Min hovslagare sa åt mig att en unghäst ska klara sina hovar utan hovslagare i 2-3 år. Annars är det något fel på hästen.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #42 skrivet: 23 jun-10 kl 12:01 »
Så du är så mycke mera ut bildad då?

Jag har gått en tvåårig utbildning med omfattande teori. Jag har verkat många hästar med fångproblematik som blivit friska och tål bete mm som de tidigare inte skulle klara av. Jag vet att det fungerar. Men visst, det krävs mycket hovvård för att komma dit.

pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #43 skrivet: 23 jun-10 kl 12:09 »
Hur menar du en skogshäst bör ha höga trakter  i annat fall skulle det bli väldeliga på fresningar på tån 
Sättet att verka och sko hovar har ändrats ganska mycket de senaste årtiondena. Det har blivit tradition att ha höga trakter. Men det finns fortfarande en del gamla hovslagare som inte följer den moderna trenden.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #44 skrivet: 23 jun-10 kl 13:28 »
Hur menar du en skogshäst bör ha höga trakter  i annat fall skulle det bli väldeliga på fresningar på tån

Jag menar absolut inte att en skogshäst bör ha höga trakter.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #45 skrivet: 23 jun-10 kl 14:22 »

Får vildhästar fång? Tror inte det. Så då är det relaterat till hur vi håller hästarna.

Där tar du miste, vildhästar får visst fång men i mindre utsträckning

De är dock sällan överviktiga, rör sig betydligt mer samt mer utspritt över dygnet än hästar på stall och i lösdrift.
Det naturliga urvalet har sållat ut så att det sällan förekommer förlossning/efterbördsproblem samt irresistens, det torde också vara troligt att de är bätter på att bedöma växters giftighet och undvika dem.

Genom att de följer årstiderna blir ju också inbetningen väldigt skonsam och de äter lite och ofta istället för stora mål och helt tom mage emellan.

"Medicinfång" är ju också helt okänt för en vildhäst. ;D

Så det naturliga urvalet påverkar (klarar du inte betet och får fång så dör du och för inte vidare några gener) men om du flyttar en vildhästflock till ett område med mycket rikare bete är risken stor att den får fång. Några generationer senare är det dock inte längre ett problem.











Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #46 skrivet: 23 jun-10 kl 14:38 »
Det där du skrev om Hösilagets ev. orsakande faktor, har man några teorier om vad i hösilaget som skulle göra hästarna mer fångbenägna?

Nej, jag har tyvärr inga klara svar på det.
Det jag personligen kan spekulera i är att det fodras mer på fri tillgång med hösilage än med hö vilket antagligen ger större risk för fetma (det är ju inte speciellt positivt med några få givor om dagen heller, det absolut bästa vore små, små givor under hela dygnet men det blir mkt svårt att klara rent personalmässigt)....

Sedan kan man också spekulera om hygienisk kvalité skulle påverka.
Och blir det någon skillnad i upptaget när man jämför hö och hösilage?!

Fång är ju många gånger en sorts välfärdssjukdom och nu finns ju heller inget naturligt urval i aveln (jag blir helt matt över de som blir tipsade om att avla på sina fångston...) som gör att hästarna vi får fram är mindre fångkänsliga.
Beten sker på "riktig" åkermark istället för på magra beten och det i kombination med tjocka hästar som stått på fri tillgång gör att risken är stor.

Jag vet inte om det skett en sådan enorm skillnad i fång över tiden. Men man hör talas om det mer i och med internet.
Det var ju inte tal om någon invänjning på gräs el. liknande när jag var liten, från vinterhage och ut på betet! Jag inser ju också nu som någorlunda mer beläst att många av barndomens hästar hade olika brister orsakade av undermåligt foder.

Innan man stirrar sig blind på vildhästar så bör man också ha klart för sig att de antagligen skulle vara mindre kapabla för det arbete vi kräver av våra tamhästar. Men jag kan anta att de skulle bli väldigt vassa distanshästar!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #47 skrivet: 23 jun-10 kl 14:58 »
Citera
Innan man stirrar sig blind på vildhästar så bör man också ha klart för sig att de antagligen skulle vara mindre kapabla för det arbete vi kräver av våra tamhästar.
Ja och kanske har våra tamhästar för mycket vildhäst i generna för att tåla dem också?

pålle

  • Gäst
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #48 skrivet: 23 jun-10 kl 15:23 »
Då påstår ja att du inte vet va du talar om fundera på det du ett tag.   
Jag menar absolut inte att en skogshäst bör ha höga trakter.
  En skos häst ska ha korta tår och höga trakter för att kunna ut föra sitt arbete då han behöver ta ut kraften ända ut i tån .Men det får väll bli en annan tråd

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #49 skrivet: 23 jun-10 kl 15:46 »
Kan det inte vara så att vara hästar idag arbetar för lite, hur många hästar arbetar lika mycket som de riktiga arbetshästarna gjorde..?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #50 skrivet: 23 jun-10 kl 17:16 »
Ja och kanske har våra tamhästar för mycket vildhäst i generna för att tåla dem också?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Foder, vildhästar el. arbete ;)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #51 skrivet: 23 jun-10 kl 17:35 »
Kan det inte vara så att vara hästar idag arbetar för lite, hur många hästar arbetar lika mycket som de riktiga arbetshästarna gjorde..?

Visst kan det vara så. Jag tycker mig dock ha märkt att lika mkt som fångfrekvensen "verkar ha gått upp", så verkar korsförlamningsfallen ha gått ner. Både kolik, fång och korsförlamning hör ihop på många sätt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #52 skrivet: 23 jun-10 kl 17:47 »
Visst kan det vara så. Jag tycker mig dock ha märkt att lika mkt som fångfrekvensen "verkar ha gått upp", så verkar korsförlamningsfallen ha gått ner. Både kolik, fång och korsförlamning hör ihop på många sätt.
Korsförlamning hörde väl mer hemma bland arbetshästarna som stod på stall när dom inte arbetade (rasthagar var något som inte fanns här uppe i alla fall)... Vilodagarna var inte nyttiga för dom hästarna....
 Det kan säkert bero på Internet att man "hör" mer om fång men jag kommer ihåg för ungefär 10-12 år sedan när jag jobbade med travhästar och veterinären berättade att det var ett riktigt "Fång-år" med många hästar som fått fång utan att dom kunde förstå varför, sånt hörde man väl aldrig för 30 år sedan? Eller så har jag glömt det :-[ Och det var både unghästar och olika "Stor hästar", förr tycker jag som jag skrev att det var mest bara tjocka ponnyer och en och annan fjording som verkade drabbas.
                                                      Mvh
                                                  Charlotte
                                                         
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #53 skrivet: 23 jun-10 kl 19:22 »
Jag håller med om att det verkar drabba fler raser än de typiska kallbloden och ponnisar. Det är sannerligen en komplex sjukdom!

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #54 skrivet: 23 jun-10 kl 20:25 »
Jag har sett siffror på att fångtalet har tredubblats de senaste 10-15 åren och att det är runt hälften av fallen nu som har en oklar orsak. För bara fem år sedan var det ovanligt med stora hästar som fick fång, iallfall häromkring, nu höjer inte veterinärena på ögonbrynen längre vilken häst som än får det. Någonting har hänt.
Vi hade hästar som började beta med första grässtråna, fodrades med hö fram till midsommar, var tämligen tjocka sommartid och blev lösa i magen på våren, fick samma hö som korna, gick barfota med 5-minutersverkning av en ointresserad hovslagare....men ingen fång.
Nu försöker vi ta hand om hästarna enligt vad som ska vara det bästa - lösdrift, kontinuerlig men begränsad hötillgång, noggrannare verkning, inget kraftfoder, mindre bete på våren så inte magen ska komma i obalans... men fången kommer ändå.

Kentaur: Förklara mer om din hovteori. Har du inte gjort någon som helst annan förändring för din häst än korrekt verkning? På vilket sätt skulle en korrekt verkad hov förhindra fång? Eller är det fångställningen den tar bort? Och hur ska en korrekt hov se ut? Våra hästar går barfota med låga trakter, förutom en häst som har fula obalanserade hovar med platta sulor osv, men hon verkar inte känsligare för fång än dom andra (däremot är jag rädd att hon har sämre förutsättningar för rehabilitering). Jag har svårt att tro din teori, men skulle tycka det var underbart om det ändå var så. Jag vill gärna veta mer som sagt!

winnie_poe

  • Inlägg: 90
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #55 skrivet: 23 jun-10 kl 21:58 »
Förut var det vanligare att man , om man släppte hästar på vall lät dom gå på återväxten, då efter midsommar. Då hann man som vänja dem m lite i taget(av gräs) Nu blir jag chockad av så många människor som släpper hästarna att gå så tidigt..

Själv skulle jag nog inte välja en kraftig ko-vall, utan ta det säkra m det osäkra och släppa dem på skogsbete, och hellre stödutfodra än att, släppa på för kraftigt.. Och semester för hästar på sommaren knasigt, de är ju då man kan göra som mest....  ;)
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #56 skrivet: 23 jun-10 kl 23:13 »
Förut var det vanligare att man , om man släppte hästar på vall lät dom gå på återväxten, då efter midsommar. Då hann man som vänja dem m lite i taget(av gräs) Nu blir jag chockad av så många människor som släpper hästarna att gå så tidigt..

Själv skulle jag nog inte välja en kraftig ko-vall, utan ta det säkra m det osäkra och släppa dem på skogsbete, och hellre stödutfodra än att, släppa på för kraftigt.. Och semester för hästar på sommaren knasigt, de är ju då man kan göra som mest....  ;)

Göra som mest på sommaren??   jag tycker dock att det kan vara för varmt här i södra sverige. Och att få ut hästarna så mycket som möjligt tycker jag är en fördel då jag inte längre tävlings rider.
Men hästar  e väll som oss människor olika individer med olika känslighet för olika saker......

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #57 skrivet: 23 jun-10 kl 23:17 »
Citera
Och det var både unghästar och olika "Stor hästar", förr tycker jag som jag skrev att det var mest bara tjocka ponnyer och en och annan fjording som verkade drabbas.
                                                     
Precis vad jag också upplevt.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #58 skrivet: 24 jun-10 kl 00:13 »
Många kloka åsikter om denna svårgreppbara sjukdom.

Ang hösilage/ensilage till fånghäst. För några år sedan var jag fanatisk och läste allt jag kom över om detta ämne och den teori som då tilltalade mig mest var att det var kolhydraterna som man skulle undvika och att fånghästar drabbades av en diabetesliknande sjukdom. Blev själv rekommenderad för några år sedan av en agronom dr att, utifrån det faktum att ensileringsprocessen förbrukar socker, hellre ge ensilage än hö till en fånghäst (om man vill reducera mängden lättlös.kolhydr i fodret). Dock menade densamma att det verkade högst tveksamt att fång skulle kunna utlösas av överskott av lättlösliga kolhydrater genom grovfoder el bete, enl deras undersökningar på SLU, visade det sig att det på våra breddgrader i princip var omöjligt för ett djur att äta så mycket så att det skulle komma upp i de mängder som, enl laboratorieförsök i ex Australien, krävs för att utlösa fång.

Blir bedrövad över hur mycket hästar som nuförtiden drabbas av detta gissel. Vi har fått en riktig välfärdssjukdom hos våra hästar.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: fång/hur långt ska man gå?
« Svar #59 skrivet: 24 jun-10 kl 08:55 »
På irresistenta (insulinresistenta) hästar har sockerhalten en klar betydelse när det gäller fång. När man gör den vanliga foderanalysen kan man också få sockerhalten kollad och den verkar totalt leva sitt eget liv (oavsett om grovfodret är låg el. hö på energi och protein).

Du kan känna igen en irhäst bla.a. på att den bygger depåer, fettansamlingar och det kan den göra trots att den är i normalhull.
Fettdepåerna kan sätta sig på rumpan, från manke ned framför sadelläget, över låren och nacken.

Har man dock inte en irhäst tror jag att sockret är av mindre betydelse.

klipper in ett uttalande av Owe Wattle (guru inom området)
"Det är bättre med hö än hösilage. Visserligen innehåller hö mer socker än hösilage men ändå så tål de hö bättre.
   Efter ett fånganfall ska hästen alltid vila. Även vid lättare fånganfall ska den vila i två-tre månader. Vid tydlig lägesförändring av hovbenet så ska den vila från arbete i nio månader."

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html
   - En häst är aldrig lika fullgod efter en läkning av fång även om den blir bra."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare (1 dolda)
Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser