Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yta per kilo mjöl  (läst 13584 gånger)

Draupner

  • Inlägg: 197
Yta per kilo mjöl
« skrivet: 31 jan-09 kl 11:14 »
Någon som vet hur stor yta råg man behöver odla för att få ett kilo mjöl. Jag begriper ju att det beror jävligt mycket på jordmån, gödsel och förarbete, men ungefär, generellt.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 12:55 »
1,7 kvadratmeter

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 21:58 »
tackar, det var ett precist svar

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 00:11 »
Hur många mackor på ett hektar?
Svara precist med minst en decimal.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 00:29 »
Hur många mackor på ett hektar?
Svara precist med minst en decimal.

Ska det vara med pålägg?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 00:32 »
1,7 kvadratmeter

Det motsvarar 6 ton/ha, en ganska stor skörd. Det kan bli hälften så mycket också, d.v.s. dubbelt så stor yta.

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 17:17 »
Jag anar en viss ironisk underton här, men jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket det blir, vilket jag verkar börja får nu, mellan två och fyra m2 för ett kilo mjöl. Som jag tidigare påpekat förstår jag ju själv att det beror på hur jag går tillväga, om jag till exempel släpper grisarna på sådden så minskar ju skörden. Men det jag var ute efter var som sagt en riktlinje och det har jag fått. Räcker gott för mig. Jag tror vi alla måste bli bättre på attbvge nybörjare lite generella riktlinjer i stället för att skrämmas eller låtsas att allt är så komplicerat. Fram för generalismen  :-*

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 18:52 »
Jag anar en viss ironisk underton här, men jag är intresserad av att veta ungefär hur mycket det blir, vilket jag verkar börja får nu, mellan två och fyra m2 för ett kilo mjöl. Som jag tidigare påpekat förstår jag ju själv att det beror på hur jag går tillväga, om jag till exempel släpper grisarna på sådden så minskar ju skörden. Men det jag var ute efter var som sagt en riktlinje och det har jag fått. Räcker gott för mig. Jag tror vi alla måste bli bättre på attbvge nybörjare lite generella riktlinjer i stället för att skrämmas eller låtsas att allt är så komplicerat. Fram för generalismen  :-*

Du sa inte att frågan gällde en nybörjare. Du meddelade överhuvudtaget inga förutsättningar.

Är det någon som har skrämt dig?

Här är i alla fall ganska generella råd för odlingen: bered marken på lämpligt sätt, så, sköt odlingen, skörda, tröska, rensa, mal. Skörden blir dock inte generell utan specifik.

Släppa grisar på sådden låter farligt.

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #8 skrivet: 03 feb-09 kl 20:35 »
Ingen har skrämt mig, men jag har märkt att folk har väldigt svårt att gen generella svar på frågor. Ett generellt svar kan vara till god hjälp för en nybörjare för att planera sitt nya liv som självförsörjande. Sedan måste man naturligtvis betona det generella i svaret eftersom det förhåller sig så med generallitet att den inte finns i verkligheten, där finns bara det specifika. Men om jag nu funderar på att börja odla brödsäd och då tänkte börja med råg så kan det ju vara bra att veta om jag behöver odla upp ett tunnland eller ett hektar eller om det räcker med en liten handgrävd rabatt. Hur många ägg lägger en höna? Hur mycket mjölkar en ko? Tja mina hönor lägger ett om dagen på sommaren och min ko mjölkar 3-5 liter. men jag vet ju att vissa mjölkar 40 l så någonstans däremellan blir det generella svaret, utan sarkasm. En rågåker här i byn förväntades på 1700talet vid normala år ge två korn för ett och på varaslätten får dom 10 ton på ett hektar.  Jaja, jag tänker prova i alla fall, var mest nyfiken. Lev väl och odla edera åkrar

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #9 skrivet: 03 feb-09 kl 20:44 »
Det sticker folk i ögonen om man vill försöka göra det lite enkelt för sig. Att man inte vandrat den långa smala vägen liksom. Jag vet med mig att jag själv kan vara lite avsnoppande då jag får frågor om datorer eller programmering. Trots att jag egentligen skulle kunna ge ett svar som tillgodoser den frågandes basala behov av information.

Det är ju bättre att svara "Inte 1 ton per hektar, inte heller 100 ton. Snarare någonstans mellan 5 och 20 ton." än att bara säga att det inte går att svara. Personen som frågar vet ju ofta med sig att det kan vara svårt att ge ett exakt svar. 

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #10 skrivet: 03 feb-09 kl 22:32 »
Här kommer varsågod.

Utsäde och skörd per hektar

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #11 skrivet: 06 feb-09 kl 11:13 »
Det sticker folk i ögonen om man vill försöka göra det lite enkelt för sig. Att man inte vandrat den långa smala vägen liksom. Jag vet med mig att jag själv kan vara lite avsnoppande då jag får frågor om datorer eller programmering. Trots att jag egentligen skulle kunna ge ett svar som tillgodoser den frågandes basala behov av information.

Det är ju bättre att svara "Inte 1 ton per hektar, inte heller 100 ton. Snarare någonstans mellan 5 och 20 ton." än att bara säga att det inte går att svara. Personen som frågar vet ju ofta med sig att det kan vara svårt att ge ett exakt svar. 
'

Du har förstått precis vad jag menar. Och du verkar ha en berömvärd självinsikt också.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 14:21 »
Ingen har skrämt mig, men jag har märkt att folk har väldigt svårt att gen generella svar på frågor. Ett generellt svar kan vara till god hjälp för en nybörjare för att planera sitt nya liv som självförsörjande. Sedan måste man naturligtvis betona det generella i svaret eftersom det förhåller sig så med generallitet att den inte finns i verkligheten, där finns bara det specifika. Men om jag nu funderar på att börja odla brödsäd och då tänkte börja med råg så kan det ju vara bra att veta om jag behöver odla upp ett tunnland eller ett hektar eller om det räcker med en liten handgrävd rabatt. Hur många ägg lägger en höna? Hur mycket mjölkar en ko? Tja mina hönor lägger ett om dagen på sommaren och min ko mjölkar 3-5 liter. men jag vet ju att vissa mjölkar 40 l så någonstans däremellan blir det generella svaret, utan sarkasm. En rågåker här i byn förväntades på 1700talet vid normala år ge två korn för ett och på varaslätten får dom 10 ton på ett hektar.  Jaja, jag tänker prova i alla fall, var mest nyfiken. Lev väl och odla edera åkrar

Den lilla irritation som verkar finnas i diskussionen beror nog delvis på att vi använder ordet generellt olika. Som jag ser det så finns inget generellt svar på frågan om hur stor skörd man får. Generellt betyder allmänt, något som gäller allmänt. Men skörden varierar. Det kan anges normal/genomsnittlig/förväntad skörd som en siffra, eller ett intervall som skörden under vissa förutsättningar förväntas ligga inom. (Bo, jag och Ulric har f ö gett bidrag till detta.) Mer upplysande (och krångligt) kan svaret bli om det delas upp på olika fall, beroende på omständigheter, t ex jordart, geografiskt område, gödslingsnivå, näringsnivå. Du kan i och för sig säga att ett brett tilltaget intervall är ett generellt svar, eftersom det gäller åtminstone nästan alla skördar. Frågan är dock om inte intervallet i så fall ska gå från 0, eftersom skörden då och då slår fel.

Det som kan sägas generellt om odlingen och bearbetningen fram till mjöl är enligt min mening ungefär det jag skrev:
bered marken på lämpligt sätt, så, sköt odlingen, skörda, tröska, rensa, mal.
Resten varierar.

Om du säger att du vill ha ett enkelt svar så blir det för mig mer begripligt än om du säger att du vill ha ett generellt. Men jag vill inte märka ord... Sen finns förstås ändå risken att någon gör sig lustig över detta. Det får stå för den som gör det, samt den som uppfattar det så.

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 21:54 »
ordet generellt kanske var ett felval, jag är inte så noga med ord, men det borde jag kanske. Det verkar dock trots detta som att du förstått vad jag är ute efter. Kalla det normalskörd, förväntad skörd eller vad som passar sig. Jag är inte irriterad, jag är tacksam för svaren jag bara ville visa på ett fenomen här på sidan, eller i världen vad vet jag....
om jag kommer ihåg så ska jag återkomma i höst med vad min generella eller specifika skörd blev.

Johanna Felt

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Yta per kilo mjöl
« Svar #14 skrivet: 10 jan-19 kl 17:42 »
Din fråga är mycket intressant . xxxxxBorttagetxxxxxx Tack Ulric Eriksson för intressant svar :-)
xxxxxBorttagetxxxxx Blått = moderat /Torpjens [/size] (:) [/font][/size]
« Senast ändrad: 10 jan-19 kl 20:28 av torpjens »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare
kretslopp, xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser