Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kitt för gjutjärnsfönster?  (läst 972 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Kitt för gjutjärnsfönster?
« skrivet: 31 jul-19 kl 21:11 »
Har blivit glasmästare för en kväll och då börjat skära till glas till mina trasig stallfönster.

När jag ska skrapa rent så är det något hårt och rött kitt, mönjekitt antar jag.

Men nu ska jag ju ha i rutorna och har inte mönjekitt.

Kan man pensla med linolja och sedan i med linoljekitt?

Har ju en tub Monoflex...men det känns ju fel.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kitt för gjutjärnsfönster?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-19 kl 23:59 »
"Mönjekittet innehåller 2 delar blymönja, 5 delar blyvitt och 4 delar krita. Detta knådas med linoljefernissa till önskad konsistens. Mönjekittet finns beskrivet i ”Lantmannens uppslagsbok” från 1923"
https://www.nordiskamuseet.se/blogg/byggnadsvardsbloggen/oljekitt-monjekitt-och-annat-kitt

Jag tror en modern glasmästare skulle göra ett enkelt på linolja, krita och zinkvitt pigment.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kitt för gjutjärnsfönster?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-19 kl 08:21 »
"Mönjekittet innehåller 2 delar blymönja, 5 delar blyvitt och 4 delar krita. Detta knådas med linoljefernissa till önskad konsistens. Mönjekittet finns beskrivet i ”Lantmannens uppslagsbok” från 1923"
https://www.nordiskamuseet.se/blogg/byggnadsvardsbloggen/oljekitt-monjekitt-och-annat-kitt

Jag tror en modern glasmästare skulle göra ett enkelt på linolja, krita och zinkvitt pigment.

Jag känner att det är lite överkurs i dagsläget. Fönstret är inte utsatt för något regn så i princip hade häftmassa funkat.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser