Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet frusit trots droppande kran  (läst 2124 gånger)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #20 skrivet: 06 jan-24 kl 20:19 »
Det finns ett och annat att åtgärda i mitt paradis, men blir jag 200 år så fixar jag nog det ;D
Ytterst få blir ens hundra, engagera ättlingarna i förbättringarna redan nu så det inte finns en massa ogjort kvar när du blir gammal.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #21 skrivet: 07 jan-24 kl 15:05 »
Tillsammans så kan de nog lista ut vad som gjorts och vad som behöver göras. Men du har en poäng, helt klart.


Jag pratade med en kamrats pappa för några år sedan och frågade varför han bytte taket när det inte var slut än. Han sade att det är mycket lättare att göra det när man är 60 än 80... Så framförhållning är bra. Tänker ibland på den gubben när jag står inför en del liknande val.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #22 skrivet: 07 jan-24 kl 16:39 »
Kan inte låta bli att berätta en gammal historia.
En 75-åring här i tiomilaskogen hade problem med taket på sin jordkällare och anförtrodde en granne att han tänkte bygga ny källare helt i sten.
Grannen tyckte att det var att ta och föreslog att han istället skulle renovera sin gamla källare och lägga på ett trätak igen.
- Då är jag lika utan källartak igen om 25 år blev svaret.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #23 skrivet: 07 jan-24 kl 17:01 »
Kan inte låta bli att berätta en gammal historia.
En 75-åring här i tiomilaskogen hade problem med taket på sin jordkällare och anförtrodde en granne att han tänkte bygga ny källare helt i sten.
Grannen tyckte att det var att ta och föreslog att han istället skulle renovera sin gamla källare och lägga på ett trätak igen.
- Då är jag lika utan källartak igen om 25 år blev svaret.
Antigen är dina trakter ovanligt fattiga eller så utspelar sig din historia för länge sedan, de senaste kanske 75 åren har ju Eternit, galvadplåt och lertegel räddat många jordkällare och andra uthus från rötan och frekventa takbyten, för hundra eller hundrafemtio är sedan hade man kanske inte annat än faltak eller spåntak att ta till och då stämmer det säkert att källartaket behövde omläggning vart 25e år.

En äldre släkting 85+ anser inte att det är nån brådska att skaffa modern bekväm uppvärmning utan bär ved och eldar, och det har ju fungerat utan några nämnvärda problem i de senaste 40 åren eller så, kanske fungerar det i 2 eller 20 är till?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #24 skrivet: 08 jan-24 kl 09:47 »
Stämmer både med fattigdom och länge sedan. Tiomilaskogen består av magra moränmarker som en gång koloniserades av svedjefinnar. Så småningom fick skogen värde för Uddeholmsbolaget vilket ledde till att flera hemman slutade som bolagstorp med i stort sett livegna innevånare. Händelsen med jordkällaren utspelade sig för snart 100 år sen.
85+ släktingen kommer förmodligen att få sällskap av flera som får återgå till obekväm livsstil. Såg nyss reportage från Försvarskonferensen i Sälen. Nu är frågan inte längre om Sverige kommer att drabbas av ofred utan när. Det pratas om ett fåtal år. Med andra ord hög tid att säkra försörjning av dricksvatten och uppvärmning. Helst utan att vara beroende av el vilket förmodligen likt i Ukraina ryker tidigt.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #25 skrivet: 08 jan-24 kl 19:37 »
Helst utan att vara beroende av el vilket förmodligen likt i Ukraina ryker tidigt.
Utan att göra politik av denna tråd anmäler jag en helt annan uppfattning, kärnkraften i Ukraina skonas av de ryska bombningarna men skolor, sjukhus och bostäder jämnas med marken.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #26 skrivet: 09 jan-24 kl 12:49 »
Spelar ingen roll om Putin sparar kärnkraftverken i Ukraina, för det gör han bara så länge han tror att han skall ha jordbruksmarken själv i sitt imperium. Han siktar rätt mycket på el- och vattenförsörjningen, bortsett från att han tydligen tror att det skall gå att införliva ett land i sitt storrike när man gjort dem till ovänner genom att bomba civilbefolkningen. Civilbefolkning är förresten ett konstigt ord, som om de andra som tvingats dra på sig uniform och gå i försvar var några som hade sin högsta önskan att göra det.

När jag varit i Forsmark och på andra strategiska ställen, så ser jag hur lätt man lamslår ett samhälle. Så att bo som en del av oss gör, enskilt på landet med diverse backupsystem, känns relativt tryggt när det brakar löst, även om jag inte kan lösa mitt problem med den köldutsatta slangen till köket genom att ställa diskmaskin till att diska mitt i natten... Men å andra sidan kommer sådana små problem att försvinna ur tankarna.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #27 skrivet: 10 jan-24 kl 13:26 »
Av det som hjärtat är fullt talar munnen, är ett gammalt ordspråk.
De ryska höjdarnas återkommande kommentarer om vad som sägs och görs i Sverige gör mig lite fundersam.
Vore vi ointressanta skulle de knappast bry sig.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #28 skrivet: 10 jan-24 kl 17:15 »
Oj va den här tråden kom utanför ämnet nudå.
Nu med mild väder har väl ispropparna släppt för er.

Men varför inte bara göra om och göra rätt angående rören. Riv upp och isolera och paradiset är här. I gamla hus vill man ändå ha rören synliga elle snyggt gömda vid taket, tids nog börjar dom läcka och då vill man se det innan det blir för stor skada.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #29 skrivet: 10 jan-24 kl 17:19 »
Ska man vara så miljömedveten som man ska i detta land, varför vid varje köldknäpp, i ett land med 6 månader vinter, ska man ha fint dricksvatten rinnande hela natten eller köra diskmaskin som drar både vatten och ström. Slöseri om man ska tycka sig vara miljömedveten vilket jag trodde man var på det här forumet. Använda resurserna man har rätt, och återanvända det man kan inom bygg. Mycket går att riva upp och renovera om utan att det ska kosta skjortan eller behöva använda nytt material.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #30 skrivet: 10 jan-24 kl 17:22 »
Ska man vara så miljömedveten som man ska i detta land, varför vid varje köldknäpp, i ett land med 6 månader vinter, ska man ha fint dricksvatten rinnande hela natten eller köra diskmaskin som drar både vatten och ström. Slöseri om man ska tycka sig vara miljömedveten vilket jag trodde man var på det här forumet. Använda resurserna man har rätt, och återanvända det man kan inom bygg. Mycket går att riva upp och renovera om utan att det ska kosta skjortan eller behöva använda nytt material.
Om man har egen brunn och enskilt avlopp så blir det bara ett lokalt kretslopp och man byter vatten i brunnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #31 skrivet: 10 jan-24 kl 18:31 »
Men den teorin så borde inte brunnen ta sinat under torråret 2018 då?...
Vattnet tar sin tid, men det blir ett kretslopp ja teoretiskt, om det är förutsättningar för det.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #32 skrivet: 10 jan-24 kl 18:47 »
Men den teorin så borde inte brunnen ta sinat under torråret 2018 då?...
Vattnet tar sin tid, men det blir ett kretslopp ja teoretiskt, om det är förutsättningar för det.
Var i tråden framgår det att brunnen sinat 2018?

Jag tror inte så mycket på att låta vattnet rinna hela vintrarna,det är slöseri och riskerar att överbelasta avloppet. Att isolera ytterväggen eller släppa in varmluft i schaktet borde vara det rätta.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #33 skrivet: 10 jan-24 kl 19:20 »
Att brunnar sinade 2018 var skrivet till inlägget innan, inte angående tråden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #34 skrivet: 10 jan-24 kl 19:22 »
Ska man vara så miljömedveten som man ska i detta land, varför vid varje köldknäpp, i ett land med 6 månader vinter, ska man ha fint dricksvatten rinnande hela natten eller köra diskmaskin som drar både vatten och ström. Slöseri om man ska tycka sig vara miljömedveten vilket jag trodde man var på det här forumet. Använda resurserna man har rätt, och återanvända det man kan inom bygg. Mycket går att riva upp och renovera om utan att det ska kosta skjortan eller behöva använda nytt material.

Nu är det ju inte en nackdel att låta diskmaskinen diska på natten då elnätet inte belastas så hårt, snarare en fördel. Självklart drar diskmaskinen ström och vatten, svårt att få den att diska annars.

Sedan är det ju inte så att alla har en sjö med pengar att ta ur när något behöver göras, inte heller hur mycket tid eller ork heller. Bor man i ett gammalt hus kan det bli perioder när oväntat mycket pockar på uppmärksamhet.

När det gäller miljömedvetenheten så är det bättre att åtgärda fel som kan vänta då annat skall göras i samma område. Helt enkelt att samordna för att belasta miljön så lite som möjligt. Det kan mycket väl motivera att låta en kran rinna och släppa ut ett par hundra liter dricksvatten per vinter för att byta rören när golvet ändå skall brytas upp.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #35 skrivet: 10 jan-24 kl 20:10 »
En modern diskmaskin har en timer, som kan användas vid behov. Maskinen är rimligtvis redan knökfull och skall helst köras före nästa frukost, till exempel. Med timern lägger man in en fördröjning med ett valt antal timmar.

När jag var lite yngre, hade vi en "diskmaskin med två händer och skägg". Han tyckte om att diska - det var så avkopplande. Numera är han för gammal och valhänt. Det känns lite vemodigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #36 skrivet: 10 jan-24 kl 21:21 »
Men den teorin så borde inte brunnen ta sinat under torråret 2018 då?...
Vattnet tar sin tid, men det blir ett kretslopp ja teoretiskt, om det är förutsättningar för det.
Min brunn sinade 2018-19, vattnet frös också.
Rätt jävla rejält då det var dåligt med vatten även på vintern.
Efter det så gjorde jag ett par förändringar.
Jag har en ballofix i brunnen som jag öppnar, den släpper ut 1 liter i timmen.
Jag har även satt en elektrisk kran inne som spolar 1 dl var kvart om jag vill det.

Givetvis måste man se till just de förutsättningar som finns för en själv.
Därför har jag den lösning som jag har.
Jag har även möjlighet att ta vatten från tank och trycksätta det bara genom att koppla på slang och slå om två ventiler.
Det är jäkla smidigt när brunnen sinar på sommaren.

« Senast ändrad: 10 jan-24 kl 22:28 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #37 skrivet: 11 jan-24 kl 08:55 »
En modern diskmaskin har en timer, som kan användas vid behov. Maskinen är rimligtvis redan knökfull och skall helst köras före nästa frukost, till exempel. Med timern lägger man in en fördröjning med ett valt antal timmar.

När jag var lite yngre, hade vi en "diskmaskin med två händer och skägg". Han tyckte om att diska - det var så avkopplande. Numera är han för gammal och valhänt. Det känns lite vemodigt.

Och en äldre diskmaskin med mekaniskt programverk kan man mycket väl köra via en stoppa-i-väggen-timer för att få den att starta vid önskad tidpunkt.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #38 skrivet: 11 jan-24 kl 14:07 »
Hur gick det för TS då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
Handyman1969

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser