Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt  (läst 3451 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« skrivet: 27 feb-14 kl 16:37 »
Det framkom ju i en annan tråd att Granngården kommit med en egen mineralbalja åt får.

Jag och en till skrev då i tråden att våra får ratar Granngårdens mineralbalja.

Var idag inne på lokala Granngården och kollade efter Fårfors mineralbalja (grön) då jag gett det innan till fåren och de ätit av den. Senast jag fick köpa nytt var Fårfors slut och Granngårdens egna stod på hyllorna, tänkte det är väl ungefär lika och tog två såna baljor.

Nu två månader senare står jag där med baljor som fåren inte alls rört. Så när jag var inne i butiken idag och köpte hundmat då tittade jag efter fårfors mineralbalja som sagt, fanns inte på hyllorna. Gick och frågade efter den.

Granngården kommer inte ta in Fårfors mineralbalja något mer, iallafall inte här. Berättade att mina får ratar deras och vägrar äta av den och att jag inte visste vad jag skulle göra nu eftersom fåren behöver mineraler och frågade om de inte kunde ta in Fårfors igen men NEJ. Hon hade aldrig hört talas om att fåren ratar Granngårdens mineralbaljor, jag skulle få komma in och lämna tillbaka de baljorna iallafall. Det är ju alltid något men vad sjutton ska jag göra för att få i fåren mineraler när granngården här slutat med fårfor och inte tänker ta in från dem mera?

Det framkom även under samtalet att Granngårdens mineralbaljor bestod av ett nytt recept. Ok.

Är det fler som har detta problemet med att fåren ratar Granngårdens mineraler och det inte finns andra alternativ att välja på?
Om det är fler som har får som inte vill äta Granngårdens kanske de bör få veta det? :)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #1 skrivet: 28 feb-14 kl 12:46 »
Våra ratar deras också. I tråden saltsten finns det andra som har samma erfarenhet. Vi köper våran från Hunden och Herden som tycker om och som inte är stenhård utan lite mjuk. Mineralbalja standard 20kg hink. Vet inte om de har en återförsäljare nära dig men kolla på kartan på hemsidan om det finns en nära. Vad frakt kostar får man höra med dem. Sedan kan du Djur och Natur butikerna. Är evigheter sen jag var inne i en så har inte koll på vad de har för mineraler till får. Vad jag vet har de Svensk foder som inte är samma leverantör/produkt som granngården.

Tjuredafår

  • Inlägg: 11
  • Festina Lente - Skynda Långsamt
    • Småland
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #2 skrivet: 28 feb-14 kl 17:20 »
Hej. Våra har inte heller varit särskilt intresserade utav deras balja. I höstas var vi och köpte grindar av företaget VENO. Han som driver företaget är återförsäljare utav bla svenska foder. Han har även tagit fram en egen mineralbalja "PolVit mineralblock". Våra får är precis tokiga i dessa mineraler. Till och med selen är med så man slipper komplettera med dyra pulver från apoteket!

// Elin

http://www.slattokvarn.se/

Här är innehållet

Poelvit, mineralblock till får

Mineral- vitaminblock till får med 35% Bellic-Tillsats (nettovikt 20kg)
 Innehållsförteckning
kalcium    10,0%    
magnesium    6,0%
natrium    4,0%
fosfor    3,5%
kalciumsulfat    8,0%
natriumklorid    7,5%
vetekli    5,5%
Vit. A    250.000    IE/ kg    Ts    84,0%
Vit. D3    50.000    IE/ kg    Protein    9,0%
Vit. E    1.000    IE/ kg    Fiber    1,5%
zink, mangan, jod, kobolt, selen och koppar
 Åtgång

Dagligt intag är ca. 50 gram/ djur. 1 block per 20 tackor rekommenderas för att undvika trängsel.
En sambo, tre katter en DanskSvensk gårdshund högstäld sådan, ett 30tal hönor och en gotlandsbesättning med 18 tackor och två avelsbaggar.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #3 skrivet: 28 feb-14 kl 18:01 »
Har provat lantmännens balja en gång det gillas inte alls ,totalt värdelöst.
Nu köper jag mineralfoder i 25 kg säckar på lantmännen ,funkar jättebra löst eller ihop med pelletsen .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #4 skrivet: 02 mar-14 kl 21:25 »
När började granngården med de _nya_ baljorna? Den vi har går åt men det kanske är gamla sorten???

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #5 skrivet: 03 mar-14 kl 10:04 »
Jag använder den nya hinken från gg, den orangea som tidigare var röd då den innehåller koppar som mina ska ha. Den slinker ner som vanligt, varar inte längre än de gamla... ??? Tycker dock den är torrare än den gamla, men det verkar inte spela någon roll. Nån gång på sommaren  om det är riktigt torrt i hinken brukar jag skvätta i lite vatten, då blir de som galna.  Mjukar upp ytan lite så det blir lättare att äta... Har förbrukat 2-3 hinkar nu av den nya sorten
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #6 skrivet: 03 mar-14 kl 10:36 »
Mina smågrupper av får äter också Granngårdens nya baljor (orange) med samma aptit som alla andra mineralbaljor dom fått.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nice

  • Inlägg: 77
    • Uppland
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #7 skrivet: 03 mar-14 kl 10:51 »
Jag köper Hunden och Herdens baljor, både mineral, protein och lamningsbaljorna och tycker dom är bäst. Dom äter med god aptit.
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #8 skrivet: 06 mar-14 kl 14:47 »


Granngården kommer inte ta in Fårfors mineralbalja något mer, iallafall inte här.

Du kan beställa den på deras hemsida. "Finns i lager" står det vid dags datum. Frakten är säkert dyr såvida man inte köper mycket för då är det fraktfritt.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #9 skrivet: 30 mar-14 kl 14:06 »
Provade att köpa Deltamin Får Slick från Djur & Natur här i stan, en blå balja.

Fåren slängde sig genast över den, så nu kan vi slappna av nu när vi vet att de får i sig mineraler. Granngården kommer få sina baljor returnerade snarast - bara kvittot hittas.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Granngårdens mineralbaljor ratas fullständigt
« Svar #10 skrivet: 31 mar-14 kl 00:15 »
I Lönshult är vi mycket nöjde med grangårdens baljor, de håller lagom länga till att fåren får vad de behöver. Baljorna från Svensk Foder som går åt på ett par dagar.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare
von tratt, Sundance, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser